handdator

Visa fullständig version : Magnetiska propellerbalanserare



Ålänning
2018-10-23, 22:27
Hej,

Jag fick hem en sån idag. Ansåg att det skulle vara bättre än att använda en sån där tumme-pekfinger-balanserare.
Jag blir dock inte klok på den. Om jag skiftar håll på propellern samt även själva balanseraren så blir det olika resultat.
Ibland står propellrarna helt horisontellt och det ser bra ut. Vänder på propellern, ja då dyker ena bladet ner i bordet. Vänder på balanseraren, ja då blir det tvärtom, men inte helt ner i bordet. Kan hålla på så där. Det är 13" Tiger Motor carbon-proppar. Balanserar jag mellan fingrarna så är bladet spot on alla vägar. Curry-linjer som jäklas? Kallras från fönstret? Varma uppåtvindar? Elektromagnetiska störningar? :-D

uffe_46
2018-10-24, 06:18
Kan det vara ett ovanligt svårt fall av detta :stupido2::sarcastic:



https://www.youtube.com/watch?v=7HfBJ9ink-Y

bem
2018-10-24, 16:27
Vad är det för fabrikat på balanseraren?
Jag använder själv en Top Flite magnetisk propellerbalanserare.
https://www.top-flite.com/accys/topq5700.html


/Bo

Kenneth E
2018-10-24, 16:33
Hej,

Jag fick hem en sån idag. Ansåg att det skulle vara bättre än att använda en sån där tumme-pekfinger-balanserare.
Jag blir dock inte klok på den. Om jag skiftar håll på propellern samt även själva balanseraren så blir det olika resultat.
Ibland står propellrarna helt horisontellt och det ser bra ut. Vänder på propellern, ja då dyker ena bladet ner i bordet. Vänder på balanseraren, ja då blir det tvärtom, men inte helt ner i bordet. Kan hålla på så där. Det är 13" Tiger Motor carbon-proppar. Balanserar jag mellan fingrarna så är bladet spot on alla vägar. Curry-linjer som jäklas? Kallras från fönstret? Varma uppåtvindar? Elektromagnetiska störningar? :-DJag har klistrat på lite loctite på balansaxeln då konorna på min balanserade inte håller kolfiberproppen riktigt tight med konorna. Jag kan säga att det är extremt jobbigt att få till en perfekt balans i propellern med denna balanserare då den är så känslig. Men lyckas man blir det riktigt bra.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Mr.Bob
2018-10-24, 20:07
Jag har slipat på ”muttrarna/konerna” då de gjorde balanseringen omöjlig men idag är den det enda alternativet även att jag har såndär dyr balanserare som vilar på två stora skivor på vardera ände. Använder den dock till större proppar då magneterna inte orkar hålla tunga proppar.

Ålänning
2018-10-25, 00:09
Ingen aning, tog den från RCFlight. Jag hittade ett "fel", den ska "fästas" mot den andra magneten. ;-) Då blir det bättre resultat och jag får propparna balanserade UTAN att göra något åt dem, hähä. Jag har ett drös balanserare. Allt från ögonmått till denna DuBro https://www.scandinaviandrone.se/wp-content/uploads/2016/04/Du-Bro-DB499-1.jpg .

Mr.Bob
2018-10-25, 07:48
Har du otur kan spetsen/spetsarna vara dåligt slipade och ej centrerat då blir det aldrig bra..

Ålänning
2018-10-25, 20:26
Jag får testa lite mer och se över dom där spetsarna. Det ska ju bli samma resultat på alla balanserare. Man kan ju vända och vrida på propellern när man balanserar så får man fram vilken som stämmer och sen ha det som referens för att se hur det ligger till med det andra. Lite förvånad när jag mätte en propeller idag och den ligger still horisontellt, helt perfekt. Vänder 180 grader horisontellt och då dimper ena bladet i bordet. Nopp.

Mr.Bob
2018-10-25, 20:32
Då är huben/navet tyngre på ena sidan, många propellrar verkar tas ut lite för fort ur sina gjutningar så de blir tyngre på ena halvan som jag även kunnat skåda med blotta ögat så har faktiskt testat värma med värmepistol på navet och bänt lite på bladen och fått otroligt bra resultat istället för att lägga på en jäääätte klutt med CA på ena sidan huben.
är det träproppar kan hålet vara något felborrat också.

Cox
2018-10-26, 08:14
Hej,
Jag fick hem en sån idag. Ansåg att det skulle vara bättre än att använda en sån där tumme-pekfinger-balanserare.
Jag blir dock inte klok på den. Om jag skiftar håll på propellern samt även själva balanseraren så blir det olika resultat.


På min så var inte plastkonerna "balanserade" och det blir lite hur som helst när man balanserar lätta propellrar. Axeln får inte heller vara krökt, vilket är lätt hänt när den kläms fast i plasten i transport läget. Och så själva spetsarna, som nämnts, de måste vara centrerade.

För mig så fungerar det bättre med en tunnare axel av piano-tråd, och sedan några lager krympslang på mitten för att komma upp till lämplig diameter för propellerns hål.

Numera så testar jag alltid att jag kan vrida på propellern lite (45-90°), utan att ändra på något annat, och sedan skall man få samma balanserings svar....

jaka
2018-10-26, 16:06
Hej!
Har en sån sedan 20 år tillbaka och den är som flera av er säger inte bra (fast det är den enda jag använder för att balansera propellrar)! Probemet verkar vara plastkonerna som inte är tillräckligt runda,för vrider man det minsta på konerna så lutar propellern lite åt ett annat håll. Det blir aldrig bra hur man än vrider på konerna. Jag har prövat att karva bort lite plast på konerna för att först balansera dessa och då funkar det bättre men perfekt är det inte.

BJS
2018-11-01, 16:35
Om du vänder mandrellen i propellernavet och får olika resultat, det är icke fullständigt perfekt centrerat.

Trösten är att det nog är obetydligt.

Vibrationerna i propellerbladen eller impulserna från förbränningsmotorn är långt större.

BJS
2018-11-01, 16:37
Jag har en sån där propellervåg som du beskriver.

Problemet är oftast inte statisk obalans, det är aerodynamiska vibrationer och även resultat av explosionsmotorer som skapar ännu fler vibrationer i propellerbladen genom impulser som kommer propellerbladen att dallra i stående vågor.

Man ser saken när man betraktar propellern från sidan när man ändrar varvtalen. Rotationsdisken fläbbar med ändrat varvtal

Hur man än gör, blir det propellerljud och vibrationer, såvida man inte kör u-båt med en specialpropeller som går med lågt varv i vatten och särskilt konstruerade blad.

TU-95, Sovjetunionens strategiska bombplan, Turbobrop, inte explosionsmotor, ansett som det bullrigaste av alla flygplan i historien, tror någon att propellrarna var obalanserade ?

En anekdot: Samma person som nära flög på mig i huvudet med ett .40 övningsflygplan hade "försökt" "balancera" propellern genom att klippa bladspetsen.

Jag frågade: Men vad har du gjort, jag ser ju att propellern ger dubbla cirklar, har du klippt ?

Han rodnade på kinden och ville icke tala med mig mer.

Jag har flugit i moderna propellerplan med turbo-prop-motor, som SAAB-340 . Det vibrerar som fan. Helt naturligt på alla sätt och närmast obotligt.

Nu vet jag att märket "Master Airscrew" anses dåligt för högvarvade tvåtaktare, men vet att de är alldeles förträffligt bra för fyrtaktare. Propellernavet har håligheter eller ursparningar där man kan lägga in blyhagel för statisk balansering, fixerat vid demontering med modellera, så att de inte trillar ut på golvet.

Tål markträff ytterst bra.

Magnetisk propellerbalanserare jämfört med en normal dito = som att skjuta Gök med luftvärnskanon, med ammunition, som Sigge Fürst sjunger :) Dock kan de av praktiska skäl vara överlägsna.

Man väger inte socker på en milligramvåg, men är det en ytterst fin våg på alla sätt, då kan man väga potatis på den också. Från 10 milligram till 10 kilogram :)

Slutligen: Encylindriga förbränningsmotorer vibrerar så in i helvetet, vad du än gör. Alla explosionsmotorer vibrerar, och högvarvande propellrar på samma vis.

Cox
2018-11-01, 16:52
Vem har pratat om oljud?

Ålänning
2018-11-01, 17:57
Propellrarna är 13, 14 och 15" Tiger motor-propellrar på Tiger Motor-motorer som används på 900 mm hexacopter. IMUsarna i controllern vill inte ha vibrationer av något slag men ändå ska allt vara så stumt att minsta felaktig rörelse korrigeras tvärt. Som det är nu verkar jag kunna välja nån av mina balanserare för att få en balanserad propeller, lite fel skulle man tycka. Men, kolfiberpropellrarna är väldigt lätta så en klumpig 21x8" eller 32"s prop bryr sig inte ett jota med vilken balanserare jag använder. =)

Vibrationerna från Saab A340 kommer säkerligen från att propellerluften slår mot vingen. Var väl Saab 2000 som hade en massa propellerblad av konstig form. Så när vi nu pratar om det... vad får en multirotor att vibrera. Är det motor-propeller-combon eller är det för att bladens luft dorvar till bommen?

BJS
2018-11-01, 18:50
Har tagit ut några vibrationer ur modellmotorer (kolvmotorer) med mest bra tvåtaktare, men även fyrtaktare, men olika resultat. Det finns en artikel på Wikipedia om saken. Engine Balance tror jag den heter.

BJS
2018-11-01, 19:04
Vem har pratat om oljud?
Skall du säga som heter så. Jag hade nog haft 3 dB bättre hörsel om jag icke fått en Cox Baby-Bee av mor som tio-åring :)

BJS
2018-11-01, 19:06
Det är turbulens.

Cox
2018-11-01, 21:37
Frågan gällde väl hur man balanserar en propeller inte hur man ljud-dämpar en bränsle motor?

BJS
2018-11-03, 03:21
Träpropellrar vibrerar minst av alla. Traditionellt är de tillverkade av bok, den växer bra och var förr billig, men lönn och ask skulle säkert duga. Jag tror mest på ask, det absolut segaste och starkaste trädslaget i Europa.

Vibrationerna omvandlas bättre till värme och försvinner delvis med träpropellrar. Lätta, det är de på samma vis. Du kan ägna många timmar med att tillverka en kolfiberpropeller till ingen nytta.

Man kan tänka sig att laminera en propeller av ask och lönn, kanske bok.

bem
2018-11-03, 15:19
BJS,
Jag är nog inte helt övertygad att en kolfiberpropeller vibrerar mer än en träpropeller.
Jag har använt kolfiberpropellrar i mina F3A flygplan i många år och en väl balanserad kolfiberpropeller vibrerar hos mig minimalt (med elmotor). Använder f.n. Falcon kolfiberpropeller, Electric carbon V2 21x14. Jag är lite osäker men jag tror det finns balsakärna i dessa propellrar.
Har stukat en sådan propeller för några år sen och nog vill jag minnas jag såg nåt balsamaterial sticka fram i brottytan.
Det är verkligen en juvel till propeller, otroligt välgjord och lätt som en fjäder med sina 40 gram (och dyr tyvärr).

/Bo

BJS
2018-11-17, 06:04
Det är som du säger med elektriska motorer, de inducerar nämligen inga svängningar / stående vågor i bladen. Ur rent aerodynamisk synpunkt är säkert kolfiberpropellrar bättre än trä.

Om inte bladen har exakt samma stigningsvinkel eller symmetri, kommer vibrationer uppstå, som en högfrekvent / samma som varvtalet med två blad, pendlande rörelse runt propelleraxeln.

Det ser man när bladen inte "trackar"