handdator

Visa fullständig version : Byggtips RCFactory Clik R2



LowPass
2018-01-06, 21:26
Införskaffat denna modell, får en del tips men vill gärna ha fler. Vill ha en hållbar modell som flyger bra.
64966

Mr.Bob
2018-01-06, 23:23
Har flugit massor med rcfactory och hittat de flesta svaga delar..
Sen vad du behöver preppa för beror lite på hur duktig pilot du är :) ska den flygas enbart för inne?

LowPass
2018-01-07, 10:04
Primärt tänkt att flyga inne men en sväng stilla kvällar ute är inte otänkbart.
Pilotförmågan är på nivån "startar-flyger runt- landar" utan problem men gör inga avancerade manövrar snyggt ännu :sarcastic:

Mr.Bob
2018-01-07, 13:25
Oftast är det nosen som vill mysa med golvet så jag kanske skulle lägga i ett par kolfiber bakom motorn och bakåt en bit för att styva upp det lite mer och du slipper förhoppningsvis ha massvis med lim i nosen efter antalet nödlandningar :)

kollade lite på manualen och tycker faktiskt den har förstärkning på de flesta svaga punkterna jag noterat i andra rcfactory modeller(har inte flugit just clik)

även sett vissa sätta tejp över motor korset och bakåt på kroppen så det kan nog också fungera bra!!

larsmn
2018-01-07, 16:22
Har Yak:en och ovanstående krashproblem har plågat modellen. Förstärkte nosen med styv tunn klar plast från en matförpackning på båda sidor av den lodrätta delen av nosen samt med armerad klar tape på alla fyra nos-delar och över motorkorset. Efter det fungerade den delen bra. Notera att jag fick täcka med plast så långt bak som till landningsstället för att det skulle hålla.

henke2
2018-01-07, 16:40
Det är en otrolig skillnad på Clik och de andra. Denna är större och lättare. Clik är 10cm större än Yak55 och väger 50 gram mindre. Jag vill påstå att den inte lämpar sig ute alls medan tex Yak gör det mycket väl.

Inomhus är den behagligare att flyga eftersom det går saktare. Yak kan man även som duktig pilot dra i backen på fullgas eftersom den är så snabb, Clik går saktare och det blir inte så våldsamma smällar.

Kanske snarare hoppa över förstärkningar än att limma dit fler, så det kan röra sig lite istället för att gå av?! De som kan brukar tuta om Uhu Por, att det kan röra sig lite medan CA blir helt stumt.

robsan
2018-01-19, 15:29
Bygg så lätt som möjligt, speciellt bakdelen, du vill inte få den baktung. Bara lite extra vikt här gör stor skillnad pga avståndet från CG. Ös inte på massor av lim, det kommer att hålla ändå. Det är inte limmade skarvar som kommer gå sönder först. Använd UhuPor till foam och CA till kolfiberpinnar. Jag skulle inte bygga in några förstärkningar alls, bättre att hålla vikten nere och få bra flygegenskaper. Känner du på dig att du kommer dra den i backen med nosen först så överväg att tejpa över motorfästet men that's it.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk