handdator

Visa fullständig version : Kombinera tractor/pusher i samma bygge?



daspunner
2017-11-11, 13:34
Som utlovat i en annan tråd så kommer här ytterligare dum fråga då jag är ny inom området.

Skulle man kunna kombinera en "pusher" och en "tractor"-monterad motor i samma bygge?
Tänker mej flygande vinge med "pushern" monterad lite högre upp än "tractorn".

/D

Lars 41an
2017-11-11, 14:02
Visst kan man det !

64344
Dornier Do335 är kanske det mest kända exemplet på en Push-Pull konfiguration.

64345
En mera exotisk modell kan se ut så här. Den flyger riktigt bra. Gissa vilken ände som är framåt!

Kommer inte på något exempel på flygande vinge med push-pull just nu men det finns säkert. Fördelarna med push-pull är:
- Vridmomenten från de motroterande propellrarna jämnar ut sig.
- Om en motor stannar så flyger planet bra på den andra motorn.
En nackdel var att den bakre motorn fick dålig kylning. Det är dock inget problem med elmotorer.

Varför vill du ha pushern lite högre än tractorn?

Lars

Michael
2017-11-11, 16:46
Cessna 337 är ett bra exempel på en push-pull konfiguration där den skjutande motorn sitter högre monterad än den dragande. Välflygande som modell med fin motorsång :).

daspunner
2017-11-11, 21:14
I min enfald trodde jag att två motorer i "push-pull" behövde sitta i olika höjd för att inte "störa" varandras flöde.

Får man dubbel effekt/drag av o lägga till en motor oavsett konfiguration?

Skulle vilja se mer bilder ifrån planet med carnarderna, Kan man få det? Diggar framåtsvep och och carnarder och den har ju båda!

Michael
2017-11-11, 21:39
Här är ytterligare ett "exotiskt" exempel. Två .40-motorer svarar för farthållningen.

64347

Lars 41an
2017-11-12, 22:34
Här är ytterligare ett "exotiskt" exempel. Två .40-motorer svarar för farthållningen.

64347/
Det var en snygg anka!
Intressant med de stora strakes som "tar hand om" nedsvepet från nosvingen.

Min depronanka har flugit många (>10) gånger. Har tyvärr ingen bild på den in action men däremot några bilder från bygget:
6435764360643596436164362

Det här var ett enkelt sätt att experimentera med en ovanlig konfiguration. Flyger raskt med 2x25 W på 210 gram med 2S 800mAh.
Litet plan - lite jobb - ingen målning. Depron-PuPu flyger i en stor hall eller utomhus vid max 3 m/s.

Lars

Fredrik_W
2017-11-13, 07:51
Inga problem att ha två motorer i linje med varandra. Man kan t o m ha olika motorstorlek utan problem. Min Cessna Skymaster flög med en Saito 72:a i nosen och en Saito 56:a där bak, och det gav ett jäkla bra drag!

// Fredrik W

daspunner
2017-11-14, 06:25
/
Det var en snygg anka!
Intressant med de stora strakes som "tar hand om" nedsvepet från nosvingen.

Min depronanka har flugit många (>10) gånger. Har tyvärr ingen bild på den in action men däremot några bilder från bygget:
6435764360643596436164362

Det här var ett enkelt sätt att experimentera med en ovanlig konfiguration. Flyger raskt med 2x25 W på 210 gram med 2S 800mAh.
Litet plan - lite jobb - ingen målning. Depron-PuPu flyger i en stor hall eller utomhus vid max 3 m/s.

Lars

Ritningen, kan man få ta del av den?

canardlover
2017-11-14, 16:56
Absolut kan man det, varför inte drämma till med 4 motorer, två skjutande och två dragande när du ändå är igång...:)64375

Lars 41an
2017-11-14, 20:31
Ritningen, kan man få ta del av den?

Jag gjorde inte någon riktig ritning till min Depron-PuPu. Blev inspirerad av canardlover som byggde en push-pull canard och av en artikel på FliteTest https://www.flitetest.com/articles/fpv-raiden-purpose-designed-fpv-ship
Vingarna är inte plana depronflak. De består av två skivor av 3 mm depron, vikta över en vingbalk i tre delar. Det blir då en vingprofil med lite tjocklek samt stabilitet/hållbarhet. Idén är från FliteTest Raiden v3.0:
64376

Min ofullständiga skiss kan jag inte gräva fram nu, två år efter bygget. Vad jag kan visa i stället för den är en viktig beräkningsritning för canarder som canardlover hjälpte mig att tolka.

64377
Beräkningsitningen bygger på info om "Canard Center of Gravity Calculator". Googla på det så får du många skisser och länkar att studera. Detta är egentligen utanför trådens ämne, men det blev så här när jag skulle bygga en Push-Pull.

Fördelen med framåtsvepta vingar, FSW, är att luftströmmen över vingarna går rakt bakåt hela vägen ut till vingspetsarna. På en vanlig vinge trycks luften ut över vingspetsen vilket kan leda till "wing tip stall" vid låg fart. Effekten av FSW blir lite som vid skränkta vingar men utan att effekten blir negativ vid hög fart.

Rätta mig gärna i en tråd om canarder eller FSW för jag är en amatör i aerodynamik!!!

Tråkigt att det finns så få byggsatser till Push-Pull. Det är ju ett bra sätt att bygga tvåmotoriga modellplan. Har man metanolmotorer så blir det inte katastrof om en motor stannar. Har man elmotorer så behöver man inte ha långa kablar mellan fartreglage och batteri. Batteriet hamnar mitt i kroppen vilket är perfekt.

Lars