handdator

Visa fullständig version : Viper jet



rastskitaren
2019-02-09, 07:00
Tja alla rc flygare!
behöver lite hjälp med mitt senaste inköp och är helt ny i turbin svängen så här kommer kanske några dumma frågor men hoppas att någon kan hjälpa mig.
Mitt första frågetecken är hur jag får ihop roder osv (se bilder)
fick ingen manual i lådan utan har sökt manual på nätet och där ser det ut som att roderna är "nitade" fast och inte som det ser ut på bilderna eller i verkligheten utan bara typ platta glasfiberliknande flärpar.
Andra nybörjarfrågan är att tanken är ju att det skall sitta en kingtech k70 i den och idag är den förbered för edf motor. är med så långt att jag ska införskaffa ett utloppsrör för turbinen men hur gör jag där det nu sitter "rör" från "insuget" ska det bort helt för att skit inte ska komma in i turbinen eller hur gör jag?
Kanske ska nämna att det är black horse viperjet mkii jag har köpt
tacksam för svar!
67517
67518
67516

pgrts
2019-02-09, 11:55
Gångjärnen kalls nog även för CA-hinges - borde gå att söka på tuben efter instruktion. https://www.youtube.com/watch?v=4HgPWvGAyHw
tunt CA-lim ska tränga in och fästa.
Ta först ena sidan så att halva gångjärnet sitter fast.
Knappnålar genom både roder och gångjärn är extra säkerhet. Klipps av så att de inte sticket ut. CA-lim så att de blir kvar.

Ken1
2019-02-09, 12:06
Hej Rastskitaren, du fick rätt bra råd i din andra tråd om denna kärran, i all välmening :) Om du inte flugit mycket innan, så kanske en turbin inte skall vara det första, eller om du inte tidigare monterat en ARF så finns det nog något enklare kärror att börja med. Vipern är snygg iof, o turbin häftigt.. men det är inte alltid enkelt. Ta till dig utav råden du fått vettja. grabbarna här på forumet är duktiga. Oavsett så önskar jag dig lycka till! :))

McRegor
2019-02-09, 13:56
Skriver under till 100 % på Ken's inlägg ovan och på svaren i den andra tråden.
Roger

Ålänning
2019-02-10, 10:56
CA-gångjärn ska inte limmas en halva i gången. Se till att de går in tajt och bra på bägge sidor, fixera med nål om det behövs så de blir centrerade. När rodret är på plats med alla gångjärn centrerade, DÅ droppar du dit dropar tunn CA tills det är mättat (kladda inte). Fibret suger i sig och fäster i träet. Limmar du ena sidan i taget så har fibergångjärnet mättats av lim och det fastnar inte ordentligt när du limmar andra halvan -> rodret lossnar eller börjar glappa i alla fall. Been there, done that.

Men ja, håller med de andra. Lär dig flyg, flygbygge och flyga före du går på flyg av denna kaliber. Turbinflyg skulle jag inte använda fibergångjärn till. (jag har aldrig kört moppe eller MC förr, men tänkte börja tävla med 200 hp hayabusa)

henke2
2020-01-25, 22:27
Den maskinen är EJ lämplig för en K70(!)

jaka
2020-02-13, 16:58
Hej!
Som sagts ovan så limmas CA-gångjärn på det viset att gångjärnet skjuts in till hälften i rodret och till hälften i vingen/fenan/stabben och sen droppar man på lite tunnflytande CA-lim!
Sen är en el-jet kärra inte lämplig som förstamodell. -Det kommer att gå åt h..direkt!