handdator

Visa fullständig version : Kardborretejp



uffe_46
2017-10-25, 07:22
Nu till den stora frågan, sätter ni kardborre sidan eller tygsidan på acken, Jag sätter kardborre sidan på acken men det är kanske inte helt smart, det var kallt häromdagen så jag tyg vantar på, körde ner handen i 2s lipopåsen, när jag drog upp den satt det ett helt knippe ackar på handsken :sarcastic:

Fredrik_W
2017-10-25, 07:38
Jag använde förut en kameraväska som fältväska. Och väggarna på den var täckt med den mjuka sidan av kardborren för att fästa inredningen, så ackarna hade fastnat överallt om jag hade använt den hårda sidan på ackarna. Därför använder jag filtsidan på ackarna, och har fortsatt att göra det sedan dess.

// Fredrik W

Lelle
2017-10-25, 07:39
Sätter tygsidan på accen, men utan några betäkligheter på att det ska vara si eller så, utan det har bara blivit på det viset. Intressant upplevelse du fick med ett gäng batterier på din handske.

lizzy
2017-10-25, 08:02
luddet på acken och krokarna i kärran om någon förstår vad jag menar :-)

Kurbit
2017-10-25, 08:33
Luddiga sidan på ackarna så att man kan ha dem i fickan utan att de fastnar.

McRegor
2017-10-25, 09:51
En gång i världen blev det "kardborre" på acken och "ludd" i kärran men om jag skulla valt idag så hade jag absolut gjort tvärtom av orsaker som redan nämnts. Och man drar sig för att byta system för man har ju några ackar och ännu flera kärror.
Roger

Ålänning
2017-10-25, 18:24
Lurvet på ackarna (och på allt annat som ska fästas i flyget, på helin/multin).

Flygsmurfen
2017-10-25, 18:33
Luddet på acken här med.
Känns skönt att man fått klarhet i denna livets stora fråga. :-)
Man vill ju inte känna tvekan om detta.

// Mats W

bem
2017-10-25, 18:55
Mjuka delen av kardborretejpen på batteriet hos mig.
Om man flyger på gräsfält, som mig, skulle det verkligen fasta massa gräs i kardborren om inte mjuka delan av kardborretejpen satt på accen. På inomhusplan har jag dock ibland den taggiga delen på de små 2 cell LiPo batterierna, om jag använder kardborre. Fast för det mesta använder jag en speciall tunn karbdborretejp i det fallet, köpt den hos Autopartner. Den är väldigt följsam, har inget lim på sig så man får limma med t ex UH poor.
Sån här (finns i lite olika bredder och längder):
http://www.autopartner.se/flygplan/tillbehor/kardborrband-dubbelsidigt-20mm-1-meter

Så kan jag tipsa om ett bra företag att köpa kardborretejp från, hon har vit och svart:

https://www.bibbistextil.se/webbshop/band-av-olika-slag/kardborrband-2549579

Självhäftande, mjuk resp. hård kallar hon kardborren. Mycket att välja på så var noga att du väljer rätt om du köper i hennes webshop. Man kan köpa 1/2 metersvis eller metervis så många meter man vill ha t ex 2 meter blir 4 st 0,5 m (fast sammanhängande). Bredder hon har är ​20, 30 eller 50mm.

Billigt, snabb leverans och bra kvalitet. Har köpt där i många år nu. Så länge tanten har affären fortsätter jag att köpa där.

/Bo

uffe_46
2017-10-26, 07:22
Bra länk den där till Bibbis, beställde 2m 20mm och 1,5m 30mm plus en skärmatta på 60 x90 cm så det får bli ett vinterprojekt att byta ut kardborre tejpen

McRegor
2017-10-26, 10:53
Hobbykings ljusblå kardborreband sitter väldigt bra och kan vara värd att testas - https://hobbyking.com/en_us/polyester-velcro-peel-n-stick-self-adhesive-v-strong-1mtr.html
Roger

UndCon
2017-10-26, 10:53
Jag har alltid satt den mjuka delen på mina Accar för det är dem man kan stoppa i fickan när det är kallt eller för att förvara/separera använda resp fulla accar.

Det gäller att vara konsekvent att alltid sätta muka sida på acce om man vill kunna använda dem på andra saker än just modell. - det blir lite jobbigt om man vill flytta sina 2200mah accar (eller vad man nu har mest av) till en annan modell och inse att kardborret inte fäster :D


jag köper kardborre på metervara i en lokal tygaffär - funkar ypperligt och finns med eller utan klister om man vill det - och både vit och svart så att man kan tex sätta vit kardborre på vit skumplast = inte lika fult på modellen.

Flahultarn
2017-10-27, 20:30
Har inte hittat någon med bättre fästegenskaper än Hobbykings blåa. Efter den första modellen kom jag fram till att den mjuka sidan fick hamna i modellerna och krokarna på allt löst. Tyckte att all skit som fastnade i krokarna var lättare att pilla bort på de lösa delarna. Kanske inte lika stort problem längre efter det inledande kraschandet jag sysslade med :banghead: och sen har det fått bli så.