Reklam

 
Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 98

Ämne: KMP SPIT...

  1. #21

    Standard

    när blir det premiär flygning med den då?? =o)

  2. #22
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Bygget skramlar vidare mot nya öden... Servona börjar ramla på plats,inga konstigheter men en lustig lösning av gas-sevot,sätts fast på skottet bredvid motorn så där får ett HS-81 sluta sina dagar..Resten av servona är standardhistorier,i vingarna 4 st futaba 3003 ,sidroder nåt skumt graupnerservo jag hittade men till höjdrodret klämde jag i med ett 6,5 kg Hitecsevo,lyx ska det vara där i min mening! Monterade ett par billiga struttar så det blir i alla fall lite fjädring och orginaldäcken har en passform i hjulhusen så man fick använda kofot för att få ur dom,där sitter det ett par H-9 3 1/2 tums däck a en hundring i stället,det som följer med är 4"....En sak som inte stämde i min bygganvisning var inkopplingen av tryckluftsslangarna,2 av dessa ska byta plats för att det ska funka men funktionen på ställen verkar bra!
    O m nån är intresserad får jag försöka lägga upp en skiss på hur det ska vara..
    Bifogar också ett par bilder på hur den ser ut i kroppen,gillar nämligen att dom har skickat med tvärgående plywoodbitar med hål i som man monterar på stängerna innan dessa sätts på plats,när det är gjort så limmar man fast dom mot spanten och då blir det mycket mindre svaj i linkaget...
    Nåt som jag inte är förtjust i är att hålen för pinnarna i framkant på vingen o i kroppen inte är förborrade :x (alltid nervöst för mig)
    men den här gången gick det strålande så klockan 11 i går kväll så skruvade jag ihop allt å ställde ner det på golvet för att mysa lite
    Sen konstaterade jag att jag saknar påfyllningsventiler för luft o bränsle(blir Robart resp. Dubro) och simprop ombordglöd,kan lika gärna ha det för den behöver lite vikt framåt..Annars så verkar det lovande! 8)
    Bilder var det:






    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #23
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jahaja...Det lackar mot slutet eller jul eller vad man säger...
    dekaltrimmning har utförts o lite plastbitar har klistrats på..Fattas gör uppskärning av spinner (brrr...) luftintag o oljekylare,ställbeklädnad och ytterligare ett gäng plastdetaljer men nån skrek; MAT!!! och det gick inte att motstå.. ops: Tycker att resultatet av mödan ser förbaskt bra ut
    i alla fall å bilder är alltid roligt,önskar härmed att det ramlar in fler fotografiska bevis på medlemmars flygetyg! Rensade dessutom upp i kroppen o det är den första av dessa bilder,nu syns nog ventilen o det övriga bättre. För den som tänker skaffa en KMP så rekomenderas härmed att man byter ut slangen mellan kropp o vinge mot en standard 2/4 mm luftslang(eurokit standard),skarvmuffen trivs inte riktigt med halvmjuk slang,Dr Hanke vet! (den är förtvivlat svår å få isär då!)
    vad tycks?


    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  4. #24

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Själv har man precis fått in alla servon i vingarna..... och där står Bokis mer eller mindre färdig :? Men den ser go ut, inget snack!!

    Bokis, kan man få bättre bild på hur du skar upp motorkåpan? Funkar de medskickade stötstängerna till höjd å sida OK?


    För de som också bygger KMP Spitfire, lite missar i beskrivningen & tips (hittat på Internet):
    - Skevservot ska monteras med servoarmen mot vingspetsen, annars finns inget trä i skevrodret att fästa roderhornet. Precis som Bokis gjort på sin:



    - Många tycker de medskickade 100 mm hjulen är för "tajta" i hjulbrunnarna, de ska också vara för stora "skalaenligt". 95 mm ska vara bättre. En del väljer att hoppa de medskickade hjulbrunnarna i plast och gör egna i 0,4 mm plywood

  5. #25

    Standard

    vet inte om jag missat det, men vad har spinnern för mått Christer?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  6. #26

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av drhanke
    vet inte om jag missat det, men vad har spinnern för mått Christer?
    Mätte precis på min Brian Taylor spinner = 113 mm.

  7. #27
    peiters avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    356
    Jobb
    Grafiks formgivare/Flexotryckare
    Klubb
    Arvika Mfk

    Standard

    HJÄLP ALLTSÅ 8) Detta är verkligen inte bra , måste man alltså
    gå och köpa sig en spitt nu då :wink:
    M.v.H Peter "Pastorn" Åsman
    Arvika MFK

    We are blessed with things that fly.

  8. #28
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Å så var det motorkört oxå..Mina farhågor besannades inte ,trodde tanken
    skulle sitta för högt men näe,det funkade strålande,SY 120:an tickade på så jag tror jag skippar ombordglödet på den,den trottlar fantastiskt! Så nu ska jag förbi en lastbilsdäcksverkstad å hämta vikter,för det,det behöver den..
    Hs-81:an fick bytas ut som trottelservo för den ville vandra lite å det gillas inte,annars så sög det faktiskt lite att ta upp den men som tur var så kollade jag c.g den här gången ops: å en 4 hg ska den nog ha..Men det spelar ingen roll,kärran är väldigt lätt för sin storlek...Plastdelarna börjar hamna där dom ska å den är såå läcker,bättre än jag vågade hoppas på! Så får se när jag har skaffat vikter..he,he...
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  9. #29

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Bokis,
    jag tror du glömt något i DIN Spitfire!


  10. #30

    Standard Dags för locklyft KMP Spit

    Christer, Bokis, nu är det dags för nästa KMP spit att gå i produktion.....

    Några frågor till Er som ligger "före".

    1) Vilken motorstorlek använder ni? Jag velar fortfarande mellan Saito 100 och Saito 180.

    2) Motorkylning, finns ju ingqa värmeavledningskanaler alls ( varmluft ut ). Hur har ni löst detta?

    3) Spinnern bokis...vill ha ! Kostas dineros ? Varnånstans?

    Dobbis

  11. #31

    Standard

    flygpan bokis, spinner herr landberg
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  12. #32
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tjena dobbis å välkommen! Spinnern är köpt i Danmark,Christer köpte åt mig å han kan nog svara exakt var.när o hur å hur många kosta(tror runt en 250 spänn..)...å den är rysansvärt passande elle hur? Motor installation ja...Tror att den flyger med en 10 cc om det skulle vara så illa,med en SY 120 så blir det raketprestanda..Jag har bara tagit upp ett ganska rejält hål runt toppen o med det utstick
    som blir så har den inte gått varm(eller ens i närheten) när jag har gasat den på backen..Om du inte läst tråden så kolla tyngdpunkten,den behöver ett lass bly så vad du än sätter i nosen!
    Nu får du sätta fart,var det inte någon som kom med en utmaning om en tävling i hopskruvande av ARF ifjol? 8)
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  13. #33

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Spinnerleverantören här!

    Som sagt tidigare; Spinnrarna är inköpta på Pitch Skala Hobby i Danmark (http://www.pitch.dk/shop/index.php). De är egentligen för Brian Taylors lösvirksbygge för en Spitfire XIV/XIX. Har tidigare nämnt att den är någon mm för liten, men tror f-n att den är EXAKT. Ser riktigt bra ut!! Jag betalade 290 SKr styck inkl frakt, men då beställde jag mer saker. Maila å fråga!

    Ska stoppa en Saito 1.20 i min, bör räcka och bli över! Blir en hel cockpit med instrumentpanel mm mm och det finns även funderingar på infällbart sporrhjul 8)

  14. #34
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Om någon har en tumme över så får den gärna hållas,i afton tänkte jag
    luftdopa den.
    Känner att jag behöver moraliskt stöd från likasinnade modellflygarkamrater ops:
    Rapport kommer....om det går bra :wink:
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  15. #35
    peiters avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    356
    Jobb
    Grafiks formgivare/Flexotryckare
    Klubb
    Arvika Mfk

    Standard

    Tummar hålls
    M.v.H Peter "Pastorn" Åsman
    Arvika MFK

    We are blessed with things that fly.

  16. #36
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    KL 19.24..UNDERTECKNAD STRYKER EFTER HUSVÄGGARNA FÖR Å KOLLA ATT INTE DR HANKE LIGGER Å LURKAR I VASSEN..

    19.26...SPITTEN SMYGS UT PÅ GRÄSMATTAN,ÄGARENS BLICK FLACKAR,KNÄNA KLAPPRAR,Å TRANSPIRATIONEN HAR NÅTT EN ENASTÅENDE HÖG NIVÅ..

    19.27 ÄGAREN FÅR KNAPPT PÅ PÅFYLLNINGSNIPPEL FÖR O TANKA,HÅLET ÄR HELT PLÖTSLIGT FÖR LITET

    19.28 RADIOPÅSLAG,GLÖDEN Å SÅ....VA FAN E STARTMOTORN!
    NU HAR MAN CHANSEN ATT ÅNGRA SIG MEN NEJ..DÄR LIGGER DEN JU...


    19.29 BRUUUUUUM! SATAN ,DEN STARTADE,DÅ KAN JAG INTE SKYLLA PÅ DET HELLER..TAXAR UT,KONSTATERAR ATT,JA DEN ÄR VÄLDIGT LÄTT I RÖVEN..Å SÅ GASA...

    19.30-19.42 jÖSSES,VAD HÅLLER JAG PÅ MED? INGEN ÅTERVÄNDO,LIIITE HÖJD O YESS,DEN ÄR PÅ VÄG UPPÅT NÅGRA KLICK PÅ SKEVEN Å DEN GÅR SOM PÅ RÄLS PÅ HALVGAS..ETT PAR ROLLAR,EN LOOPING Å EN TRYCKARE,JÄDRAR VAD DEN FLYGER BRA,GASAVDRAG,UT MED KLAFF,INGEN BALLOOONING? SAKTAR AV SÅ SNÄLLT,TESTAR ETT PAR SVÄNGAR O SEN BARA FLYGER JAG Å NJUTER!
    PUBLIKEN VET INTE TILL SIG AV LYCKA(MIN FRU, DOTTER ,EN RÖD KATT SOM REDAN SAKNAR K-Å ATT HA O LIGGA PÅ,TVÅ HÄSTAR O GRANNENS KOR SOM HAR KOMMIT TILL EVENTET)
    LANDNINGEN VAR NOG DET BÄSTA PÅ HELA FLYGNINGEN,DEN BARA SMÖG NER I DEN VARMA,VINDSTILLA SOMMARKVÄLLEN...



    FAN VA EN FLYGNING KAN GÖRA EN GLAD!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  17. #37

    Standard

    bokis, mitt tangentbord e fullt av dregel, sluta skriv så där...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  18. #38
    TomasEs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    369
    Jobb
    Flygtekniker
    Klubb
    Sigtuna MFK, Östhammars MFK

    Standard

    Grattis Bokis till den lyckade provflygningen.

    Hade jag vetat om detta så skulle jag ha gjort en DrHanke( smyga uti hästhagen, kanske utklädd till en häst) , vad gör man inte för att få en provflygning på film .
    /TomasE
    Do you remeber when sex was safe and flying was dangerous?

  19. #39
    Zekees avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    604
    Klubb
    Ånge modellklubb

    Standard

    Ojojoj! En får gratulera till en verkligen lyckad kväll! Hoppas Spitten blir långlivad!
    --------------------------------------------------
    Proud Member of Ånge modellklubb...

  20. #40

    Standard

    hehe sist vart jag påkommen som vinbärsbuske, lite research hade varit på sin plats då de inte har sånna buskar i trådgården... bra tips är:
    Älg, hare, gräs, häst, äpplelträd, tall, gran mm
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Liknande ämnen

  1. KMP SPIT.. Part II
    Av Daemon i forum Byggdagboken
    Svar: 509
    Senaste inlägg: 2009-05-23, 15:04
  2. Kyosho Spit TP
    Av Wulfman i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 16:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •