Reklam

 
Visa RSS-flöde

Borren

DIY Tricopter. RCexplorer/Hallstudio mix

Betygsätt det här inlägget
Hej på er!

Tänkte skicka upp en liten "byggtråd" här.
Jag har tyvärr inte tagit bilder på allt under tidens gång, men tänkte vara torr & berätta lite bara... Med ett par bilder & kanske nån film på vägen.

Bakgrund
Jag har flera gånger tidigare varit nyfiken på RC FLyg & Helikoptrar, men har blivit avskräckt av kostnaderna (en 6kanals transmitter kostade ju 2.5k minst bara den). Jag har dock ALDRIG tidigare flygit något alls, inte ens kört radiostyrd bil sen barnsben (dingar 39 om ett par veckor).
I våras snackade jag lite med en jobbarkompis som köpt hem en "leksakshelikopter" ala WL toys i mellansize. När han berättade om quads & att man kunde handla "billigt" från kina började jag undersöka lite tillsammans med honom. Efter några timmars youtube insåg jag att jag hellre ville bygga mig en tricopter. Vi plockade ihop en komplett sats med motorer etc, samt turnigy 9x tx/rx & beställde!

Byggandet
Grejerna kommer hem, börjar löda & dona. OOps skulle testa servot & kopplar en esc fel POFF. Beställde en uppsättning förflashade RCTimer 30a esc.
Det visade sig också att jag råkat köpa ett hihgvoltage servo... /sigh orka vänta på kineserna igen... NOT! Plockade hem ett servo från rcflight.se, så man kunde köra på med byggandet.
(postar min setup i senare inlägg...)

Jag har byggt ram av 4mm byggplyfa & hade initialt 10mm bommar, numera är det 12mm bommar då de är lättare att handla & är ruggigt stabila

Min 2a version av trin (första versionen startades inte ens då den kändes så klen, inga foton tyvärr)
Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2141.jpg 
Visningar:	170 
Storlek:	105,2 KB 
Id:	40750

Maiden i trädgården efter en kort "övertalning" av kompisen
*filmsnutt kommer*

Denna flög jag med (enbart SL mode med KK2.0 standardinställningar) tills jag insåg att man bör skydda KK2 kortet & batteriet lite bättre. Finns ingen plats att sätta fast skydd pga storleken på mittenplattan... så ny ram.
Jag ritar själv ramen i Google Sketchup, enkelt, smidigt snabbt med vinklar & mått. Dessutom gratis

Version 3 av ramen blev såhär (inbyggt KK2.0 + esc.er, störtbåge i foam & batteriet på undersidan har skydd under sig) studsiga landningar har effekten att ibland trycka tillbaka en arm eller 2.
Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2503.jpg 
Visningar:	164 
Storlek:	325,1 KB 
Id:	40753

Vi det här laget flög jag runt rätt OK på SL mode (SelfLevel), kk1.5 standard FW. Och jag hade nog en total flygtid på ca 20-25 lipos (a ca 10-15min)
All flygning har skett över en betongplatta där man rivit en gammal fabrik, hårda landningar! Jag lyckades inte krasha en enda propeller! Men ack så skrapad & ruffig blev tri.n ändå...
Jag provade att hovra i acroläge några gånger, men ojoj de va ju svårt!

Framsteg!
Fick nys om att det fanns en flygklubb i närheten (som jag trodde var nedlagd) Där finns det ju GRÄS .. mjuuuukt å skööönt

Jag bytte de "studsiga" träningsställen till fasta plyfaditos. Körde nog 2 kvällar på klubben & kände att jag ville ut ur SL mode. Men det var ju ATTANS svårt i SL mode. Så jag fick googla mer, kolla youtube ytterligare några timmar (ojoj massa timmar på nätet, känner sig som en 14is
Konstaterade att man skulle prova det nya "acro" firmwaret från v911 som är en variant på orginalet med ett "noobmode". Googla fram 1.6++ på rcgroups för mer info.

Så. Nyflashad KK2.0 med 1.6++, inser att det här med PI(d) tuning är viktigt & gör lite försiktiga inställningar som avviker från standardinställningarna, känns ok.
Kör upp 3 lipos en kväll, har ett extra 3cell med mig... hmm. Måste ju testa flip/rolll (i SL stick mixing LOW).
DET GICK JU BRA! 2, 3, 4, 5,6 gånger. sen BOOM oops

Men den krashen var rätt väntad, hade räknat med krash på 1a försöket
*video kommer*
Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2743.jpg 
Visningar:	157 
Storlek:	128,5 KB 
Id:	40754
Lika bra att bygga om när man ändå måste laga..
Så jag byggde om ramen igen för att optimera för min egen setup.
Den blir lite mindre & jag slänger ut ESC.erna på bommarna igen (målsättning att köra på minimal frame senare).
Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	current_rev.jpg 
Visningar:	162 
Storlek:	89,0 KB 
Id:	40755
Med den nya framen är jag NOGA med vikterna & balansen, lyckas bra med att flyga in den så den inte driver särskilt mycket.
Flyger upp 3 lipos en kväll på klubben. Är rätt nöjd & kör lite hovring i acro utan några som helst besvär!? Flippar & rollar som en tok med Sl stickmixing mode. Antar att setupen är viktig då mina skills inte kan ha blivit så mycket bättre på en flygning typ....

Nu är jag "skitsugen" på att träna acro. ojoj

Åker ut ikväll & lämnar kortet i acromode från start. Hovra lite, flyga runt lite (75 stickscaling, 40% expo på AIL/ELE)
Nice, det går ju bra. Drar några flippar / rolls åt alla håll i SL stickmixing mode. Hojtar till polarn att nu blir det acroroll & flip.

Döm om min förvåning. Det är ju skitenkelt att Rolla/Flippa i acromode LOL. Jag har nog blivit lite bättre iallafall :P
*film kommer* Blev t.om en dubbelflip


Så.... ville bara skryta lite.
En farbror som är totalnoob, kan också lära sig. Jag har långt kvar till att flyga bra, smidiga svängar finns lixom inte. & det är svårt att hålla konstant höjd. Tips tas tacksamt emot för träning av detta.


Uppdaterar bloggen med lite mer film & bilder under helgen, tack för att du tog dig tid att läsa. Jag kommer bifoga ALLT som enligt mig är värt att veta om man ska påbörja tricopterbygge & flygkarriär som noob.

Kommentarer

  1. simonarvestrands avatar
    trevligt.

    vart i landet finns du ?