handdator

Visa fullständig version : Kolla kondition på NiMh-ackar?



Thomas
2018-09-02, 17:15
https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/batteritestare/batteritestare-pro-2000039750

Det finns ju batteritestare som mäter konditionen på blybatterier, men finns det någon motsvarande variant för NiMh-batterier?
Vore intressant att veta hur 'sliten' en acke är....

kenneth.eriksson.94
2018-09-02, 20:36
https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/batteritestare/batteritestare-pro-2000039750

Det finns ju batteritestare som mäter konditionen på blybatterier, men finns det någon motsvarande variant för NiMh-batterier?
Vore intressant att veta hur 'sliten' en acke är....Man laddade och urladdad samt mätte inre motståndet på något sätt vill jag minnas. Har i och för sig kvar en laddare som kan avgöra men jag minns inte direkt hur man gör.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Lars 41an
2018-09-02, 22:29
Att kolla konditionen på en NiMH-ack innebär att mäta spänningen under belastning, och ta tid på hur länge acken tål denna last innan spänningen sjunker under 1,0 Volt per cell. Jag gör kollen "manuellt" med voltmeter, belastningsmotstånd och armbandsur. Tyvärr måste jag passa urladdningen så att batteriet inte bottenurladdas. Detta gör jag flera gånger om året, särskilt på våren när ackarna har legat i vinterdvala.

En frisk NiMH på 1500 -2000 mAh brukar jag belasta med 500 mA. Det betyder 10 ohm för ett 4-cells batteri, så effekten blir 5 V x 0,5 A = 2,5 watt, hett! 500 mA x 3 timmar blir 1500 mAh. Kanske man borde belasta hårdare än 500 mA, åtminstone under kort tid, för att ha koll på ackens inre resistans = Ri. Moderna digitala servon kan dra ganska mycket ström och spänningen till planets mottagare får ju aldrig dyka under 4 Volt.

Jag känner inte till någon färdig, köpbar, urladdare för NiMH. Det står lite om urladdning och ladd/urladd-cykler i manualen till min vanliga laddare som jag brukar använda för LiPo. Tvivlar på att urladdningsströmmen är så hög att man får koll på ackens Ri vid flera Amperes urladdningsström.

Att det skall vara så krångligt med ackar!
Lars

lasse.s
2018-09-02, 22:32
När jag körde mini-z bil för 15år sedan använde jag denna för att matcha batterierna. Men om jag kommer ihåg rätt så mätte man bara en cell i taget.
https://www.conrad.se/p/batteritestare-ansmann-energy-check-lcd-4000392-100688
Den visade hur många procent ett batteri hade i kapacitet.
Lasse

Lelle
2018-09-03, 07:31
Dom flesta moderna laddare har en urladdningsfunktion där du få både tid och spänning när laddaren bryter vid vald spänning.

Per P
2018-09-04, 07:44
Instämmer med Lelle! Jag har alltid cyklat mina NiMh varje gång (aldrig toppladdat) för o alltid veta hur mycket som var kvar i dem o på så sätt ha koll på om de börjat tappa laddning eller inte.
Vissa kallar det galenskap att cykla varje gång men jag har batterier som är över 8 år gamla och de har fortfarande full kapacitet, och efter så lång tid spelar det ingen roll om de skulle vara slitna pga cykling för då byter jag ut dem de är ju inte direkt dyra.
Tänk att det inte är intressant hur mycket du får i när du laddar utan när du flyger vill du veta hur mycket du får ur acken vid belastning.

Ålänning
2018-09-04, 21:26
NiMH funkar om man använder dem, annars lägger de av. I alla fall för mig. Svåra få liv i sen. :-/ Gäller se till att man har dem rätt polvända då den kan byta riktning mitt i allt. Men alla mina Instant Green-ackar är helt fenomenala fortfarande, resten är crap fast de var bra/dyra. NiCd-ackarna ger ju aldrig upp, sanslöst mycket bättre ackar, så länge man inte tänker på miljön.

Jag har iaf samlat info om det jag stött på under åren här (saxat från tillverkare och gurus/veteraner som vet bättre än mig):
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=15&t=12967

Lelle
2018-09-05, 07:32
Instämmer med Lelle! Jag har alltid cyklat mina NiMh varje gång (aldrig toppladdat) för o alltid veta hur mycket som var kvar i dem o på så sätt ha koll på om de börjat tappa laddning eller inte.
Vissa kallar det galenskap att cykla varje gång men jag har batterier som är över 8 år gamla och de har fortfarande full kapacitet, och efter så lång tid spelar det ingen roll om de skulle vara slitna pga cykling för då byter jag ut dem de är ju inte direkt dyra.
Tänk att det inte är intressant hur mycket du får i när du laddar utan när du flyger vill du veta hur mycket du får ur acken vid belastning.

Hej Per.
Du är en modig man som använder 8 år gamla batterier, men så sköter du dom exemplariskt också. Jag brukar i regel byta ut mina efter 3 år. Mina powerbox-batterier skickade jag ner till fabriken och fick själva batteridelen utbytt till bara 1/3 av ett nytt. Kanske fick jag lite mängdrabatt, men billigt blev det.

Ha de´
Lelle

Per P
2018-09-05, 09:15
Modig vet jag inte, men om ackarna håller laddningen o inte tappar mer än 50% över vintern o fortfarande levererar full kapacitet vid cykling så byter jag inte ut dem. Minsta lilla som faller utanför vad jag anser vara normalt för en ack så åker den i soporna direkt. Kommer under vintern byta ut acken i min 1/3,8 J3 Cub och då tittar jag på alternativ till NiMh (och det blir INTE LiPo) för o bredda vyerna något.
Kan tillägga att jag har en Simprop NC-Master Pro laddare som jag haft över 13 år men mycket bra o hade jag inte haft den så hade jag nog också bytt som Lelle var 3e år eller nåt för o va säker.

//Per

Mjoelner
2018-11-27, 00:30
En "normal" (icke-LSD) NiMH ack självurladdar rätt ordentligt och är i princip helt urladdad efter att ha legat en vinter. LSD NiMH ackar av bra kvalitet behåller en hög laddning i flera år. Om jag har LSD ackar som inte behåller 70-80% av laddningen över en vinter så betraktar jag dom som oanvändbara för RC bruk.

Min erfarenhet är att NiMH tappar förmågan att leverera "höga" strömmar när dom slits, dvs den inre resistansen ökar, vilket leder till ökat spänningsfall vid "högt" strömuttag.

Notera att LSD ackar som fallerar vad man nu har som testkriterie fortfarande kan vara fullt dugliga i t.ex. fjärrkontroller, etc där man tar ut låga strömmar.

Jag har ett antal "kassa" Ikea och Eneloop ackar (uppmärkta som kassa) som jag använder i elektriska stearinljus, fjärrkontroller, trådlösa möss/tangentbord, etc. Ackarna har oftast blivit kassa eftersom dom satt i en sån enhet från början och sen kördes ner i botten. Någon gång har jag polvänt celler, men det har gått bra att polvända tillbaka dom och ladda upp igen. Men som sagt, såna celler ska märkas upp och sen inte användas för RC bruk.