handdator

Visa fullständig version : Lx corsair 1600mm



Erlandelb
2018-07-20, 10:11
Bytte till mig vad som skulle vara en fms corsair i fungerande skick och bara koppla batteri
och flyga.
kommer hem och all el behöver dras om och 5st servon var trasiga.
samt att den är av märket LX och inte fms.
har nu slipat samt målat och dragit om alla el i planet. Allt funkar förutom luckorna till landningstället och det är en gåta i sig :sarcastic:
postar lite bygg bilder. Min tanke var ej att göra planet till den snyggaste på marken utan den skulle bara bli flygbar och se cool ut i luften. Har ni några ideer på luckorna så hojta gärna till :)

bokis
2018-07-20, 11:35
Flaxa med den först o se at den är till belåtenhet innan du funderar på luckor etc..
Corsair kan vara trixig och flyga pga "kort momentaxel vs rejält vinge" med tillhörande CG känslighet så en vända med den först?
Bara en tanke..

Erlandelb
2018-07-20, 11:54
Haft flera corsair innan, vet hur dem beter sig utan korrekt CG ungefär som en delfin i vatten haha.
ska mäta ut och gå en kontroll innan maiden är att ens prata om.
har varit framme med aceton burken nu och fått fram fina detaljer på propp och hjul. Tidigare ägare måste gillat sprayfärg.
la även märke till egen viktad prop och när jag drar igång motorn på väldigt låga varv så tycker jag att jag upptäcker lite skak?

Ålänning
2018-07-20, 12:53
Corsair är fina flyg, haft en liten EPO-elare och den flög som den skulle efter vild intrimning, små mjuka utslag och den flög som tänkt, men en ESM Corsair vart kortlivad här i "klubben". Din Corsair ser riktigt härligt sliten ut i första bilderna.

Erlandelb
2018-07-20, 16:58
Imorgon blir det maiden! Hoppas jag får upp den för ner
kommer det alltid :)

Erlandelb
2018-07-21, 07:48
Update! Corsair blev kortlivad och bara kassera. Cg va perfekt och all el väldigt bra skick och fungerande
allt var i balans, lyfte upp planet och den drog hårt vänster utan respons på nått roder och rakt ner.

Mr.Bob
2018-07-21, 08:10
Tråkigt..! Ibland måste även sådant hända, jag har tagit upp några kärror jag själv inte byggt ihop från början och det är livsfarligt!!

Erlandelb
2018-07-21, 08:15
Kännde på mig att det skulle hända, första gången jag provat något beggat och troligen sista gången med.
video finns på hela krashen.
den dog med stil iaf

Mr.Bob
2018-07-21, 08:23
Är man lite kräsen får man titta noga om man köper beggat, köpte en 50cc komposit av farsans kompis och den drog åt sidan och slog runt innan jag kom upp i luften ens =D
TP var fel, anfallsvinkeln var också helt galet både på vingar och stabbbe men man lär sig hela tiden ^^

Film vill vi ha!

Erlandelb
2018-07-21, 09:12
https://youtu.be/a2ZXkUZq_OI
där har du

Erlandelb
2018-07-21, 10:05
Sörjer denna kärra som flög 5sec knappt

bem
2018-07-21, 11:32
Hej,
Trist. Vad säger "haverikommissionen"?
För låg fart vid lättningen och därpå följande vikning över vänster vinge (enl videon)?
Det var väl inte så att skevrodren gick åt fel håll så när du drog höger skev blev det vänster skev?
(händer ju ibland)

Nåväl, kanske den är reparerbar så du kan få upp den i luften igen? Eller ligger den på "tippen" redan?
Kanske snabblaga och strunta i landställ och kasta iväg modellen bara för att vara envis och se om den ändå flyger?

/Bo

Erlandelb
2018-07-21, 11:56
Drog på full märla när den lättade så nog borde de gå, hade knappt nå höjd på då den lättade själv. allt var rätt inställt då jag trippelkollat. Nu efter en nogrann koll så såg jag att motorfästet var på tok för snett och nån har varit där och pillat med smältlim så antar att den varit i backen tidigare?
den ligger på golvet just nu och funtar på kassera. Den är lagnings bar men vet ej om jag vill göra det.

Ålänning
2018-07-21, 11:57
Ups! Synd. I filmen ser man att skevrodrena funkar i alla fall. Ser ut som de går åt rätt håll men hastigheten var för låg och stigningen var för hög och det blir tipstall -> du försöker rädda det med att dra ännu mer höger och då stallar vänster vinge ännu mer. Eller så är skevservot reverserat, bara att koppla i vraket och se vart servona drar så har du nog svaret.

Erlandelb
2018-07-21, 12:18
Så kände jag för att göra

bokis
2018-07-21, 16:53
Sånt händer,been there,done that..Min tanke är 1: lite för dålig fart när den lättar och 2: framtunga flygplan flyger alltid,baktunga är det värre med.. på´t igen bara!

Mr.Bob
2018-07-22, 07:50
Så kände jag för att göra
Hahah.. underbart! ^^