handdator

Visa fullständig version : Laserskärare?



Ålänning
2017-11-26, 21:50
Hej,

Jag funderar på skaffa en laserskärare för att skära ut tex balsa och plywood till flygbyggen.
Jag är inte ute efter nån enorm industrigrej som kan skära i metall utan blev lite nyfiken när jag såg superkvalitetsgrejer (ironi?) på tex Banggood:
https://www.banggood.com/2500mW-A3-30x40cm-Desktop-DIY-Violet-Laser-Engraver-Picture-CNC-Printer-Assembling-Kits-p-1003863.html?rmmds=buy&cur_warehouse=CN

/MickeM

uffe_46
2017-11-27, 05:59
Har också sneglat på di där, men har mina tvivel om det funkar, köp gärna och återkom med test rapport :sarcastic:

UndCon
2017-11-27, 07:54
Dessa enkla maskiner fungerar i princip som 3dskrivare.

Det som kostar är att komma upp i laserns styrka och 2500mW är inte så mycket...

Du kommer troligen få köra samma snitt flera gånger för att komma igenom materialet och då har du det problemet att lasern skall fokuseras på en punkt och den skall vara mitt i materialet.

Som initial hobbymaskin funkar det säkert för mindre jobb men inte mycket mer - men jag har övergett den tanken och kommer köpa en större Co2-laser istället.

Tänk på att det kommer ryka en hel del så vädring är väldigt viktigt - samma med kylning, co2 lasers har vattenkylning, dessa små maskiner har i bästa fall en fläkt på en kylfläns till lasern.


och mycket viktigt, kör aldrig utan skyddsglas för laser.

Kenny
2017-11-27, 11:56
Ska den vara någorlunda användbar för plywood behöver den vara på 40W, med förluster kanske man då får 33-36W ut.

https://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=4w+laser&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.X40w+laser .TRS0&_nkw=40w+laser&_sacat=0


Tog hem en sådan här för ett tag sedan från ebay.

https://www.youtube.com/watch?v=looID5DW48c

Det funkade bra med leverans.
Men det finns lite förbättringar att göra, bl.a så bör man se över elinstallationen.
Finns en hel del på youtube att se.

Wedde63
2017-11-27, 12:28
Eller varför inte en Zmorph VX, 3i1, 3D skrivare, CNC router och laser gravering i samma maskin
//Anders

Michael
2017-11-27, 18:58
En 2,5 W laser räcker för att skära upp till 3 mm balsa med hyfsad hastighet. Huruvida den klarar mer än 0,4 mm plywood vet jag ej. Det går kanske att skära tjockare material än så men tyvärr brukar den skurna ytan då bli ganska så förkolnad.

Michael
2017-11-27, 19:09
...och mycket viktigt, kör aldrig utan skyddsglas för laser.
Kan inte nog understrykas. I princip bör alla laser för maskinell bearbetning kapslas in så att inget ljus kommer ut utanför maskinen och förses med någon form av interlock som bryter strålen om maskinen öppnas.. Även s.k. diffusa reflexer, exv en laserstråle som reflekteras mot en målad yta, kan ge permanenta skador på näthinnan och extra blinda fläckar är inget som har positiv inverkan på modellflyget ;-).

SniffSwe
2017-11-28, 14:17
För balsa är en fräs inte så dumt heller. Man kan köra med en typ dremel om man vill hålla kostnaden nere. Det funkar att fräsa med remdrivna maskiner om dom bara är hyffsat stadiga.

Jag har en 2W laser(2000mW) som klarar 10mm liggunderlag men inte balsa. Fräsa är inga problem även i lite hårdare material och det är inte förrädiskt farligt på samma sätt som laser.

Ålänning
2017-11-28, 19:07
Tack för bra svar!!

Laser låter farligt, rykande och ska vädras... =) Men en CO2 verkar som ett bättre val hur som helst, jag ska ju inte förkolna ytan (då kan man lika gärna rita lite hårdhänt med blyerts från mallar), utan i så fall kunna skära några millimeter tjock plywood, annars är det inte så intressant.

Kanske startar en tråd på CNC-fräs istället, eller om det blir Dremel-dags... hm.

Ålänning
2017-11-28, 19:12
Typ denna: https://www.youtube.com/watch?v=ZoWiGTdHYp8

UndCon
2017-11-28, 20:29
Det finns många DIY projekt som kombinerar dessa maskiner i en

CNC fräs kräver en stadig plattform, en 3dskrivare eller laser flyttar inte runt så mycket vikt.

karstena
2017-11-29, 14:56
jeg har länge luret på cnc, men holdt mig tilbage da jeg ikke er så hip på at lage samme bommert som da jeg startet med rc-flyg. köbe noget billigt (lort) som i sidste ende blev meget dyrer end havde köbt noget lidt mere kostende fra starten. Noget som virket.
Laser ser jeg dog på som uaktuelt for mig da jeg gerne vil have noget som kan jobbe i A3 störelse.

Jeg ville väre taksom om der var nogen med erfaring som havde nogle foreslag at lägge frem.