handdator

Visa fullständig version : Viktskillnad på aluminium och kolfiber?



daspunner
2017-10-11, 17:49
Är skillnaden jättestor? Skall i mitt fall bara ha ett rör i hela konstruktionen till en "wingspar". Vad heter det på svenska tro? Självklart kan jag beställa kolfiber online men jag e sååå trött på allt väntande på prylar som inte finns på hemmaplan.


/D

pgrts
2017-10-11, 19:28
Det finns "blomsterpinnar". Ser ut som grön Bambu med de typiska bamburäfflorna.
Det är grön plast med struktur över ett tunt stålrör.
Ett sådant rör väger inte alls mycket och jag har använt det till vingbalk i en STOR 2-motorig CARGO-TWIN byggd i 6 mm depron.
Jag tror att jag gav runt en tia för pinnen som jag fick skala. Röret är väldigt tunnväggigt och kanske 20 mm i diameter.

När du nämner aluminium så brukar det vara väldigt mjukt och inte alls böjligt som en balk i kolfiber.
Hittar du både styvt och starkt aluminiumrör så är det väl helt OK.

Ålänning
2017-10-11, 22:43
Jag har en AeroSport 103 UL som har alu-rör-konstruktion. Kolfiber hade säkert vart lättare (i vikt). Kolfiber är ju rätt sprött om det inte är flätat. Och kolfiberböjar... hm.

daspunner
2017-10-11, 22:45
Vi har välsorterad svetsverkstad här i stan med ganska digert materiallager som man får lov o plocka i, väga o köpa. De svetsar en hel del i alu så jag tänkte att där kanske de hade.

"Plattjärn" i fast alu då? Nån som tror det hade kunnat funka? Borde ju bli lite "bladfjäder" av det tänker jag.

daspunner
2017-10-11, 22:47
Det finns "blomsterpinnar". Ser ut som grön Bambu med de typiska bamburäfflorna.
Det är grön plast med struktur över ett tunt stålrör.
Ett sådant rör väger inte alls mycket och jag har använt det till vingbalk i en STOR 2-motorig CARGO-TWIN byggd i 6 mm depron.
Jag tror att jag gav runt en tia för pinnen som jag fick skala. Röret är väldigt tunnväggigt och kanske 20 mm i diameter.

När du nämner aluminium så brukar det vara väldigt mjukt och inte alls böjligt som en balk i kolfiber.
Hittar du både styvt och starkt aluminiumrör så är det väl helt OK.


De där blompinnarna du nämner. Är det blomsterbutiken då kanske som gäller då?
Är det rent av sådana här du menar?
https://www.plantagen.se/blomsterpinne-180-cm-stal-200016782-se

pgrts
2017-10-12, 09:23
De där blompinnarna du nämner. Är det blomsterbutiken då kanske som gäller då?
Är det rent av sådana här du menar?
https://www.plantagen.se/blomsterpinne-180-cm-stal-200016782-se

Isses vad de gått upp i pris - eller så är det för att jag hittade mina på MAXI - men det är sannolikt samma pinnar.
Det är förstås inte något för småplan utan lätta större saker.

Det du jämförde aluminium mot kolfiber är lite udda.
Förr använde man oftast pianotråd som sammanfogning av vinghalvorna. Stål är ju tungt men starkt och tål att böjas utan att deformeras.
Det var ofta relativt grova bitar stål på 6 mm eller mera. Nu används oftare kolfiber och man kör oftare med större diameter på rör än homogena balkar. Till små skumkärror är det ofta 6 mm rör eller stående 1*6 mm balkar i kolfiber.

Du nämner "plattjärn". Kolla gärna en metod som combatflygarna använder till sina friggokärror. Nylonband som används runt kartonger är "svetsade" ihop. om man skär en skåra i skummet och trycker ner ett sådant band så har man rejäl styrka i den stående riktningen.
Duralaluminium är ju ganska hårt och har även fjädrande egenskaper. hittar du den kvalitén så används den i flygplan.

Thomas
2017-10-12, 10:08
När det gäller sammanfogning av vinghalvor (en vinghalva på var sida av kroppen) så har jag ofta använt 2mm "platt-aluminium" i olika höjder. Lätt och MYCKET starkt i böjriktningen!
Bauhaus, Hornbach och liknande byggvaruhus har dom till en billig peng.

http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=41017&d=1380225293

Robert_s
2017-10-12, 10:20
Jävlar va grant det blir! Är det en furu-list du har imellen plywooden?

Robert_s
2017-10-12, 10:34
Haha, trodde det va din byggtråd först Thomas:)

Thomas
2017-10-12, 11:25
Jävlar va grant det blir! Är det en furu-list du har imellen plywooden?

Om jag har en 30mm alubalk, så är plywoodhylsan 40mm hög.
Det sitter 5mm höga, 2mm tjocka plywoodlister mellan hylsornas väggar som distans.

LIP
2017-10-12, 15:03
Jag använder mig också av dural-plåt som vingstål, det kan se ut så här: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/40172-Space-Walker-ett-nytt-byggprojekt se inlägg #10

daspunner
2017-10-14, 19:48
Hittat blompinnarna! Harald Nyborg, pris 12kr för 180cm. Står här avklädd från sitt gröna hölje. Jisses vad lätt den var. Kommer bli kanon. Tusen tack för braigt tips!