Reklam

 
Visa RSS-flöde

hobbysweden.se

Video & Recension med GT Models Amax

Betygsätt det här inlägget
Radiostyrda helikoptern Amax är precis som GT Models övriga helikoptrar anpassad för nybörjare som vill lära sig flyga riktig 4-kanalshelikopter.
Det som är roligt med Amax jämfört med GTs andra modeller är att den är klart större. Kroppen är lika lång som en 450-helikopter.

Amax är en bra rc helikopter för att hovra och träna landningar med. Jag tyckte den var för försiktigt inställd som den kom i boxen och flyttade därför ut länkarna på servoarmarna för att få större rörelser. Det ska inte behöva ta sekunder att få helikoptern att reagera med fullt spakutslag, vilket det gjorde första gången jag flög den. Eftersom Amaxen är långsam går den inte särskilt bra att flyga när det blåser. Den upplevdes också lite baktung och stod även av den anledningen lite för stilla i luften. En tyngd i fram och man får mer fart i helikoptern. Jag löste detta genom att tejpa fast ett R6 batteri ovanför helikopterns batteripaket.

Vad gäller batteriet så sitter det väl inbakat. Man måste lossa på tre skruvar för att få bort kåpan för att sedan kunna skruva bort det. Detta betyder ett onödigt stort projekt om man vill skifta mellan olika ackar. Annars är originalbatteriet bra och ger en flygtid på över 10 minuter per laddning.

En smart detalj på Amax är att man satt stjärtrotorn ovanför den horisontella stabilisatorn. Detta gör det nästan omöjligt att skada stjörtrotorn. Men för den som lyckas medföljer både extra stärtrotorpropeller och extra huvudrotorblad.
Radion till den här modellen ser identisk ut med Walkeras nyaste 4-kanalsradio WK-2402. Tyvärr är det inte Walkeras radio och den har inte fullt lika mjuka spakar, men den har samma LCD-display och funktioner, vilket är bra.

GT Models Amax kan jag rekommendera till dig som letar efter din första radiostyrda helikopter och för dig som vill se om den här hobbyn är något för dig, utan att lägga ner några stora pengar. Om du tidigare har flugit koaxial rc helikopter och vill ta steget vidare skulle jag inte rekommendera Amax, utan en snabbare helikoptermodell. Detta är en första helikoptermodell.

Så till videon.
Den är filmad 13e maj vid Fålhagens IP i Uppsala och det är jag, Henrik, som testflyger GT Models Amax.



/henrik

Kommentarer