handdator

Visa fullständig version : Pilot Sbach 342 50cc - el?



Halcon
2018-09-23, 14:28
Har inhandlat en beg. Pilot Sbach 342 50cc och har tänkt att sätta in en elsetup. Ska villigt erkänna att jag har dålig koll på så här pass stora maskiner vad man ska använda så jag tänkte höra lite om vad man ska använda? Det behöver inte vara nån värsting setup på nåt sätt utan kan gärna, om möjligt, tänkta mig begagnade grejor också.

Vilken motor, ESC servo och annan utrustning rekommenderas?

Halcon
2018-09-23, 14:29
Ska väl tillägga att jag gärna kör 2x 6S oxå.

Halcon
2018-09-24, 07:03
Hur stora servo behövs och är det något speciellt märke som anses vara bra till ok pris?

Phastey
2018-09-24, 08:43
Hur stora servo behövs och är det något speciellt märke som anses vara bra till ok pris?

Använder hitec HS5645MG till mina 50cc modeller och är nöjd med dem. De är varken billigast eller bäst men jag tycker de är prisvärda. Till mindre applikationer använder jag mest Futaba men tycker de är för dyra när man måste gå upp i storlek. Geometrin och länkaget är viktigare än att ha monsterservon anser jag.

Halcon
2018-09-24, 10:32
Ok de har ju ett rimligt pris tycker jag, så 12kg räcker....tänker inte köra nån värsting 3D heller.

henke2
2018-09-24, 10:48
Ska väl tillägga att jag gärna kör 2x 6S oxå.

Kolla här sida 21: http://modellflygnytt.se/gamla/2016/Modellflygnytt_2016-1.pdf

Sist jag länkade denna så blev folk förbannade i vanlig ordning. Men det ger likväl en inblick i att det kan diffa REJÄLT i effekt beroende på vilken väg du går. Billig motor kostar i fartreglage och batteri medan en effektiv setup ger mindre batterier, svalare gång och snabbare laddtider.

Halcon
2018-09-24, 15:00
Väldigt intressant artikel - låt säga att man vill ha en sådan där allround setup med möjlighet till propellerhäng, vilken propp +motor+ esc + accar skulle man då använda? Utgår man till att börja med storleken på proppen för att få tillräcklig anblåsning på roderytorna?

Kenneth E
2018-09-24, 15:31
De, brukar väl använda 23x8 om jag inte minns fel till 50cc. så du borde väl ha ett liknande förslag till el.


Väldigt intressant artikel - låt säga att man vill ha en sådan där allround setup med möjlighet till propellerhäng, vilken propp +motor+ esc + accar skulle man då använda? Utgår man till att börja med storleken på proppen för att få tillräcklig anblåsning på roderytorna?

henke2
2018-09-24, 19:25
Väldigt intressant artikel - låt säga att man vill ha en sådan där allround setup med möjlighet till propellerhäng, vilken propp +motor+ esc + accar skulle man då använda? Utgår man till att börja med storleken på proppen för att få tillräcklig anblåsning på roderytorna?

24x12 i en lite tyngre maskin ger BRA flås. Problemet med min maskin var att den var så lätt att varvtalet blev för lågt. Som att ha en 30" på din 50CC.

Halva pitchen mot stigning ger bra kompromiss för all around.