handdator

Visa fullständig version : Radio som läser upp flygmanövrer?



Göran R
2019-07-02, 15:03
Söker radio med möjlighet att läsa in flera olika flygprogram (t.ex. F3A-program) i sändaren, som man sedan under flygningen får uppläst av sändaren, manöver för manöver, när man triggar något på sändaren. Det skall vara bra spakar, fler än 8 kanaler och inga fantasipriser.
Någon som kan rekommenderas?
/Göran Ridderström

AM
2019-07-02, 23:53
FrSky Horus. Du kan ladda in ljuden och stega fram dem med en av swicharna...

Göran R
2019-07-03, 09:24
Tack för tips. Det skall jag titta vidare på.
/Göran

bem
2019-08-16, 10:17
Hej,
Jeti DS-16 och DS-24 kan detta, du kan spela in, läsa in varje manöver som ljud. Man kan sen få ljudet uppspelat genom att luta sändaren åt ett håll. I sändaren finns en rörelsesensor (accelerometer) så när man tiltar sändaren (eller t ex vrider den) kan man få utfört ett kommando t ex läsa upp nästa manöver. Är lite lättera tror jag att kunna luta sändaren på detta vis för uppläsande av nästa manöver än att behöva flippa på en switch. Observera att Jeti DC-16 och DC-24 har inte accelerometer så med dessa kan man ej tilta sändaren för att få till detta.

Vet inte om Jetis nya DS-12 med några av optionerna man kan köpa till kan få till detta också, den radion är lite billigare.

Skulle tro att Powerbox Systems nya CORE radio kan få denna finess också vad det lider, för den har inbyggt hårvarumässigt den accelerometer som krävs i sändaren men mjukvarumässigt har de inte kommit så långt att de nyttjar den till nåt än.

/Bo


https://www.youtube.com/watch?v=A_KN_1MJq6c

henke2
2019-08-16, 13:29
Jeti DS-16 och DS-24 kan detta, du kan spela in, läsa in varje manöver som ljud. Man kan sen få ljudet uppspelat genom att luta sändaren åt ett håll. I sändaren finns en rörelsesensor (accelerometer) så när man tiltar sändaren (eller t ex vrider den) kan man få utfört ett kommando t ex läsa upp nästa manöver.


Kan man verkligen trigga nästa fil på det viset? Om inte annat så kan vi ju via HAB ge det uppdateringsförslaget till Jeti där vi har gräddfil. En playlist alltså.

Jag använder accelrometern till hjulbroms, tilta mot mig blir mer och mer broms och ställa radion upp är handbroms så att säga. Har klockan eller telemetri som läses upp med tilt åt sidan.



Skulle tro att Powerbox Systems nya CORE radio kan få denna finess också vad det lider, för den har inbyggt hårvarumässigt den accelerometer som krävs i sändaren men mjukvarumässigt har de inte kommit så långt att de nyttjar den till nåt än.

/Bo


Core och mjukvara ja... Det flögs inte jumbojet på Kolibriträffen i våras för Mrs Core valde att inte starta. Å andra sidan flygs det heller inte två motorig Opus ett par år tidigare för att DC-16 inte ville starta. Är väl bara Frsky som aldrig felat någonsin haha

bem
2019-08-16, 18:07
henke2,
Jag skall inte ta gift på att det går att tilldela uppspelning av ljudfilerna sekvensiellt via accelerometern men nog borde det gå på en Jeti DC-16 eller DC-24 med lite nyare firmware? … via t ex en 3-vägsbrytare (On-Off-On) med fjädrande läge ut till On-lägena går det i alla fall få till detta men lite nyare firmware i de nämda radiostyrningarna:
Källa: se under rubriken Notes för firmware 4.00 i denna PDF fil:
http://www.jetimodel.com/en/show-file/891/


Audio Player:

Pilot voice caller
The Audio Player application now offers a possibility to play audio files sequentially.
This feature is useful if you practice an aerobatic routine - the transmitter will always tell you the name of the next figure.

You can also use this feature just as a background music trigger.
The music will not be interrupted by any incoming alarms or sounds on event.

- In Apps → Audio Player press the F(1) Tools button.
- In the dialog menu you can select the audio file that will be always played as the first in the sequence. The file sequence is ordered alphabetically. Please rename the files if you wish a different playback order.
- Assign the switches called “Play next” and “Play previous”. We recommend using 3position momentary switch to flip between audio files. Assigned switches will have multiple functions as well:
o Short press of the “Play next” seeks the next audio file in the sequence.
o Short press of the “Play previous” seeks to the beginning of the current audio file. Any subsequent press of this switch starts playback of the previous audio file in the sequence.
o Long press of any of the switches leads to resetting of the sequence and playing the first audio file.
- Check the “Continue playback” option if you wish the transmitter to continue playback through the whole folder.

Du som har en Jeti radio henke2, går det att välja Play next med accelerometer istället för en brytare? Kan du se det?
Vore intressant att veta.

/Bo

Göran R
2019-08-17, 12:07
Hej,
Tack för tips och info om Jeti. Jag tror att Jeti kan vara ett bra alternativ för mig att köpa för de behov jag har. Antar att spakarna är bra också. Jag skall titta mer på Jeti så snart jag får tillfälle. Futaban är kanske också ett alternativ men priserna är lite för höga för att jag skall nappa.
Men, efter att ha läst några inlägg på Svenskt Modellflygs websida och tittat på Spektrumvideo så började jag undersöka vad den radion som jag redan har egentligen klarar av. Det är en Spektrum DX9 och efter att ha kollat manualen ordentligt så visade det sig att det finns möjlighet att programmera in ”Stepping sequence” och koppla det till valfri switch på sändaren.
Jag läste in F3A programmet som en ljudfil med programmet ”Spektrum Audio Editor” och förde över programmet till sändaren. Som switch att stega programmet använder jag Bind-knappen uppe på sändare som är åtkomlig med vänsterhanden och utan att behöva flytta högerhanden. Det fungerar bra och det är en bra hjälp och betydligt enklare att få manövrerna upplästa från sändaren när man är ensam på fältet och inte kommer ihåg programmet.
/Göran

henke2
2019-08-17, 12:19
Jag har hoppat mellan olika radioapparater tills jag stötte på Jeti 2013. Över 6år sedan och jag är fortfarande genuint glad varje gång jag använder den. Jag har fått ständiga uppdateringar och sändaren känner jag inte att jag behöver byta trots nya versioner har kommit, eftersom den jag har uppdateras också. Spakarna är riktigt riktigt bra.

Sjukt bra köp med facit i handen. Har den nu rätt ljudprogram också så är det ju ett toppenköp även för dig. (kollar detta ikväll)

henke2
2019-08-17, 17:45
Jo det funkar.


https://www.youtube.com/watch?v=CROdkVRBJqQ

bem
2019-08-18, 11:04
Kanoners henke2. Såna här små finesser är alltid bra att känna till, tycker denna finess kan ha rätt många bra användningsområden, speciellt för (tävlings)flygare som t ex behöver lära sig olika flygprogram.
På Jetis korvlådesändare, DC-serien, som inte har accelerometer funkar förstås inte det du visar i din video men då kan man ju använda en On-Off-On brytare med fjädrande läge ut mot On lägena för att få till detta, som beskrevs tidigare.


Jag har även sett på video folk som med Jeti radio flyger ett flygplan med hjälp av
accelerometer, genom att luta radion (för skev och höjdfunktion) kanske de även hade sidoroder genom att vrida/gira sändaren, och det funka. Det är rätt mycket kul man kan använda en accelerometer till om tillverkaren i mjukvaran verkligen låter användaren kunna välja accelerometern för att kunna utföra olika kommandon.

/Bo

Krille
2019-08-19, 21:35
Finns det någon smidig lösning på detta som inte använder sig av sändaren? Har ju futaba å planerar inte att köpa en ny sändare bara för att få denna funktionen :)

bem
2019-08-19, 22:12
Finns det någon smidig lösning på detta som inte använder sig av sändaren? Har ju futaba å planerar inte att köpa en ny sändare bara för att få denna funktionen :)

Det går att få till uppläsning av flygmanöver via ljudfiler i sändarens högtalare med Futaba 14MZ, 18MZ och rimligtvis med nya 32MZ, via brytare.
Funderar vad som går att få till ang detta i andra Futaba sändare men ljudet ut via earphone jack och hörsnäcka istället.
Tror inte det går dock.
Ser i din meddelandfot att du har en Futaba 18SZ. Den lär stupa på att du inte kan få ljud uppspelat via en brytare, den finessen bland Futabas sändare klarar bara Futabas MZ-serie. Jag har en 14MZ själv.

Det finns en App som heter RCCaller som du kanske kan använda? Finns för iPhone (vet ej om den finns för Android).
Finns några olika alternativ för hur man får appen att läsa nästa manöver.
Röst eller tiltkontrollerad.
Ett annat alternativ är att använda en extra mottagare och en bluethooth adapter:
https://www.youtube.com/watch?v=CU_Ck1F9Umw
Stödjer även att använda en bluethooth pedal på marken:
https://www.youtube.com/watch?v=9gVbMevb-v0


/Bo

Ålänning
2019-08-19, 23:10
Jag har en "Phone"-kontakt på min T14SG. Inte tänkt så mycket mer på vad den ska användas till.

henke2
2019-08-20, 07:35
En kompis?

Göran R
2019-08-20, 17:25
Den här bandspelaren använde jag på 1970-talet för att få F3A figurerna upplästa när jag var ensam på fältet. Det var den tiden när de ändrade programmet lite för ofta så att man glömde bort ordningen och vad att göra.
En då vanlig typ av bandspelare som styrdes av en mikroswitch i trälådan med lock, som jag satte foten på när jag ville få uppläst nästa figur i programmet. Det fungerade bra men det är bättre att ha en knapp på sändaren som jag har nu på Spektrum DX9:an.
Nu kan jag ha inläst olika flygprogram för olika flygplan. Däremot vet jag inte ännu hur komplicerat det blir att ha flera olika flygprogram inlagda på samma flygplan.

bem
2019-08-21, 10:49
Hej,
Jag misstänker att man enklast på en Spektrum DX9 får göra långa sammanhängande listor med ljudinspelning för varje manöver, så här ungefär:

10_Detta_är_flygprogram_A
11_bla....bla(namn på manöver1 i första flygprogrammet)
osv
20_Detta är flygprogram_B
21_bla...bla(namn på manöver1 i andra flygprogrammet)
osv
30_Detta_är_flygprogram_C
31_bla...bla(namn på manöver1 i tredje flygprogrammet)
osv

Sen får du hålla reda på med hjälp av din "Bind-knapp", som du skrev tidigare att du använde för att stega framåt i listan, så du står på önskat "Detta_är_flygprogram_X" inför en viss flygning där du avser träna på ett visst flygprogram.
Misstänker att det kan vara lättare att göra misstag om du skall komma ihåg att byta modell i modellminnet bara för att i en viss modell ha ett visst flygprogram, det blir dessutom lite dumt att hålla koll på en massa modeller ang inställningar och trimmning så att de alltid är lika i alla modeller.

Kan du testa om detta funkar med din Spektrum DX9? Det är intressant att veta om det är den väg jag föreslår ovan som man bör gå på en Spektrum radio som klarar ljuduppspelning, likt din DX9.

Det där med att flygmanövrerna började ändras i F3A programmet lite titt som tätt några år efter mitten 1970-talet kommer jag väl ihåg. Jag hade tävlat lite i F3A och så anmälde jag mig till Gränscupen i Strömstad ett år och då upptäckte jag att de ändrat FAI F3A programmet, några nya manövrer. Då var det lite panik för det hade jag ju varken räknat med än mindre tränat på. Vi hade ju kört med det gamla vanliga programmet i åratal vi en gång rekvirerat från SMFF kansli. Men jag tog mig igenom alla manövrerna på tävlingen trots detta.
Nuförtiden, och sen många år tillbaka, ändras ju FAI F3A, både grundprogrammet (Preliminary 17 manövrer, P-) och (semi)finalprogrammet 17 andra svårare manövrer (F-) vart annat år så när man kan ett program som bäst så är det dags att börja träna på nytt program. I regel blir det svårare och svårare manöver också så det är ganska stor utmaning att bli riktigt bra i F3A nuförtiden. Man kan undra hur t ex de 10 topp bästa på senaste VM i F3A i Italien hade förberett sig, hur många flygningar hade de under bältet på P-och F-programmen innan de begav sig iväg till VM. Dessutom på EM och VM flyger man även okänt program (i finalen) som piloterna får reda på först kvällen innan. En riktig utmaning för dessa piloter förstår man, och den som lyckats ta sig upp på pallen i F3A efter en sådan resa har verkligen gjort sig förtjänt av sin medalj. Liten hjälp numera är att man har halvpoäng i F3A (sen förra året tror det var som man börja med det) så domarna har lite bättre möjlighet att finjustera poäng.
Det otroliga är att fransmannen Christophe Paysant-Le Roux (CPLR) lyckats bli världsmästare i F3A 9 gånger nu (99, 01, 03, 05, 09, 11, 13, 15, 19). Lär nog ingen som kommer slå detta.
Toppiloterna idag flyger som gudar. Jag var med på NM i F3A tidigare i år och såg den finska toppiloten Lassi Nurila flyga P- och F-programmen i en klass för sig, och vann nästan lätt som en plätt, förstås. Men så flygar han bortåt 800 flygningar per säsong. Han blev senare 6:a på VM i F3A i Italien. En annan av toppiloterna på NM sa att han flyger som en "aliens", såsom en utomjording, nästan inte mänskligt. Nästan omöjligt att se några misstag. Men så lägger han ner hela sin själ i detta också och det är verkligen kul att det ger utdelning. En ödmjukare och trevligare kille än Lassi får man leta efter.

Intressant att se hur ni förr löste problemet med uppläsning av nästa flygmanöver med hjälp bandspelare. Det kunde ni väl inte föreställa Er på den tiden att det en dag skulle finnas så avancerade radiostyrningar som t ex din Spektrum DX9, som nästan kan allt man kan föreställa sig och lite till?

/Bo

Göran R
2019-08-21, 15:34
Hej
Ja det där med att lägga in flera program mm får jag nog vänta lite med. Just nu prioriterar jag trimningen som jag behöver göra på en F3A-kärra från 1971 (Bumling) som är konverterad till eldrift. Tyvärr har jag lite långt till fältet och trimningen blir därför inte så snabbt avklarad som jag hade önskat. Men det kommer nog så småningom.
Det var inte bara ändringar i programmen som strulade på 70-talet. När vi hade hittat ett bra fält norr om Stockholm 1972 och bildat klubben Micros så dök det upp andra saker som tog tid att jobba med och det var framför allt de ljudproblem som måste lösas genom att göra bättre ljuddämpning på motorerna. Det tog en massa onödig tid så att flygningen blev lidande.
Jag tycker den riktigt stora ändringen till idag mera är övergången till eldrift, som man bara kunde drömma om då. Radiostyrningarna har verkligen utvecklats mycket till idag men jag tycker fortfarande det viktigaste med en radio är bra spakar och god upplösning på servon. Har ännu inte lärt mig att utnyttja alla finesser som man får med dagens sändare men det kommer nog det med.

/Göran

bem
2019-08-21, 23:45
Lite off topic, men när du ändå är på tråden, Göran:

Kul att du elektrifierar din Bumbling. Fin modell det. Sån skulle man bygga och sätta elmotor i, det vore nåt det.
Jag gillar den blå-gula som din kompis hade då det begav sig.
Jag har en Jeppfire (Super Mustfire) glasfiberkropp i alla fall, som jag vet du skar vingar till när den var modern. Din flygarvän göt kroppen vet jag också. Jag saknar huven och ritning (ritning på stabben har jag dock). Inga större problem.
Får se när jag kan få ordning på den. Du har väl kvar din Jeppfire du hade med som reservmodell på VM 1971, har du elektrifierat den också?
Jag kan förstå att ni hade ljudproblem, en HP 61 med originalljuddämpare var _väldigt_ högljudd. Så nog behövde ljudet dämpas kan jag tänka för att inte störa omgivningen för mycket. En i vår klubb som jag var medlem i på 1970-talet hade en sådan HP motor i en Mach 1 och jösses vad den lät. Då när man var en knatte var det ju bara kul med högt ljud men... stackars omgivning.
Happy flying!

/Bo


Jesper von Segebadens Super Mustfire (Jeppfire) 1967:

68715

Göran R,s Jeppfire 1970:
68716

Görans Bumling 1971:
68719

En annan gul-blå Bumling ca 1972:
68717

Den blå-gula Bumlingens öde på NM 1972 i Norrköping:
68718

OlleG
2019-08-22, 09:24
Hej
Göran eftersom vi flyger på samma fält skulle vi kunna träna lite tillsammans vid något lämpligt tillfälle.

Och då kommer jag osökt in på frågan hur ser texten ut man ska läsa upp. Skulle någon kunna lägga in texten på några av figurerna i F3A programmet. Tex den första.
Men gärna fler.
Berätta gärna om timing när man läser den också.
/OlleG

Göran R
2019-08-22, 15:32
Hej Bo
Skall försöka skriva lite kort, för det är ju off-topic som du säger.
Ja, kompisen var Christer Gillgren, en av de mest hjälpsamma, ödmjuka och skickligaste aktiva RC-flygare som Sverige har haft. Tyvärr så lämnade han oss redan år 2000 vid 59 års ålder, alldeles för tidigt och han är mycket saknad. Han konstruerade och gjorde kroppar, vingar mm till många flygplan, bl.a. Jeppfire, Bumlingen, Slybird m.fl..
Den gula-blå som du nämner var nog Christers, men jag kommer inte ihåg varför det står SE-2121. Jag vet att han hade SE-256.
Jeppfiren från 1971 har jag inte kvar. Den sålde jag på 70-talet, vilket jag ångrar nu. Kul att du har en sådan på gång. Det var en jättefin maskin.

/Göran

Göran R
2019-08-22, 16:31
Hej Olle
Ja, det kan vi göra. Jag kan höra av mig till dig nästa gång jag åker ut till fältet. Det dröjer nog någon vecka.
Vet inte riktigt vad du menar med texten?. Man läser upp nästa manövers namn och när den påbörjas. T,ex - "Figur M" - "Nu" - så gör man i bästa fall ett M - "Slut". Så gör man likadant med nästa manöver i programmet. Så gjorde man i alla fall förut. Kan det vara en annan rutin nu? Dagens program hittar man nog på F3A's hemsida: www.F3A.se
/Göran

pernstig
2019-08-23, 19:15
FrSky Horus. Du kan ladda in ljuden och stega fram dem med en av swicharna...
Jag har gjort ett sådant upplägg för FrSky Taranis E med OpenTx v2.2.4. se:
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/55355-Open-Tx-det-flexibla-s%C3%A4ndaroperativet?p=444530&viewfull=1#post444530

OlleG
2019-08-24, 00:15
Hej
Jag menar att texten för tex första figuren som anges i programmet inte är så lätthanterad om man får den uppläst i en klump innan figuren.
"Triangle loop with ½ roll, consecutive two ¼ rolls, consecutive two ¼ roll, ½ roll"
Man kan också tänka sig att man läser rollarna allt eftersom triangelfiguren flygs. Det är den "lästaktiken" jag skulle vilja förstå.
Eller är kutymen att allt levereras innan figuren startas?
/OlleG

bem
2019-08-24, 11:41
Hej,
Flygmanöverna i FAI F3A har en kort och en lång detaljerad beskrivningstext.
När jag jag skall lära mig ett nytt program (dagens moderna) utantill och alla dess 17 manövrer (som det är nuförtiden) så har jag en liten modell i handen som jag enkelt kan hålla med en pinne i dess stjärtparti så det är enkelt att rolla modellen.
Så skriver jag ut den grafiska manöverkartan (Aresti-figur) och den långa och korta beskrivningen. Sen sätter jag mig i lugn och ro och flyger igenom alla manövrer några gånger med mini-modellen i handen. Sen bryter jag ner till några sammanhängande manövrer så att jag lär mig komma ihåg lättare. Och tillsist bygger jag ihop alla delarna igen till hela programmet, och nöter sen det åter och åter så jag kan detta som ett rinnande vatten. Först nu är jag redo att flygträna i verkligheten med min (moderna) F3A-modell.
Men jag har nu lärt mig nyckelorden till varje manöver så jag vet i huvet hur figuren ser ut och hur den utförs t ex rollar (hel, halv, kvartsroll och rollriktning) och så har jag nästa manöver beredd i huvet när jag är på väg ur föregående manöver, annars blir det lätt en tvekan inför nästa manöver. Ibland glömmer jag ändå vad nästa manöver är, det brukar köra ihop sig nånstans på halva vägen eller senare i flygprogrammet i början, men då brukar jag bara lugna ner mig lite så kommer jag ofta ihåg vad manöverna är och så tar jag det därifrån och vidare. Har ju lite reservkapacitet i batteriet så detta hinns i regel med utan problem.

Det här nya med att låta flygmanövern bli uppläst åt en ger sig nog själv hur mycket text man kan hinna få uppläst. Man måste kunna varje manöver i detalj ändå så jag tror ett nyckelord för varje manöver räcker.

Sen får man skilja lite på "gamla" F3A-program före 1984 och efter 1984. Varför. Jo det var då man börja med s.k. turnaround dvs man gjorde manöver dels rakt framför sig men även vändmanövrar. Förr gjorde man ju bara en manöver rakt framför sig (centermanöver).
Är det gammalt F3A program man avser lära sig och få uppläst har man mer tid på sig för att få nästa manöver uppläst.
När man gått ur en centermanöver har man hela sträckan bort till att man vänder (i regel vände man förr med en halv kubansk åtta (upp 45 grader, halvroll, dra en halv invändig looping) och så är man på väg mot nästa centermanöver. Du har alltså gott om tid att få uppläst en manöver du skall utföra i centrum.
I ett modernt F3A program går allt mycket snabbare, ingen ro och ingen vila, så snart man utfört en manöver står nästa för dörren, så uppläst text måste bli väldigt kort (bara manöverns namn).

Problemet är väl att hitta texten med de äldre flygmanövarna. Länge var det ganska lika manövrer i FAI F3A (var nog ganska lika under hela första delen av 1970-talet fram till 1978-1979 tror jag. 1979 vet jag det ändrades, och det ändrades kanske några gånger till fram till 1984 när helt nytt turnaround-program med vändmanövrer kom.
Benny Kjellgren vet jag har haft 1977 års FAI F3A program både grafiskt och med beskrivning som används vid hans Nostalgi-F3A träff (och tävling) i Tidaholm, som är varje år. Jag har sett detta inkl texten (beskrivningen) som är på svenska så jag tror det ursprungligen kommer från SMFF-kansliet och någon vänlig själ när det begav sig översatte från engelska till svenska det då gällande FAI F3A flygprogrammet. 1977 års manövrer grafiskt har jag en länk till som PDF (som man flög efter på Bennys Nostalgiträff tidigare i år) och den är här (i en länk på sidan du kommer till):
http://www.f3a.se/forum/viewtopic.php?id=1015

Tyvärr har jag inte "långa" beskrivningen hur varje manöver skall utföras (vilket man bör kolla på) varken på svenska eller engelska, men jag tror som sagt Benny har den på svenska. Dock står i PDF filen namnet på varje manöver, så det räcker kanske då den grafiska visningen av manövern nästan säger mer än ord kan beskriva.
FAI F3A 1975-1977 manöverlista:
1. Take-off (Start)
2. Figure M (Figur M)
3. Cuban Eight (Kubansk Åtta)
4. Double Immelman (Dubbel Immelman)
5. Slow roll (Långsam roll), den får vara max 5 sekunder lång
6. Three outside loops (Tre utvändiga loopingar)
7. Four-point roll (Fyr-punktsroll), kan vara max 5 sek totalt på den men tror inte det
8. Three inside loops (Tre invändiga loopingar)
9. Eight-point roll (Åtta-punktsroll),kan vara max 5 sek totalt på den men tror inte det
10. Running eight (Liggande åtta)
11. Three horizontal rolls (Tre horisontella rollar), i en följd och åt samma håll,
kan vara max 5 sek totalt på den men tror inte det
12. Top hat (Top hat)
13. Rolling eight (Rollande åtta), dvs stående åtta med rollar

14. Spinn Three turns (Spinn tre varv)
15. Rectangular approach (Rektangulärt landningsvarv)
16. Landing (Landning), inom cirkel, inom yttre cirkeln med 30 meter radie viss poäng, inom inre cirkeln 15 meter diameter max poäng), observera att modellen skall ha stannat (slutat rulla) på marken innan manövern är slut. Cirkelns diameter har säkert varierat genom åren, i turnaround bedöms varken start eller landning som upplysning.

Lite olika tidiga flygprogram:
1960 års FAI F3A program (som man flög efter på allra första VM F3A),
1962, 1963 och 1965 VM hade ett annat program,
1967 och 1969 VM hade nog ett nytt program,
1969 och 1971 VM hade troligen ett annat program,
1973 VM kanske hade ett annat program,
1975 och 1977 VM hade ett annat program.
Källa:
http://www.rcuniverse.com/forum/classic-rc-pattern-flying-379/9667593-fai-manuvers-list-rc1-f3a-1960-a.html

Kanske om du läser gamla Modellflygnytt (finns på nätet) du kan hitta några manöverlistor från förr, kanske med beskrivning.
Förr brukade det i broschyrerna på ett VM F3A vara med det flygprogram man flög på det VM:et.
Annars kan gamla F3A rävar från förr kanske ha i sina byrålådor kvar nåt från förr de kan dela med sig av?

/Bo

OlleG
2019-08-24, 16:09
Så helt kort Bo, i modern F3A är nyckeln att kumna programmet utantill. Sedan ska man helst komm ihåg hela manövern bara på nyckelordet om man glömt vad som kommer.
Håller med om att de oftast vilken figur som kommer som är problemet. Kommer man bara ihåg den sitter oftast tillhörande rollar utantill.
Men visst har ni väl uppläsare när ni tävlar? Och vad säger den o så fall?
/OlleG

bem
2019-08-25, 10:33
OlleG,

Ja i modern F3A måste man kunna programet utantill, det går såpass fort mellan varje manöver, det är ju bara en markerad (mer eller mindre) kort raklinje mellan utgående och nästa ingående manöver. Visserligen lär sig hjärnan med muskelminnet (eller vad man nu kan kalla det vi gör med våra händer/fingrar) efter ett tag att flyga hela programmet utan att du ens tänker på vad manövrerna heter, men det är lättast att "hänga upp" en manöver på ett nyckelord (det står i FAI manöverbeskrivningens första ord). Sen vill jag nämna att vi i Sverige (och övriga nordiska länder) flyger en lite enklare klass också som heter F3A-Nordic ("Nordic") som baseras på FAI Advanced med vissa modifikationer, t ex nu gällande är "N-19" och finns att hämta på www.f3a.se (http://www.f3a.se) samt det finns även en Powerpoint på Norska F3A som är bra att ha som stöd. På senaste NM i Finland i juli beslutades om nytt Nordiskt program, "N-21" (varje nytt program gäller i två år dvs detta gäller för 2020-2021 och börjar gälla från 1 januari 2020). Finländarna har ännu inte producerat det officiella programmet (jag har dock ett utkast) med Aresti figurerna och manöverbeskrivning (Norge skall göra en ny Powerpoint också vad det lider) men det kommer nog snart. N-21 är baserad på A-23 med viss modifikation (A-23 finns inte i FAI's Sporting Code än för övrigt så du kan ej kika på det).
Skall du träna på FAI F3A programmet skall du börja träna på kommande P-21 (preliminary-21) som gäller för 2020-2021 (från 1 januari 2020). Det finns beskrivet i senaste FAI Sporting Code, med Programmet som arestifigurer och textbeskrivning. Observera att där det står "Option" kan du välja att utföra manöverna på någon av de beskriva sätten (alltså på mer än ett sätt), det kan bero på t ex vindriktning (t ex stark sidvind) man väljer en viss option så man kommer mer på flyglinjen inför nästa manöver).
(K faktorn är svårighetsgraden, multiplikatorn)

PRELIMINARY SCHEDULE P-21 (2020-2021)
P-21.01 Vertical 8 with ½ roll, ½ roll K 3
From inverted, perform a ½ roll ending in the centre, push through a loop, pull through a loop, perform a ½ roll starting in the centre, exit inverted.
P-21.02 Stall Turn with consecutive two ¼ rolls K 3
From inverted, push through a ¼ loop into a vertical upline, perform a stall turn into a vertical downline, perform consecutively two ¼ rolls, pull through a ¼ loop, exit upright.
P-21.03 Square Loop on Corner with ½ roll, ½ roll K 4
From upright, pull through a 1/8 loop into a 45° upline, pull through a ¼ loop into a 45° upline, perform a ½ roll, push through a ¼ loop into a 45°downline, push through a ¼ loop into a 45° downline, perform a ½ roll, pull through a 1/8 loop, exit upright.
P-21.04 Figure 9 with consecutive two ½ rolls in opposite directions K 3
From upright, pull through a ¼ loop into a vertical upline, perform consecutively two 1/2 rolls, in opposite directions, push through a ¾ loop, exit inverted.
P-21.05 Knife-Edge flight with consec. ¼ , ½ roll in opposite directions, consec. ½ , ¼ roll in opposite directions K 5
From inverted, perform consecutively a ¼ roll and a ½ roll in opposite directions, perform a knife-edge flight, perform consecutively a ½ roll and a ¼ roll in opposite directions exit upright.
P-21.06 Inverted Split S with consecutive two ½ rolls K 2
From upright, push through a ½ loop, perform consecutively two ½ rolls, exit inverted.
P-21.07 Golf Ball with ½ roll integrated K 5
From inverted push through a 1/8 loop into a 45° upline, push through a ¾ loop into a 45° downline, while performing a ½ roll integrated in the top 180°, pull through a 1/8 loop, exit upright.
P-21.08 Shark Fin with consecutive two ¼ rolls K 3
From upright, pull through a ¼ loop into a vertical upline, pull through a 3/8 loop into a 45° downline, perform consecutively two ¼ rolls, pull through a 1/8 loop, exit upright.
P-21.09 Double Immelman with ½ roll, consecutive four 1/8 rolls, ½ roll K 5
From upright perform a ½ roll, push through a ½ loop, perform consecutively four 1/8 rolls, pull through a ½ loop, perform a ½ roll, exit inverted.
P-21.10 Push-Push-Push Humpty-Bump with ½ roll (Option: with ¾ roll, ¼ roll) K 3

From inverted, push through a ¼ loop into a vertical upline, perform a ½ roll, push through a ½ loop into a vertical downline, push through a ¼ loop, exit inverted. Option: From inverted, push through a ¼ loop into a vertical upline, perform a ¾ roll, push through a ½ loop into a vertical downline, perform a ¼ roll, push through a ¼ loop, exit inverted.
P-21.11 Roll Combination with consecutive ½ roll, roll, ½ roll in opposite directions K 4
From inverted, perform consecutively a ½ roll, roll, ½ roll in opposite directions, exit inverted.
P-21.12 Top Hat with ½ roll, inverted spin (Option: with ¼ roll, ¼ roll) K 4
From inverted, push through a ¼ loop into a vertical upline, perform a ½ roll, pull through a ¼ loop into a horizontal line, perform a spin with 2 ½ turns into a vertical downline, pull through a ¼ loop, exit upright. Option: From inverted push through a ¼ loop into a vertical upline, perform a ¼ roll, pull through a ¼ loop into a horizontal line, perform a spin with 2 ½ turns into a vertical downline, perform a ¼ roll, pull through a ¼ loop, exit upright.
P-21.13 Figure Z with roll K 4
From upright, pull through a 3/8 loop into a 45° upline, perform a roll, push through a 3/8 loop, exit upright.
P-21.14 Comet with consecutive two ¼ rolls in opposite directions, ½ roll K 3
From upright, push through a 1/8 loop into a 45° downline, perform consecutively two ¼ rolls in opposite directions, pull through a ¾ loop into a 45° downline, perform a ½ roll, pull through a 1/8 loop, exit upright.
P-21.15 Roll Combination with consecutive four ¼ rolls K 3
From upright perform consecutively four ¼ rolls, exit upright.
P-21.16 Half Square Loop on Corner with ¼ roll, ¼ roll K 2
From upright, pull through a 1/8 loop into a 45° upline, perform a ¼ roll, perform a ¼ knife-edge loop into a 45° upline, perform a ¼ roll, pull through a 1/8 loop, exit inverted.
P-21.17 Avalanche K 4
From inverted pull through a loop while performing a snap roll in the low centre, exit inverted.

Total K = 60

Start och landning bedöms inte.
Man har 8 min på sig från det man startar (gaspådrag från marken) tills man gått ur sista manöver 17 (man räknar inte tiden till du landat!). Bra att ställa timern på t ex 07:30 min så man har 1/2 min kvar när man får varning om att 7:30 min gått ut, då hinner man i regel få till sista manövern inom en 1/2 minut, kanske man får tighta till den lite men bättre det än 0 poäng). Så har jag i alla fall och det har funkat bra.

Manövrerna i P-21 (sid 33) och beskrivningen (sin 23-24) ovan finns i senaste Sporting Code, 2019, version 2 (Maj 2019):
https://www.fai.org/sites/default/files/documents/sc4_vol_f3_aerobatics_19_v2.pdf
Vi har i Sverige även ett regelverk med undantag från FAI Sporting Code som är bra att känna till, om man skall tävla i F3A eller Nordic klasserna:
http://www.f3a.se/uploads/File/Svenska_avsteg_fran_Sporting_Code_utgava_7.1.pdf

Bra stöd för inlärning är även denna PowerPoint för P-21:
http://www.f3a.no/Regler/P-21engl.ppt

Nästan alla piloter tar stöd av en "läsare" (uppläsare, medhjälpare) på en F3A tävling, vare sig det är en Nordic eller F3A pilot.
Men kan man programmet bergsäkert kan man stå själv utan läsare i och för sig, om man önskar, inga regler hindrar detta. Men man behöver i regel en medhjälpare oavsett som bär ut modellen till startpunkten och hämtar modellen efter landning så...
Vad läsaren skall säga måste man vara överens med piloten om. Vissa vill bara ha nyckelordet uppläst, vissa vill ha lite mer hjälp på traven att man stöttar mer genom hela manövern. Vissa vill t ex att man säger "mitten" när de är i centrum på manövern (kan hjälpa att få till symetrin på manövern), kanske om det är olika rollrikning på en manöver man blir påmind om det, man kan få stöttning om man flyger lite nära eller långt ut då kan medhjälparen säga det till piloten osv. Även vid landning kan medhjälparen ge stöd (vid vissa flygfält kan det vara svårlandat t ex med hinder runt eller på fältet). Man har i regel mer nytta av en medhjälpare än utan.
I regel har varje pilot en egen läslapp med sig där det står vad piloten vill ha uppläst. Själv nöjer jag mig med att få nyckelord upplästa. I Finalprogram (och på EM och VM även Okända flygprogram man får reda på kvällen innan) måste man nästan ha en uppläsare då manöverna är såpass svåra och en bra läsare kan vara skillnad mellan en pallplats eller så. Men det finns (få) piloter som även flyger Finalprogram utan läsare på tävling, det har jag sett med egna ögon.

/Bo

OlleG
2019-08-25, 12:58
Tackar Bo för en utförlig beskrivning! Jag har faktiskt tränat i P-19 och flugit det en del, dock ensam. Det är helt uppenbart att man plötsligt får hjärnsläpp och antingen inte kommer på nästa manöver eller så inser man efteråt att en vända manövrer är överhoppade.
Kan bara tänka mig den extra anspänningen en tävling ger på antal hjärnsläpp.
Tänkte träna in nästa års program i vinter.

Flyga efter program har höjt intresset för flygandet tycker jag.
/OlleG

bem
2019-08-25, 15:12
OlleG,
Du skall veta att alla nya piloter, vare sig i F3A eller F3A-Nordic, alltid är varmt välkommna till de tävligar som konstflyggrenen F3A (och F3P) inom förbundet tillsammans med arrangerande klubb ordnar med ca 3 gånger per år (vår, sommar, höst). Tror inte bara det är du som kommer tycka det är kul, de andra "rävarna" kommer att bli mycket glada att se ett nytt ansikte, jag lovar. Att få dela med sig av lite erfarenhet och ge lite tips är ju mycket givande, som du säkert vet, men ingen kommer dyka på dig utan hjälp kommer du få lite smygande i så fall allteftersom du har behov. Vissa nya som dyker upp är mycket skickliga att flyga men att flyga F3A programmet snyggt är en utmaning även för de bästa, och även de behöver ibland feedback och lite hjälp av F3A-kollegor. Ingen fråga är för dum heller att ställa.
Senare i höst kommer tälingskalendern att anslås på www.f3a.se (http://www.f3a.se) under Tävlingar, Tävlingskalender.
Vilka tävlingar och när det blir 2020 beslutas på det årliga Konstflygtinget, i år blir det på Linköpingseskaderns modellflygfält strax norr om Skögestad (utanför Linköping).
Läs mer om Tinget här:
http://www.f3a.se/forum/viewtopic.php?id=1026
Den helgen har vi även sista tävlingen för året, Hösttävlingen:
http://www.f3a.se/forum/viewtopic.php?id=1025

På våren, om det är nya flygprogram som det blir för 2020, så har vi alltid en Konstflygweekend (brukar vi kalla det numera) där även en domarkurs ingår. Domarkursen skall man inte ta så allvarligt att det heter så, det är mer en träff för att få en genomgång av de nya programmen (P-21 och N-21 blir det nu) och om vädret tillåter kan det även bli lite flygträning med feedback från andra. Har själv varit på några genom åren och det är mycket givande. Har man varit på en domarkurs är man även kvalificerad att döma (åtminstone i Nordic klassen till att börja med, att döma i F3A klassen kräver lite mer erfarenhet i dömeriet generellt).
Jag rekommederar att du kommer på detta om du har möjlighet, exakt tidpunkt bestäms efter Konstflygtinget och anslås på www.f3a.se (http://www.f3a.se)
Du kommer garanterat att ha nytta av detta för ditt framtida F3A flygande.
För att vara med att tävla är det inget krav att man skall ha deltagit på detta, så skulle du vilja delta på kommande Hösttävling är det bara att anmäla sig (se länken ovan). Enda kravet
är att man skall ha giltig Tävlingslicens för att vara med och tävla på våra nationella tävlingar, det säger du bara till den i Er klubb som handhar medlemsavgifterna till förbundet att du behöver Tävlinglicens också (du kan då se licensen i appen Cardskipper om du vill, och visa upp den digitala licensen på tävling). Går även få ett plastkort men det kostar tror jag en hundring nästa år. Förut kostade Tävlingslicensen i radioklasser en hundring. Kolla förbundets hemsida.

Med vänlig hälsning
Bo

OlleG
2019-08-26, 07:01
Ska verkligen överväga din förslag på kurs/tävling. Har tävlat mycket i andra sporter och tävling är kul och utvecklande. Dock aldrig i en bedömningssport där nerverna ska med i sådan stor utsträckning.
/OlleG

Krille
2019-08-26, 22:08
Nerverna spelar stor roll på f3a tävling. Jag körde min första tävling i maj å körde nordic. Stod å skakade som ett asplöv, tävling nr2 gick mycket bättre å kunde hålla nerverna hyfsat. Får se hur tälving 3 går om någon vecka i linköping :)

bem
2019-09-01, 14:32
Hej Bo

Den gula-blå som du nämner var nog Christers, men jag kommer inte ihåg varför det står SE-2121. Jag vet att han hade SE-256.

/Göran

Sista off-topic inlägget av mig här:
Lite större bild på den blå-gula modellen nedan så man ser sammanhanget. Skumt med registreringsnummret som du säger. Men läcker oavsett.
Bilden är från framsidan av boken Radio & Televison 1972 (av Inge Stendahl).
För de som ej vet nåt om bakgrunden till Bumling modellen osv kan läsa lite här i PDF:erna:
Sidan 34-37: (del 1)
https://modellflygnytt.se/gamla/2015/Modellflygnytt_2015-2.pdf
Sidan 38-41 (forts, del 2):
https://modellflygnytt.se/gamla/2015/Modellflygnytt_2015-3.pdf

/Bo

Göran R
2019-09-02, 14:20
Fick veta lite mer om SE2121. Numret tillhörde och tillhör vår dåvarande världsmästare i pylonracing, Göran Karlsson.
Den snygga gul-blå Bumlingen hade byggts av Göran Karlsson. Han hade överlåtit den till Christer Gillgren bl.a. inför tävlingen. Det var Christer som var konstruktör. Om jag inte missminner mig så störtade den därför att en spindel hade intagit och byggt spindelnät i sändaren i kombination med det regniga vädret.
/Göran