handdator

Visa fullständig version : Trevliga hang.



Harry S
2018-08-26, 15:08
Hej Flygare..:)

Bor i Västmanland och funderar på om det finns några trevliga hang i närområdet, i Arboga finns det inga kan jag tro om inte teknikbacken är gångbar (vilket jag tvivlar).
Är det någon som kan tipsa om hyfsade hang inom en radie på 10-15 mil ifrån Arboga och som är lättåtkomliga så man inte behöver vandra halva dagen för att kunna flyga.

**Tack på förhand**.

Petrik59
2018-09-05, 14:11
Kvarntorpshögen bortåt Örebro hållet flög många på förr.
Det sägs att det tyvärr börjat bli mycket uppväxt sly så jag vet inte den den fungerar längre.

Vi har inget bra hang i Eskilstuna trakten heller men vi flyger ibland på Sofiebergsåsen som ligger ved Kjula utanför Eskilstuna.
Jag föredrar att ha ett plan med motor där så man kan rädda sig från träden nedanför + att det blir lättare att landa.
Här flyger ett par klubbkompisar på Sofiebergsåsen.
https://www.youtube.com/watch?v=yVJ-6fsrAE4&feature=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=bhO3orB81xs&feature=youtu.be

pernstig
2018-09-05, 19:15
Kvarntorpshögen bortåt Örebro hållet flög många på förr.
Det sägs att det tyvärr börjat bli mycket uppväxt sly så jag vet inte den den fungerar längre...
Ja, mycket sly är det. Eller rättare sagt massor med numera ganska stora björkar i hela västsluttningen som stör hangvinden. Det går att flyga men inte alls lika bra som förr.

Harry S
2018-09-06, 08:49
Hej. Misstänkte att Kvarntorp inte är så bra längre.
Åkte enl. anvisningar förra helgen till Enköping och några grusgropar som såg riktigt lovande ut, passerade även Kjula förra helgen men såg inte riktigt om och var åsen ligger där, såg nu även på filmerna att det nog inte fungerar med något större maskiner, den minsta jag för tillfället har är MPX Heron på 2400mm i spv. Nästa är Baudis Ventus (eldriven) på 3 meter spv och nästa är Nimbus 4 (också elektrifierad) på 4 meters spv..;)
För att återgå till E-Köping så verkar grusgroparna ta dom flesta vindriktningar vilket bådar gott för flygning. Kommer att åka dit med Heron elseglare för att prova lyftet framledes....:D

**Tack så länge**...:)