handdator

Visa fullständig version : Den flög bra, men int jag! MickeM flyger Yak 54



Ålänning
2017-10-05, 18:14
Jag har flugit bensinflyg endast två ggr i mitt liv tidigare.

En gång flög jag en annans högvingade 2,4m trainer med bensinmotor.

En annan gång flög jag min CMPro Extra 330S med RCS/SV 26cc bensinare i nosen, flyget vägde massor och flög tungt och jag flög ett halvt varv sen tror jag gas-staget gick av för den svarade inte på gas mer och jag försökte få den till fältet men den for rakt i en dikesvägg. Den va ju fin före i alla fall:
http://forum.motorportalen.net/userpix/3_IMG_4388_1.jpg
Byggtråd: http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?p=67355#p67355

Men nu har jag flugit min Great Planes Yak 54 1.60 med RCS/SV 50cc motor i. Började bra, lite tråkigt slut... men lite taggad blev man på det här med bensinare... ;-) Jag har flera bensinkärror, bara inte tagit mig tiden att få dem flygklara. :-P


http://www.youtube.com/watch?v=qnWgIxg6_Ro

/MickeM

bem
2017-10-05, 18:39
Hej,
Fint flygplan, lite osis där vid landningen men det såg väl ut att gå rätt bra ändå med planet. Blev det några skador?
Verkar rejält byggd ARF, många blir nog bara en flishög efter en sådan markkänning. Inge kul med kärror som har tendenser att klippa så där tvärt vid lite lägre fart, man hinner inte göra så mycket för att rädda situationen. Näväl det blir väl att hålla lite högre fart i framtiden vid landning. Har du kollat vad vingbelastningen är i dagsläget? 50 kubik bensinare är rätt stor och tung motor på en modell med runt 2 meters spännvidd.

/Bo

Thomas
2017-10-05, 18:53
Inte för att vara kritisk på något sätt (den flög ju bra när den flög!) men det är så typiskt när man försöker "mjölka" fram kärran med höjdrodret bara för att komma tillräckligt långt in på fältet. Livsfarligt! Klippet kommer som ett brev på posten.
Tipset jag fick för många år sen, då jag gjorde samma sak, var att försöka hålla något så när konstant höjdroder, och sen reglera höjden med försiktigt gaspådrag.
Och det funkade!

Bättre lycka nästa gång!

Ålänning
2017-10-05, 19:25
Vingsätena i flygkroppen sprack sönder, går att limma plus lite nytt plywood.
Ena landstället lossnade, ny plywoodbit bara.
Sidoroder-servofästet lossnade, limmas tillbaks.
Propellern gick av.
Vingröret 1 grad böjt.
Så mycket mer än det har jag inte hittat.

Det där flyget är gammalt. Det är rejält robust!

Flyget ska enligt tillverkaren väga 5670-6860 gram, min väger 7394 med tom tank.
Det är gjort för 2-takt glöd 1.50-1.80, 4-takt glöd 1.80-2.10 eller 32-43cc bensin.
Flyget har haft DL-50 förut. Före det har den haft andra maskiner.
Jag skaffade flyget beg och slitet 2009, så jag har inte haft brått med att få det luftburet.

Flyget är sanslöst baktungt så en fjäderlätt 4-taktare i nosen och servona på sina ställen vet jag inte hur de lyckades få det balanserat. Jag monterade ihop flyget med servona på sina ställen mm och allt där det skulle vara enligt konstens alla regler, men då fick jag hänga nästan ett halvt kilo bly i spinnerspetsen (hängde i skruven). Sen flyttade jag fram allt jag kunde och satte mycket mindre ackar och med SV50 i nosen så skulle det bli bättre och balanserat vart det, fast det är en hel del bly där fram än.

SV50 är en billig kopia på nån anna kopia på kopia på DL-50 som är kopia på DA-50 osv... nåt sånt. Så den är inte stark eller i samma klass. 4,22hp ska den kunna leverera, men sen hittade jag att den ska klara 5+ enligt tillverkaren själv. Uhm.

Förra ägaren flög den mycket med DL-50 och den flög bra.

Och det där med landning... jodu, jag är väl den som hela tiden stått och ropat eller stått bakom "mer fart, mer fart!!" så felen jag gjorde var:
1. Vinden hade ju vänt! Jag landade i medvind...
2. Jag borde ha stått nära bantröskeln, inte 50 m in på banan, jag såg ju inte att det gick för sakta
3. Jag flög för sakta...
Jag hade ju planer på flyga mycket längre in på banan och landa där jag stod ungefär! Inte tänkte jag landa på "nya gräset" vid vägen.

Det du säger Thomas med gasen och höjdrodret, det är precis så man ska göra, så gör man även med riktiga flyg. Höjdrodret är bara för att ställa attityden/anfallsvinkeln och sen gasen för att reglera höjden. Jopp jopp. Man ska svara med sidoroder och mjuk gas, inte skevroder.

Flugit för lite flyg på sistone så man va väl lite skakis också. ;-) Ett bensinflyg av den här storleken så har mer äkta egenskaper än en liten friggokärra.