handdator

Visa fullständig version : Ljuddämpare till 4t - Nödvändigt?



MagnusStrömqvist
2018-01-11, 17:45
Hej, har införskaffat en OS 155 4t (inbyggd pump) helt ny och sitter och försöker pula in jättedämparen under kåpan på en P-47a....
Vet att man kan skaffa specialdämpare för någon 1000 lapp men tänkte spara den.
Är ljuddämparen nödvändig? 4t är vad jag vet lite tystare och skulle man i princip kunna göra en egen i ett flexrör med lite bafflar i? Om man inte är så ljudkänslig?
Och min andra fråga är det inga problem att testköra motorn utan dämpare? Kommer inställningarna skilja sig märkbart om man sedan kör med ljuddämpare? Dåligt för motorn på något sätt?

Med vänlig hälsning, Magnus

Thomas
2018-01-11, 18:13
jag har för mig att fyrtaktare inte är så känsliga med ljuddämpare, den första "riktiga" OS 60 FS hade ju ingen dämpare överhuvudtaget, bara ett rör ut från cylindern. Riktigt gött pluddrigt ljud! Nyare motorer blir nog lite mer bullriga.
(Jag har en sådan morot liggande hemma!)

http://nitrosteamengines.co.uk/userfiles/images/open%20rocker1.JPG

Det är bara att prova och återkomma med testresultat...

MagnusStrömqvist
2018-01-11, 19:09
Precis vad jag hade för mig Thomas. Så du tror inte de räknat med lite "motstånd" för utblåset för gångsäkerhet osv? Hur tror du det blir med inställningarna? Men som sagt, tror jag inte det skadar motorn i alla fall, så bara att testa

henke2
2018-01-11, 19:13
Precis vad jag hade för mig Thomas. Så du tror inte de räknat med lite "motstånd" för utblåset för gångsäkerhet osv?

Video i ämnet som är intressant. Man får se upp när tips kommer så man inte blandat ihop tvåtakt och fyrtakt...


https://www.youtube.com/watch?v=jjPeP_Nn2B4

Thomas
2018-01-11, 19:59
Nu orkar jag inte se hela videon om topptrimmade motorer som Henke2 länkar till, eller vad det nu är, men tvåtaktare är väl BETYDLIGT känsligare för dåliga ljuddämpare.
Och så LÅTER det mer!

pgrts
2018-01-11, 20:03
Det är nog snarare en fråga om vad grannarna tycker?
Decibelgränser är oftast till för att man inte ska få klagomål och besvär med tillstånd för klubbfältet.
En stor lågvarvig 4-takt känns tystare än en liten högvarvig 2-takt men det är inte säkert att decibelmätaren håller med örat och det är mätaren som kommun eller andra kontrollanter tar till om det blir klagomål.
Vi har rätt så mycket debatt om ljud från modellflyg genom åren men det skrivs inte lika mycket nu.
Däremot har Danmark rätt så tuffa regler när det gäller de sakerna.

Mjoelner
2018-01-11, 20:38
Och så LÅTER det mer!
Nej, jag tycker inte att man generellt kan påstå det. Dom låter annorlunda.

Jag har mätt flera olika glödstiftsmotorer (OS (och kopior) och Saito) vid olika tillfällen, både tvåtakt och fyrtakt, och det är i stort sett samma ljudnivåer med fabriksdämpare på. Detta med mätinstrumentet inställt för att mäta dBA.

Vid några tillfällen när folk gnällt på mina tvåtaktare så har vi jämfört min tvåtaktskärra med deras fyrtaktskärra och då sett att deras som "låter fint" faktiskt låter mer. Det är dock inte mer än nån dB eller tre som skiljer då (för den som inte är insatt så motsvarar en fördubbling av ljudnivån ca 8-10 dB så som våra öron uppfattar det).

Däremot tycker vissa att tvåtaktarna har ett mer störigt ljud. Detta har ju iofs med smaken att göra, vissa av oss tycker ju att det är skönsång när en tvåtaktare med långpipa klivit på pipan och ylar förbi ;)

Sen kan jag tycka att dagens stora kärror med 2T bamsebensinmotorer låter illa, men det tror jag till viss del beror på att kropp och vingar agerar resonanslåda.

Mjoelner
2018-01-11, 20:46
Om man letar dämpare så sägs TurboHeader dämparna vara bra och ge ett trevligt ljud.

Jag har faktiskt själv inhandlat två såna till olika motorer, men av olika anledningar så är dom kärrorna inte färdigställda än så jag har inte hunnit prova dom. Det är såna där 10-års projekt som ligger och jäser i hobbyrummet och det har nog inte gått mer än fyra år sen jag köpte dom :)

I Europa kan man handla dom hos JustEngines: http://www.rcspecialties.net/products.php

Kenneth E
2018-01-11, 20:48
Dubbla ljudtrycket är vid skillnad på 3dB.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

MagnusStrömqvist
2018-01-11, 21:06
Också hört talas om Turboheader och hört ett par motorer med dem. Låter underbart och är betydligt mindre. Men med header och adapter blir det en tusenlapp till m frakt och det var det jag tänkte undvika + att jag kan rikta avgaserna var jag vill med flexslang. Tack för tipsen boys

haskell
2018-01-11, 21:11
Vet att när det gäller road racing och mätning av ljudvolymen så var den stora boven i dramat insugningsljudet, där körde man också med trattar till förgasaren. Kanske det är likadant i detta fall, vem vet?

Mjoelner
2018-01-11, 21:18
+3dB dubbla ljudintensiteten
+6dB dubbla ljudtrycket
+10dB dubbla ljudnivån "högljuddheten" (eng. loudness)

Det där sista är lurigt som bara den efter som det kommer an på hur det mänskliga örat är uppbyggt och hur vi uppfattar ljud, vilket är väldigt individuellt. Som tumregel så kan man säga att för att vi ska uppfatta något som att det låter dubbelt så högt så får man öka med 8-10dB. Alternativt om vi vill halvera den uppfattade ljudnivån så får vi sänka den med typ 8-10dB.

https://geoffthegreygeek.com/amplifier-power/
http://www.sengpielaudio.com/calculator-levelchange.htm

Mjoelner
2018-01-11, 21:22
Också hört talas om Turboheader och hört ett par motorer med dem. Låter underbart och är betydligt mindre. Men med header och adapter blir det en tusenlapp till m frakt och det var det jag tänkte undvika + att jag kan rikta avgaserna var jag vill med flexslang. Tack för tipsen boys
Ah, ok, ska bli skoj att prova mina sen :)

Tipsade faktiskt mest om dom just för att med adaptern till så har man ju stor frihetsgrad i hur man kan rikta dämparen.

Kenneth E
2018-01-11, 21:48
+3dB dubbla ljudintensiteten
+6dB dubbla ljudtrycket
+10dB dubbla ljudnivån "högljuddheten" (eng. loudness)

Det där sista är lurigt som bara den efter som det kommer an på hur det mänskliga örat är uppbyggt och hur vi uppfattar ljud, vilket är väldigt individuellt. Som tumregel så kan man säga att för att vi ska uppfatta något som att det låter dubbelt så högt så får man öka med 8-10dB. Alternativt om vi vill halvera den uppfattade ljudnivån så får vi sänka den med typ 8-10dB.

https://geoffthegreygeek.com/amplifier-power/
http://www.sengpielaudio.com/calculator-levelchange.htmDu har helt rätt, jag mindes endast 3dB.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

pgrts
2018-01-11, 21:48
Inom fullskala trafikflyg har bullret minskat trots ökad trafik.
Jag har ju hört en hel del modell-jet också och den senaste upplevelsen bekräftade att även inom modellflyg så finns det tekniker att få ner ljudet väldigt mycket. Jag misstänker att man genom att dra en flexslang, som nämnts, på ett smart sätt så kan man dämpa ljudet minst lika mycket som med en plåtdämpare samtidigt som man inte skapar onödigt mottryck - kanske till och med tvärtom med ejektoreffekt.

Kenneth E
2018-01-11, 21:52
Vet att när det gäller road racing och mätning av ljudvolymen så var den stora boven i dramat insugningsljudet, där körde man också med trattar till förgasaren. Kanske det är likadant i detta fall, vem vet?Ja, det är rätt. Man måste dämpa både insug och utblås. Märks tydligt på 2-takt när man gasar och det låter bbuuaaa, det är insugsljud.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

NitroVein
2018-01-12, 10:18
Det är betydligt mer energi i avgaserna från en 4 taktare. Ett tydligt exempel är på motorcrossbanor där både 2 takt och 4 takt körs, det kan vara flera 2 taktare ute på banan och nivåerna möts, sedan ger sig en 4 takare ut och banan möter inte kraven.

Viss skillnad lär det bli i inställningar, så att köra den i bänk med eller utan (ljuddämparen) så lär den behöva ställas om lite när den monteras i planet om det är tvärtom. Ha alltid nått rör på när du kör den vilket som.

Phastey
2018-01-15, 12:09
Kör YS 120 med rakt rör. Låter gör det absolut, i synnerhet med utblåset "mot" sig där det blir ett ganska högt smatter på fullgas. Men jag kan inte låta bli att tycka att det är lite mysigt också. Bostäder finns iofs heller inte i direkt anslutning till fältet...

Lars 41an
2018-01-16, 10:19
Ljuddämparen påverkar, förutom ljudet, motorgången på två sätt:

MOTTRYCKET skall enligt RC Specialties ge högre toppeffekt med en TurboHeader muffler.
TRYCKMATNING, från ljuddämpare till tank, ger jämnare bränsletillförsel när modellplanet manövrerar.

Detta gäller både för 2-taktare och 4-taktare.

Hoppas att TurboHeader ger lagom starkt ljud!
Lars

henke2
2018-01-16, 10:56
MOTTRYCKET skall enligt RC Specialties ge högre toppeffekt med en TurboHeader muffler.
Lars

De säger aldrig om det är mer eller mindre mottryck... antagligen mindre.

De säger även detta: "The TurboHeader Muffler's™ patented design increases the peak performance of your engine by 200-300 RPM"

Ja vad säger dem egentligen?!

AlveH
2018-01-16, 17:49
Vad gäller "oväsen" från modellflygplan så är det ju så att hörfrekvent ljud (= 2 takt) klingar av mycket fortare än
lågfrekvent ljud (= 4 takt) som når längre bort från fältet.

henke2
2018-01-17, 05:52
De säger aldrig om det är mer eller mindre mottryck... antagligen mindre.

De säger även detta: "The TurboHeader Muffler's™ patented design increases the peak performance of your engine by 200-300 RPM"

Ja vad säger dem egentligen?!

Alla utom Tomas kan ju titta här, mycket intressant och det är i högsta grad applicerbart på modellmotorer. Sen kan man igen titta på turboheader mufflers och fundera på om deras design verkligen "increases the peak performance by 200-300RPM" (vilket jag fortfarande inte förstår vad det innebär)

en original OS ljuddämpare som sitter en bit ner på ett svepande rör har betydligt större potential att ge effekt.


https://www.youtube.com/watch?v=RWTARjxiqlo



Vad gäller "oväsen" från modellflygplan så är det ju så att hörfrekvent ljud (= 2 takt) klingar av mycket fortare än
lågfrekvent ljud (= 4 takt) som når längre bort från fältet.

Oljud är svårt att definiera, det handlar om vad som är behagligt att lyssna på också och inte bara exakta decibeltal. Ett exempel är gnisslande PET flaskor i bilen ställt mot vindbrus och däckljud. Man stannar och petar till flaskorna som gnisslar, man stannar inte och skruvar av hjulen haha.

Bestämmer någon sig för att störa sig på något så spelar det sällan någon roll om det inte är mätbart.

senmathal
2018-01-17, 11:14
http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20141006/vad-skiljer-ljuddampare-till-tva-och-fyrtaktare/

Det är nog svårt att jämföra med hur avgassystemet på en bil fungerar där avgaserna från flera cylindrar ska föras ihop till ett eller ibland två rör och där man dessutom måste ha ett avgassystem. Allt handlar ändå om att på snabbast och bästa sätt evakuera avgaserna från motorn och ett mottryck kan knappast hjälpa till med det. Inom dragracing där allt handlar om högsta effekt kör man med korta rörstumpar.

/Mats

henke2
2018-01-17, 11:34
http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20141006/vad-skiljer-ljuddampare-till-tva-och-fyrtaktare/

Det är nog svårt att jämföra med hur avgassystemet på en bil fungerar där avgaserna från flera cylindrar ska föras ihop till ett eller ibland två rör och där man dessutom måste ha ett avgassystem. Allt handlar ändå om att på snabbast och bästa sätt evakuera avgaserna från motorn och ett mottryck kan knappast hjälpa till med det. Inom dragracing där allt handlar om högsta effekt kör man med korta rörstumpar.

/Mats

Kolla videon så ger det massa bra info. Det är i högsta grad jämförbart, fysiken skiljer sig inte åt. Du kan ju tom få bättre flöda med en ljuddämpare än utan.

Men svaret på grundfrågan är ju ganska tydligt trots div utsvävningar här. :-)

Mjoelner
2018-01-17, 13:22
De säger aldrig om det är mer eller mindre mottryck... antagligen mindre.

De säger även detta: "The TurboHeader Muffler's™ patented design increases the peak performance of your engine by 200-300 RPM"

Ja vad säger dem egentligen?!
I förtäckta ordalag säger dom nog att det är en minipipa för 4T. Ock, ja, avstämda pipor funkar på 4T, men dom är avstämda för att hjälpa till med evakueringen av avgaser istället för att överladda bränsleblandningen i förbränningsrummet (vilket är tämligen svårt att få en pipa att göra på en 4T).

Mjoelner
2018-01-17, 13:34
Bestämmer någon sig för att störa sig på något så spelar det sällan någon roll om det inte är mätbart.
Lite OT, men min erfarenhet är att man inte bestämmer sig för att bli störd. Om och när man blir störd av något oljud så får det bieffekten att man tämligen snart lär sig lyssna efter ljudet och därmed blir man också mer lättstörd. Det spelar heller ingen roll att man vet att detta händer, man blir likförbannat mer lättstörd.

NitroVein
2018-01-17, 15:52
I förtäckta ordalag säger dom nog att det är en minipipa för 4T. Ock, ja, avstämda pipor funkar på 4T, men dom är avstämda för att hjälpa till med evakueringen av avgaser istället för att överladda bränsleblandningen i förbränningsrummet (vilket är tämligen svårt att få en pipa att göra på en 4T).

Det är inte tämligen svårt, det är helt omöjligt! :vroam:

NitroVein
2018-01-17, 15:59
http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20141006/vad-skiljer-ljuddampare-till-tva-och-fyrtaktare/

Det är nog svårt att jämföra med hur avgassystemet på en bil fungerar där avgaserna från flera cylindrar ska föras ihop till ett eller ibland två rör och där man dessutom måste ha ett avgassystem. Allt handlar ändå om att på snabbast och bästa sätt evakuera avgaserna från motorn och ett mottryck kan knappast hjälpa till med det. Inom dragracing där allt handlar om högsta effekt kör man med korta rörstumpar.

/Mats

Enda skillnaden som kan bli när man har fler cylindrar är att dom kan tända ojämnt, så man kan få två cylindrar som försöker evakuera gaserna samtidigt. Det är anledningen till att en del avgassystem på bilar använder X, H eller Y rör när man har två cylinderbanker.

Mjoelner
2018-01-17, 17:04
Det är inte tämligen svårt, det är helt omöjligt! :vroam:
Jag är benägen att hålla med, men jag brukar vara försiktig med att uttala mig i absoluta termer, för rätt var det är så är det någon klurig typ som kommer fram med någon finurlig konstruktion. :)

NitroVein
2018-01-17, 17:53
Jag är benägen att hålla med, men jag brukar vara försiktig med att uttala mig i absoluta termer, för rätt var det är så är det någon klurig typ som kommer fram med någon finurlig konstruktion. :)

Om du får en övertryckspuls tillbaka precis innan avgasventilen stänger så har du övertryck när insugningsventilen öppnar.
På avgassidan kan man bara arbeta med att skapa undertryck för att hjälpa, inget annat. :)

IngemarTh
2018-01-17, 18:28
Även KS har ljuddämpare som de säger ger bra prestanda och trevligt ljud. Jag har dock inte hört hur den låter.
https://www.krumscheid-metallwaren.de/neu/showarticledetails.php?lang=EN&anr=820151
Man kan undra om det är någon finess med två utblås?

flypilot
2018-01-17, 18:36
Saito 57t firtakter boxer med lyddemper, er litt spesiell lyd men det går veldig stille, faktisk mer stille en noen elektro modeller..


https://www.youtube.com/watch?v=MMlTYam8brg

BJS
2018-07-27, 05:44
Jag säger nej, men nu får jag väl på truten. Jag flyger ofta encylindriga fyrtaktare med "raka rör" de har ett långt mindre störande ljud än tvåtaktare. Ljuddämparen har en tendens att lossna på fyrtaktare och tryckuttaget för bränsletryck har visat sig helt onödigt för mig, och jag gör flat-spin, rygg-flat-spin, snap-roll, bunt utan problem alls med en O.S .75 fyrtaktare utan slikt. Dock med finjusterad förgasare. (tar en tid att justera) I inverterad montering utan glödström och mycket lågt tomgångsvarv, <2000 RPM.

10% Nitrometan dock. Fusk kanske.

Det kan bero på hur du gasar om det låter för mycket:)

Om du alltid nödvändigtvis måste ha fullgas hela tiden, fundera på att använda en ljuddämpare...

Ålänning
2018-07-27, 17:00
Jag har haft och hört 4-taktare som LÅTER och då har man undrat om det finns ljuddämpare... men det finns de som har ett lågt mysigt ljud i jämförelse med 2-takt också. Tycker det inte finns så mycket ljuddämpande grejer till glödmotorer, men det har väl sin orsak.

BJS
2018-08-06, 02:25
Där jag bor i Linköping, de kör med Harley-Davidson och andra motorcyklar med raka rör, så att jag vaknar om nätterna, min son likaså på en annan gata. Ibland kör de med bilar, växlar fem gånger och kommer upp till 200 km/h på varvtalet att döma, (jag kan höra varvtal) så modellmotorn som inte låter ett dyft mer än en vanlig gräsklippare, ofta långt mindre, är inget jag ser som problem, i synnerhet som att den aldrig går på fullgas hela tiden, låter nästan inget alls på halvgas. (Edit: några hundra meter bort)

BJS
2018-08-06, 02:37
Om du blir lomhörd efter att ha provkört motorn på fullgas några sekunder, fundera på en ljuddämpare.

Prova saken med en tvåtaktare :)

Vampire
2018-08-06, 05:47
Hej har bade os och saito motorer.Os går bra att köra utan trykmatning behöver inte dämpare men mina saito motorer går dåligt utan trykmatning behöver dämpare mvh Tommy

AM
2018-08-06, 15:25
Det är ju samma mängd avgaser som ska ut vare sig det är tvåtaktsmotor eller fyrtakt. Så gasernas hastighet är nog ganska likvärdiga, vilket ger ungefär samma ljudnivå - om än olika i sin karaktär.

Många länder har strikta krav på ljuddämpning av modellmotorer. I Tyskland måste man mäta bullernivån varje gång man byter propeller på en ”godkänd” motor. Vi borde vara mer restriktiva också. Det är bra om vi har bra ljuddämpning INNAN klagomålen på RC-flygplanens buller.

NitroVein
2018-08-06, 15:46
Det är ju samma mängd avgaser som ska ut vare sig det är tvåtaktsmotor eller fyrtakt. Så gasernas hastighet är nog ganska likvärdiga, vilket ger ungefär samma ljudnivå - om än olika i sin karaktär.

Många länder har strikta krav på ljuddämpning av modellmotorer. I Tyskland måste man mäta bullernivån varje gång man byter propeller på en ”godkänd” motor. Vi borde vara mer restriktiva också. Det är bra om vi har bra ljuddämpning INNAN klagomålen på RC-flygplanens buller.
Det är markant skillnad på 2 takt och 4 takt i ljudnivå, det har varit jämfört med godkänd utrustning inom flera motorsporter där båda har exciterat. 4 taktaren tänder ju hälften så många gånger, så skall effekten bli den samma måste trycket dubblas i den. (Lite beroende på varvtal etc)

Ålänning
2018-08-06, 21:52
Nollvisioner dödar allt... Jag tycker motorcyklar och mopeder låter för mycket. Samma med fotbollsmatcher. =)

bem
2018-08-07, 09:25
Det är ju samma mängd avgaser som ska ut vare sig det är tvåtaktsmotor eller fyrtakt. Så gasernas hastighet är nog ganska likvärdiga, vilket ger ungefär samma ljudnivå - om än olika i sin karaktär.

Många länder har strikta krav på ljuddämpning av modellmotorer. I Tyskland måste man mäta bullernivån varje gång man byter propeller på en ”godkänd” motor. Vi borde vara mer restriktiva också. Det är bra om vi har bra ljuddämpning INNAN klagomålen på RC-flygplanens buller.

När jag flög med mitt eldriva F3A-plan i våras tyckte en dam som vandrade ute på flygfältet att hon blev störd att det "surrande" ljudet. Och jag kan säga att min kärra är väldigt tyst när den flyger sina F3A manövrer.
Första gången jag hört någon klaga på en eldriven modell. Nåväl, detta var ju på en fullskala flygplats, så något ljud bör man ju få ha även när man flyger modellflyg, fullskalaplanen låter ju betydligt mer när de startar och flyger i trafikvarvet (tycker jag).
Även en annan kille som flyger eldrivna helikoptrar råkade ut för klagomål på samma flygfält när han träningsflög en lunch i våras och i ett hus en bit från fältet låg då samtidigt en dam och sov inne i sitt hus och hon blev då störd sa hon. Dock bor man invid ett fullskala flygfält kanske man får räkna med lite ljud från flyg i alla de former som utövas på flygfältet.
Jag upplever nog att folk kan tycka att ljud från modellflygplan, helikoptrar osv upplevs som störande ljud, mer nuförtiden är förr. Låg ljudnivå är nog lika bra att sträva efter generellt numera. Då har vi en sak mindre som nån kan störa sig på och klaga.
/Bo

BJS
2018-08-13, 19:10
När jag flög med mitt eldriva F3A-plan i våras tyckte en dam som vandrade ute på flygfältet att hon blev störd att det "surrande" ljudet. Och jag kan säga att min kärra är väldigt tyst när den flyger sina F3A manövrer.
Första gången jag hört någon klaga på en eldriven modell. Nåväl, detta var ju på en fullskala flygplats, så något ljud bör man ju få ha även när man flyger modellflyg, fullskalaplanen låter ju betydligt mer när de startar och flyger i trafikvarvet (tycker jag).
Även en annan kille som flyger eldrivna helikoptrar råkade ut för klagomål på samma flygfält när han träningsflög en lunch i våras och i ett hus en bit från fältet låg då samtidigt en dam och sov inne i sitt hus och hon blev då störd sa hon. Dock bor man invid ett fullskala flygfält kanske man får räkna med lite ljud från flyg i alla de former som utövas på flygfältet.
Jag upplever nog att folk kan tycka att ljud från modellflygplan, helikoptrar osv upplevs som störande ljud, mer nuförtiden är förr. Låg ljudnivå är nog lika bra att sträva efter generellt numera. Då har vi en sak mindre som nån kan störa sig på och klaga.
/Bo

Där jag ägde en sommarstuga förr, var det vissa personer som sågade ved med en bullrande vedsåg dagen lång. "Jiiing...jiiing...jiiinng" hela dagen från klockan 10 till 19. Jag tyckte det var lite störande i början, men vande mig snart och tänkte inte på saken så mycket efter en tid. Jag klagade aldrig, för jag vill inte vara en sur gnällig fan.

Nu flög jag på den stora sjön Vättern med ett modellflygplan MED ljuddämpare, tre gånger, och inte alls speciellt bullrigt. Då var det naturligtvis en dum fan som gnällde bakom min rygg: "Skall han hålla på och surra med det där djävla flygplanet varje kväll ?" Han vågade tydligen inte gå på mig direkt, utan gick omvägar och baktalade...

Till saken hör att han bodde BETYDLIGT närmare den som sågade ved än jag själv gjorde, 1/3 avstånd...

Och för att inte tala om gräsklipparna, trimrarna hela dagen...

En annan anekdot: En granne gnällde över en näktergal som sjöng om nätterna, han bad mig skjuta den. Jag invände att den sjöng vackert och att det är synnerligen förbjudet att skjuta dem, och att de ändå är i princip omöjliga att få syn på i skogen, för de sitter dolda i grenverket.

Det handlar bara om intolerans, dårskap och missunnsamhet när folk gnäller utan riktig anledning.

Ålänning
2018-08-13, 21:25
Så är det. Kan folk gnälla idag så gör de det. Löjligt och bara irriterande. Folk har för lite att göra eller vill göra sig märkvärdiga. Idag hörde jag om en som jobbade i ett stall när det var nån större travtävling. Förr var det skoj i stallet, nu var det gnäll om för hög luftfuktighet, min häst står för nära en annan häst, det är varmt i boxen, osv. Inställningen är numera: "Vad är fel...". Skaffa en hobby, RC-flyg tex! ;-)

BJS
2018-08-13, 21:33
Jag har räknat ut att man bör ha ett avstånd av 500..600m till gnälliga människor vid regelbunden flygning, såsom ett permanent modellflygfält. Om man flyger enstaka gånger är avståndet betydligt mindre. 100 meter räcker gott för enstaka flygningar, och då kan de hålla truten.

Det är också på det viset att gnälliga människor gnäller om allt som de kan, de gnäller på timmerbilar, de gnäller på asfalteringsmaskiner, fåglar, moln, regn, sol, allt.

Jag har en anekdot om när jag slutade flyga av hänsyn:

Jag flög på en stor badplats vintertid i Linköping som heter Sandvik. Nu började hästarna springa runt i hagen intill, som om Gustav Adolfs artilleritrupper började öva med sina fältkanoner helt nära. Nu landade jag snart och slutade flyga för dagen på den platsen. Ibland flyger jag på isen längre ut, inte den dagen.

Hästarna lär sig dock väldigt fort, så det är eller var inget problem alls egentligen. Om de skyggar för alla småsaker, är de odugliga som ridhästar i vilket fall som helst. Det är bättre att utsätta dem för motorljud och andra normala saker, så att de inte blir spattiga i framtiden...

Jag läste att om man skall stridsträna hästar, skall man stänga in dem i ett hägn och skjuta salut-skott dagen lång, tills de tröttnar på att springa runt i panik. Väl hårt kanske, allt måste inte vara till det extrema, dock hade man bråttom förr :)