handdator

Visa fullständig version : Super Sicroly 40



Phastey
2018-11-18, 19:04
Inte så mycket mer att säga än rubriken men...

En MK Super Sicroly 40, byggd för sisådär 40 år sedan men troligtvis aldrig flugen. Nu inköpt av mig och försedd med en OS40FSR och tidsenlig plastpropeller. Lite småfix och radio kvar men snart flygklar!

Tycker den var fin nog att dela här, den som byggde den har gjort ett fint jobb, i synnerhet med klädseln.

Någon som har tips eller erfarenheter av en sådan får gärna dela med sig :)

Phastey
2018-11-18, 19:14
6692566924

Phastey
2018-11-24, 17:08
Idag var det premiär. Modellen flyger fantastiskt bra! Motorn är sliten och behöver nya lager märkte jag. Tyvärr får ni en uppochnervänd bild... 66954

Thomas
2018-11-24, 17:09
Landat inverterat?? :sarcastic::sarcastic:

Phastey
2019-05-21, 19:32
Tillbaka till glada 70-talet!

Flygning med ovan nämnda modell igen. Saknar det riktiga klippet i motorn, men det var kanske inte bättre för 40 år sen? Blev ett par repor med en Flair Meteor 40 också. En modern os46 med pipa gav en helt annan fartupplevelse till en 70-talsrelik :applouse:

68307

Lars 41an
2019-05-21, 21:49
Spar den fina gula plastpropellern i vitrinskåpet och sätt en APC 11x5 eller 10x6 på kärran!

Lars

Phastey
2019-05-21, 22:03
Tack för tipset. Ska testa det!

jtstaffan
2019-05-22, 07:49
68311

bem
2019-05-22, 15:33
Hej,
Super Sicroly är en ganska intressant modell med lite historik.
Designad av Hanno Prettner och såleds som MK byggsats i 60 (för 10 cc 2-takt) och 40 storlek (6,5 cc). Fanns inte i 20 storlek (4 cc) som en del andra F3A modeller ur MK's byggstatssortiment. T ex efterföljaren Curare hade MK i alla tre storlekar.
Jag har själv en obyggd MK Super Sicroly II 60 storlek, dvs storebror till din modell, får se om jag bygger den.
Hanno Prettner blev 4:a på VM F3A 1971 i USA med Super Sicroly I. På nästa VM 1973 i Italien blev det en 3:e plats med Super Sicroly II. 1974 vann han Tournament Of Champions (TOC) i USA med Super Sicroly II och blev $5000 rikare för sin seger.
Totalt tror jag han vann TOC 8 gånger genom åren med lite olika flygplan och kammade hem totalt ca $100000 på sina TOC segrar genom åren.
Många gamla F3A kärror flyger väldigt bra, de var ju konstruerade för den tidens FAI F3A konstflygprogram. Ofta ärver en nedskalad version av planet, som med Super Sicroly 60 och dess lillasyster i 40 storlek, de fina flygegenskaperna.
Många väljer numera att sätta elmotor i de gamla klassiska F3A maskinerna från förr, men för att få den rätta atmosfären är nog en 2-taktare, ev. med pipa, det som ger nostalgiflygning med sådana här gamla kärror den extra kryddan. Ljudet från motorn och lukten av ricinoljeindränkta avgaser kan som många vet upplevas som behagligt. Nackdelen var förr när man skulle tvätta av modellen efter dagens flygningar, man kan undra hur många km toalettpapper man använt genom åren för att torka av kletiga modeller.

/Bo

Phastey
2019-05-22, 15:54
Hej,
Super Sicroly är en ganska intressant modell med lite historik.
Designad av Hanno Prettner och såleds som MK byggsats i 60 (för 10 cc 2-takt) och 40 storlek (6,5 cc). Fanns inte i 20 storlek (4 cc) som en del andra F3A modeller ur MK's byggstatssortiment. T ex efterföljaren Curare hade MK i alla tre storlekar.
Jag har själv en obyggd MK Super Sicroly II 60 storlek, dvs storebror till din modell, får se om jag bygger den.
Hanno Prettner blev 4:a på VM F3A 1971 i USA med Super Sicroly I. På nästa VM 1973 i Italien blev det en 3:e plats med Super Sicroly II. 1974 vann han Tournament Of Champions (TOC) i USA med Super Sicroly II och blev $5000 rikare för sin seger.
Totalt tror jag han vann TOC 8 gånger genom åren med lite olika flygplan och kammade hem totalt ca $100000 på sina TOC segrar genom åren.
Många gamla F3A kärror flyger väldigt bra, de var ju konstruerade för den tidens FAI F3A konstflygprogram. Ofta ärver en nedskalad version av planet, som med Super Sicroly 60 och dess lillasyster i 40 storlek, de fina flygegenskaperna.
Många väljer numera att sätta elmotor i de gamla klassiska F3A maskinerna från förr, men för att få den rätta atmosfären är nog en 2-taktare, ev. med pipa, det som ger nostalgiflygning med sådana här gamla kärror den extra kryddan. Ljudet från motorn och lukten av ricinoljeindränkta avgaser kan som många vet upplevas som behagligt. Nackdelen var förr när man skulle tvätta av modellen efter dagens flygningar, man kan undra hur många km toalettpapper man använt genom åren för att torka av kletiga modeller.

/Bo

Kul info! Jo, den flyger bra. Men den är också lite känsligare för vind än den tyngre och snabbare Meteoren.

Har en obyggd Blue Angel 60 (dock tyvärr ingen MK) som ska färdigställas när tid finns, samt en lite nyare Saphir 2 som flyger fantastiskt bra. Gamla F3A modeller är mycket behagliga, enkla att flyga men ändå precisa och kapabla om piloten är någorlunda tränad. Jag skulle nog nästan säga att t.ex SS 40:n hade funkat bra som en andramodell till en nybörjare.

Softflyer
2020-03-04, 19:03
Halloj.
Kan inte låta bli att skriva en rad, då jag har en Super S. 60a.
(Tror jag i alla fall...)
Ligger för restaurering f. N.
Inte så mycket kvar.
Hade en HP 10cc.
Men kommer nog sätta in en elmotor tror jag.
Eller också blir det en Veco 61.
Vingen hade ruttnat upp, men jag fick tag i en Curare vinge som passade perfekt.
Ha det så gott.
Mvh Magnus

senmathal
2020-03-04, 19:51
Jag har länge varit sugen på en äldre F3A modell typ Curare eller liknande. Man läste ju om Hannu Pretner i lite olika tidningar. Hur är en Curare uppbyggd som?

/Mats

senmathal
2020-03-04, 20:33
Hittade en ritning att ladda hem här https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=5527 så nu blev man lite sugen.

/Mats

ivve
2020-03-05, 15:52
Hittade en ritning att ladda hem här https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=5527 så nu blev man lite sugen.

Har oxå bygtt en Curare 60 med elsnurra. Betydligt mer drag med el. Flyger kalasfint.
/Mats 70058

Thomas
2020-03-05, 18:27
Klickar på "Gillaknappen"!

senmathal
2020-03-05, 20:14
Snygg! Men med tanke på byggherren är det ju inte förvånande :)

Om jag typ nästa vinter skulle bygga en så blir det nog med metanolmotor. Jag har fastnat för el då det är så enkelt men har samtidigt lite metanolabstinens. Sedan ligger det ett par motorer i lådan och väntar. Jag har fått för mig att den tidens F3a modeller ska vara riktigt trevliga att flyga.

/Mats

turbin
2020-03-06, 20:08
Hej.
Jo nog var dom trevliga, hade Kvik fly med Webra speed och Curare med Rossi och även Mach 1 med Os och Webra speed.
Lättast var nog Kvik fly och den vaggade jämt på stjärten i hög fart. Curaren var nog mest vändbar och flög renast tycker jag. Mach 1 var klart snabbast med Webra och tyngst. Tror jag ska skaffa nån av dom igen för det var fan så kul.
Matti
:crazy_pilot:

senmathal
2020-03-06, 20:38
Nu blev jag ju ännu mer sugen. Jag ska studera ritningarna på Curare om den ser ut som något jag kan gå iland med. Men så avancerat uppbyggd var dom väl inte på den tiden. Curare är den modell jag kommer ihåg.

/Mats

Thomas
2020-03-06, 20:56
Finns ju diverse nya byggsatser och shortkits av Curare,
https://www.google.com/search?q=curare+plane&oq=curare+plane&aqs=chrome..69i57j0l7.6046j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Phastey
2020-03-06, 21:13
Finns mycket fint från den tiden. Även om jag själv är 80-talist så uppskattar jag verkligen designen och storleken. Har som tidigare nämnts en Blue Angel som i mitt tycke är den snyggaste av dem alla.

Även en obyggd MK Atlas 60 men där gör det nästan ont bara att lyfta på locket. Ont på ett bra sätt :)

”Komet” tycker jag också är väldigt snygg.
https://youtu.be/cnBBVvjOcVk
finns för övrigt i ny tappning igen.

senmathal
2020-03-06, 21:22
För mig är det numera en principsak att bygga från en ritning :) Det är ju så mycket roligare. Förr trodde jag att det blev billigare också.

Minns jag fel eller fanns det någon klass där modellerna skulle vara 2x2 meter?

/Mats

Peo
2020-03-06, 21:28
Skulle tro att du tänker på F3a. Där är modellerna begränsade till max 2 x 2meter och 5kg.

/Peo

Phastey
2020-03-06, 21:29
Saphir är ju en 2x2 metersmodell. Tror också att efterföljande Rubin och Diamant kvalade in där.

först med 60+pipa, sen YS120 och YS140 4-takt.

Thomas
2020-03-06, 21:52
Ja, det är nåt speciellt med "riktiga" F3A-kärror, inget 'el-skit' där, inte....

senmathal
2020-03-06, 21:58
Jo så är det nog att modellerna är begränsade till 2x2 m men får vara mindre.

/Mats

senmathal
2020-03-07, 07:25
Någon som vet vad man vill åstadkomma med den negativa V-formen på stabben?

/Mats

ivve
2020-03-07, 11:46
https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2767519-Anhedral-stab

senmathal
2020-03-07, 20:17
Någon skrev att om det vore någon fördel med en negativ V form på stabben skulle alla F3A kärror ha det även idag. Det kanske ligger något i det. Eller så har man löst det man ville lösa på något annat sätt. Men bygger man av nostalgiska skäl så blir det så klart V-stabbe. När någon frågar varför stabben ser ut så där säger man att det blev lite fel när man skulle limma ihop den :)

Jag testade att skriva ut PDF ritningen och funderade hur jag skulle få den i rätt skala. Men det fanns en funktion i skrivarprogrammet för det så att den spred ut den på flera papper som får tejpa ihop sen. Jag testade att skriva ut kroppssidan och det blev perfekt. Men bäst blir det om man kan skriva ut i A3. Arken med delar är anpassade för A3. Det är bara kroppssidan som inte ryms.

Kroppssidorna ska vara i 4 mm balsa. Jag tycker det vekar vara lite kraftigt? Men det kanske brukar vara så. Det var länge sedan jag byggde en modell med kropp av balsaflak.

/Mats

senmathal
2020-03-13, 17:20
Nu har jag gjort mina första försök med Koverall och det är väl både och. Jag köpte av MBS och där föreslogs lite olika preparat för att fästa duken. Jag välde Eze Kote men vet inte om det var ett misstag. I deras instruktion verkar den vara tänkt som ersättning för Epoxy när man klär plankade ytor med glasfiber. Problemet jag har är att den inte fäster så bra t. ex runt kanter. Den ska ju liksom torka fast och då vill gärna duken släppa från kanten under tiden. Det jag skulle behöva är ett värmeaktiverat lim så att det går att stryka fast klädseln kanter så att dom fäster direkt. Typ Balsalock kanske.

/Mats

Men det blir bra dom man väl fått dit klädseln och den sträcker som ett trumskinn.

Thomas
2020-03-13, 18:59
Var det inte nån som använde utspätt vitlim som underlag för duken??
Torkat vitlim blir ju som 'klister' när det stryks ovanpå...

senmathal
2020-03-13, 19:23
Jag ska testa på några provbitar. Jag ska även kolla med Primern från Byggmax som jag brukar använda för att förstärka limmet på Solartex. Det jag behöver är något som fäster direkt jag stryker fast klädseln runt kanter. Men Eze Kote verkar funka bra istället för dop.

/Mats

jpflyg
2020-03-14, 14:27
Jag brukar köra med Karlssons klister utspätt med aceton eller zaponlack, men du kanske ville slippa lite "dofter"?

senmathal
2020-03-14, 15:06
Jag ber TS så mycket om ursäkt för att jag kapat tråden.

Ja om det går men o andra sidan är jag nog rätt skadad av allehanda ångor redan :) Det går med lite konster och knep med de preparat jag har men det är inte optimalt. Jag ska testa med utspätt vitlim och fungerar inte det så beställer jag Balsalock.

Måste man pensla på någon form av dop innan målning på Koverall? Jag tänkte att färgen i sig kunde fungera som det.

/Mats

senmathal
2020-03-14, 21:21
Jag inser att jag postat mina klädselfrågor i fel tråd. Jag har ju själv skapat en klädseltråd där Koverall diskuteras. Virrpanna! Jag alltså :)

/Mats

jaka
2021-02-09, 07:16
Hej!
Har varit sugen på en "Curare" .60 och i julas köpte jag ritning från England (tror det var från firma Traplet).
Ritningen visar uppbyggd vinge i balsa men jag har skurit vinge och stabbe i vit cellplast. Har några cellplastvingar/stabbar över om någon är intresserad.
Kroppen på Curare är gjord i 5mm balsa.-Väldigt enkel konstuktion. Det som kanske är knepigt är om man ska ska bygga in den flaps/broms som Hanno Prettner hade på sin VM-maskin 1977.
Kommer att köra med MVVS 15cc motor och långpipa på ena Curaren (bygger två), båda med elektriska ställ (från Kina).

senmathal
2021-12-30, 11:35
Hej!
båda med elektriska ställ (från Kina).

Är lite nyfiken på vilka ställ du köpte och varifrån? Är i Covidcarantän och funder på om man skulle börja bygga på Curaren.

/Mats