handdator

Visa fullständig version : Knubbis!



Thomas
2018-11-04, 14:56
Man måste ju börja nånstans, så vi börjar med motorspantet...

66831


och botten-kölen.

66832

Ålänning
2018-11-05, 16:57
Justså, nu börjar gissningsleken igen. =) Enmotorig veteran?

Thomas
2018-11-05, 17:13
Typ...

Per P
2018-11-06, 13:42
Enmotorig väldigt primitiv form av Ducted fan?
Jag tänker gissa på Stipa Caproni varje gång du ska påbörja ett nytt bygge ända tills jag får rätt (för plötsligt kan du inte låta bli den)
:lollypop:

pgrts
2018-11-06, 15:02
Är motorspantet 13 cm brett och drygt 30 cm högt - och sitter uppe på framdelen av "kölen".
Ska man tyda köl som att det är en flygbåt? I så fall utan steg.
Loppan har ju varit på tal - men det stämmer ju dåligt.
Bottenkölen ser ju lite ut som profilen på de gamla stora segelplanen man brukar se på de snygga hangfilmerna.
http://www.benbucklevintage.com/bmz_cache/c/cefe373269621842062db87c40bfabbb.image.750x445.jpg

Thomas
2018-11-06, 15:09
Fel båda två...
(Du frestar, Per...!)

summit
2018-11-06, 20:41
Kanske någon form av "Seabee"?

Thomas
2018-11-06, 21:42
Nix!

Thomas
2018-11-06, 21:45
Tänkte försöka få ihop nåt sånt här:
https://outerzone.co.uk/images/_thumbs/plans/106.jpg

men "måttligt" förstorad!
Sådär cirka 2 meter i spännvidd...
(Och då får den väl heta "Big Bug)

pgrts
2018-11-07, 04:54
En loppa blev det.
Gillar speciellt landstället en aning framför TP ;-)

På Arlanda flygsamlingar finns denna
https://arlandaflygsamlingar.se

https://arlandaflygsamlingar.se/wp-content/uploads/2011/12/ID200036-Loppan1.jpg

Thomas
2018-11-08, 11:05
Det tar liiite plats på byggbordet...

66853

McRegor
2018-11-08, 11:15
Ja du Thomas - man kan då inte anklaga dig för att välja enkla standardkärror i alla fall...:)
Kör hårt med dina egna idéer om byggobjekt !
Roger

Thomas
2018-11-08, 19:18
Är det kölresning di kallar't inom båtbyggeriet??

66857 66858

Mr J
2018-11-08, 19:41
Kölsträckning.

https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6lstr%C3%A4ckning

Thomas
2018-11-08, 20:37
Tack, kompis!
Kan meddela att både byggherren och beställaren var med vid ceremonin....

Syr
2018-11-08, 21:12
Ja du TOMAS ännu ett fantastiskt bygge.Skall bli kul att följa

PGAstrom
2018-11-09, 07:34
Kul bygge Thomas, var det inte något liknande denna som är fullskalaförebilden. Den skulle ha varit jätte enkel (idiotsäker) att flyga, men kontruktören hade missat med lite för kort avstånd mellan främre och bakre vinge så vid en viss dykvinkel så fortsatte planet dyka ända ned till terraforma med rätt många dödliga krascher, om jag mins rätt?

Thomas
2018-11-10, 21:21
Jo, jag läste nån teori om att när man tiltade framvingens bakkant neråt för ökad anfallsvinkel och stigning, så ökade strömningen över bakvingens ovansida, vilket ledde till att bakvingen fick MER lyftkraft, alltså dök den ju mer 'höjdroder' man ansatte. INTE bra!
Jag tänker ha normalt höjdroder på bakvingen, kanske mixat med elevon.

I alla fall, några lister senare...

66865 66866

Thomas
2018-11-14, 21:22
Stoora spryglar blir'e, allså....

66880

Lars 41an
2018-11-14, 22:42
Oj, vingkorda 55+, den måste kunna flyga långsamt!

Det blir en BIG "Little Bug". Den kommer att bli maffig. Hoppas att den kommer att fungera som en Tandem Wing skall göra.

Lars

Thomas
2018-11-15, 05:39
Jodå, och "bara-för-att" ska jag försöka få den att flyga med så liten motor som möjligt...

Thomas
2018-11-18, 18:23
Får nog skaffa en större bygglokal snart...

66921 66922

Flygsmurfen
2018-11-18, 18:41
Det där blir ett nice bygge.
Inget slår ett riktigt balsa-bygge.
Kul att se.
Blir det el eller förbränning i nosen?

// Mats W

Thomas
2018-11-18, 18:52
Jag tänkte prova med en, i sammanhanget, liiiten Magnum .52:a fyrtaktare.

Thomas
2018-11-25, 19:57
Går på svältkost.
430 gram vinge, just nu...

66960

Thomas
2018-11-27, 20:19
"Vingstål" i 2x20 mm aluminiumbalk...

66965 66966

I glappet mellan sprygel och plyfa-hylsa ska det limmas in 'ändstopp' så att inte vingstålet trycks genom sprygeln.
Kommer nog att bli någon form av låsning mellan vinghalvorna på undersidan av vingen.

Elgstrand
2018-11-27, 20:53
Spännade flygmaskin! Ser bra ut :)

Lars 41an
2018-11-28, 10:15
Hej Thomas,
Du skrev: "Kommer nog att bli någon form av låsning mellan vinghalvorna på undersidan av vingen."

Med den V-formen på vingarna passar det bra med en låsning som jag har hämtat från något av gurun Ivve's mästarbyggen.
6696766968
Detta är cellplastvingar med ändspryglar av tunn plywood. De skall bli yttervingar till mitt Catalina-bygge. Mellan dem blir det en mittvinge med de två motorerna. De två vingarna på bilden skall alltså inte passa mot varandra.
En förstärkningslist av furu syns på bild 2. Pressmuttern som hänger ytterst på den snedställda skruven skall sitta i motsvarande förstärkning på mittvingens ändsprygel.

På Big Bug kan du limma hårdträbitar för skruv och mutter mot vingbalken under "vingstålslådan". Tack vare V-formen tror jag att du kan ha en lång skruv som går horisontellt mellan vingarna. Ett enklare alternativ är förstås någon form av klämma eller U-beslag som går upp i hårdträbitarna.

Kul bygge, fullt av utmaningar!
Lars

Thomas
2018-11-28, 12:50
Det var ju en smart lösning, Lars!
Detta skulle jag nog lätt kunna applicera på Buggen....

Stenis
2018-12-08, 17:37
En fröjd att följa dina alster Thomas. Här är det inga Extra 300 eller Spitfires utan dessa udda modeller som gör flyget så intressant.

Thomas
2018-12-09, 16:13
Tack Sten-Åke!

Så har Bug'en fått ett par ben, eller ska man kalla det tentakler??

67041 67042


585 gram vinge, och 768 gram kropp. so far... (syns lite dåligt)

67043 67044

Thomas
2018-12-15, 20:43
Det här är verkligen 'Old School'!
Stora klossar som ska slipas till rätt form....

67093

Mr J
2018-12-15, 21:05
"Sand to shape"? :)

Thomas
2018-12-15, 21:52
Typ...

Thomas
2018-12-23, 14:02
Det var en hel del hårda ord, men motorn kom på plats till slut...

67118 67119

Nu ska motorutrymmet epoxi-plastas.

Thomas
2018-12-27, 17:37
Långt ifrån färdig, jag var bara tvungen att sätta ihop 'insekten' för att se hur den kommer att se ut...

67137 67138 67139 67140


Ett sånt här mönster hade varit kul att 'få till'!

67141

Flygsmurfen
2018-12-27, 18:12
Var skall du ha det mönstret?
Som klädsel på vingarna i så fall? :-)
Vore snyggt.

// Mats W

Thomas
2018-12-27, 19:17
Japp, på ovansidan.

Lars 41an
2018-12-27, 19:29
Aha,
Såå skall bakvingen sitta!:icon_super:

Då kan det nog vara bra att ha elevon ifall sidrodret, vid hög anfallsvinkel, kommer i turbulens bakom bakvingen.

Fint bygge ser det ut att bli, och visst vore det läckert med fjärilsdekoren. Finns det någon målningsbar plastfilm som är lättare än Solartex? Skulle kunna tänka mig att börja med gul plastfilm, måla den vit runt kanterna och sedan måla det svarta för hand.

Lars

Thomas
2018-12-27, 20:00
Jag tänkte klä med HK:s gula plastfilm, billig och mycket bra, väl så bra som betydligt dyrare Oracover o.d.
Sen blir det nog självhäftande kontaktplast till det svarta och vita, lite tyngre, men det blir inga stora bitar...

Och, ja, elevonmix på höjdrodret kan nog ge spännande flygegenskaper!

Thomas
2018-12-27, 20:20
Sen vet i 17 om man inte ska räkna med stabbens/bakvingens bäryta i viktberäkningarna?
Den är ju GANSKA stor OCH bärande.
Huvudvingens bäryta är ca 90 kvdm och den bakre vingens yta är ca 70 kvdm, tillsammans ca 160 kvdm.
Och vikten är just nu, utan motor, radio och klädsel, ca 2100 gram.
Om man dubblar denna vikt på den färdiga kärran, så borde den ligga nånstans runt 4000 gram.

I så fall skulle vingbelastningen bli 25 gram/kvdm!
:lollypop::man_in_love::thumbup::dance3:

Räknar man BARA på huvudvingens bäryta, så blir i så fall vingbelastningen ca 45 gram/kvdm..... inte fy skam det heller!

pgrts
2018-12-28, 07:06
Var ska TP ligga enligt ritningen?
Det är väl något att ta hänsyn till om man ska räkna den bärande ytan?

Thomas
2018-12-29, 11:46
Jodå, tyngdpunkten finns angiven.
Blir nog till att lägga lite bly i den korta nosen.

Anslutning för bakvingen fixad!

67144

pgrts
2018-12-29, 14:25
TP på ritningen tar knappast hänsyn till att bakvingen skulle finnas där.
Kollade även ritningen på Loppan https://www.rcgroups.com/forums/showatt.php?attachmentid=7633662&d=1425480819
Inte heller den i RC-version verkar bry sig om bakre vingen.
När man räknar på en canard ingår ju båda vingarna och jag hade nog testat med en sådan uträkning och kollat vad den kom fram till.

Lars 41an
2018-12-29, 22:52
På en Tandem Wing måste man räkna med att båda vingarna bär. Om inte bakvingen bär kommer stjärten att sjunka, farten att minska och sen bär ingen vinge...

Man börjar med att beräkna Neutral Point (NP).
67147
och sen placerar man tyngdpunkten c:a 15 % av huvudvingens korda längre fram än NP. Lägg märke till den enkla formeln

Framvingens yta x avståndet mellan vingarnas Aerodynamiska Centrum
N = ----------------------------------------------------------------------
Total yta av båda vingarna

Trots att det är enkelt att beräkna NP själv så gjorde jag en beräkning med hjälp av CG-kalkylatorn på http://www.ecalc.ch
Jag använde verktyget cgCalc som är det andra verktyget under Toolbox.

Med värden som på ett ungefär motsvarar måtten på Knubbis fick jag detta resultat:
67148
Rekommenderad CG blir alltså 35-40% bakom framvingens framkant. Framvingen skall alltid ha lite högre ytbelastning än bakvingen. Detta för att framvingen skall stalla först om farten blir för låg. Planet dyker då och farten ökar så att båda vingarna kan bära igen.

Nästa fråga blir, som Thomas skrev i inlägg #18, nedsvepet från framvingen mot bakvingens ovansida. Jag ber att få återkomma till detta när jag har läst Andy Lennons litteratur om Canard and Tandem Wing Design.

Lars

P.S. Det här med beräkning av NP är ju så enkelt att ett barn kan göra det. Jag såg i förrgår hur lillebror placerades längst ut på gungan och storebror fick sitta närmare mitten. Vi borde lära barnen att bygga modellplan nu när de har tröttnat på köpta leksaker. D.S.

Thomas
2018-12-30, 12:16
Himla bra uträkning, Lars! Stort Tack!
Jag kom fram till ungefär detsamma, tyngdpunkten bör ligga strax framför mitten av huvudvingen.
Sen får man ju ta hänsyn till vingprofiler, vingarnas riggningsvinkel, motorriktning mm.

Rent logiskt så bör väl en stabbe med bärande profil ge en del 'stjärtlyft' vid ökad hastighet.
Det gäller nog att hitta ett idealhastighetsområde där kärran flyger som man SJÄLV vill...

Thomas
2018-12-30, 12:20
Måtten på huvudvingen är:
Spännvidd 200 cm (med avrundade spetsar)
Korda 50 cm

Måtten på bakvingen är:
Spännvidd 150 cm (med avrundade spetsar)
Korda 50 cm

Riggningsvinkel på båda vingarna ca +2 till 3 grader.
Motorriktning ca 3-4 grader neråt.

Thomas
2019-01-03, 21:32
Skev-höjdroderservon installerade i bakvingen!
Blir deltamix på dessa...

67170

Lars 41an
2019-01-05, 08:16
Hej, jag har nu läst och funderat.

Det är tankarna bakom inlägg #17 och #18 som har fått mig att fundera på nedsvepet(downwash)[déflexion].
Jag läste Andy Lennons litteratur och förstod att nedsvepet från framvingen gör att bakvingens lyftkraft minskar. Lennon gav mig inte någon tydlig bild av hur det fungerar för en tandem wing. Vännen Harald hjälpte mig att hitta fransk litteratur om Le Pou du Ciel där Philippe Balligand i http://pouduciel.free.fr/trucs&astuces/stabilite-balligand.html också visar att nedsvepet från framvingen gör att bakvingens lyftkraft minskar.
Jag är usel på franska men gjorde google-översättning på en del av texten. Sen redigerade jag så att facktermerna blev begripliga och resultatet återfinns nedan. Mycket intressant arbete, tack Thomas och Harald!

Grejen är att man med ett tandemvingat plan måste tänka på vad som händer när planet plötsligt kommer i dykning. Då kommer framvingen att sluta bära, vilket leder till att nedsvepet mot bakvingen upphör och bakvingen får då bättre lyftkraft. Något måste göras för att det inte skall sluta med lodrätt dykning mot marken. Jag hade tankar på att flytta tyngdpukten(CG) bakåt. Det funkar förstås just när framvingen inte bär men i normal flygning blir stabilitetsmarginalen för liten. Det kan leda till att framvingen vid låg fart inte stallar, vilket den skall, före bakvingen. Kärran går då i superstall och det slutar som för JAS över Riddarfjärden i Stockholm. Min andra tanke var att sätta stora elevon bakom de servon som Thomas nyss har installerat. Då kan man med ett rejält höjdroderutslag få upp Knubbis ur dödsdykningen.

Jag tror att Balligand har lösningen, beskrivet med mer elegans. Mycket att läsa här och ännu mer, på franska, i länken ovan:

Denna koefficient beror på profilen som övervägs (det finns "brantare" profiler än andra), på geometri ("styvhet"
töjning, tvärtom pilen "böj"), men speciellt på avböjningen av flöde på baksidan på grund av den främre ytan (fig 2.6):
när aggregatet tar 10 ° incidens ser frontflänsen lite över 10 °, den bakre vingen ser bara ca 5 °. Med den här
avböjningen(nedsvepet) (downwash för anglosaxarna) reduceras koefficienten dCzar / da på den bakre vingen med
nästan hälften av den främre vingens dCzav / da, alla andra överväganden åt sidan (ytor relativ, profil, förlängning, ...).
67175
Om vi ​​tillämpar ovanstående formel på ett tandemplan där de två vingarna skulle vara exakt samma (du kan se var jag
kommer ifrån ...) får vi det globala fokuset(neutrala punkten NP?). F är inte bara halvvägs mellan de två Fav och Far
foci(NP) av varje vinge, men mycket mer framåt (fig 2.7). Om du inte tror på mig, fråga bara i formeln
Sav = Sar och dCzar / da = 1/2 * dCzav / da, och gör en liten ritning.
Med andra ord, eftersom du nödvändigtvis måste placera CG framför det globala fokuset(NP), förstår du omedelbart att
främre vingen är nödvändigtvis mer lastad än den bakre vingen. Vårt kriterium för stabilitet "CG framför fokus" är att
"lasten som bärs av framvingen är nödvändigtvis större än den som bärs av den bakre vingen, när de två vingarna är
identiska".
67176
På en tandem med olika vingar, till exempel en HM 293 Pou Du Ciel, är detta resonemang fortfarande giltigt, för att
ersätta begreppet absolut belastning med relativ belastning, dvs belastningen per kvadratmeter yta. Vårt kriterium blir
därför:
"Vingbelastningen (per kvadratmeter) av framvingen är nödvändigtvis högre än av den bakre vingen, på grund av
stabilitetskriteriet (CG skall vara framför NP, alltså närmare framvingen än bakvingen). "
Kom ihåg att detta uttalande är sant för alla former av två-vinge, från klassisk anka genom alla intermediära former
av tandem, inklusive Pou du Ciel.
Jag ber om ursäkt för att jag är så lång att komma dit, men detta axiom måste förstås helt innan vi kunde fortsätta
våra reflektioner. Eftersom all fortsättning kommer att spelas på detta gap mellan belastning framåt / bakåt,
mer exakt deras rapport.


HÄR KOMMER DET, LÖSNINGEN ÄR REFLEX I BAKVINGENS BAKKANT, DVS UPPÅTTRIM PÅ HÖJDRODRET:

Förresten kommer du att förstå att om du lägger en svans till en vinge kan du skapa det vridmoment uppåt som behövs
för balans, flyttar den också det övergripande fokuset(NP) bakåt. Vi kunde därför placera CG tillräckligt bakom
vingens fokus bara (men alltid framför det globala fokuset) för att göra bakvingen bärande (Fig 2.8).
67174
En av förutsättningarna för att göra detta är att ha en tillräckligt stor svans, eller tillräckligt långt bakom, annars kommer
nedgången i det globala fokuset(NP) inte att räcka. Detta är uppenbart på en anka: bakytan (som är här huvudvingen) är
uppenbarligen bärare. Uppenbart fortfarande på en tandem (Pou du ciel): den bakre vingen är tydligt en bärare. Om du
fortfarande sänker den bakre ytan (konventionellt plan), kan du fortfarande möta empennagesbärarna, så länge de har en
tillräcklig yta (Rally: Sempennage = 20% av Saile). Gränsen "spoiler carrier" beror självklart på den statiska marginalen
och Cmo för vingprofilen.

Låt oss notera att vi avslutar det här kapitlet och för att tillfredsställa puristerna att det faktiskt finns flera eldar: en
eldstad sade "fritt handtag", en annan sa "blockerad ärm" och slutligen sade en härd "manövrera" enligt vilken en
beräknar det globala fokuset med hjälp av koefficienterna dCz ../ da uppmätt genom att lämna pinnen fri eller genom
att blockera den eller under manövrering. I det följande kommer vi bara att prata om den fokusblockerade hylsan, i
princip den främsta delen av de tre (så de mest kritiska) i fallet med en Pou du Ciel som styrs av framvingen
(jag kommer inte att stanna kvar de särskilda fallen där det skulle vara det friluftshem som skulle vara mest förut,
ändrar det inte resonemanget ändå.

Och jag kommer att ha sagt centreringsbegränsningar genom att nämna att om det finns en bakgräns för CG för
stabilitetsskäl (inte längre än fokus med en liten säkerhetsmarginal) finns det också en gräns före, för anledning till
balans denna gång. Faktum är att ju längre fram CG ligger, desto viktigare måste vara parharven som hämtas av vårt
tilläggsbalans, tills stallet på den här. Faktum är att framåtgränsen uppnås när det bara är tillräckligt med näspänning
för att ge en ordentlig flare för landning.

Det sista stycket ser jag som en mjuk landning i denna del av Balligands utredning om nedsvep.

En gynnsam omständighet i Knubbis är att bakvingen saknar v-form. Framvingen har stor v-form så avståndet i höjd mellan framvinge och bakvinge är olika vid kroppen och vid vingspetsarna. Minskningen i nedsvep vid en plötslig dykning blir därför mjukare(tror jag) och det blir då lättare att kompensera med mera höjdroder. Jag tror också att de här egenskaperna blir olika vid olika farter så Thomas har en spännande flygutprovning framför sig.

Om någon av er, kära läsare, är kunnig i franska, och orkar läsa igenom hela Balligands utredning, så blir Thomas och jag tacksamma för ytterligare kommentarer.

Lars

Thomas
2019-01-05, 10:26
Det var en lååång och omfattande utredning, Lars!
All heder till 'utredningsarbetet', tyvärr är min franska under all kritik, trots att jag läste det språket i tre år på högstadiet någon gång i forntiden.

Nåväl, nyfiken som man är på nya saker, så Googlade jag på "Flygande Loppan" och hittade en artikel om ett svenskt bygge. http://pouguide.org/loppan
Här finns ett förslag till motverkan av den illavarslande dyktendensen i vissa manövrar, nämnligen en klaff på bakre vingen, som endast kan fällas uppåt.
Citat:
"Bakvingen försågs också med en sk. Cosandly klaff en i bakkant reglerbar klaff som bara kan röra sig uppåt detta som en extra säkerhetsdetalj i händelse av att maskinen skulle få en okontrollerbar dykningstendens under flygutprovning det har hitintills visat sig vara en helt onödig detalj men det är skönt att veta att den finns."

Så det är nog inte helt fel med ett normalt höjdroder på bakvingen istället för original-Loppans ordinarie reglering av anfallsvinkeln på framvingen.

Nu ska jag mixa höjd-skevroder (deltamix) på bakvingen, "bara för att jag kan!"

Ska bli spännande att se hur modellen reagerar i luften....

Thomas
2019-01-05, 10:29
Det var en lååång och omfattande utredning, Lars!
All heder till 'utredningsarbetet', tyvärr är min franska under all kritik, trots att jag läste det språket i tre år på högstadiet någon gång i forntiden.

Nåväl, nyfiken som man är på nya saker, så Googlade jag på "Flygande Loppan" och hittade en artikel om ett svenskt bygge. Tack och lov finns det ett avsnitt i slutet på svenska! http://pouguide.org/loppan

Här finns ett förslag till motverkan av den illavarslande dyktendensen i vissa manövrar, nämnligen en klaff på bakre vingen, som endast kan fällas uppåt.
Citat:
"Bakvingen försågs också med en sk. Cosandly klaff en i bakkant reglerbar klaff som bara kan röra sig uppåt detta som en extra säkerhetsdetalj i händelse av att maskinen skulle få en okontrollerbar dykningstendens under flygutprovning det har hitintills visat sig vara en helt onödig detalj men det är skönt att veta att den finns."

Så det är nog inte helt fel med ett normalt höjdroder på bakvingen istället för original-Loppans ordinarie reglering av anfallsvinkeln på framvingen.

Nu ska jag mixa höjd-skevroder (deltamix) på bakvingen, "bara för att jag kan!"

Ska bli spännande att se hur modellen reagerar i luften....

Lars 41an
2019-01-05, 11:36
Kul att läsa facit! Hoppas att det funkar på Knubbis också.

Lars

Thomas
2019-01-05, 20:57
Lite mera småjobb som tar sån tid...

Servoplatta och tankplatta på plats.
Himla gott om utrymme!

67182

Sidorodret har fått ett roderhorn för pull-pull-styrning.
Skoningen i hålen är öljetter till servo!

67183

Thomas
2019-01-07, 20:15
Ska bli spännande att se hur detta kommer att funka...


https://www.youtube.com/watch?v=4hDCjru4b3c&feature=youtu.be

Ska mixas med sidorodret också!

Mr J
2019-01-07, 22:04
Lite fusk är det :)
Men den kommer säkert flyga bra.

Thomas
2019-01-16, 20:29
Nu får det räcka på denna vingen...

67269

Balcke
2019-01-16, 20:41
Nu får det räcka på denna vingen...

67269

Så jäkla snyggt, hur har du gjort detta?

Thomas
2019-01-16, 20:47
Rätt så mycket pill...
Gul HK-film, sen svart kontaktplast.
Jag gjorde "ramen" först, sen jade jag smörpapper över vingen och ritade mönster tills jag var nöjd.
Detta mönster kalkerades över på kontaktplasten.
Sen var det 'bara' att lägga kontaktplasten uppochner och rita av på nästa del, så det blev spegelvänt till andra vinghalvan....

Thomas
2019-01-16, 20:50
Funderar bara på vad jag ska ha på undersidan av vingarna, just nu är det bara gult.
Orkar inte med mönster på den sidan också...

kay.krut
2019-01-16, 20:54
Den var giftig.

Kay krut

Balcke
2019-01-16, 20:58
och de vita "prickarna" lägst ut - är det vit HK film under eller vit kontaktplast över?

pgrts
2019-01-16, 21:03
Gans schön - der Schmetterling

Thomas
2019-01-16, 21:04
och de vita "prickarna" lägst ut - är det vit HK film under eller vit kontaktplast över?

Vit matt kontaktplast

Balcke
2019-01-16, 21:07
Jag har köpt rullar av dekorplast på Bauhaus och skurit ut tex siffror och bokstäver men även lite större fält. Finns många olika färger och annat som zebra-mönster

https://www.bauhaus.se/inredning/interior-dekoration/dekorplast.html

kanske kan vara något för att enkelt få en undersida

Thomas
2019-01-16, 21:07
Gans schön - der Schmetterling

Jawohl, mein Herr...

Thomas
2019-01-17, 07:26
Den var giftig.

Kay krut

Ja, den bits!
:sarcastic:

Lars 41an
2019-01-17, 09:24
Den fjärilen blev ju riktigt läcker!:applouse::cheerful::dance3:
Stryk på svarta eller röda remsor på undersidan så blir den också giftig!

67270
Typ så här.

Lars

Thomas
2019-01-20, 19:36
Blev lite suddiga bilder i skumrasket, men nu får ovansidan på vingarna vara klara.
Bara ett par vita prickar på bakre vingen återstår.

67299 67300 67301

Mr J
2019-01-20, 20:03
Det där blir himla stiligt! :thumbup:

Jag anmäler mig som frivillig sedvanlig premiärfilmare :)

Thomas
2019-01-20, 20:07
Mja, denna premiären håller nog inte så hög hastighet, så du hinner nog med....

Flygsmurfen
2019-01-21, 16:17
Ser ruggigt läckert ut!!
Hur lyckades du få dit det svarta utan att det havererade?
Använde du Appliceringsfolie?

// Mats W

Thomas
2019-01-21, 16:38
Ser ruggigt läckert ut!!
Hur lyckades du få dit det svarta utan att det havererade?
Använde du Appliceringsfolie?

// Mats W

Mattsvart kontaktplast.

Först lade jag ett smörpapper över ena vinghalvan och ritade ut mönstret.
När jag var nöjd så kalkerades linjerna över med gammalt hederligt kalkerpapper på baksidan av kontaktplasten.
Sen fick jag lägga linjerna uppochner på nästa plast och göra en spegelvänd kopia till andra vinghalvan.

Vingen sprutades med vatten med en gnutta diskmedel.
Därefter lades de svarta partierna på vingen, vattnet gjorde att jag kunde efterjustera linjerna innan alla (nästan i alla fall) luftbubblor pressades ut.
Småjusteringar gick att göra med en varm hårtork.

Inte speciellt svårt, men lite tidskrävande.

Flygsmurfen
2019-01-21, 18:14
Ok, trodde inte det gick att göra så stort arbete med diskmedel?
Kul att det gick bra. Fint blev det.
Följer med spänning fortsättningen.

// Mats W

Lars 41an
2019-01-26, 08:39
Måtten på huvudvingen är:
Spännvidd 200 cm (med avrundade spetsar)
Korda 50 cm

Måtten på bakvingen är:
Spännvidd 150 cm (med avrundade spetsar)
Korda 50 cm

Riggningsvinkel på båda vingarna ca +2 till 3 grader.
Motorriktning ca 3-4 grader neråt.

Hej Thomas,
Nu har Knubbis utvecklats till en vacker fjäril - hoppas att hon kan flyga en hel säsong...:angel:

Samma riggningsvinkel på båda vingarna innebär att det inte är någon vinkelskillnad. "Normalt" har tandemvingar en högre anfallsvinkel på framvingen(tandemvingar är inga "normala" flygplan:icon_winkle::icon_winkle:). Detta för att den vid för låg flygfart skall stalla först. Jag vet - framvingen har mycket högre vingbelastning eftersom tyngdpunkten ligger under framvingen.

Vad jag fruktar är: Första starten går bra, Knubbis lättar och stiger med god fart. Du planar ut flygningen varvid nedsvepet från framvingen minskar och bakvingen får mer lyftkraft. Knubbis börjar dyka, du ger höjdroder men det räcker inte till...:nightmare:

Föreslår att du till en början förstorar höjdrodret genom att tejpa transparent plast på rodret så att dess korda blir dubbelt så stor. En annan åtgärd kan vara att palla under framvingens framkant så att framvingen får 2-3 grader högre anfallsvinkel. En nackdel med högre anfallsvinkel på framvingen är att den kommer att stalla vid högre fart. Risken blir då att framvingen sjunker igenom före sättningen. En så'n tendens kan räddas med det förstorade höjdrodret. Prova bara en åtgärd i taget!

Normalt är tråkigt!
Lars

Thomas
2019-01-27, 19:25
Jo du Lars, du har kanske rätt i dina funderingar.
Men jag skrev nog lite slarvigt i nåt tidigare inlägg, framvingen HAR ett par graders mer positiv riggningsvinkel än bakvingen. Hoppas det hjälper för flygegenskperna.

I alla fall, nu är det dax att dekorera kroppen lite...

67394

Thomas
2019-01-30, 20:27
Nu är vingarna och kroppen snart färdigdekorerade...

67410 67411

Elgstrand
2019-01-30, 22:09
Snyggt som attan blir det! Ska bli kul att se denna roliga flygmaskin i luften!


//Fredrik

Anders W
2019-01-31, 08:47
Vilken skönhet
/Anders

Thomas
2019-02-03, 15:23
Ibland går det kanske liiite för långt när fantasin får flöda...


https://www.youtube.com/watch?v=KLlfgsxHtHQ&feature=youtu.be

Balcke
2019-02-03, 15:31
Ha, du gjorde det :-) snyggt

//Rickard

Thomas
2019-02-03, 15:37
Ja, du är en jäkla inspiratör, Rickard....

Thomas
2019-02-10, 19:45
Lathet kan betala sig...

Först slipade jag till en plugg i XPS-frigolit.
Denna plugg var tänkt som 'förlorad plugg', så jag behandlade den inte ett dugg.
Två lager Biltemas glasfiberväv (100 gram?), sen släppte pluggen riktigt fint.
Knappt några rester att 'acetona', bara lite lätt slipning!

Motorrummet ska få fästklossar, sen ska pluggen bara passas in, ta upp utsläppshål och finspacklas...

67529

Thomas
2019-02-12, 20:20
Avgas- och kylluftsläpp...

67536

Lars 41an
2019-02-12, 22:35
Lathet kan betala sig...

Först slipade jag till en plugg i XPS-frigolit.
Denna plugg var tänkt som 'förlorad plugg', så jag behandlade den inte ett dugg.
Två lager Biltemas glasfiberväv (100 gram?), sen släppte pluggen riktigt fint.
Knappt några rester att 'acetona', bara lite lätt slipning!

Motorrummet ska få fästklossar, sen ska pluggen bara passas in, ta upp utsläppshål och finspacklas...

67529


Det går snabbt framåt, raka motsatsen till lathet så vitt jag kan se!:applouse:

Alltså, om man använder XPS (lila cellplast?) så behöver inte pluggen vara förlorad. Går den att använda två gånger om dess form har släppande vinklar?

Nu är jag nyfiken på hur vingarnas undersidor ser ut...
Lars

Thomas
2019-02-12, 22:46
Mja, bearbetar man pluggen med spackel, lack, vax och släppmedel så går den säkert att använda ett par gånger.
Men avsikten är ju då egentligen att få en slät fin 'innerform' att gjuta originalkåpan i.
Lämpligt om man ska göra flera kåpor med samma utseende.

I detta fallet så bröt jag loss pluggen, yttersidan blir ju grov, med den ska spacklas upp med finspackel och lackas...

Zazzu
2019-02-16, 16:36
Jag brukar dra på packtejp på pluggarna. Då går det att göra flera gjutningar. Har gjort bafflingar till lite olika modeller och som mest har jag gjort 4st gjutningar med pluggen intakt.

/Ulf
67564

Thomas
2019-02-16, 16:45
Bra trick!

Thomas
2019-02-22, 19:24
Inga bilder just nu men Loppan är i det närmaste flygklar.
Motorkåpa färdig.
Ett litet 'problem' uppstod, jag ville ha sidoroder och höjdroder på högerspaken på sändaren, samt skevroder och trottel på vänster spak. Dessutom skulle skev- och höjdroder mixas!

Löstes genom att sätta sändaren i Mode 4!

Balcke
2019-02-22, 20:04
Inga bilder just nu men Loppan är i det närmaste flygklar.
Motorkåpa färdig.
Ett litet 'problem' uppstod, jag ville ha sidoroder och höjdroder på högerspaken på sändaren, samt skevroder och trottel på vänster spak. Dessutom skulle skev- och höjdroder mixas!

Löstes genom att sätta sändaren i Mode 4!

OpenTX Thomas, OpenTX.

//Rickard

pgrts
2019-02-22, 20:06
..
Löstes genom att sätta sändaren i Mode 4!
Det där ligger väl knappast i modellminnet..
Ska bli kul att se när du missar att byta tillbaka..
Kommer ihåg när någon misstog mode för modellminne på skolradion...
Det funkade ju i alla fall men folk var rätt så brydda.

Thomas
2019-02-23, 08:26
Nä, inte i modellminnet, jag fick ställa om i systeminställningarna

Thomas
2019-06-01, 09:26
Så blev det då premiär!

https://www.youtube.com/watch?v=UhUz8swM2kk

Syr
2019-06-01, 10:39
Det gik ju riktigt bra Thomas. Kul att se dina modeller flyga grattis.:sarcastic:

Thomas
2019-06-01, 14:31
Tack, Syr!

ivve
2019-06-01, 16:31
Tack, Syr!


Grattis Tomas. Den flög ju. Jäkligt kul å annorlunda mojäng. Sånt gillar vi !

Thomas
2019-06-01, 16:38
Tack Ivve!
Flygning #2 blev ännu bättre, inga elaka tendenser över huvud taget....


https://www.youtube.com/watch?v=HaJ57YyZB8Y&t=2s

ivve
2019-06-01, 17:16
Tack Ivve!
Flygning #2 blev ännu bättre, inga elaka tendenser över huvud taget....


https://www.youtube.com/watch?v=HaJ57YyZB8Y&t=2s

Helt fantastiskt Tomas. Vilken vacker flygning i solnedgången ! Vilket fint fält ni har, man blir avundsjuk. Tror jag får flytta till Skåne ! Är det vanligt med så vindstilla kvällar i Skåne ?

Thomas
2019-06-01, 17:45
Det är Ripa Modellflygklubbs fält, strax utanför Åhus.
Riktigt fint fält, och, jodå, det FINNS vindstilla kvällar också.
Dock inte ikväll (lördag), det blåser småspik.

kb
2019-06-01, 18:33
Kul att se den i luften. Fin flygning och perfekt landning.
Kent

kjni
2019-06-01, 20:07
Udda, kul och vackert!
Med vänlig hälsning, Kjell

Anders J
2019-06-05, 10:48
I den andra filmen svävade den ju som en papperssvala, underbart! Det såg betydligt snabbare ut i första filmen. Jag såg den stillastående på Ripa i förra veckan, men hittade inte dig. Hoppas vi får se den i luften igen v. 39.

Thomas
2019-06-05, 16:32
Vecka 39??
Det blir nog tio veckor tidigare...
:sarcastic:

Mr J
2019-06-05, 16:38
Vecka 39??
Det blir nog tio veckor tidigare...
:sarcastic:

Han snackar säkert om nästa års Ripaläger, vissa brukar komma rätt tidigt... :)

Anders J
2019-06-05, 19:15
29, ursäkta en gammal man!