handdator

Visa fullständig version : FrSky Horus X10S



Ville
2017-09-22, 18:11
Har lagt en förbeställning av en FrSky Horus X10S 2.4ghz Transmitter LBT - Silver Finish från T9 Hobby Sport. https://www.t9hobbysport.com/frsky-horus-x10s-2.4ghz-transmitter
Detta är tredje gången gillt med FrSky. Så det är bäst att jag blir nöjd den här gången! Min tidigare Taranis X9D och Taranis X9E matchade inte riktigt den kvalitet jag ville ha så jag sålde dem. Så nu håller jag mina tummar och hoppas att den nya sändaren blir en fullträff. Beställde även den nya FrSky G-RX8 Receiver LBT.
Det blir riktigt spännande att prova igen ...

/Ville :)

McRegor
2017-09-22, 18:26
En kompis beställde den idag ifrån Horus RC - dom har den i lager.
Jag kör Horus 12S och Taranis X9D samt numera mest mottagare S6R.
Skall bli spännande att se vad 10S går för.
Roger

Flahultarn
2017-09-22, 20:48
Kul! Det blir en X10 för mig också, men jag väntar ett tag tills det har stillat sig lite med hajpen och det kommit lite erfarenheter på den. Men jag gillar vad den har iform av switchar och brytare. De extra trimmarna och 6-pos vredet.

Du får ge utlåtande när du får den!

Edit: Och ju, att OpenTX är klart och funkar.

McRegor
2017-09-22, 22:00
Flahultarn - de funktionerna har ju även Horus 12S och en sån finns ju till salu här på forumets köp & Sälj för en rimlig peng.
Roger

Flahultarn
2017-09-23, 08:55
Jo, jag har sett den. Men vänta lite, det är ju två till salu! Den från igår hade jag inte sett, 3000 är ju lite för bra billigt för att vara sant om man är intresserad.

Men det är inte en 12S jag ska ha, tycker den är för stor för mig som handhåller radion och är pincett-flygare. Tror 10X kommer vara precis vad som passar min ergonomi.

McRegor
2017-09-23, 09:00
Eftersom jag flyger med en 12S så kan jag absolut hålla med om att den inte passar som handhållen och med tumme/pekfinger-flygning. Men jag har sen några år tillbaka övergått till att använda "sändar-bord" och då fungerar det bra - om än att sändaren absolut är lite tung. Men det delar den nog med andra sändare också. De gånger man flyger med Taranisen så upplever man helt klart viktskillnaden väldigt påtagligt. Förhoppningsvis är 10S lite mindre och lättare även om man inte publicerat några mått ännu såvitt jag sett.
Roger

Ville
2017-09-23, 15:09
Eftersom jag flyger med en 12S .... Förhoppningsvis är 10S lite mindre och lättare även om man inte publicerat några mått ännu såvitt jag sett.
Roger

Hej!
Här några bra länkar om den nya FrSky Horus X10S.
Den första länken är en snygg sida gjord av Alex från Ukraina, eller Datos som han kallar sig på RCGroups.
https://marketchangers.wordpress.com/обзоры/frsky-horus-x10-first-look-and-impressions/

Data från FrSky´s egen hemsida.
https://www.frsky-rc.com/product/x10s/

Länk till singelinlägg på RCGroups om nya radion.
https://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=38326409&postcount=786

/Ville :applouse:

Ville
2017-09-28, 11:25
Hej!
Trist att behöva konstatera att FrSky har tabbat sig rätt ordentligt angående hur de konstruerat batteriladdningen i nya X10 sändarna. Här en länk till sidor som förklarar problemet. https://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=38358071&postcount=1157 Lite mycket läsning, men så är det.
Vet inte hur jag själv ska göra, om jag ska ångra mitt köp och be att få tillbaka pengarna. FrSky brukar vara snabba att reda ut problem men detta kan nog ta lite tid. Än har jag några dagar på mig innan ångerrätten går ut, vi får se hur jag gör...

/Ville :argue:

McRegor
2017-09-28, 18:38
Problemet tycks vara att ladduttaget ser ut att vara ett USB-uttag men tydligen skall bara FrSkys egna laddare för X10-modellen användas - och man skall absolut inte ansluta detta USB-uttag till en dator el liknande. För den användningen finns ett annat USB-uttag. Om jag fattade allt rätt. Illa hursomhelst men det går ju att leva med bara man vet förutsättningarna.
Roger

Ville
2017-09-28, 19:07
Helt riktigt uppfattat Roger. Inga problem för mig personligen heller eftersom jag är typen som faktiskt läser manualer ganska noga, (att inte alla Amerikaner gör det, det vet vi sen gammalt, haha :) ) Det stora problemet tycks vara och är väl att man från FrSky frångår vedertagna standarder och missbrukar en kontakttyp till något den inte är avsedd för. Personligen kan jag leva med det, men så är jag inte heller konstruktör eller expert i ämnet, bara en vanlig användare av produkter.

Sen tycker många, inklusive mig själv att batteriet har för dålig kapacitet vilken ger radion en drifttid på ca: 6 timmar, och det är ju för dåligt med dagens mått mätt. Sen tycker en del att radion borde ha en batterilucka där bak, för snabbt batteribyte och det är väl ingen dålig ide. Nu är bakstycket lätt att skruv bort, 4 skruvar, men det är ju ingen bra lösning att skruv bort bakstycket stup i kvarten. Hade FrSky (och för den delen andra också) varit riktigt fyndiga så skulle de ha härmat Multiplex som på många av sina sändare har mycket lätt avtagbara bakstycken.

Som sagt, jag avvaktar några dagar och ser vartåt det barkar innan jag eventuellt annullerar mitt köp...

/Ville :)

McRegor
2017-09-28, 19:51
En kompis här har också beställt en 10S så det skall bli kul att se den i verkligheten.
Apropå amerikaner - jag har bl a en Parkzone Sport Cub (1300 mm i spv) och läser man på RC Groups så är många väldigt missnöjda med bl a den modellens landställ som tydligen inte skall tåla nåt alls. Visst - det är inte det mest stabila som sǻlts men jag har flygit min mycket intensivt (en av mina favoritmodeller) under drygt 2 års tid på vårt gräsfält - sommar som vinter (skidor) och har fortfarande inte upplevt nåt problem med landstället. Så ibland undrar man lite över deras kunskaper och kompetens...
Roger

Ville
2017-09-28, 20:32
Hittade denna länk till lösning på X10 batteriladdning och batterikapacitets-problem. En mycket tänkbar lösning tycker jag.
https://www.maxxpacks.com/product_info.php?cPath=416&products_id=3429&osCsid=3vsap39ojrio649ecb0fmekll4

/Ville :)

McRegor
2017-09-28, 21:03
Verkar ju vettigt. Skulle kanske fungera i X12S också.
Roger

Ville
2017-09-30, 23:02
Roger, använder du OpenTX eller FrOS? Skulle vara roligt med lite synpunkter om programmeringen i FrOS. Tycker det verkar ganska rakt på och relativt lättjobbat. Hur som, ska bli roligt att jämföra mot Multiplex´s olika varianter.

/Ville :)

McRegor
2017-10-01, 08:50
Jag kör f n FrOS i version 1.3.02 (tror jag den heter) men planerar för uppgradering till 1.4.02. Har inga modeller som kräver avancerad programmering men hittills har det fungerat bra och är relativt lättarbetat. Kör också OpenTX på min Taranis så man blir inte duktig på nåt utan klarar sig hjälpligt fram med båda lösningarna. Spontant tycker jag dock att FrOS har lägre inlärningströskel än OpenTX och påminner mera om konventionella sändar-OS. Sen är givetvis OpenTX som helhet oerhört kompetent och flexibelt men för att kunna nyttja hela styrkan krävs det en hel del "grottande" i hur det skall ske men för en "normal-användare" är jag övertygad om att FrOS är enklare att komma igång med. Sen får man nog själv avgöra om det är tillräckligt enkelt och inte minst tillräckligt funktionsrikt.
Roger

AM
2017-10-01, 11:01
Enda nackdelen med X12 är att den ska ha 18 Volt laddspänning. Idiotiskt då man ju vill "toppa upp" från fältboxen eller bilen....

McRegor
2017-10-01, 15:28
Nåja - det finns några nackdelar till med X12 - bl a storlek och vikt samt inte minst dess placering av sina "sido-sliders" som normalt sitter just på sidan men på X12S undertill. Detta är dock tillrättat till X10S samt att den dessutom har en extern S.port-kontakt för att enkelt kunna uppdatera S.port-anslutna enheter. Sen har den väl dessutom LiIon-batteri och inte NiMh som i X12S.

McRegor
2017-10-09, 18:31
Ville - nu har kompisen fått sin X10S ifrån HorusRC. Men han kommer att köra OpenTX på sin.
Roger

Ville
2017-10-09, 18:46
Det var som tusan! T9 Hobby jag beställde från fick in X10 förra veckan men inga X10S. Det är bara att vänta.....tålmodigt!
Behövde han betala tull och avgifter?

/Ville :)

McRegor
2017-10-09, 20:30
Ville - vet inte. Han fick den idag.
Roger

Ville
2017-10-11, 09:11
Hej!
Glädjande nyhet att Horus X10 laddare, FCX10 går att driva från ett vanligt 12 V bilbatteri. Bekräftat från FrSky enligt nedanstående länk.
https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2922046-FrSky-New-Horus-X10-and-X10S/page135

Det känns bra, men jag vill ha mera koll på laddningen med balanseringsfunktion så jag kommer nog att satsa på detta eller liknande lösning. https://www.maxxpacks.com/product_info.php?cPath=416&products_id=3429&osCsid=3vsap39ojrio649ecb0fmekll4

/Ville :applouse:

McRegor
2017-10-11, 10:42
Kompisens X10S är nu igång med OpenTX, Ville...:)
Roger

Ville
2017-10-11, 11:38
Roger, du får be kompisen skriva en rad här.

/Ville :)

Kurbit
2017-10-11, 11:54
Och be honom gärna mäta hur stort battetifacket är. Både original och hur stort det kan bli med lite modifiering :) Får man in fyra eller sex st 18650-batterier?

McRegor
2017-10-11, 16:10
Om man tittar på denna film (ca: 20 minuter in i den) så ser det ju inte ut att rymmas mera än de 2 18650-batterier som sitter i som standard. Räcker inte det ?
Här finns också lite att läsa även om det troligen är en pre-release och inte produktions-utförandet - https://marketchangers.wordpress.com/%D0%BE%D0%B1%D0%B7%D0%BE%D1%80%D1%8B/frsky-horus-x10-first-look-and-impressions/
Roger

Kurbit
2017-10-11, 19:15
Inte på långa vägar - iallafall inte om man har vant sig med 25 h drifttid på en Multiplexsändare.

McRegor
2017-10-12, 10:01
Då får du nog fortsätta med din Multiplex-sändare, Kurbit - om 25 h drifttid per laddning är det primära kravet på en sändare.... För mig som ändå flyger nästan dagligen så fungerar avsevärt kortare drifttid per laddning utan minsta problem.
Roger

McRegor
2017-10-12, 11:46
Ville - lite mera erfarenheter har nu framkommit. Fundera inte på att installera OpenTX ännu - det fungerar visserligen hyfsat men det saknas funktioner och det var ett rätt rejält pyssel. Så det blir nog för honom att köra FrOS. Sen har FrSky en märklig versionsbeteckning på sitt OS. Senaste till X12S heter 1.4.x medan senaste till X10 heter 1.0... Visst kan det vara olika varianter till olika HW men man borde ändå ha samma versionsbeteckning på själva OS om nu innehållet är detsamma - vilket jag gissar att det är. Vi har inte jämfört X12S och X10S sida vid sida ännu och dessutom kör jag fortfarande 1.3.x på min X12S.
Roger

Ville
2017-10-12, 12:15
Tack Roger för mycket bra info. Jag har inte fått min sändare än, men det är bra med förhandsbesked om OpenTX. Sen tänker jag ju också, till att börja med köra FrOS och se och jämföra mot Mpx P4000´s programmering av en F5J-kärra. Funkar det bra i FrOS så ser jag ingen anledning att köra OpenTX.
Jag hade kunnat få mig tillskickad en X10-silver men kände att jag har ju redan betalat för en X10S så jag väntar, med spänning. Och sen är det ju ingen panik för mig, har ju flera sändare av toppklass så jag klarar mig...

/Ville :)

Kurbit
2017-10-12, 13:22
Inte alls, var skrev jag att batteritid är mitt primära krav? Det finns många andra saker som kommer högre på kravlistan. Jag använder idag två Multiplexsändare och en FrSky QX7 och hoppas att en X10 kan ersätta QX7:an och åtminstone en av MPX-sändarna.

5-6 timmar som det pratas om på rcgroups anser jag vara alltför begränsande och därför frågade jag om hur många battericeller jag skulle kunna trycka in i en X10. Jag avvaktar och ser om nästa batch har en vettigare laddlösning först.

Går det inte in fler än två 18650´s så får jag väl lägga baklocket i fräsen och ta upp ett hål för ett 2s3p ackpack. Då får jag ju dessutom en batterilucka som dom har glömt att sätta dit.



Då får du nog fortsätta med din Multiplex-sändare, Kurbit - om 25 h drifttid per laddning är det primära kravet på en sändare.... För mig som ändå flyger nästan dagligen så fungerar avsevärt kortare drifttid per laddning utan minsta problem.
Roger

Ville
2017-10-12, 14:11
...
5-6 timmar som det pratas om på rcgroups anser jag vara alltför begränsande och därför frågade jag om hur många battericeller jag skulle kunna trycka in i en X10. Jag avvaktar och ser om nästa batch har en vettigare laddlösning först.


De 5-6 timmar i drifttid som florerat är felaktiga siffror p.g.a användning av missvisande mätutrustning. Prov har visat av flera användare, bl.a. av Alex Datos, att en laddning räcker 8-9 timmar, med max belysning i displayen, (vem flyger med full belysning? Så med den vetskapen så räcker en laddning för ännu längre tid än 8-9 timmar). Se länk. https://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=38435227&postcount=2032
Även Wayne på Aloft Hobbies, https://alofthobbies.com/horus-x10.html har verifierat drifttiden av 8-9 timmar vid full ljusstyrka på displayen. Läs beskrivningen för X10.
Batteriladdningen, drifttid med mera i X10 har diskuterats flitigt på RCGroups och har väl kommit till vägs ände nu.

Håller med att drifttiden är ganska viktig. I min Mpx P4000 med Li-Ion 18650-celler, 2s2p, 5800 mAh har jag en drifttid på ca: 18 timmar med släckt display. I sändaren har jag förutom M-Link 2,4 GHz HF-modulen dessutom en VSpeak talsyntesmodul och en ISMB bluetooth telemetrimodul som drar ström hela tiden.



/Ville :)

McRegor
2017-10-12, 18:05
Kompisen har också verifierat att laddaren fungerar på 12 V - eller i hans fall blev det 11,5 V. Den drog rätt exakt 1 A som max.
Roger

Ville
2017-10-12, 18:08
:applouse:

/Ville :)

Kurbit
2017-10-12, 18:40
8-9 timmar lät ju betydligt bättre!

flygrc
2017-10-12, 19:14
Inte på långa vägar - iallafall inte om man har vant sig med 25 h drifttid på en Multiplexsändare.

Vem flyger 25h i sträck?

Kurbit
2017-10-12, 20:16
Väldigt få tror jag flyger så länge men det handlar inte om det. För mig blir det tyvärr alltför sällan jag flyger och när tillfälle bjuds är det oftast med kort varsel. Att då kunna rycka fram sändaren och veta att batteriet kommer att räcka har räddat möjligheten att flyga vid flera tillfällen.


Vem flyger 25h i sträck?

McRegor
2017-10-15, 16:46
Idag premiärade kompisen sin nya X10S med ett par enklare modeller.
Trots bristerna med nuvarande alfa-version av OpenTX för X10 så skruvade han ändå in den versionen till slut - mest för att han är mera hemma på OpenTX än på FrOS.
Han importerade några modeller ifrån sin Taranis och i stort sett gick detta bra men det fattas bl a stöd för nån telemetri-funktion samt att han fick trimma kärrorna lite runt neutral-utslagen. Det sistnämnda kan ev härledas till nån global inställning men det kommer att visa sig. Personligen blev jag en aning besviken över att "kroken" för nackremmen verkar vara gjord i nån form av plast - mycket märkligt. Skulle visserligen inte påverka mig personligen eftersom jag kör med sändarbord men det såg otvivelaktigt lite billigt ut - ungefär som de utfällbara hållarna för nackremmen på Taranis X9E.
F ö såg det bra ut även om jag personligen skulle testat med FrOS eftersom jag använder det i min X12S.
Rent fysiskt så rekommenderar jag inte sändaren för den som inte använder sändarbord men flyger med "tumme/pekfinger-grepp" på spakarna - däremot fungerar den nog OK för "tum-flygare". Men allt sånt är ju personligt så det bör helst testas individuellt.
Roger

Ville
2017-10-15, 17:35
.... Personligen blev jag en aning besviken över att "kroken" för nackremmen verkar vara gjord i nån form av plast - mycket märkligt.
...
Rent fysiskt så rekommenderar jag inte sändaren för den som inte använder sändarbord men flyger med "tumme/pekfinger-grepp" på spakarna - däremot fungerar den nog OK för "tum-flygare". Men allt sånt är ju personligt så det bör helst testas individuellt.
Roger

Hej!
Kul att nån i Svedala får spaka nyradion. Jag får då minsann vänta på min ännu ett tag.
Vad gäller "kroken" så ska den enligt uppgift vara ett anodiserat aluminiumfäste, i alla fall på den "färdiga" sändaren, och det borde din kompis sändare vara, mycket konstigt. Jag vet att andra på RCGroups har reflekterat över detta.

X10 har lite bredare chassi än många andra handhållna sändare och kanske är det som du säger att den passar bättre som pulpetsändare. Ja, det ska bli roligt att se vad man själv tycker och tänker...

/Ville :)

ps.

Här kommer mer info om nackremsfästet, som ska vara anodiserad aluminium.
Läs första stycket i första länken.
https://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=38264813&postcount=454

Nackremsfästet kommenteras även här. I inlägget finns det en länk till en hyfsad video också. Radion i filmen är inte en produktionsfärdig sändare utan en förproduktionsradio.
https://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=38392658&postcount=1669
---

McRegor
2017-10-15, 18:39
Ville - får backa på detta med "plast-krok" - det visade sig vara precis som du säger.
Sen har jag uppdaterat min egen X12S till FrOS v. 1.4.02 och hittills ser det OK ut - bara att hålla tummarna att det fungerar även när man kopplar upp sändaren mot nån av kärrorna.
Roger

Ville
2017-11-29, 09:59
Hej!
Vill bara informera om än ni som är intresserade redan vet om att FrSky har gjort hårdvaruändringar på X10-sändarna, åtminstone på X10S. FrSky har ändrat ladduttaget i sändaren till ett vanligt JR/Futaba ladduttag. Laddkretsen är numera inbyggd i sändaren och man levererar en enkel strömadapter till radion.
Lägger upp bilder, som jag lånat från RCGroups, hoppas att det är ok. Bifogar också länkar till RCGroups forumet.

https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2922046-FrSky-New-Horus-X10-and-X10S&postid=38709444 (https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2922046-FrSky-New-Horus-X10-and-X10S&postid=38709444)

64586 64587

https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2922046-FrSky-New-Horus-X10-and-X10S&postid=38711384

64588

/Ville :)

Flahultarn
2017-11-29, 21:47
Och jag som just "fått" en X10! Men jag hade redan bestämt mig för att jag var bekväm med laddaren så det får jag väl fortsätta vara då =/

McRegor
2017-11-29, 22:07
Bra att dom tagit sitt förnuft till fånga och ändrat denna tidigare tveksamma lösning.
Kompisen har till slut fastnat (?) för att köra OpenTX i sin 10S trots att det är beta-versioner.
Han är f n väldigt nöjd med radion - även som mer eller mindre handhållen.
Själv kör jag vidare med min 12S med FrOS för utomhus-flygandet och Taranisen för inomhus-flygandet.
Det gäller ju att splittra sig så mycket som möjligt...:)
Roger

Ville
2017-11-30, 00:07
Och jag som just "fått" en X10! Men jag hade redan bestämt mig för att jag var bekväm med laddaren så det får jag väl fortsätta vara då =/

Hej!
Ja, vad ska man säga. Man kan kanske tycka att framför allt FrSky borde informerat handlare och användare. Återförsäljarna kanske också känner sig lite "lurade", vad vet jag vad de visste om detta?
Ska jag vara riktigt ärlig så är jag väldigt motvillig att köpa Kina-grejor, har till exempel bara handlat från Kina en endaste gång, och det var härom dagen då jag beställde en Durafly Tundra och en LiPo-ack från Hobbyking. Man hör talas så mycket om att kinesiska företag tjuvkopierar det mesta, att de inte uppfinner någonting själv och på så sätt undergräver hela marknaden.
Men just vad gäller FrSky´s produkter så tror jag att det är deras egenutvecklade grejor och då är det helt ok. Dock önskar jag att de borde bättra sig på flera punkter, bl.a. bättre manualer, lite mer färdigutvecklade grejor som inte alltid gör oss användare till betatestare, med mera.
Vi får hoppas att FrSky på något vis kan återkalla första generationens sändare, det vore en snygg gest.
Jaja, nog om detta för nu...

/Ville :)

Flahultarn
2017-11-30, 08:44
Det mesta vi köper inom hobbyn är nog tillverkat i Asien skillnaden må vara att vissa har bättre kvalitetskontroll än andra försäljningskanaler. Själv har jag handlat en hel del från HK och måste säga att det allra mesta har jag inte haft något att klaga på. Dock handlar jag numera i princip bara saker som finns i EUlagret för att slippa vänta så förtvivlat länge och för att vara säker på att inga extra avgifter poppar upp. Då är allt momsat och tullat redan.

Det dök upp ett erbjudande på en X10 jag inte kunde motstå, hade egentligen bestämt mig för att vänta ett tag tills OpenTX blir officiellt släppt och ev buggar i hårdvaran åtgärdade, men tydligen blev frestelsen för stor...
Än har jag bara känt på den och den känns stabil och skön i handen. Gimbalerna är lite för styva i min smak men det går att åtgärda, likaså att bli av med "snäppena" på gasen. Det jag saknat mer och mer med Taranis är 6-lägesvredet som egentligen är stor del i uppgraderingsbehovet.

Innan jag lägger på OpenTX ska jag bekanta mig med FrOS och se vad det erbjuder för funktionalitet men jag misstänker att jag redan känner mig så hemmastadd i OpenTX möjligheter att det inte finns något alternativ med samma frihet.

Ville
2017-11-30, 10:08
Om man tittar på denna film (ca: 20 minuter in i den) så ser det ju inte ut att rymmas mera än de 2 18650-batterier som sitter i som standard. Räcker inte det ?
Här finns också lite att läsa även om det troligen är en pre-release och inte produktions-utförandet - https://marketchangers.wordpress.com/%D0%BE%D0%B1%D0%B7%D0%BE%D1%80%D1%8B/frsky-horus-x10-first-look-and-impressions/
Roger

Hej!
Det går faktiskt att rymma fler än 2 celler bara man tänker lite utanför, (innanför) boxen. Scrolla ner på denna sida så visas det listiga knepet!
https://marketchangers.wordpress.com/обзоры/frsky-horus-x10-first-look-and-impressions/

/Ville :)

McRegor
2017-11-30, 16:21
Fick en 4S-ack häromveckan ifrån Hobbyking/Belgien som visade sig ha en dålig cell (ovanligt högt Ri) även om den i o f s fungerade att flyga med. Chansade på att reklamera en fredag, på lördag f m var reklamationen godkänd och onsdagen veckan därpå låg det en ny ack och väntade på mig hos "paket-utlämningen". Mycket bra hanterat helt klart och inga som helst tendenser att vilja slingra sig. Har även haft nån reklamation hos Banggood och även där utan problem om än att frakten tog drygt 2 veckor.
Roger

Ville
2017-11-30, 18:18
Kul att höra Roger. Jag har kanske lite förutfattade meningar om Kina-importer, men grejen är den att jag hellre sponsrar våra svenska handlare så långt det går. När det gällde min beställning av Tundran så hittade jag ingenstans att köpa den i Svedala, annars hade jag gjort det. Jag brukar få dividera med mig själv hur mycket mer jag är villig att betala till svenska handlare, och i regel brukar jag komma överens om att köpa Sverige.
När det gäller den nya X10S så blev det ett väldigt förhandlande hit och dit, för jag behöver verkligen ingen ny radio, eller nya mottagare, jag har så det räcker och blir över, och det gäller nästan för all annan elektronik också som jag har behov av.
Men dock tycker jag att FrSky är spännande och man måste ju ha något att grotta ner sig i så här utomsäsongs.
Teknikprylar som radion har blivit en ganska stor del av hobbyn numera, man sitter på kammaren och pillar och programmerar och funderar vad man kan hitta på härnäst, och då kommer verkligen FrSky-grejorna väl till pass.
Sen när sommaren kommer så brukar ändå det gamla beprövade få företräde, men i år, då blir det ändring på den punkten, var så säker...

/Ville :)

pernstig
2017-11-30, 21:18
Ja, också för mig har det blivit en hobby i hobbyn att sitta och grotta med OpenTx för att finna ännu klurigare mer eller mindre nödvändiga lösningar :)

Ville
2017-12-01, 19:24
Hej!
Har beställt ett sändarbord till min kommande X10S. Mejlade Engel Modellbau och frågade när de skulle få in dem och fick svar att de redan fanns, trots att de var markerade som ej i lager. Lite dyr kanske, men radion måste ju bli julfin.

https://www.engelmt.de/mtrc-electronic/frsky-24-ghz/spare-parts-und-accessories/accessories/horus-x10-+-x10s/horus-x10_x10s-transmitter-tray-dark-one

/Ville :)

McRegor
2017-12-01, 19:53
Verkar vara samma tillverkare som till min Horus 12S - alltså senderpulte.de. Mycket hög finish på mitt sändarbord så det är säkert lika bra på ditt, Ville. Jag köpte mitt ifrån senderpulte.de men MBS i Herrljunga brukar ha en del av dessa sändarbord i lager.
Roger

Ville
2017-12-01, 20:39
Hej!
Jo Roger, helt klart är det samma tillverkare. Samma pris hos Engel Modellbau som hos senderpult.de och det var ju bra.
Kollade in lagerstatusen för X10S hos Engel Modellbau och de har gott om dem, men konstigt nog så har inte T9 Hobby Sport eller Aloft Hobbies några sändare i lager. Ja, så det kan vara! Kan bara hoppas att jag inte behöver vänta så mycket länge till på min radio.

/Ville :)

Ville
2017-12-07, 20:10
Hej!
Fantastisk! Vid lunchtid igår skickade T9 Hobby Sport min radio från England, och idag, strax efter lunch, fick jag den. Måste vara något av ett rekord för snabb leverans. Definitivt snabbare än den svenska postgången. Och jag kan redan säga att jag gillar radion, väldigt fin är den!
Ska programmera min första modell ikväll, det blir roligt och spännande.
Fick även leveransbesked från Engel Modellbau idag, sändarbordet dark-ONE skickades idag.
Det är mycket nu! Men jag trivs...

/Ville :sarcastic:

64694

McRegor
2017-12-07, 20:28
Hej Ville,
En kompis beställde också en radio ifrån T9 i höstas och det gick precis lika snabbt. Lite senare beställde han lite andra prylar men det tog betydligt längre tid så leveranstiderna varierar tydligen rätt mycket ifrån den firman.
Kul att du fått din X10S - är det några problem som jag ev kan hjälpa dig med så har du ju telefonnumret...:)
Roger

Ville
2017-12-07, 20:44
Tack Roger för erbjudandet, det ska jag komma ihåg, för det lär nog behövas, tror jag. Ska precis börja binda min första mottagare, S6R jag köpte av Leif. Ska bara testa den som ren mottagare utan gyro. Det blir mycket blippande i helgen, det är jag säker på, men det blir skoj...

/Ville :)

McRegor
2017-12-07, 21:19
Ville - uppdatera mottagaren till senaste firmware innan du börjar leka med den. Då kan du garanterat använda "simple mode" eller vad dom nu har för dagsnotering på den "moden"...:)
Den innebär att du begränsas till 3 lägen, Off, Stabilisering och Autolevel. Själv använder jag aldrig Autolevel och då kan man sätta Kanal 10 att gå mellan +100 till 0 - alltså utesluta -100.
Stjäl ett litet tips ifrån en klubbkompis när det gäller "simple mode" på S6R/S8R:

Kanal 10:
+ 100 = Manuell mode (S6R Stabbe OFF)
0 = Stabiliserings mode
- 100 = Auto Level
Kanal 11 används inte.
Kanal 9 är Gain som förut (behövs eg inte - man kan sätta fast värde på den kanalen om man inte vill justera Master Gain under flygning)
Kanal 12 - kalibrering - behöver bara gå från +/- 100 till 0 tre ggr inom tre sekunder för att hamna i kalibreringsläge.
Då måste även throtteln vara till -100.
Ge max utslag ett par ggr på alla berörda kanaler.
Jag brukar avsluta kalibreringen med att ge lite trottelutslag för att garanterat gå ur den.

Sen måste du kalibrera varje kärra för att få max utslag ifrån gyrot - det är viktigt. Annars kan du få effekten att servona ger väldigt litet utslag.


Lycka till hälsar
Roger

Ville
2017-12-07, 21:38
Tack Roger!
Den är lite lurig denna mottagare. Förstår att Leif hade påslaget gyro, men vad händer med inställningarna nu när jag binder den till min sändare, vad är default, gyro eller inte?

/Ville :)

McRegor
2017-12-07, 22:41
Ville - beror på vilken Mode du kör den i, och jag rekommenderar "simple", och vilka värden din sändare i så fall ger ifrån sig på Kanal 10 - kolla på Servomonitorn. Sen du bundit den och har mottagaren igång så kan du göra de flesta grundinställningar ifrån sändaren - typ aktivera gyrofunktionen eller köra som en vanlig mottagare, "friställa" kanal 5 och 6 om du inte har dubbla skevservon och höjdroderservon, ange hur mottagaren är monterad i planet, reversera kanalerna avseende stabiliseringen, sätta olika gain för de olika kanalerna och i de olika stabiliserings-lägena m m.
Det allra första man gör med en ny mottagare är i mitt fall att flasha om den till senaste firmware, sen kopplar jag upp den emot PC'n via "STK-stickan" och kör FrSky-programvaran för aktuell mottagare för att göra den första kalibreringen så att gyrot vet vad som är horisontellt, vertikalt m m. Där kan du också ställa in den så den passar din tillämpning och aktivera "Simple mode" - vilket du f ö även kan göra ifrån sändaren senare liksom alla övriga inställningar.
Lycka till - det kanske förefaller lite snårigt första gången du gör det men sen är det rätt enkelt.
Ett annat tips är att sätta en liten lapp på varje D16-mottagare och ge den ett löpnummer, unikt för varje mottagare, och sen ange samma nummer i modellminnets RF-setup när du binder mottagaren till ett modellminne. Då kommer bara den mottagaren att fungera på det modellminnet a'la Model Match hos Spektrum. Men du måste tyvärr sätta numret själv - det gör inte FrOS automatiskt baserat på vilka nummer som redan använts. Hoppas allt blev rätt nu...:)
Roger

Ville
2017-12-07, 23:16
Super Roger!
Jäkligt bra manual. Fasen om jag inte ska klara mig själv ett tag. Hör av mig med resultatet.

/Ville :)

Ville
2017-12-18, 13:15
Hej!
Vill bara visa hur X10S ser ut med sändarbordet "dark One"
Har kommit en bra bit på vägen att få ett riktigt bra radiosystem. Inväntar en G-RX8, liten kompakt segelflyg-mottagare från T9 HobbySport. Väntar också på en iMSB FrSky Bluetooth Smart data modul från http://imsb.ch/hardware/imsb-bt-smart-for-frsky.html Använder redan en sån i min Mpx P4000 (Weatronic 2,4 GHz). Mycket bra telemetrisystem. Jag kan lägga upp och flyga GPS-triangelbanor (OLC - On Line Contest). Min modell och flygrutt visas i realtid på en karta, mycket smart. Hoppas att just den funktionen utvecklas ytterligare med stöd för http://gps-triangle.net

64806

Passar på redan nu att önska en riktigt GOD JUL och Gott Nytt År!

Ville
2018-01-28, 13:06
Hej!
Det har hänt en hel del sen jag fick radion för snart två månader sen. Det senaste är att jag väntar långa spakar från Engel Modellbau, https://www.engelmt.de/mtrc-electronic/frsky/spare-parts-und-accessories/accessories/horus-x12s/stick-switch-with-3-pos-switch-and-push-button Dyrt som stryk, men vad gör man inte... Har programmerat 5 modeller varav 4 seglare och en motorkärra, Durafly Tundra. Tyvärr är det vinter så jag har bara hunnit testa Easy Glider Pro ett par starter, och det gick hyfsat bra.
Har varit mest aktiv på RCGroups med en massa snick snack om allt möjligt. Mest har det handlat om tester av FrSky mottagaren G-RX8 variofunktion, satellitmottagare och lite annat. RCGroups är bra men det blir lite för mycket ibland känner jag.

Vad gäller programmeringen av sändaren så funkar väl FrOS ganska bra, men det finns en massa buggar och grejer som måste fixas till innan det blir riktigt bra, dock fungerar det att programmera F5J modeller och då nöjer jag mig. Om jag hade fått välja så hade jag gärna sett Multiplex koncept i X10S för det är överlägset bra och enkelt. Med Multiplex fungerar allting direkt ur lådan och med mina gamla P4000 sändare behöver jag aldrig mer bekymra mig om uppdateringar, vilka alltid har varit enkelt ska tilläggas, oavsett radio. Med FrSky, ja det är en helt annan femma och inte till det bättre.
Jag kommer inte att släppa Multiplex i första taget och mina finaste modeller, ja de får ligga kvar med M-Link.

Nu inväntar jag bara våren och sommaren så jag får flyga på riktigt. Tyvärr har man inte hunnit med att bygga någon ny kärra, ja förutom Tundran, men det är ju inget bygge direkt. Men nu är flygsuget stort så de gamla flytetygen duger gott.
Till slut lite bilder.

/Ville :)

65112
Sprite Thermal och X10S.

65114
G-RX8 i vingsadel.

65113
XM+ i fenan.

65115
XM+ närbild.
65116
Trasig G-RX8, batteriet felinkopplat, lätt gjort med denna mottagare.

65117
Flygning med Easy Glider Pro.

65118
Altis v3 flyglogg.
---

ps.

65119
Här en bild på iMSB-modulen i radion, mycket enkel installation och konfiguration.
---

McRegor
2018-01-28, 15:39
Men Ville - har du inte flugit Tundran när ni har så fint skidflyg-väder. Jag har flugit min åtskilliga gånger bara den senaste veckan men inför gårdagens flygningar var det bara att kapitulera och sätta på hjulen igen - sen kom snön i natt igen... Suck...
Hur gick det till när du brände mottagaren ?
Lycka till !
Roger

Ville
2018-01-28, 16:42
Jo, ja måste nog sätta på pontonerna och köra lite. Tyvärr har vi haft lite för kallt för att jag ska he mig ut i snöyran, men blir det barra några grader varmare ska jag ut och flyga. Förresten, vore det inte en bra idé för dig också att sätta på pontoner?
Tror jag kopplade in acken en pinne för högt så minus till plus och plus till signal och det är ju inget bra. Men det rök inte, det blev bara dött. Vad jag fattar så är det väldigt många som gjort samma misstag oavsiktligt, väldigt lätt hänt!

/Ville :concern:

pernstig
2018-01-28, 16:47
Pontoner? Det trodde jag man skulle ha på flytande vatten:sarcastic:

McRegor
2018-01-28, 22:41
Skidor är mycket bättre än pontoner på snön, Ville. Speciellt om det är lite lösare snö så blir kärran nästa ostyrbar med långa pontoner. Provade på min Sport Cub men det räckte med ett prov...:)
Osis med mottagaren men ibland blir det tyvärr fel.
Roger

Ville
2018-01-29, 20:42
Hej!
Sådärja, då har jag monterat spakarna på min X10S, tycker det ser bra ut. Nu väntar jag bara på svar hur man ska koppla in kablarna. Det finns ingen manual för X10 men väl för X12 men den har jag ingen användning av tyvärr.
Med den senaste X10 uppdatering har radion fått stöd för extra switchar/spakar. Det finns två lediga 5-poliga uttag. på moderkortet men FrSky har inte lämnat några uppgifter över hur man ska koppla in saker på dem. Har mejlat Engel Modellbau och även lagt ut en fråga på RCGroups, men ännu inga svar. Ska mejla FrSky också.

/Ville :)

65171 65172 65173 65174 65175
---

Ville
2018-01-30, 13:55
Hej!
Har nu fått ett kopplingsschema för spakarna från Engel Modellbau. De har lagt till kabeln jag behöver i webbshopen, https://www.engelmt.de/mtrc-electronic/frsky/spare-parts-und-accessories/accessories/horus-x10-+-x10s/horus-x10_x10s-cable-connect-long-lever-switch_poti_switch så snart är hela projektet i hamn. Ska uppdatera med fler bilder när allting är klart.

65176
Kopplingsschema för spakarna, CON11= vänster, CON12= höger.

/Ville :)

Ville
2018-02-02, 19:36
Har lött in högerspakens kablar men får ett lustigt fenomen när jag använder 3-lägesswitchen. Servot rör sig snabbt och bra till ändlägen men det kryper i snigelfart när jag går till mittläge? Vad kan det vara för fel?
Kolla videon!


https://www.youtube.com/watch?v=ao_tipyRiM8

/Ville :stupido2:

McRegor
2018-02-02, 22:34
Ville - du har händelsevis inte ändrat servohastigheten på den kanalen ? Låter i o f s skumt om det bara skulle påverka när servot skall gå till mittläget men kolla i alla fall. Sen kan du ju tilldela swirtchen till en annan kanal för att se om den uppför sig likadant...
Roger

pernstig
2018-03-04, 13:26
Jag har startat en separat tråd om OpenTx så får vi inlägg i ämnet på samma ställe istället för utspridda på olika FrSky-sändare.
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/55355-Open-Tx-det-flexibla-s%C3%A4ndaroperativet?p=434228#post434228

pernstig
2018-05-26, 08:53
Hur svårt är det att byta omkopplare i X10? Funderar på att köpa en sådan men föredrar omkopplare av typen on-(on) d.v.s återfjädrande likt SH till många funktioner.

Ville
2018-05-26, 14:26
Hej Leif!
Tyvärr blir det att klippa och löda på kablarna såvida du inte har bra krimputrustning och passande kontakter eftersom flera brytare är samlade till samma kontakt till moderkortet.
Men varför inte köpa min X10S silver, då får du långa fina spakar, iMSB-bluetoothmodul, http://imsb.ch, massa mottagare, dark-One sändarpult...?

/Ville :)

McRegor
2018-05-26, 17:07
Dags att byta sändare igen, Ville...:)
Roger

pernstig
2018-05-26, 19:40
Hej Leif!
Tyvärr blir det att klippa och löda på kablarna såvida du inte har bra krimputrustning och passande kontakter eftersom flera brytare är samlade till samma kontakt till moderkortet.
Men varför inte köpa min X10S silver, då får du långa fina spakar, iMSB-bluetoothmodul, http://imsb.ch, massa mottagare, dark-One sändarpult...?

/Ville :)

Ska du redan sälja din X10S? Varför då? Nåja vad vill du ha för den?

Ville
2018-05-27, 15:17
Ska du redan sälja din X10S? Varför då? Nåja vad vill du ha för den?

Hej Leif!
Ska räkna ihop och se vad jag kan släppa grejorna för.

självklart
2018-08-21, 07:51
en grej jag gjort med min s6r motagare är att annvända autolevel funktionen som rescue på en fjädrande brytare ..
Funkar kalas smidigt .. när det börjar gå åt skogen är det bara dra i brytaren tills man har återfått fattningen o flyga vidare :)

pernstig
2018-08-21, 14:04
Håller med, det är en bra tillämpning av autolevel som jag rekommenderat till några kompisar. Även på några "främmande" fabrikat! :)
Gillar också återfjädrande omkopplare...har ersatt fyra omkopplare med återfjädrande (förutom SH). Nu har jag bara två "normala" omkopplare kvar. Vill jag slå på/av med en återfjädrande använder jag funktionen "Sticky" i Logic Switches.

OlleG
2018-10-25, 15:26
Hej
Är det bara 2.2 av OpenTX som går på 10S (bortsett från Frsky:s egna). Om ja, måste man knappa in modellerna igen när man går från 2.1? Går i och för sig någorlunda enkelt i Companion, men alltid en felkälla att gör det manuellt.
/OlleG

pernstig
2018-10-25, 16:38
Jag håller just på att läsa in mig på hur man bäst ska gå över från 2.1.9 till 2.2.2 här:

http://www.open-tx.org/2018/07/28/opentx-2.2.2

Jag får intrycket att modellerna konverteras automatiskt i Companion 2.2.2 om man följer instruktionen:

"Companion now offers assistance for model conversion from one radio type to another. The transferred models NEED to be completely checked and validated before being used, as some things like switches assignments may not get converted properly. The proper way to transfer models from one radio to the other is: Select a profile for the destination radio, read the settings from the destination radio, open the source file or read the source radio, drag models onto the destination radio’s window, write destination radio."

uffe_46
2018-10-25, 16:40
Det går enkelt att uppgrader till 2.22, du öppnar din sparade otx fil och skickar till den till sändaren i Open TX, glöm inte att uppdatera SD kortet också'

pernstig
2018-10-26, 09:43
Jag tycker att instruktionen jag hänvisar till i #78 är lite otydlig i mitt fall men så här tänker jag göra för att uppgradera min X9Dplus från 2.1.9 till 2.2.2 (både Companion 2.1.9 och 2.2.2 är installerade på datorn):

Gör en "Backup Radio to File" i Companion 2.1.9
Efter det gör jag allt i Companion 2.2.2
Skapar en profil för X9Dp, markerar önskade options m.m., sätter "Download Release Versions Only" och laddar ner senaste Otx dvs. 2.2.2.
Installerar 2.2.2 i X9Dp
Läser "Models and Settings" från X9Dp
Öppnar den sparade backup-filen
Nu har jag två fönster öppna i Comp 2.2.2 och drar över mina modeller från "backupfönstret" till "X9DP-fönstret"
Skriver "Models and Settings to Radio"
Installerar SD för 2.2.2
Kontrollerar alla funktioner i alla modeller före flygning.

Kom gärna med synpunkter :concern:

pernstig
2018-10-26, 13:20
Jag kollade på "painless360" youtubeklipp som verkade enklare:
https://www.youtube.com/watch?v=Yy9IuJ5ZG5g&t=413s
Bilden visar painless360:s viktigaste punkter:
66802
Tänker prova det istället

pernstig
2018-10-26, 17:10
Jaha, då har jag "uppgraderat" min X9Dplus till Otx 2.2.2. Själva proceduren funkade helt utan problem och modellerna konverterades OK såvitt jag sett hittills. Men den enda fördelen med 2.2.2 är möjligheten att konfigurera S6R och S8R från sändaren. Funktionen "Bind Options" finns inte med och därmed kan jag inte välja hur t.ex. RX4R ska konfigureras. Dessutom begränsas antalet tillåtna tecken för ljudfilnamnen till 6 istället för 8 i 2.1.9 och till 3 istället för 6 för Gvars. Som jag känner nu kommer jag att nedgradera till 2.1.9 :(

Edit: Bind Options fungerar faktiskt trots att det inte finns med som tillval i Companion Options.I varje fall inte om man väljer mina sändare (X9Dp eller X9E) som profil.

David_C
2020-04-03, 11:21
Någon som kör F5J, F3J, F3F eller liknande kärror med FrSky Horus X10S Express?

pernstig
2020-04-03, 21:27
Jag kör F3J och F5J, dock inte med Horus utan Taranis X9E med Open TX. Vad tänker du på?

David_C
2020-04-04, 18:54
Jag fundera på om det går programmera tex kråkbroms, snapflap och flyglägen som speed, termik etc?

pernstig
2020-04-04, 21:04
Javisst, i varje fall om du kör OpenTx. Det går säkert med FRoS också men det har jag ingen erfarenhet av. Vilket OS kör du?

David_C
2020-04-05, 13:41
Tänkte köra Open om jag skaffar en Horus.

pernstig
2020-04-05, 14:20
Aha, om du inte haft kontakt med OpenTx tidigare kan det vara bra känna till att det kan kräva en viss inlärningsperiod.
Det finns en tråd om OpenTx här på forumet:
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/55355-Open-Tx-det-flexibla-s%C3%A4ndaroperativet?highlight=opentx+det+flexibl a
Jag kan också rekommendera Mike Shellims utmärkta "OpenTx Clinic":
https://rc-soar.com/opentx/
och särskilt avsnittet "OpenTx Basics"
https://rc-soar.com/opentx/basics/index.htm
Vidare finns bland annat färdiga segelmodellupplägg att ladda ner.

David_C
2020-04-05, 15:04
Tack för tipsen. Skall undersöka.

senmathal
2020-06-02, 20:50
Hej!
Jag har haft min Taranis X9D i 6 år och det börjar kanske vara dags för en ny radio. Märkte idag att en brytare som jag har till dual rate börjar vara glapp och det kanske är fler grejer som börjar ge upp. Jag har kikat på X10S lite och funderar på om det skulle vara en bra ersättare. Jag har trivts med min Taranis och även om jag inte är någon fena på programmering så brukar det lösa sig till slut. Jag är ganska bra på att Googla :) Ni som har haft X10 S ett tag är ni nöjda. Eller är det något annat som är mer up to date och prisvärt? Jag vill dock inte ha något med sämre kvalitet än Frsky. Ett litet problem är väl att mina mottagare inte är EU uppdaterade. En del av dom går väl kanske att uppdatera men jag tycker det ser lite krångligt ut.

/Mats

ivve
2020-08-25, 08:25
Hej alla förståsigpåare !

Har en tre m seglare med Vstabbe där ena rodret beter sig underligt när jag använder butterfly. Jag har programmerat in höjdcompesation som på höger halva funkar som det ska, men vänster vill först gå upp några mm innan det går ned. Dessutom går inte hastigheten att ställa in. Tvä sec. på höger funkar bra men ej vänster där förblir det oo.oo. Alla inställningar gör jag med hjälp av kurvor.
Kan det vara nån bug i mjukvaran eller gör jag något fel. Inställningarna är helt identiska för bägge rodren ! X10 / open tx

Tacksam om någon ligger inne med en lösning. / Ivve

pernstig
2020-08-25, 14:16
Hej alla förståsigpåare !

Har en tre m seglare med Vstabbe där ena rodret beter sig underligt när jag använder butterfly. Jag har programmerat in höjdcompesation som på höger halva funkar som det ska, men vänster vill först gå upp några mm innan det går ned. Dessutom går inte hastigheten att ställa in. Tvä sec. på höger funkar bra men ej vänster där förblir det oo.oo. Alla inställningar gör jag med hjälp av kurvor.
Kan det vara nån bug i mjukvaran eller gör jag något fel. Inställningarna är helt identiska för bägge rodren ! X10 / open tx

Tacksam om någon ligger inne med en lösning. / Ivve

Har du möjlighet visa hur ditt upplägg ser ut?

ivve
2020-08-25, 16:38
Har du möjlighet visa hur ditt upplägg ser ut?

Hur gör jag det enklast ?

pernstig
2020-08-25, 17:43
Om du använder Dropbox kan du spara .otx-filen från Companion och lägga i Dropbox "Public". Skapa sedan en länk till filen (högerklick>kopiera dropboxlänk) och klistra in här i forum.

Edit: Filen ska läggas direkt i Dropbox>Public och inte i en egen mapp!
Här ett exempel:
https://www.dropbox.com/s/qlgbmnz7v7l6yvf/Element.otx?dl=0

Peter1
2021-02-19, 14:26
Och nu kommer en ny Frsky Tandem X20 Och ännu ett nytt operativsystem Ethics
https://www.facebook.com/lior.zahavi.1/videos/396620603009743672625

Thomas
2021-02-19, 15:02
Vem kör en kurs i dataprogrammering??

:sarcastic:

AlveH
2021-08-07, 10:24
Verkar inte som om man behöver vara en fena på dataprogrammering
om man väljer en Tandem X20 med operativsystemet ETHOS.
Liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiite sugen.
Verkar som (är inte säker) man kan använda äldre mottagare (D8 mode) med hjälp av modulen XJT Lite.