handdator

Visa fullständig version : Späda epoxi?



Thomas
2017-10-29, 16:51
Jag tänkte bränslesäkra ett motorspant med utspädd Biltemas lamineringsepoxi.
Vad ska man späda med?
Aceton?
Rödsprit?
...eller nåt annat?

Balcke
2017-10-29, 16:58
Behöver den spädas? Tycker den är ganska "rinnig" i sig.

//Rickard

Anders J
2017-10-29, 17:01
Jag har spätt olika sorters epoxi, t.o.m. limtyperna, genom åren med rödsprit, det har funkat u.a.

Lars 41an
2017-10-29, 17:16
Håller med Rickard. Obehandlat trä suger i sig det första lagret lamineringsepoxi.

Lars

bem
2017-10-29, 19:05
Epoxy är ganska tungt så man bör vara sparsam och inte pensla på för tjockt.
Aceton har nackdelen i detta sammanhang att det avdunstar fort, man vill ju att epoxy:n skall flyta ut fint och så. Sen får man ju i regel vara rätt kvick med epoxy rent generellt, arbetstiden kan vara rätt kort innan det börjar härda och då är det ingen ide att vara där med pensel och försöka släta ut. Denaturerad alkohol går också bra att späda ut med.
Nu har jag inte använt Biltemas epoxy så jag vet ej hur lätt den är att arbeta med, men en epoxy som flyter ut otroligt bra är ZAP Pacer Z-poxy finishing resin. Nästa som trolleri vad den kan flyta ut fint. Har dock den nackdelen att den gulnar med tiden.

/Bo

shark
2017-10-29, 19:33
Håller med Anders, rödsprit funkar vädligt bra, har aldrig använt något annat och har aldrig haft några som helst bekymmer.

// Artur

pgrts
2017-10-29, 19:42
Jag har kört rödsprit till glasfiber. Det var 60-minuters epoxi men jag fick känslan att det i princip var härdat efter att rödspriten hade dunstat - alltså betydligt under en timme. Det var inget problem utan mera en fördel för det jobbet jag gjorde.

senmathal
2017-10-29, 21:30
Vitsen men lamineringsepoxi är den långa torktiden som gör att den har god tid på sig att suga in i träfibrerna. Den är från början väldigt lågviskös och har dessutom en enastående vidhäftningsförmåga så jag tror inte du behöver späda den. Outspädd lamineringsepoxy används flitigt i båtsammanhang just för att den skyddar trä under lång tid och sitter berghårt även under vattenlinjen. Den är mycket mer lågviskös än vanligt epoxylim. Förmodligen försämras bara egenskaperna om du späder den. Däremot bör du nog lägga den i två varv då risken är att det första suger in så pass att ytan känns lite torr och sträv.

Bra lamineringsepoxy ska dessutom vara lösningsmedelsfri och därför finns väl egentligen ingen bra förtunning. Rödsprit brukar dock fungera att rengöra med. Om Biltemas är lösningsmedelsfri vet jag dock inte.

/Mats

SniffSwe
2017-10-30, 02:45
Späder ni epoxi? Jag tror inte att det är att rekommendera eftersom epoxi inte är lösningsmedelbaserat utan baserat på kemisk bindning. Epoxi finns i alla möjliga viskositeter så det är bara att köpa rätt. Om man späder den så antar jag att man inte längre kan lita på egenskaperna och då vinner man ju inget på att välja epoxi(som ju brukar väljas just pga egenskaperna).

Pelleflygare
2017-10-30, 08:42
Glasade ett modellbåtsskrov med Biltemas epoxi, några droppar rödsprit gjorde epoxin mer lättarbetat. Fick rådet av en välrenommerad modellbyggare i min närhet!?

SniffSwe
2017-10-31, 02:01
Det beror förstås på om man bygger modeller eller vindkraftsvingar :) Jag bygger båtar(fullskala) av epoxi och skulle aldrig få för mig att späda den. Jag har epoxi med olika viskositeter istället.

Lelle
2017-10-31, 07:30
Thomas.
Att bränslesäkra ett motorspant med utspädd epoxy kan du gott göra. Jag har gjort det under alla år som jag byggde med balsa och gjorde motorspant av plywood.
Har aldrig haft några bränsleläckage in i spanten med den metoden. Dessutom så ska du ju inte sammanfoga några delar, för då skulle jag inte rekommendera att du gör det.
Jag använder Bil-temas epoxy. :)

Thomas
2017-10-31, 08:27
Tack för alla förslag!
Det blir nog så att jag testar med att späda ut med en gnutta rödsprit...

Gasman
2017-10-31, 09:57
Vanligt vit-lim (vinylbaserat) något lite spätt med vatten är kanon som bränslesäkring. Tål både metanol, nitro och bensin plus att det är segt och inte spricker. Dessutom är det kanon att prajma med innan man klär med Oracover mm. Klädseln fäster sanslöst bra på den torkade ytan.

Flahultarn
2017-10-31, 10:14
En annan primer jag upptäckt är väldigt bra är något utspädd Guache-täckning från konstnärsbutiken, funkar också som barriär och underlag för klädsel.

senmathal
2017-10-31, 12:21
Tack för alla förslag!
Det blir nog så att jag testar med att späda ut med en gnutta rödsprit...

Vad vill du uppnå med att späda den? Det kommer säkert att fungera men det kommer inte att bli bättre. Då skulle epoxyn varit spädd när man köper den. Lösningsmedelsfri epoxy utvecklades just för att den skulle vara helt tät vilket den inte blir med lösningsmedel. När lösningsmedlet avdunstar bildas små porer som till slut släpper igenom vätska. Det vore väl dumt att förstöra de fina egenskaper som epoxyn har när den lämnar tillverkaren.

Precis som SniffeSwe har jag hållit på med lamineringsepoxy i båtsammanhang även om jag inte byggt båtar. En sak kan jag lugnt säga att outspädd epoxy i bra kvalitet släpper inte från ytan med mindre än att ytan följer med. Det påstås att Biltema tar sin Epoxy från BHP som är en mycket populär leverantör för de som bygger kanoter i trä och epoxy. Nu är ju inte inträngningen det viktiga i ditt fall utan att den är tät och sitter fast samt tål bränslet. Alla dessa krav kommer att uppfyllas med råge. Tänk bara på att ta upp eventuella hål i spantet innan behandlingen.

/Mats

Ville
2017-10-31, 17:19
Håller med dem som inte tycker man ska späda epoxin, det finns så många epoxy-varianter så det är helt onödigt.

/Ville :)

AlveH
2017-10-31, 18:10
Har alltid använt metanol för att späda epoxy.

Kurbit
2017-10-31, 19:09
Det låter helt bakvänt att späda epoxy. Använd en högviskös sort istället.

kay.krut
2017-11-01, 09:00
Thomas!

Du kan med glatt humör tunna din Epoxy och bränslesäkra dina motorspant. Jag har själv använt T-sprit, aceton och som Alve skriver metanol med utmärkt resultat. Möjligen så får du stryka spantet ett par gånger för att täta det ordentligt, beroende på hur mycket du späder ut blandningen. Du får sämre hållfasthet om du späder Epoxy men å´ andra sidan så ska du ju inte bygga en kropp eller liknande där du behöver full styrka. Inte ska du behöva köpa nya råvaror bara för att stryka ett motorspant! Ta vad du har hemma.
(Ja, jag har också jobbat med Epoxy, i 25 år)

Kay krut

McRegor
2017-11-01, 10:34
Fast Manges förslag låter ju enklast, billigast och mest skonsamt för ens egna kropp...
Roger

Glattnos
2017-11-01, 10:59
Alltså, epoxi finns både lösningsmedelsbaserat och med vattenbas, men Biltemas laminerings-epoxi är en lösningsmedelsfri typ som inte ska spädas. Lösningsmedelsfri lamineringsepoxi ska inte spädas eftersom det kan påverka den kemiska processen som gör att det härdar. Även om ni som brukar späda epoxi tycker att det går bra och den blir hård så är det väldigt osäkert att man fått en full härdning. Det blir ganska säkert en ofullständig process där det blir härdare och bas som blir kemiskt obunden(detta ser man inte med blotta ögat eftersom det är på molekylnivå).
Jag läste tidigare på en vindkraft-motståndar-hemsida om hur skadlig epoxin i vindkraftverken var för djur och natur eftersom epoxin påstods "läcka" bisfenoler ut i naturen. Jag kontaktade då en epoxi-tillverkares kemist(jävig i frågan men knappast en lögnare med tanke på företagets anseende) och frågade om detta var sant och hur det i så fall är med alla epoxibåtar som byggs och ligger i haven. Svaret blev att epoxin i kemiskt obunden form mycket riktigt är ganska skadlig och det är därför blandningsförhållandet för epoxin är så viktig. Blandar man fel mängd eller på fel sätt så riskerar man att det blir obunden epoxi i den färdiga matrisen som faktiskt kan läcka ut så man får det på sig eller det tar sig ut i naturen. Men när man blandar rätt så blir epoxin mycket solid och motståndskraftig, så det används till och med till dricksvattentankar.

Slutsatsen jag drog var att man ska använda rätt epoxi till rätt sak(jag använder t.ex. NM 275 till laminering och NM 650 till försegling) och vara ytterst noga med blandningen(jag blandar alltid med en precision på 0,2 gram).

Nu är det säkert väldigt små mängder när man ska säkra en motorspant och eftersom det finns flera här som menar "att det går bra att späda för det har jag alltid gjort" så kan ni fortsätta med det.
Men till nya byggare och epoxianvändare vill jag ge rådet:
Använd rätt epoxi till rätt sak och följ databladets anvisningar noga(vissa blandas efter vikt och andra blandas efter volym - här ska man ALDRIG blanda på en höft som man kan göra med polyester och liknande färg, lim mm). Annars välj något annat t.ex vitlim och vatten som gasman föreslog.

FelixContentus
2017-11-01, 14:48
Hej! Länge sedan jag var här.

Kan förtydliga föregående inlägg lite eftersom det i stort sätt stämmer utom på en punkt. Man kan förtunna Epoxi utan problem, Även 100%ig. Däremot kommer användandet av Lösningsmedel som innehåller Oh grupper att påverka Epoxin. Använder man exempelvis Xylen så kommer det inte påverka molekylbindningarna i Epoxin. T-töd och liknande påverkar däremot. Tror dock inte det märks vid tätning av ett litet spant i ett modellflygplan. Rör det sig om en tank eller liknande så skulle jag avråda från att använda något annat än för Epoxi lämplig förtunning.

Thomas
2017-11-01, 15:26
Nu börjar det bli väldigt tekniskt invecklat med en massa ´förstå-sig-på-are´ som säkert har alldeles rätt i sina påståenden.
Min tanke är inte att det ska bli något höghållfasthetsprojekt, tanken är bara att motorspantet ska stå emot bränsle(avgas)sprut lite bättre än om bara målar träet med vanlig ´servalack´.
Och sen gör det ju absolut inte något om ytan blir blank och fin...

Emil
2017-11-01, 16:00
Jag brukar bränslesäkra med vanlig 15 minutersepoxi som jag blandat med rödsprit. Funkar utmärkt och torkar snabbt.

Ville
2017-11-01, 16:34
Hej!
Vad man också ska ha i åtanke är hur farligt epoxy kan vara, så varför blatta på med ytterligare kemikalier.
Nej, röstar för Manges vitlims-tips.

/Ville :)

Ålänning
2017-11-01, 18:09
Eller så flyger ni "the djaeken-way", då hinner inte sånt där göra nån nytta... :-P Finns filmbevis på det.

Thomas
2017-11-01, 21:09
Eller så flyger ni "the djaeken-way", då hinner inte sånt där göra nån nytta... :-P Finns filmbevis på det.

Mjo, det har vi sett!
:sarcastic::sarcastic::sarcastic:

senmathal
2017-11-01, 21:37
Eldrift är väl lösningen...

/Mats

Zazzu
2017-11-02, 20:39
Mikrovågsugn är lösningen. Jag brukar micra min 30min epoxy när den börjar bli seg eller jag vill ha tunnare. Mirca var för sig, jag har provat blandat men det blir inget bra.

/Ulf

Thomas
2017-11-02, 21:27
Det blev outspädd Biltema laminatepoxi. Det var vad jag hade hemma.
Hyfsat resultat, lite grynig yta, men den går ju att slipa lite lätt...