handdator

Visa fullständig version : TV-nyheterna om drönare



AM
2020-07-04, 20:08
https://www.svtplay.se/video/27286517/rapport/rapport-4-juli-19-30?start=auto

Inslaget börjar 9:55 in i sändningen.

Thomas
2020-07-04, 21:22
Tyvärr är det väl så att det 'normala' modellflyget på ett avgränsat modellflygfält sveps med av de som använder "drönare", typ quads o.d., på olämpliga ställen såsom flygplatser, skyddsområde mm.
Här borde myndigheterna särskilja traditionellt modellflyg och drönare.
"Drönarkörkort" borde gälla rena drönare, inte vanligt modellflyg...

Danne1700
2020-07-04, 22:21
Han hade inte särskilt tunga argument för regleringen, hr. Vesvre.
Skjuta mygg med kanon, är det man kommer att tänka på.

IngemarTh
2020-07-05, 09:16
Han hade inte särskilt tunga argument för regleringen, hr. Vesvre.
Skjuta mygg med kanon, är det man kommer att tänka på.

De tunga argumenten kommer nog från andra gubbar med kommersiella intressen som de som visades på tv i Danmark häromdagen:
https://www.tv2fyn.dk/nyheder/28-06-2020/1930/1930-28-jun-2020?autoplay=1&v=1_w610feas#player
https://www.letsholo.com/news/danish-uspace-boost-drone-industry (https://www.letsholo.com/news/danish-uspace-boost-drone-industry)

kay.krut
2020-07-05, 09:58
Jag skulle nog inte vilja transportera blod med en drönare. Risken är för stor att blodet kan bli förorenat av bly (blyhagel) !!
Kay krut

Danne1700
2020-07-05, 10:13
Man måste ju säga att myndigheterna är tidigt ute med bestämmelser.
De där kommersiella drönarna finns ju knappt än, och det lär dröja innan de blir så många att det blir trångt i luften.
Lägg ned detta.

McRegor
2020-07-05, 10:17
Tja - man kan ju undra vad man tjänar på t ex blodtransporter med drönare kontra på mera konventionella sätt...
Och på vilket sätt våra godkända modellflygfält skulle hindra sådana transporter...
Tror nog att "transportdrönare" och privatflyget har mera problem med varandra än vad båda dessa har med modellflyget - speciellt när vi flyger på godkända (och därmed kända) fält.
Roger

andWho
2020-07-05, 11:43
Så olyckligt att man använder ordet "drönare". Detta ord tolkas så olika, 99% av allmänheten tror att det bara betyder multikoptrar medan myndigheterna (troligtvis) menar alla obemannade och fjärrstyrda farkoster. Skapar total förvirring.
/A

McRegor
2020-07-05, 11:50
Tror jag också andWho. Rätt övertygad om att den breda allmänheten inte sätter likhetstecken mellan "drönare" och modellflyg.
Roger

Danne1700
2020-07-05, 12:19
Låter som om det här bygger på fantasier; vem skickar en livsviktig blodtransport med drönare? Det måste väl vara ett av de mer osäkra transportsätten ändå.
Lite som när något politiskt fruntimmer på tal om biltullar ansåg att man kunde skicka upp alla bilars positioner till en satellit som sedan... gjorde något, rätt oklart vad.
När någon påpekade att det nog inte skulle fungera tekniskt fick han svaret: Kan man åka till månen, så....

IngemarTh
2020-07-05, 12:41
Att transportstyrelsen undviker ordet modellflyg i sitt utbildningsmaterial (https://transportstyrelsen.se/globalassets/global/luftfart/dronare/utbildningsmaterial/dronare-a1-a3-utbildning.pdf) känns inte som en slump. Man skriver istället om att drönare är ett annat ord för obemannade luftfartyg av två olika typer multirotordrönare och drönare med fasta vingar samt hybridvarianter av dem. I de flesta andra länder skriver man model aircraft och motsvarande så man undrar ju varför man anser att begreppen modellflyg och modellflygfält inte ska ingå i det svenska utbildningsmaterialet?

Danne1700
2020-07-05, 12:45
Man kunde ju göra det enkelt för sig och säga att allt som flyger på ett modellflygfält är modeller, allt utanför är drönare. Men som modellflygare på lite olika ställen som det faller sig gillar jag inte den konstruktionen.

Danne1700
2020-07-05, 12:52
Jag ska måla vita kors på röd botten på alla mina modeller och öva på att transportera blod i fortsättningen.
Vilken framtid.

McRegor
2020-07-05, 12:56
Peka ut en till synes samhällsviktig funktion för dessa s k drönare så ser nog allmänheten oss modellflygare som nåt helt oviktigt i sammanhanget - oavsett hur realistiskt det är att frakta t ex blod med en drönare. Och då kan vi hanteras synnerligen styvmoderligt.
Roger

kjni
2020-07-05, 12:59
Man måste ju säga att myndigheterna är tidigt ute med bestämmelser.
De där kommersiella drönarna finns ju knappt än, och det lär dröja innan de blir så många att det blir trångt i luften.
Lägg ned detta.

Håller helt med om detta och det vi hört i våra kontakter med Transportstyrelsen är att man vill få ett fungerande regelverk på plats innan de starka kommersiella intressena inom drönarutvecklingen "kört över" myndigheterna och gjort en reglering mycket svårare.

Om vi skulle tillämpa samma taktik borde vi anstränga oss för att hitta många potentiella modellflygfält, kanske som "reservfält" för våra redan godkända platser och se till att få dessa godkända snarast. Det skulle ge oss en bättre förhandlingsposition inför framtiden....tror jag.

Med vänlig hälsning,
Kjell Nilsson

AM
2020-07-05, 13:09
Problemet är ju att "drönare" används som benämning av allt RC-flyg. Och visst är drönare i tätbebyggt område ett problem. MEN varför är det ingen som förklarar att man måste skilja på RC-flyg på säker och godkänd plats och "illegal" flygning där man inte får flyga. Fullskala helikoptertrafik förbjuds inte generellt för att några få bryter mot reglerna.
Vill myndigheterna komma åt problemet bör de ju börja med att kalla problemet "Illegal RC-flygning inom tätbebyggt och skyddat område".
Vi bör kanske lära oss att alltid besvara frågor med att vi också tar avstånd från illegal flygning. Viktigt att påpeka att RC-flygverksamheten vi bedriver på säker plats inte har något med problemet att göra.

kjni
2020-07-05, 13:56
Helt rätt Ove. Problemet för modellflyget numera är att vi saknar bra kanaler att få ut detta budskap. Via våra olika forum och Facebook når vi i huvudsak de redan kunniga på området. Vi skulle behöva riktiga lobbyister som hittar vägar ut till beslutsfattare, politiker och allmänheten. Vi måste dessutom på våra respektive hemmaklubbar/fält på något sätt se till att vi får in nya engagerade unga modellflygare. Men hur?

Med vänlig hälsning,
Kjell

senmathal
2020-07-05, 14:42
Det skulle vara roligt att höra Magnus och Pers syn på hur man har klippt ihop det hela. Det känns ju inte som att det är klippt till vår fördel i alla fall. Snarare till TS och dom nya reglernas fördel. Jag är helt övertygad om att Magnus och Per förklarat ingående det orimliga i att jämföra drönare med klassiskt modellflyg.

/Mats

kjni
2020-07-05, 17:01
Det finns en pågående diskussion med anledning av inslaget på SMFFs Facebook:

https://www.facebook.com/groups/252138728702/

Med vänlig hälsning,
Kjell

Gasman
2020-07-07, 12:57
Det skulle vara roligt att höra Magnus och Pers syn på hur man har klippt ihop det hela. Det känns ju inte som att det är klippt till vår fördel i alla fall. Snarare till TS och dom nya reglernas fördel. Jag är helt övertygad om att Magnus och Per förklarat ingående det orimliga i att jämföra drönare med klassiskt modellflyg.

/Mats

Jo, visst klippte man tyvärr bort väsentligheterna som Pär och jag försökte få fram. Bl.a. att ursprunget till regelverket är engelska miljöaktivisternas försök att stoppa trafikflyget runt London mha drönare. Men vad var att vänta av SVT som "oberoende" media?

bem
2020-07-08, 19:00
Jag är med i en Facebookgrupp som handlar om foton från förr från min gamla hemstad där jag är född.
En kille i gruppen tar en del fina foton med drönare, inne i stan...
Har inte påpekat nåt än, jag tänker att han kanske listar ut själv snart att detta inte är tillåtet enligt drönarbestämmelserna eller med sitt förnuft. Så var det en kväll det kom in på platser folk skulle vilja se från luften. Då skriver en f.d. polis och undrar om inte drönarflygaren kunde ta ett foto på en viss adress i stan... Det blev ju lite komiskt... Det är möjligt att killen med drönaren har tillstånd för drönarverksamhet osv men att flyga inne i stan och ta bilder kan aldrig vara OK utom i mycket speciella fall och när det inte finns några människor på marken eller annars som skulle kunna innebära risk för levande varelser på marken om det skulle hända nåt med drönaren när den flög och tog foton. Säkerhetstänket är väl det som brister mest gissar jag bland en del drönarpiloter. Det är nog lätt att bli förblindad av vilka fina bilder eller video det går att ta med en drönare nuförtiden och med alla hjälpmedel som finns i de moderna drönarna tror sig nog många, kanske "färska", drönarpiloter ha allt under kontroll.
Väldigt svårt att utbilda bort såna här saker, tror jag. Det är väl lite så att med ålder kommer bättre omdöme i sådana här situationer, skulle jag tro, men många drönarpiloter är ju rätt unga och kanske "heta på gröten".
Kanske dags införa "geofence" runt befolkade områden som städer och byar som en modern drönare skall vara programmerad att inte kunna flyga över? Om inte människorna, drönarpiloterna (multikopterflygarna), själva kan undvika att flyga över befolkade områden kanske tekniken kan hindra dem, eller kanske bättre formulering hjälpa dem undvika att flyga över olämpliga områden? Varför inte ta tekniken till hjälp för att hålla skyddsnivån hög mot levande varelser på marken, när det finns teknik för detta? Jag bara undrar jag.

Tekniken finns ju redan så det borde gå att åtminstone för kommersiella drönare till att börja med ha krav på att de ej får flyga över vissa platser, det skulle t.ex. kunna vara inte få flyga inom ett av TS godkänt fälts "luftrum". Varför ställer inte myndigheten krav på att tillverkarnas drönare, ja alla drönare, skall vara förberedd för detta och så kan de senare ta storsläggan och införa från ett visst datum sådana restriktioner? Jag bara undrar jag. Ta tekniken till hjälp för att skydda det som skyddas skall från drönarflygningar. Det verkar ju som en del människor som flyger drönare (multikopter) inte följer drönarbestämmelserna. Då kanske tekniken skall hjälpa dem på traven? Är det orimligt det jag tänker?

Kjells förlag att regga "reservflygfält" och få dem godkänds hos TS enligt proceduren som visat sig funka så bra är en bra idé.
I ena klubben jag är med i har vi ett gäng platser vi brukade flyga på sen urminnes tider (sen tidigt 1970-tal) som vi ej brytt oss om att ansöka om godkännande hos TS. Vi har ett godkänt fält. Det gäller göra "claim" på de gamla platserna, som användes förr för radioflyg men som kanske numera inte används så mycket. Men alltid bra att ha så många platser som möjligt att välja på, om inte annat är det bra för framtida modellflygare att ha mer än en plast att flyga på som är godkänd av TS.

/Bo

Danne1700
2020-07-08, 19:09
Det är väl lite en fråga om hur stor risken att drönaren ramlar ned är. Det är t.ex. inget förbud att flyga med stora plan över städer trots att risken finns att de kan ramla ned.
Erfarenheten visar att det händer väldigt sällan åtminstone utanför USA där bebyggelsen efterhand verkar ha omringat de flesta fält. Dessutom är drönarens förmåga att ställa till skada nästan obefintlig jämfört med ett flygplans eller en helikopter.
Vi ska ta det lite lugnt med förbuden och i stället lita på varandras omdöme.

bem
2020-07-08, 20:00
Håller med dig, man skall absolut lita på folks omdömen. Men när det gång på gång visar sig brista i omdömet blir åtminstone jag tvivlande vilken väg som kan vara en bättre väg i framtiden för "drönarflygningar" inom t.ex. befolkade områden. En drönare är ju ett potentiellt hot både i luften för andra luftfarkoster och på marken för levande varelser. Dock är vi ju otroligt omgärdade av bestämmelser redan inom drönarflygning, dit det vanliga modellflyget också hör, så bästa vägen är nog att gå mer mot att låta individen ta ansvar själv så mycket som möjligt inom rimligt regelverk.

/Bo

kjni
2020-07-09, 09:43
För den som inte läst Michaels välskrivna inlägg på Heli Sweden 2020-07-06. Inlägget också länkat från SMFFs Facebooksida.

http://www.helisweden.se/images/misc/quote_icon.png Ursprungligen postat av Mikael http://www.helisweden.se/images/buttons/viewpost-right.png (http://www.helisweden.se/showthread.php?p=339397#post339397)
Det som inte framgick av SVT-inslaget är att det görs en viss skillnad på "drönare" i allmännhet och modellflyg, åtminstone så länge som modellflygverksamheten bedrivs från något av våra godkända modellflygfält.

Oavsett de generella drönarreglerna som det beslutats om på EU-nivå så kommer vi, om saker fungerar som tänkt, att även fortsatt kunna fortsätta flyga från de godkända modellflygfälten (https://www.faltregister.se/) utifrån det UNDANTAG från de generella drönarreglerna som vi tidigare fått acceptans för av Transportstyrelsen (TS). Undantaget innebär i huvudsak att de gemensamma modellflygregler (http://www.rcflyg.se/forum/cmps_index.php?pageid=sakerhetregler) som RCFF och SMFF enats om och som TS godkänt även fortsatt kommer att gälla vid våra modellflygfält. Det innebär också att lokala höjdbestämmelser kommer att gälla. Många modellflygfält är godkända för 300 m flyghöjd och i vissa fall tillåts upp till 600 m flyghöjd.

Det vi inte slipper undan beroende på att våra folkvalda i EU beslutat sålunda är att alla "fjärrpiloter", även modellflygare, måste registreras i ett nationellt register som ska upprättas av TS och som ska vara tillgängligt för andra luftfartsmyndigheter inom EU. För flygverksamheten ska det dessutom finnas en ansvarig "operatör". Här finns fortfarande en del frågeteckien kring hur detta ska implementeras. I princip skulle varje modelllflygare (liksom alla drönarpiloter) kunna registrera sig både som "fjärrpilot" och som operatör, men för att förenkla förfarandet och för att begränsa kostnaderna så långt som möjligt har RCFF och SMFF gemensamt föreslagit TS att förbunden påtar sig rollen som operatör och att modellflygarna registreras genom att medlemsuppgifterna från förbundens register överförs till TS eget register. All nödvändig information finns i princip redan tillgänglig i medlemsregistren eller kan enkelt kompletteras. Det som återstår är att TS måste tänka på saken och godta eller förkasta vårt förslag. Nya möten med TS följer i höst..

Om vi vill flyga helikopter från andra ställen än modellflygfält (och det vill säkert många) så kommer det att vara fullt möjligt, MEN man måste då göra det inom ramen för de drönarregler som gäller för "Kategori Öppen - Underkategori A3". De villkor som då gäller är i huvudsak följande:

- Drönarkort kategori A1/A3 (https://transportstyrelsen.se/globalassets/global/luftfart/dronare/utbildningsmaterial/dronare-a1-a3-utbildning.pdf)
- Max flygvikt 25 kg
- Max flyghöjd 120 m
- Minsta avstånd till "tredje man" och bebyggelse 150 m

Edit/tillägg:
Det står väldigt lite om modellflyg i TS:s texter, exempelvis utbildningsmaterialet för drönarkort. Det är ingen slump. Ur vår synpunkt är detta bra eftersom modellflygklubbarna/förbunden förväntas få fortsätta som nu med information/utbildning med mera till sina medlemmar. Modellflygare som flyger från godkända modellflygfält ska INTE behöva skaffa sig drönarkort eller något annat utbildningsbevis. Det är intentionerna i de diskussioner vi hittills haft med med TS. Motivet till varför det även fortsatt ska få vara så är att vi modellflygare har ett exceptionellt bra "track record" vad gäller flygsäkerhet och att vårt enkla system med utbildning och kamratlig egenkontroll fungerat väldigt väl i många decennier.

Med vänlig hälsning,
Michael Ö
styrelseledamot i RCFF (http://www.rcflyg.se/)
med särskilt ansvar för myndighetssamverkan http://www.helisweden.se/images/misc/quote_icon.png

bem
2020-07-10, 01:52
Det är bara hålla tummarna att allt går "vår" (RCFF och SMFF's) väg, ungefär som Michael Ö skrev i sitt utmärkta inlägg som Kjell citerade. Men hur många av nya "drönarflygare" (multikopterflygare) tror ni kommer att ta drönarkort samt regga sig i ett register om/när det införs? Jag bara undrar jag, men vi får se. Det är ju främst de som inte är med i klubbar och som inte flyger på av TS godkända fält som borde vara den grupp man på nåt sätt behöver nå ut till. Vi som är med i klubbar via SMFF eller medlem i RCFF är det myndigheterna minst behöver oroa sig för, är jag väldigt säker på. Det finns ju ett så högt säkerhetstänk i det fallet att man knappast behöver begära mer. I praktiken har det ju visat sig vara mycket säker flygning vi utövar på alla sätt och vis. Statistiken om incidenter inom vår verksamhet (har dock inte sett den) vill myndigheterna förstås se ligga på den låga nivån även i framtiden Incidentstatistiken lär nog tala sitt tydliga språk till vår fördel så det slår härliga till, och är väl vårt "ess" i bakfickan för att ungefär de regler vi har idag är mer än tillräckliga, med av TS godkända fält och våra minimum säkerhetsregler m.m. Vi får se den dagen nya regelverket är på plats och hur det i praktiken funkar :)

/Bo

Danne1700
2020-07-10, 07:01
Vill bara tillägga att track record även för modellflygare utanför godkända fält är i princip rent från olyckor.

Ålänning
2020-07-10, 09:37
Gör en enkät och kolla hur många av alla flygare på detta forum som:
1 - oftast flyger på registrerat godkänt klubbfält
2 - oftast flyger på icke registrerat/godkänt fält
3 - oftast flyger hemma eller på annan plats
Eller vad man nu kan fråga så vi får se hur många procent det är som flyger på dessa fält allt detta har superfokus på och så att vi får se hur många som flyger där de kan pga att fälten är för långt bort eller nåt.

IngemarTh
2020-07-10, 13:48
Det är bara hålla tummarna att allt går "vår" (RCFF och SMFF's) väg, ungefär som Michael Ö skrev i sitt utmärkta inlägg som Kjell citerade.

Ja vi får verkligen hålla tummarna för att vi inte blir nermanglade i den Svenska myndigheternas byråkrati. Vår väg skiljer sig från exempelvis Tyskland där man valt att ha tydliga lagstadgade nationella regler för modellflyget om hur man får flyga medan här i Sverige ska modellflygklubbarna godkännas enligt sex punkte (https://transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-luftvardighet/dronare/nya-regler-fran-1-juli-2020/modellflygklubbar-och-modellflygforeningar)r.

Blir lite advokatkaraktär på mina funderingar men så har man också i Tyskland kontaktat advokater. Måste vi följa de fyra punkterna enligt EUs artikel 16 §2b istället för ett nationellt lagverk enligt den enklare EU artikel 16 §2a som man gör i exempelvis Tyskland?

§2a) Relevanta nationella regler.

§2b) Modellflygklubbens eller modellflygföreningens etablerade rutiner, organisationsstruktur och ledningssystem, vilketsäkerställer följande:
i. Att fjärrpiloter som använder luftfartyg inom ramen för modellflygklubbar eller modellflygföreningar ärinformerade om de villkor och begränsningar som anges i det tillstånd som utfärdats av den behörigamyndigheten.
ii. Att fjärrpiloter som använder luftfartyg inom ramen för modellflygklubbar eller modellflygföreningar får hjälp attuppnå den minimikompetens som behövs för att använda UAS på ett säkert sätt och i enlighet med de villkoroch begränsningar som anges i tillståndet.
iii. Att modellflygklubben eller modellflygföreningen vidtar lämpliga åtgärder när den informeras om att en fjärrpilotsom använder luftfartyg inom ramen för klubben eller föreningen inte iakttar de villkor och begränsningar somangetts i tillståndet och att den, vid behov, informerar den behöriga myndigheten.
iv. Att modellflygklubben eller modellflygföreningen på begäran av den behöriga myndigheten lämnar dendokumentation som behövs för tillsyn och övervakning.

På DMFV hemsida (https://www.dmfv.aero/) kan man läsa Gerhard Wöbbeking skriva om tysk rättskultur: "En förenings egen reglering av modellflygverksamheten är helt överflödig i förbundsrepubliken Tyskland som inte är ett juridiskt-politiskt U-land".

Man kan också läsa advokaten Carl Sonnenschein svara: "DMFV med sina medlemsklubbar och medlemmar har på avgörande sätt kunnat påverka den nya versionen av LuftVO 2017 som har betydelse för modellflygplan. Det är förmodligen unikt i världen att det inte finns någon exakt höjdgräns för modellflygplan."

Hoppas min oro är obefogad om att vi hamnat i armarna på en svensk myndighet som kan hävda EU reglerna enligt den krångligare §2b och i princip i framtiden förbjuda vårt modellflyg utanför godkännandet. Jag tycker det vore på sin plats att det finns ett tydligt klargörande om det är §2a eller §2b som gäller här i Sverige.

/ Ingemar