handdator

Visa fullständig version : Köra in thunder tiger??



Costia
2020-10-29, 21:27
Hej, har nu börjat ta tag i min thunder tiger s50 igen.
Tycker det känns så konstigt när man läser i manualen im hur man ska köra in den..kollar man factory settings så står det tex. Lsn 1 1/4 ut, men det finns en skruv på baksidan och en på framsidan av förgasaren. Den I framkant av förgasaren ska stå 5 1/2 ut.

Hur ska man göra när man ska köra in denna motorn?
Bilen är en thunder tiger mta4 sledge hammer s50.
Länk till manual om någon vänlig kan förklara bättre.

https://www.manualslib.com/manual/404202/Thunder-Tiger-Sledge-Hammer-S50.html#manual

Ken1
2020-10-29, 21:32
Fem och ett halvt varv ut på lsn (low speed needle) och 1 och ett fjärdedels varv ut på den andra nålen..Den ena sitter i förgasaren, kolla om öppningen i förgasaren blir större, du får nog ta bort filtret först. ��

Costia
2020-10-29, 21:50
Okey, men vad jag förstår så är det väl typ samma skruv.. fast från olika håll. Hsn ska vara 3 1/2 varv ut isf vet jag. Men hur går jag tillväga för att köra in den?
Mvh Christian

Ken1
2020-10-29, 22:53
Värdena dem har i manualen bör fungera fint för att köra in motorn med. Tanka upp och kör bara. Men du behöver inte fläska på full gas hela tiden. Kör lite blandad fart bara.. kanske sätta blandningen en aning rikare dvs skruva in nålarna något ifrån start värdena. Inget speciellt tror jag att tänka på, mer än att som sagt köra några tankar lugnare.. skulle tro att dagens motorer är rätt bra inkörda från fabrik och således ingen speciell inkörning som krävs.

Costia
2020-10-31, 09:08
Värdena dem har i manualen bör fungera fint för att köra in motorn med. Tanka upp och kör bara. Men du behöver inte fläska på full gas hela tiden. Kör lite blandad fart bara.. kanske sätta blandningen en aning rikare dvs skruva in nålarna något ifrån start värdena. Inget speciellt tror jag att tänka på, mer än att som sagt köra några tankar lugnare.. skulle tro att dagens motorer är rätt bra inkörda från fabrik och således ingen speciell inkörning som krävs.


Okey, tack då får jag försöka att starta upp den nu i helgen och se om jag lyckas.
Mvh Christian

Costia
2020-11-14, 18:38
Idag fick jag bilen att gå riktigt bra, men har en liten fundering...alla trådar man läser så har man HSN runt 3 till 2 varv utskruvade. Men nu när jag kom hem och kikade på min inställning så stod den endast på 1 1/2 varv ut. Var den längre utskruvad så gick den inte upp på höga varv alls. Ska jag behålla inställningen eller är det något som är fel inställt? Hsn på 1 1/2. Lsn står på 6 varv msn 1 1/4.

Costia
2020-11-15, 16:26
Bumpar denna... i manualen står det initial setting står det 2 1/2 till 3 ut på HSN, ska jag vara orolig att min går bra på 1 3/4?? Har kört staken ur sidan på en sådan motor innan så jag är lite nojig... men tempen gick inte mer än till 90°c men bilen gick som ett skott, ställde jag ut nålen lite så vill den inte växla till 2:an.

Mr.Bob
2020-11-15, 18:01
När jag nålar in mina motorer(flyg) så öppnar jag throtteln fullt och justerar in nålen tills jag hör den sjunger som finast, ev att man drar ut nålen ett par hack för att den inte ska gå för snålt och nypa eller dö oförutsett.
Alla motorer har sina egna inställningar, beror på hur man kört in motorn, vilka väderförhållanden man har, vinter eller sommartid etcetc. det som står i manualen är riktmärken sen får man finjustera in efter hur man hör motorn gå som bäst.

Costia
2020-11-15, 18:28
Jo, okey det är ju klart att det inverkar med väder och temp. Men kan det påverka så mycket på nålen?? Tycker det låter lite med 1 3/4 på hsn. Men det kanske är normalt då?

McRegor
2020-11-15, 18:38
Soppan är ju också som en klart påverkande komponent. Sen kan ju rekommendationerna aldrig vara annat än ett möjligt startvärde och aldrig den helt optimala för varje motor-exemplar.
Roger

Costia
2020-11-15, 18:44
Jag kanske ska försöka att sluta oroa mig i onödan och köra på dessa inställningar.:-)

McRegor
2020-11-15, 18:50
Absolut - går motorn bra så kör och var nöjd och glad...:)
Roger

Costia
2020-11-15, 19:04
Gött! Var mest nojig eftersom staken gick genom blocket på min förra (samma som nu) och den motorn gick oxå as bra precis innan den small..

McRegor
2020-11-15, 19:28
Shit happens...:) Även med rovor som går bra.
Roger