handdator

Visa fullständig version : Ännu en Sopwith Camel på gång.



kay.krut
2018-12-11, 11:40
Vintern är i antågande, det sliter i byggtarmen och i dag kom så den efterlängtade lådan. Nu blir det kanske lite enahanda för er att titta på då jag redan byggt tre stycken Reeves-modeller men jag kunde bara inte hålla mig. De är så rogivande att bygga samtidigt som jag ju måste ha en ny maskin att premiära på Ope till sommaren.

Lådan anlände till Skåne och Svedala i absolut helt skick. Tack Post Nord! Naturligtvis låg den inte länge på byggbordet innan jag öppnade den. Man blir kanske lite fundersam när man ser allt ihopknådat tidningspapper, kan det vara allt. Men ju mer man packar upp, desto mer upptäcker man att det här är en kvalitetssats. Flera ritningar, fint rullade och inte vikna med skrynkliga hörn som man annars är van vid. Inuti rullen ligger allt ömtåligt långvirke skyddat från åverkan, verkligen föredömligt packat. Alla delar är laserskurna och med hög precision och alla lister är packade tillsammans och är raka och fina. Tillbehörspaketet är verkligen tilltalande, med alla skruvar, muttrar, linkar mm i egna små påsar och allt är metriskt, inga förb..e tum här inte. Till och med silverlod och flussmedel finns med i lådan. Ja listan kan bli lång men bilderna, även om de är lite i oordning och av dålig kvalitet, får tala för sig själv.
Jag har inte tänkt starta en lång och uttömmande byggtråd då ni redan sett en Kameltråd men det kommer nog lite ändå, vart det lider.
Kay krut

Thomas
2018-12-11, 12:15
Jooo´rå Kay, bomba oss med bilder bara!
Det är en ren fröjd för själen att se ett plockepinn växa fram till en skönhet!

kay.krut
2018-12-11, 12:26
Men Thomas, jag ska ju ha tid över till att kolla på ditt bygge också! Okay då, jag ska försöka hitta kameran då o då.

Kay krut

zeno
2018-12-11, 13:12
Ser grymt mysigt ut!

Vad är det för storlek och tillverkare på en sån?

Syr
2018-12-11, 13:56
Många bilder Kay. Så man har något att kolla på, i vinter
Mvh SYR

kay.krut
2018-12-11, 16:59
Ser grymt mysigt ut!

Vad är det för storlek och tillverkare på en sån?

Det är en 1:4 skala och tillverkaren av de här fina materialsatserna är Mick Reeves models i England.

Kay krut

Ålänning
2018-12-11, 17:08
Camel'n är en favorit. =) Ska följas.

De har ju så roligt ljud också... lyckas du efterfölja? ;-) Hur det nu funkar... On/off-tändning?!
https://www.youtube.com/watch?v=Hq78ZocOAkY

Stenis
2018-12-11, 17:48
Instämmer med de andra att det är bara att förse oss fortlöpande med bilder. Kan det vara något för oss dödliga? Kanske det kan bli en order innan Brexit träder i kraft. Du har verkligen snackat dig varm för Mick Reeves models. Är du sponsrad av honom?
Skall bli mycket kul att följa denna tråd.

kay.krut
2018-12-11, 21:05
Nej, jag är inte sponsrad men har man byggt tre av hans alster så har man nog lite fördelar. Dessutom så har vi en annan hobby gemensamt, bågskytte av den gamla fina sorten, långbåge. Det kan bli långa stunder med skyttesnack innan man kommer till kritan. Grabben Jim är helt underbar att prata med och det är han som sköter ruljansen numera.

Som jag nämnt tidigare så är det inte en byggsats av gamla sorten med allt som behövs förutom radio och motor. Nej en smula vana och slutledningsförmåga behövs lite här o där under resans gång. Inget dock som bör avskräcka någon med lite byggvana. Det finns trevliga förebilder att hämta hem från nätet och då speciellt Sopwith Pup som verkar ha överlevt längst.
Tyvärr så har Jim lite leveranstid på sina satser, beroende på att han gör dem efter beställning. Det blir alldeles för dyrt för honom att ligga på lager med alla modeller.

Kay krut

kay.krut
2018-12-12, 14:51
Kroppssidorna är nu färdiga och jag har roat mig lite med att tillverka linspänningsdetaljerna (se bild) Dessa underlättar betydligt monteringen av vingarna eftersom vajrarna är förjusterade och inte behöver ändras. Denna lösning kom jag på då jag blev så trött på att justera alla vajrar och stag ute på fältet. Nu tar monteringen fem minuter och allt är färdigt direkt.
Nu tar jag ett par dagar ledigt men återkommer snart.
Kay krut

kay.krut
2018-12-16, 13:42
Ja så blev det ett par timmar i bygglokalen. De flesta delarna är nu betsade och klara för limflaskan. Jag brukar ibland betsa detaljerna när de sitter kvar i flaket. Det går mycket fortare och minskar risken för skador på ömtåliga delar. Dessutom slipper jag limfläckarna som är i stort sätt omöjliga att betsa när limmet väl torkat. Kan tyckas lite petnoga men samtidigt är det lite roligt att se det färdiga resultatet, även om en stor del döljs av klädseln.
Stabilisatorn är limmad och ligger på tork och jag har så smått börjat på resten av kroppen. Detta återkommer jag till senare.

Kay krut

kay.krut
2018-12-17, 16:42
Jag läste för ett par veckor sedan, ett inlägg om webbar och hur fiberriktningen skulle ligga. En nog så klurig fråga då det ofta beror på var och hur man vill ha styrkan på webben. Här har man dock löst det på ett bra sätt, med 0,8 mm plywood. Då kvittar det hur man sätter dem, det finns alltid någon fiberriktning som kommer rätt. Nu är ju inte detta svar på det inlägget men en nog så bra lösning på problemet.
Kay krut

Thomas
2018-12-17, 20:52
Tjusigt!
Hade det funnits en "Gilla-knapp" hade den nog varit söndertryckt nu...

kay.krut
2018-12-22, 13:20
Så har jag limmat dit 186 webbar. Det var ett tidsödande arbete så jag lär nog inte söka extrajobb som webbmaster!
Några bakkantstrådar har också tillverkats av 1.8 mm mjuk pianotråd. Denna tråd är förtennad och mycket trevlig att jobba med, lätt att böja till rätt form och löda men tillräckligt styv för att inte slå sig. Alla bakkanter på vingar såväl som samtliga roder ska ha detta utförande, helt enligt förebilden. Lite knepigt att klä men slutprodukten blir bra. Hoppas bara att jag kommer mera överens med Oratex denna gång. Jag har ju fått muntliga instruktioner från tillverkaren så förhoppningsvis ska det gå vägen.
Nu ligger vingpanelerna på hög och väntar på nästa fas men jag tror nog att jag nu ska ta en runda med kroppen som ligger lite halvfärdig och väntar på en annan bräda. Vajerspännarna ska mätas in och fästas men det blir senare.
Nu ska vi hålla Jul, så God Jul på er!
Kay krut

kay.krut
2019-01-18, 17:26
Äntligen är alla helger slut och man kan ägna sig åt lite bygge igen. Ja, nu har det kanske inte byggts så värst ändå de senaste dagarna, jag gick nämligen i väggen förra veckan. Kanske inte så farligt som det låter men ändå. Ljuset i källargången var tänt när jag gick dit ner men slocknade när jag precis kommit dit. Dum som jag bevisligen är så gick jag vidare mot mitt hobbyrum utan att tända igen, så jädrans mörkt var det ju inte ändå. Pang och dunder, en betongvägg hoppade på mig och klippte till ordentligt, mitt i pannan så det blixtrade om det, näven i väggen och så var den byggaftonen förbi. Nåväl, en stukad handled och minnet i pannan kvar, har jag dock fått ihop lite småsnafs. Stället är klart, alla roder är monterade med saxsprintar som gångjärn, se bild. "Barnvagnshjulen" är tillpassade och stället ska ha ett lätt lager grundfärg innan jag klär in det med
balsa. Jag är nu så pass långt i bygget att jag snart kan börja klä vissa delar. Det blir nog Oratex trots allt, även om jag inte trivdes med detta material i början. Efter ett givande samtal med fabriken för ett tag sedan så kanske jag får tänka om. Jag har alltid gillat Solartex men då detta försvann från marknaden så finns det inte mycket mer att välja på. Jo, om man vill kladda med dop och starka lösningsmedel så finns det andra sötsaker men jag vill inte jobba med det. Återstår att se om jag lyckas bättre denna gång med Oratex. Jag lär återkomma när det är dags. Tills dess, ha det bra och bygg som om elden vore lös.
Kay krut

Thomas
2019-01-18, 19:39
Det blir såå grant Kay, så bara hälften kunder vara nog!

PGAstrom
2019-01-21, 14:48
Snyggt Kay:)

Flygsmurfen
2019-01-21, 16:05
Hej Kay, är det mässing du byggt rodren av?
Vore kul med närbild på hur du löser gångjärnen.
Blir det inte marigt att klä när det är så liten yta i bak-kanten?

// Mats W

kjni
2019-01-21, 21:36
Jag är nu så pass långt i bygget att jag snart kan börja klä vissa delar. Det blir nog Oratex trots allt, även om jag inte trivdes med detta material i början. Efter ett givande samtal med fabriken för ett tag sedan så kanske jag får tänka om. Jag har alltid gillat Solartex men då detta försvann från marknaden så finns det inte mycket mer att välja på.
Kay krut

Hej Kay, har haft samma bekymmer som du - gillade Solartex och måste hitta en ersättare. Testat Oratex på Kajsan och är positivt överraskad. Fungerar med lägre temperaturer än Solatex och går fint att fästa med runt 100°C och krymper inte då utan först med 150-175°C. Övertygad om att kommer att gilla Oratex snart....

MVH
Kjell

kay.krut
2019-01-22, 08:52
Mats, alla roder är uppbyggda med 2,5 mm förtennad pianotråd av ganska mjuk och lättarbetad kvalitet. Helt enligt förebilden. Framkanten består av 6 mm björkstav, där originalet hade rör. Detta blir förvånansvärt starkt men kräver att man är noga med klädseln, annars blir rodret skevt. Det är inte så svårt som man kanske tror att klä dessa tunna ytor, man klär ju undersidan först, som med alla andra byggen och överlappar sedan vid klädsel av ovansidan. Lite petigt men absolut inte omöjligt.
Rodergångjärnen består av saxsprintar som jag löder fast runt framkanten i ett splitsat mässingsrör. Jag ska ta ett par bilder på det när jag kommer ner i hobbyrummet nästa gång.

Kjell, det största problemet som jag hade första gången jag klädde med Oratex var att få duken att fastna på diverse olika ytor. Instruktioner för modellbyggare var i stort sett obefintliga. Det var bara att experimentera. Nu vet jag att man ska förbehandla ytorna med Oratex eget lim, inte Balsalock eller dylikt. Dessutom ska Oratex ha betydligt varmare järn när man eftersträcker. Så med detta i baknacken så ska det nog bli bra resultat. Det återkommer jag till senare.

Tack för att Ni följer min blygsamma tråd,
Kay krut

kay.krut
2019-01-22, 12:28
Så blev det då lite bilder på mina gångjärn. Inte dom bästa kanske men jag hoppas att Ni förstår ändå.

Bild 1. Mässingsröret borrat rakt igenom bakkantsstaven. Röret är uppslitsat på baksidan för att kunna anpassas till bakkantens mått. Borrhålen går genom slitsen och röret lödas sedan ihop med saxsprintarna.

Bild 2. Saxsprintarna (2 st) på plats och lätt bockade på baksidan. Motsvarande sprint (1 st) monteras på samma sätt på rodret och delarna passas ihop innan lödning.

Bild 3: Färdigt gångjärn. Återstår finputsning.

Det är lite pillejobb med dessa gångjärn men det finns inga andra vettiga lösningar som jag tycker är bra. Pinngångjärn, t ex Robarts, är alldeles för grova i diameter och faller bort. Platta plastdito försämrar hållfastheten alldeles för mycket på de tunna rundstavarna, så det återstod bara att hitta en bättre lösning. Den här har jag kört med på de senaste modellerna och det har fungerat jättebra hittills. Inga slitage eller glapp har kunnat märkas på öglorna och jag kommer därför att fortsättningsvis använda den här lösningen.
Kay krut

Flygsmurfen
2019-01-22, 12:48
Ser kanonfint ut.
Bänder du isär den sprinten som håller ihop rodren sedan?
Vill se hur det blir då du klätt det sedan.
Antar att det är lite pill att lösa det på ett bra sätt?
Kul att se ny lösning.

//Mats W

kay.krut
2019-01-22, 19:26
Jo Mats, jag kortar en sprint av samma storlek som jag använder till själva gångjärnet. Ena benet lite längre och på detta gör jag sedan en liten bockning. Det behövs inte så mycket för att låsa sprinten då det inte finns någon belastning i längdriktningen.

I kväll har jag lekt plåtslagare och gjort en plåt till undersidan på framkroppen, under motorn där kylluften ska ut. Jag skruvade ihop plåtarna med pyttesmå skruvar, 5 x 0,9 mm. Jämfört med en m3-skruv så är dom redigt små, Se bild. Återstår bara lite putsning på`n. Dessutom har jag monterat lite på motorattrappen, 104 st M2-muttrar gick åt till vevhuset. Jag har så gott om M2-mutter att jag använde gängad M2 stång och satte mutter på båda sidor. Jag behöver ju barlast i fronten !!

Kay krut

kay.krut
2019-02-01, 20:26
Tog en sväng ner till hobbyrummet i dag och fixade till lite plåtar och en del annat. Motorn är på plats, en ASP-160 FS och kåpan är tillpassad. Nu börjar det så smått att likna en Kamel.

Kay krut

Thomas
2019-02-01, 20:57
Så otroligt elegant!
Hatten av!

kay.krut
2019-02-03, 20:43
Några timmar till i källaren och kroppen har fått sig en duning. Ett lager klarlack på fanérytorna gjorde susen. Vidare så har jag gjort lite bling-bling på aluminiumpanelerna, som t ex inspektionsluckor och hylsutkast. Nästa steg blir att tillpassa motorkåpan så att den sluter tätt mot övriga plåtar, ett nog så pilligt jobb. Oratex är beställt och snart kan man nog se att det börjar likna något.
Kay krut

kjni
2019-02-03, 21:11
Jo Kay, nog likar det nå´t. Det blir huskut (jämtska för fantastiskt) bra!

MVH
Kjell

Flygsmurfen
2019-02-04, 15:45
Hur gör du för att kapa/ forma alu-plåten?
Klipper du och sedan slipar för livet?
Jag tycker att alu är svårt att bearbeta då det ofta slår sig och blir repigt mm då man försöker forma delar av det.
Tips på bra verktyg?

// Mats w

kay.krut
2019-02-05, 17:33
Mats!
Jag använder ganska mjuk aluminium och bearbetar med träverktyg och gummiklubba. Däremellan värmer jag plåten försiktigt med gaslåga för att avhärda den så att jag kan ge den lite mera stryk. Jag har några gamla sömmerskesaxar (har tillhört tanten förut) som jag böjt till och slipat om. Med dem kan jag göra ganska snäva klipp. Därutöver är det bara att knacka, böja, värma och ibland göra om när det misslyckas. Poleringen gör jag med rostfri duk som en gång i tiden användes vid bilglastillverkning, som isolering i formarna för att böja och härda glas. Slutpolering med Autosol som är ett undermedel. Utöver detta, inga som helst hemligheter.

Kay krut

Flygsmurfen
2019-02-05, 17:52
Skall testa lite alu-jobb vid tillfälle.
Tack för info.
Fina arbete du gör.

// Mats W

kay.krut
2019-02-12, 08:49
Cylinderlås kan användas till mycket. Baksidan på en cylinder, den lilla mässingskupolen fick sig en duning och vips så blev det ett tanklock. Vingstötterna är också tillverkade och skall bara krysstagas innan ytterligare ett par lager lack. Allt under tillsyn av "Camelen"
Kay krut

Balsafan
2019-02-12, 12:04
Vackert! Det där skulle jag aldrig våga flyga med om jag hade lyckats bygga så bra :)

kay.krut
2019-02-12, 14:05
Jo visst ska den flygas. Det är ju det som är meningen med allt jobb, att se den i luften och känna att man gjort ett bra arbete. Den ska flygas på årets träff i Östersund. Kom upp dit och se den i sitt rätta element.

Kay krut

Balsafan
2019-02-12, 14:51
Mmm... 54 mil enkel resa, det kräver en stunds fundering.

pgrts
2019-02-12, 16:05
Samåkning?
Kay har mer än dubbelt så långt att åka.

Mmm... 54 mil enkel resa, det kräver en stunds fundering.

Balsafan
2019-02-12, 18:19
Och någonting fint att visa :)




Samåkning?
Kay har mer än dubbelt så långt att åka.

kay.krut
2019-02-13, 16:05
Lite mer små o gott. I dag har jag börjat lite med att göra stygn på spryglarna. Jag är alldeles för lat att sy fast duken på "riktigt så det blir att fuska, som vanligt.

Jag börjar med att fästa nålar på ytterspryglarna och fäster sedan trådar på dessa. Mellan spryglarna, från fram- till bakkant lägger jag sedan trådar med lite svag belastning för att hålla ner tvärgående trådarna mot spryglarna. På så sätt ligger alla trådar i beröring med respektive sprygel. Med en liten pensel och uttunnat vitlim, limmar jag fast varje tråd och låter det sedan torka några timmar. Därefter är det bara att skära av överflödig tråd och vips så har man färdiga stygn. Spryglarna behandlas med det medel som rekommenderas av Oracoverfabriken och vingarna kläs som vanligt.

Kay krut

Thomas
2019-02-13, 17:56
Schnyggt!
"Dé e dom små, små detaljerna som gör det..."

kjni
2019-02-13, 18:11
Aha, det är så du gör!

Med vänlig hälsning, Kjell

kay.krut
2019-02-21, 12:18
Nu har Camelen fått lite kläder på sig och tycks trivas i sin nya skepnad. Jag skrev i ett tidigare inlägg att jag inte riktigt gillade Oratex. Nu tror jag att jag måste revidera min uppfattning efter att ha provat med Oracovers eget värmelim (se bild) och mycket högre värme på järnet. Oratex skiljer sig tydligen från andra beklädnadsmaterial som vi använt tidigare. Jag ökade värmen efterhand tills jag trodde att jag skulle bränna sönder duken men nej, det blev bara bättre och bättre.
Jag strök alla ytor som kommer i kontakt med duken med värmelimmet, lät det torka över natten och strök sedan på en gång till. Efter en lätt putsning med mycket fint slippapper var objektet klart för beklädnad och resultatet, ja jag är positivt överraskad.
Kay krut

Thomas
2019-02-21, 12:44
Himlans, vad tjusigt det blir!

Men, Oracovers värmeklister, är detvattenbaserat?
Eller luktar det Pekka?

Jag har för mig att jag sett/hört någon som strök på vanligt vitlim på träet och lät det torka ordentligt.
När han sen lade på klädseln och värmde med strykjärn så smälte vitlimmet en aning och klistrade ihop med klädseln.

Är det månne någon som har provat??

Och, skulle man kunna använda denna metod till Ceconite??

PGAstrom
2019-02-21, 13:07
Snyggt Kay👍👍👍👍

kay.krut
2019-02-21, 14:26
Tackar PGAstrom, tackar och Thomas, nej det är inte vattenbaserat och ja, det luktar som Aceton. Ceconite har jag mycket liten erfarenhet av så det kan jag dessvärre inte svara på. Till Solartex och liknande kunde vi använda utspätt trälim för extra vidhäftning. Detta provade jag med förra gången med ganska uselt resultat, därav mitt tidigare ogillande till Oratex. Efter samtal med fabriken fick jag rådet att inte använda några som helst andra medel än deras eget " Heissiegelkleber " dvs värmelim på burk. Detta aktiveras av värme och ingår då en utmärkt förening med det lim som finns på duken. Betydligt varmare järn krävs dock för gott resultat. Det går bra att använda klädseln direkt, utan värmelimmet men vidhäftningen blir betydligt sämre. Tyvärr så kan inte våra hobbyhandlare ta in denna produkt i sitt sortiment, beroende på att transportkostnaderna vida överskrider värdet av varan, ja se EU! Den går dock att köpa direkt från Lindinger till ett överkomligt pris. Jag rekommenderar verkligen att använda detta undermedel då det ger ett mycket bra resultat men glöm inte att skruva upp värmen på klädseljärnet. Oratex klarar betydligt högre värme än vad vi är vana vid.
Kay krut

kay.krut
2019-02-23, 14:57
Nu har jag kommit så långt med Kejsaren nya kläder att jag tog mig en funderare på hur jag skulle göra med nationalbeteckningarna. Jag hatar de flesta lösningsmedel och att stå över stark lackfärg i timtal för att måla de förb..e rundlarna, det hägrade inte. Så in på snilleblixtlagret, varför inte stryka fast dem. Jag tog helt enkelt Solarfilms Glosstex och gjorde en stor dekal med detta. Svag värme och vips så var de klara. Sedan var det bara att stryka fast dem på vingen. Glosstex är ju färdigmålad och är man bara försiktig med värmen så sker det inga skador. Lite experiment först, sedan satt de på plats. Tid per vinge ca trettio minuter.
Nästa steg blir att rigga maskinen och ställa alla vajrar men det blir en senare fråga som jag återkommer till vad det lider.

Kay krut

kay.krut
2019-02-28, 13:28
Lite sömnad först och nu kan man skönja en Camel!

Kay krut

bokis
2019-02-28, 15:38
Fantastiskt elgant! Hatten av!

kjni
2019-02-28, 18:18
Helt enkelt lysande arbete, skräddare Kay!

Med vänlig hälsning,
Kjell

kay.krut
2019-03-06, 10:14
Nu har jag börjat med att trimma in alla vajrar och stag, ett mödosamt arbete. Decallaget (staggningen) är ju färdigt redan från byggets början men anfallsvinklarna och eventuell skränkning är lite jobbigare. Jag vill ha lite skränkning på undervingen för att stallen ska bli lugn o fin. Ovanvingen ska ju stalla ut först, kanske helt emot normalt tänkande men så är verkligheten. Om någon inte håller med så förklarar jag det så gott jag kan. När ovanvingen stallar ut och tappar lyftet, flyttas lyftkraften till den vinge som ligger längst bak och som har lägre anfallsvinkel, dvs undervingen. Tyngdpunkten på maskinen ligger längre fram än undervingens tryckcentra och den faller därför framåt utan att stalla. Låter kanske lite virrigt men detta har man följt sedan biplanens födelse. Man måste dock skilja på tryckpunkt och tryckcentra, två fenomen som är olika varandra men som måste jobba tillsammans. Jag har experimenterat lite under åren som gått med just vingarnas inbördes placering och anfallsvinklar och det har lärt mig att inget flygplan är det andra likt. Ta Stampe t ex, fyra olika vinklar att jobba med men den flyger otroligt fint.
Det måste ha varit en underbar tid i flygets begynnelse, att se vart alla försök och experiment ledde. Tänk om The Flying Man, Otto Lilienthal hade visst hur mycket hans bedrifter har betytt för mänskligheten, ja då hade han kanske tagit det lite lugnare den där dagen för hundratjugotvå år sedan då han så olyckligt kraschade med sin glider och omkom. Ja tänk.
Kay krut

kay.krut
2019-03-08, 19:52
Lite klipp o klistra.
Jag funderade på om jag skulle beställa dekaler eller försöka göra dem själv. Nu ska ju inte den här kärran komma i närheten av några skalatävlingar över huvud taget, ja det skulle i så fall vara Fly Only på Ope. Så jag beslöt att göra dem själv och det blev till att klippa och skära så gott det gick. Jag har lite Oracal sedan tidigare och som bara ligger och tar plats, så fick det bli. Ett par timmars jobb och snart satt dekalerna på plats. Inte så fel om jag själv får tycka. Oracal har den fördelen att om man värmer försiktigt på den fastsatta dekalen och stryker lite försiktigt på den så fäster den otroligt fint. Lite som att dekorera med t ex Solartrim och liknande.

Kay krut

bokis
2019-03-08, 19:56
Du f¨r gärna tycka inte fel Kay,det blev kalas! I år så ses vi i Östersund åsså…:icon_pidu:

kay.krut
2019-03-08, 20:05
Men Bokis då, ska du upp till Ope! Då ska vi jädrar i mej ha riktigt kul.
Kay krut

bokis
2019-03-08, 21:45
Japp! Ja å`Gullan!

kay.krut
2019-03-09, 15:52
Japp! Ja å`Gullan!

Dubbel glädje!

Kay krut

kay.krut
2019-03-11, 14:39
I dag har jag vägt Camelen med full flygvikt och resultatet blev 7220 gram. Vingytan beräknade jag genom att mäta undervingen, utan vingtippar samt ovanvingen, också här utan att ta med vingtipparna. Ej heller stabbe eller kroppsyta tog jag med i beräkningen.. Sedan drog jag av 20% på uppmätta värdet och fick då fram en vingbelastning på 64 gram /.. Detta ger ett värde på 6,2 WOL , ungefär som en trainermodell. Så det lär finnas hopp om att den ska flyga.
Lite smådetaljer finns det dock kvar men inget som ska påverka slutvikten nämnvärt. T ex så fick den ett pitotrör i eftermiddags. En pilot ska dit också, ca 25 gram. Kanske det kommer på en generator också vad det lider. Får se om tiden räcker. Pensionärsyrket ger inte mycket tid över till extra utsvävningar. Nu ska ju allt göras som man skjutit fram de senaste åren.
Kay krut

PGAstrom
2019-03-12, 07:12
Så snyggt:)

Ålänning
2019-03-12, 18:54
Du kan det där du!!! :-o