Reklam

 
Sidan 5 av 5 FörstaFörsta 12345
Resultat 81 till 98 av 98

Ämne: KMP SPIT...

  1. #81

    Standard Vingen klar....men luckorna då?



    Vingen klar, men trots att jag har tagit ut hjulbrunnarna ända till vingens överkant sticker fortfarande ställbenet ut vid navet. Detta kommer att vara ett problem för ställluckorna. Funderar på att helt sonika slipa ner det överskjutande materialet då det är aluminium. Hur har ni andra löst detta ? Bokis? Christer?



    Vidare har jag börjat med motormontaget. Har nu till slut bestämt mig för Saito 180:an, ruskigt övermotoriserad, men hjälper tyngdpunkten och kommer orka dra en hyfsat skalalik prop.

    Jag har fortfarande inte fått min spinner från Danmark, vilket gör det hela en smula problematiskt. Bokis / Christer, är spinnern helt slät på baksidan, eller bygger den något ( tjockare gods vid centrum ? )

    Jag är oxo rejält bekymrad för motorkylningen då det inte finns varken kylluftinsläpp eller utlopp. Jag noterade från christers länk att en del har gjort riktiga avgasrörsutsläpp för att få ut kylluften den vägen, men känns som överkurs för mig. Jag har nöjt mig med att ta upp hålet för cylindertoppen med god marginal.

    Funderar på om man ska ta upp ytterligare ett hål längre fram samt ett längre bak samt lägga in lackade aluminiumgaller för att försöka få ett vettigt kylluftflöde. Några ideér?


  2. #82
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Dobbis,snyggt! Vad det gäller utsticket så ha det kvar första resorna,i luften kommer det knappast att störa ögat..
    Å kylning..Jag tog upp hålet bakom toppen ca 3-4 cm och har inga problem med kylningen so far,det räcker för min SY..Du har ung.
    samma utstick på saiton så det borde funka!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #83
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 155
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard Re: Vingen klar....men luckorna då?

    Snygg vinge Dobbis!!
    Tyvärr har jag inte gjort mer på min, så jag känner inte till problemet med att hjulaxeln sticker ut vid hjulet. Men stället är helt uppfällt och låst?

    Vad gäller Brian Taylors spinner: Den är helt slät på baksidan, så du borde kunna använda "vad som helst" tills du får din spinner.

    Håller med Bokis, prova med det lufthål du har. Går motorn varm är det dax att göra något åt saken!
    Brian Taylor har en sinnrik lösning på många av sina modeller, bl.a. sin Spitfire. Han lyckas ofta dölja cylindern helt och hållet. Han gör då en lucka framför cylindern som är fäst i gångjärn i framkant och hålls stängd av en svag fjäder. Luckan är alltså stängd på marken, men när det blir fart på modellen öppnas luckan!! Knappt synnligt i luften!

    Liten rapport från mitt bygge mitt i semestern!!:



    Har nu gjort lite jobb på det inbyggda linkaget till höjdrodret. Stabben riktas in rakt, kroppens kontur ritas på med blyerts och sen skärs klädseln försiktigt bort ca 5 mm innanför. Undvik att skära i plankningen.
    För att få Du-Bros elevator joiner (hittades på Söder) på plats fick jag skära en del i bakkantslisten. Listen är modiga 10x20 mm, men jag valde ändå att öppna upp och förstärka listen med två 4 x 10 mm furulister som går mellan de innersta spryglarna. Det finns ju ARFer som tappar stabben, och jag vill inte att min Spit ska vara en av dom....
    (Efter mitt kirurgiska ingrepp i stabilisatorns inre kan jag rapportera att även här har man gjort snygga lätthål för att hålla nere vikten!)



    Kroppen fick filas till för att ge plats åt elevator joinern.



    Linkaget på plats och hålet igensatt. Höjdrodren har rejält med balsa där jag fick borra, blir bra grepp. Även framkanten av rodren filas ur för joinern. De inre gångjärnen fick flyttas ur några mm, men det var snabbt fixat. Å så fick jag ta av lite på armen, risk att det skulle ta i sporrhjulet i uppfällt läge.



    Stabbe, höjdroder och linkage ihopmonterat. Men inte limmat, detta får göras efterhand allt monteras i kroppen.

  4. #84
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 155
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Hej alla i sköna sommarvärmen!
    Det är kanske dax att avrapportera vad som hänt sen senast? (Då avses inte en vecka i bil i södra Sverige, 3 dagar på Skala-VM eller all den f-rb-nnad- målningen hemma :evil: )

    Stabben och höjdlinkaget monterades på plats, och stabben limmades med tjock CA. Eftersom jag tagit upp hål för sporrhjulet kom jag även åt invändigt för en sträng lim. (Tack Bokis för tipset!) Höjdrodren borrades upp för linkaget och limmades fast, på samma gång kom sidrodret på plats. Nu börjar Spitfirens sexiga linjer skönjas, speciellt med infällt sporrhjul!! 8)







    Hjulbrunnarna i plast ratades på tidigt stadium, här gällde 0,4mm plywood. Precis som Dobbis gjort. Klädseln skars till efter kanten och en remsa ply klipptes ut .....



    .... och limmades fast.



    Byggsatsens landställsben är försedda med en ögla för "fjädring". Uttag för denna finns både i vingen och i de medskickade plastbrunnarna. Men eftersom jag införskaffat Robarts fjädrande ben (670 Straight RoboStrut 1/2") behövs inte detta FULA uttag. Klädseln skars generöst och båda sidorna från landställsmekanismen till hjulbrunnen kläddes även den med 0,4 ply. Några mm klädsel värmdes sen ner över plywooden.



    Voila!!

  5. #85
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Christer! PGA Åskan har tagit min dator så har jag inte kunnat kommenterat dina sista bilder men nu.....ASCH VA STILIGT!
    Jag blir tårögd! O att det sen sätter lite press på Dobbis är en bonus!
    Jädrans va stiliga landställsbrunnarna blev! Keep i going!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  6. #86
    colssons avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Kanonfina landställsbrunnar!!
    / Christian Olsson

  7. #87
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 155
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Tack för alla trevliga kommentarer!
    Det var faktiskt inte så svårt att göra det, och ser mycket bättre ut än de medskickade hjulbrunnarna i plast.

    En fråga till andra byggare: Jag har läst/trott/antagit att de hjul som följer med byggsatsen skulle vara 100 mm i diameter. Provade dom i min vinge och de kändes väääääldigt tajta. Mätte hjulen och de var snarare 109 mm i diameter... PDT_Armataz_02_36 Letade fram ett par gamla Robart 4" och de passade mycket bättre, kommentarer någon?

  8. #88
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 155
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ChristerL
    En fråga till andra byggare: Jag har läst/trott/antagit att de hjul som följer med byggsatsen skulle vara 100 mm i diameter. Provade dom i min vinge och de kändes väääääldigt tajta. Mätte hjulen och de var snarare 109 mm i diameter... PDT_Armataz_02_36 Letade fram ett par gamla Robart 4" och de passade mycket bättre, kommentarer någon?
    Svarar mig själv här. Kollade ett engelskt Forum och där angav de medskickade hjulen till 110 mm. Tydligen ganska nära "skalastorlek", de borde vara närmare 106 mm enl. "en som vet". Blir nog mina Robart i alla fall....

  9. #89
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 097
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis
    Christer! PGA Åskan har tagit min dator så har jag inte kunnat kommenterat dina sista bilder men nu.....ASCH VA STILIGT!
    Jag blir tårögd! O att det sen sätter lite press på Dobbis är en bonus!
    Jädrans va stiliga landställsbrunnarna blev! Keep i going!
    Tur att du har fått ihop burken igen, det har varit lite klent med trafik i universum på sistone... rayer:
    /\/\vh // /\/\r J.

  10. #90

    Standard Centrering av hjulen.....

    Christer.....Hamnade hjulen i mitten av brunnarna med rätvinklig ställmekanik?

    Ser ut på dina bilder som om även dina hjul kommer in för långt bak ( brunnen känns som den borde vara 5 mm längre bak alternativt annan vinkel på infästningen )...men kan vara en synvilla.

    Effekten för mig blir att luftcylindern inte ligger rakt i utskärningen utan tangerar framkanten lägst ut.

    Hmmm.... skall verkligen herr Landberg tvinga mig till att fixa ett infällbart sporrställ för att inte helt tappa självrespekten......?

    Christer, det ser ut som din kärra blir kanon ! Skickligt.

    Har du funderat nåt på KMP 109:an? Polaren köpte en...slö som han är ligger den i kartongen fortfarande...men jag måste nog ha en sån oxo. Superb.

    Dobbis

  11. #91
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 155
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Dobbis,
    Jag förstår vad du menar. Hoppas kunna fixa det med mindre hjul och göra som du med luftcylindern....
    (KMP 109a? Nja, den är läcker men hoppas på andra trevliga kärror :roll: )

    Tyvärr har jag inte kunnat testa ställen infällda ännu eftersom byggbeskrivingen felaktigt visar hur slangarna ska monteras på luftventilen. Ringde Bokis igår som i alla fall mindes att LUFT IN skulle vara nippeln på sidan. "Sen är det bara att prova", sa han skrattandes. Vilket jag gjorde och gjorde och gjorde, men inte f-n fick jag det att fungera. (Backventilen i systemet sitter allså i luftventilen.)
    På gränsen till nervsammanbrott ringde jag ånyo leg. psykolog Bokström ikväll, som bekräftade att slangarna SKA sitta enligt nedan bild. "MEN det går inte att fylla med handpump, du behöver högre tryck".



    Så här SKA slangarna sitta enl. psykolog Bokström! Han rekommenderade att införskaffa en stycken 12 V kompressor på Biltema. Kikat på www.biltema.se men hittar inga. Clas Ohlson har denna, någon att köpa?:



    Kompressor, med tryckmätare, för pumpning av däck, madrasser, leksaker mm. 12 Volt DC.
    Max tryck 250 PSI/17 Bar. Strömförbrukning ca. 8 Amp. 79.00 Kr



    Eftersom jag ska ha cockpit har jag fått göra en ny servobrygga. Problemet var var den skulle sitta, så långt ner i kroppen som möjligt (mer utrymme för cockpit) och så långt fram som möjligt (kärran blir baktung ändå). Placeringen blev en kompromiss, fast nu får jag inte rum med en hel cockpit.... Golvet kommer vara i "rumphöjd" på piloten, blir att amputera honom vid knäna.
    Servon fr.v: Höjd, sida (vajerstyrning!) och landställ. Den senare med stötstång till sporrhjulet, luftventilen kommer kopplas till denna också. Har inte bestämt mig för styrbart sporrhjul ännu. Möjligheten finns ju att fixa det senare om det visar sig behövas.




  12. #92
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Det Freudianska inslaget i denna tråd ger oss en djupare insikt inför de själsliga dilemman som man kan ställas inför i denna djupsinniga hobby....
    // "Farbror Barbro"
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  13. #93
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 155
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet.........

    Byggtråden fortsätter nu här:
    http://www.rcuniverse.se/viewtopic.php?t=648 (KMP Spit Part II)

  14. #94
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Nu har jag dreglat flera gånger över denna byggtråd och till sisst tagit mig i kragen och beställt mig en egen kärra. Dock ingen spitt men en P-47 Thunderbolt. Till mitt stora förtret var den dock restad hos Östersunds modellhobby, dom räknar med in leverans någongång i mitten-slutet av September :? Suck! Denna väntan.
    Jag har en ombordglöd som jag köpt för längesedan som jag tänkte använda i denna "Jug", men är osäker på hur man bäst kopplar det hela och samtidigt ska kunna använda yttre glödanslutning. Om någon har en ide´så hör gärna av er. Ombordglöden är av fabrikat IGS.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  15. #95
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 155
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Har själv en IGS ombordglöd. Du har inte instruktionerna kvar? Vill minnas att allt du frågor om finns beskrivet där. Kan scanna av mina om du vill.

  16. #96
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard Ström

    Funderat lite på mottagare ack till dessa maskiner. Använder ni 4,8V eller 6,0V? Planerar för mitt kommande bygge, det är ju trots allt 8 servon som går åt samt att det är lite vikt i dessa modeller från KMP. PDT_Armataz_02_38
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  17. #97
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jag kör allt på 6 v men det har inget med vikten på kärran att göra,alla KMP warbirds är mycket lätta för sin storlek..Jag kör 6 v o futaba 3003
    till allt i dom utom höjden o det funkar för mig,det där med dyra servon ,det är nåt andra får skaffa,jag ser ingen som helst användning för dem i dessa kärror..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  18. #98
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Då tackar jag för tipset. Håller med dej prexsis vad det gäller dyra servon. Överlåter det oxså till dom andra, specielt om det nu inte behövs till denna kärra PDT_Armataz_02_27
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


Liknande ämnen

  1. KMP SPIT.. Part II
    Av Daemon i forum Byggdagboken
    Svar: 509
    Senaste inlägg: 2009-05-23, 15:04
  2. Kyosho Spit TP
    Av Wulfman i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 16:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •