Reklam

 
Visa RSS-flöde

Mattias S

Goldwing Sbach 342 50cc

Betygsätt det här inlägget
Citat Ursprungligen postat av Mattias S Visa inlägg
Tjena.

Nu har jag inhandlat mig en Goldwing Sbach (Orange) från Full Kontroll.
En trevlig modell. Mycket förberett.

Alla roder utom sidoroder var limmade. I manualen så står det att man ska borra för roderskruvarna till linkaget men det var redan förberett så det tackar jag för.

Vantskruvar till linkaget var något nytt för mig. En stång som är högergängad i ena änden och vänstergängad i andra änden. Med en fyrkantskruv i mitten så var det väldigt enkel att montera samt justera längden på linkagearmen.

Linkaget och vajrarna till sidorodret var nästan färdigmonterat. Det var bara främre delen av vajrarna/linkaget till servoarmen som behövde monteras, spännas och klämma åt hylsorna för vajern.
Dock bytte jag ut de två kullinkarna som sitter på den gängade stången genom sidorodret. Jag antar att man ska skruva dit dem som på alla andra roderstänger men de här två gick bara att trycka dit utan att gänga. Kanske är det meningen att det ska vara så? Tänkte att de kanske hålls på plats då vajrarna spänns.
Eftersom det inte finns utrymme att sätta några låsmuttrar ytterst på roderstången så känndes det bättre med att par kullinkar jag kunde gänga på plats.

Läste på nätet att bränsletanken inte var någe vidare så nu sitter det en 3W tank i.
Hade önskat en på 500 cc men fick inte tag på någon så det blev en på 750cc.
Man behöver ju inte tanka fullt om man vill spara på vikten. Jag fick vrida tanken lite för att få plats med luft/tanknings-nipplarna/slangarna under huven.

Det sitter en DLE 55 med canisterdämpare i modellen som jag hade i min förra Sbach (Flight-Model) men ni som läst "Vingrör som gick av i luften" vet ju hur det gick med den modellen.

5 st Power HD 9150MG servon sitter i kärran men tyvärr så har ett blivit grillat.

Jag hade hoppats på premärflygning i morgon men det ser ut att få vänta.

Jag skulle bara justera roderna och ställa in expo/dualrates på radion så hade det varit klart men när jag kopplar på strömmen så åker vänster skevroder ner till max och det börjar lukta bränt och en vit rök kommer någonstans.
Jag kopplar genast ur accen och börjar kolla vad som kan ha varit fel.
Jag har vänt servokontakter fel förrut och det har aldrig hänt något förrutom att servot inte fungerar.

Efter lite felsökning så upptäcker jag att förlängningskabeln till vänster skevroder är felkonstruerad. Den gula kabeln sitter rätt men plus och minus är felskiftat. Är det det som har orsakat att servot blev kortslutet?
Ni som kan mer om detta så skriv gärna.

Det är ju lätt att missa att kabeln är felkonstruerad. Speciellt som i det här fallet då kabeln är twistad.

Jag hoppas att jag kan få ett nytt servo och en ny kabel så förhoppningsvis kanske det blir flyga av på tisdag om vädret är skapligt.

Ska lägga upp någon bild på modellen längre fram.

Ha det!
I dag så provflög jag modellen.

Den känns något baktung. Accen ligger bakom vingröret men tycker det är opraktiskt att ha den framför tanken. Kanske får den plats bredvid tanken om jag behöver flytta.

Det som var det knepiga var att modellen drog neråt vid 75-100% gaspådrag men vid mindre gas så behövde jag ibland ge lite dykroder istället. Vid kniveggsläge så drog modellen sig mot stället och svängde skarpt.

Motorn sitter som den ska och spinnern passar bra mot kåpan så att justera motorn i höjdled är det sissta jag vill göra.

Har ni något bra tipps?
Någon som har en Goldwing Sbach eller annan 50cc modell från goldwing
eller någon som har själv haft det problemet med någon annan modell?

Tacksam för svar.
Taggar: Ingen Lägg till/redigera taggar
Kategorier
Okategoriserat

Kommentarer

  1. DrHankes avatar
    Skulle det inte funka att shimsa motorn med några brickor för att se om det räcker med den vinkeln?