Reklam

 
Sidan 4 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 98

Ämne: KMP SPIT...

  1. #61

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Ah film är iallafall film. Får se det som en trailer

  2. #62

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Ser oxå verkligen fram emot film på Spitten. Hämtade ett ex. hos K-Å för några veckor sedan, skall byggas i höst/vinter. Funderar starkt på att montera en Saito 125 i nosen + trebladig snurra.

    En fråga till Herr Landberg: Var får man tag i snygg helkroppspilot i skala 1:6 typ den Du har?? Hade tänkt att utrusta min Spit med skalainredning från Dynamic Balsa och då vill man ju gärna ha någon som styr kärran oxå..

    Kanonbra tråd!! Oerhört nyttiga tips inför det stundande bygget.

    Mvh, Lars Westin
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  3. #63
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Taygher,den snutt film som finns hittar du här:
    http://www.rcuniverse.se/viewtopic.php?t=332
    En bild säger mer än tusen bilder? Hmm,var har jag hört det nånstans..
    Det kommer mera! Å tusen tack för komplimangen,gör att man kan tänka sig att göra fler byggtrådar,kanske inspirerar andra å göra likaledes?
    AM hade dessutom f-bannat snygga piloter(påklädda!) med sig på barkis,
    funderar på att höra själv om Ove kan tänka sig å sälja en till mig!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  4. #64

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av taygher
    En fråga till Herr Landberg: Var får man tag i snygg helkroppspilot i skala 1:6 typ den Du har?? Hade tänkt att utrusta min Spit med skalainredning från Dynamic Balsa och då vill man ju gärna ha någon som styr kärran oxå..
    Värst vilka fina tilltalsnamn man fått!!

    Pilotfiguren kommer från Elite Force, min beställde jag från norska http://www.quartermaster.no/ men ser att de håller på att avveckla verksamheten.
    Ta en titt på http://scaleaircrewsupplies.co.uk/, de kan leverera flera av EFs piloter. De säljer också lättade figurer, från orginalets 300 gram ner till 100 gram. Ja t.o.m radiostyrda på 200 gr!!

    Du gör helt rätt Lars som lägger ner lite arbete på modellen, det är den värd. Min Mick Reeves instrumentpanel i skala 1:6 passade perfekt på 3mm när, så jag tror inte du får problem med DBs cockpit.

  5. #65

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Bugar och bockar för denna information, bäste Herr Landberg.

    Jag kan avslöja att jag även tagit kontakt med Keleo Creations i Staterna för att lägga vantarna på ett custom-avgas som består av vä och hö avgasstack med skalariktiga utblås (2x6st) som kopplas till motorn via grenrör och flexslang.

    Om jag lyckas fippla till detta inbillar jag mig att det kommer att bli skapligt läckert att titta på..

    Keleo´s hemsida: www.keleo-creations.com

    //Lars
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  6. #66

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Bokis,

    Limmade du stabben med 30 min epoxi? Vad tror du annars om lite CA?
    Har bara dåliga erfarenheter av epoxi i kombination med vingar/stabbar som ska skjutas in i kroppar. Det blir gärna klet på fel ställe.....

  7. #67
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tjena Krille! Jo Tack,medium CA O kicker EFTER att sakerna satts på plats,Tjock Ca en sträng som förstärkning efter fogarna,enda jag använde epoxi till numera är vingihopsättningarna..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  8. #68

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Tackar för det!!

  9. #69

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Lite bilder på hur cockpiten börjar se ut. Jag borrade/skar/filade ut ur kroppen och lämnade ca 3 mm runt. De som har Dremlar så klart. Området precis bakom där förarstolen kommer vara blev väl inte riktigt skalaenlig. Jag vågade helt enkelt inte skära för mycket i kroppen.

    De flesta delar är gjorda i lätt balsa med 0,5 mm plasticard pålimmat (CA). Delarna är sen målade med Tamiya Cockpit-Green. Ett lager till behövs!

    Instrumentbrädan från Mick Reeves var lite fnulig att få snygg. Man skulle skära ut instrumentfronten (små runda hål...) ur en tryckt etikett, inte det lättaste att få snyggt. Och en skuren papperskant blir alltid vit. Jag har testat att fixa med tuschpenna. Blir förhoppningsvis bra!!
    Har nu också gjort ett enkelt golv som skruvas fast eftersom jag inte bestämt mig för att göra öppningsbar huv eller inte. Alltid bra att kunna komma åt cockpit och pilot senare.

    Nu vet jag hur mycket utrymme cockpiten tar, övriga detaljer sparas till senare. Riktar nu in arbetet på stjärtpartiet, dvs infällbart sporrhjul och inbyggt linkage till höjdrodren.







    Trevlig Midsommar önskar

  10. #70

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Midsommarafton var inte alltför hård så jag har iaf gjort några framsteg: Gjutit luckor för infällbart sporrhjul.
    Jag spände upp Gladpack på kroppen och la sen på 4 lager glasfiberväv (25gr-165gr-165gr-25gr) vilka penslades med 24 timmars epoxi efterhand. Allt fick torka och sen var det bara att "lyfta av" skapelsen.
    Har nu också tagit upp i bakkroppen för det hela och min ställmekanism (Unitracts) kommer fästats på lister eller plywood.

    Fråga: Börjar kännas trångt i bakkroppen, funderar på att skippa styrbart sporrhjul för enkelheten. Är det någon som har erfarenhet av en liknande modell och då styrbart versus fast sporrhjul?


  11. #71
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    HEJA CHRISTER! Jämrans,det rör på sig! Å jag har skippat styrbart sporrhjul,funkar jättebra på gräs men på asfalt kan det bli lite lurigt..
    Sea furyn å spiiten är utan och det verkar funka bra!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  12. #72

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Ja, det är ju som du säger Bokis. På gräs går det bra, men asfalt.... Nej, det får nog bli styrbart i alla fall.

    Så var det efter viss vånda var det dax att ta fram borr/såg/fil igen. Fixade till ett lagom stort hål, landställsmekanismen går precis ner med lite trix. Byggde upp fästet av 2mm plywood och två furulister. Plywooden gör väl inte mer nytta än håller listerna på rätt plats när det är dags att limma. Jag får inte ner fästet med mekanismen påskruvat och då tycker jag det blir lite lättare så här..



    Hål uppskuret! Nu ser man också att tillverkaren har lagt in förstärkning för det medskickade sporrhjulet samt lagt in trä i fenans bakkant för pinngångjärnen. Well done!



    Min avgjutning av kroppen. När jag är nöjd med hålet är det bara att rita av på glasfibret, skära ut och dela på två! (= två landställsluckor)



    Sporrhjulsmekanismen på plats på fästet!



    Och uppfällt!



    Lite från sidan, ute!



    Uppe!!

    Nu återstår att limma in fästet. Först rugga upp kroppen invändigt och efteråt kanske förstärka med lite glasfiber.

  13. #73
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Snyggt Christer! Vet att Warben Bunkertson har en liknande lösning..för svårt för Bokis dock,kanske på nästa? Flygklar snart? PDT_Armataz_02_11
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  14. #74

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Flygklar snart?? Drar på semester nästa vecka, är sen ledig ytterligare tre veckor. Så vem vet, kanske klar i juli/augusti??!! Oj, inte heller att glömma att jag bokat hotell i Norrköping under Skala-VM med tre andra fantaster. 8)

    Men varför jäkta? Jag njuter av varje sekund på detta "bygge". Behöver bara göra det roliga, sk-tgörat är redan klart!

  15. #75

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Härligt att se, Christer!
    Riktigt häftigt med styrbart & infällbart sporrhjul, tänk om man skulle våga ge sig på detta.. Känns lite för svårt för mig dock. ops:

    Något jag aldrig förstått mig på är hur man får luckorna att öppnas/stängas, men jag antar att det kopplas till mekaniken som sköter sporrhjulet på något sätt..

    Ser fram emot att få följa Ditt bygge!

    //Lars
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  16. #76
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Christer ,dina bilder på det roliga +texten gillas! MEEERA!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  17. #77

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av taygher
    Något jag aldrig förstått mig på är hur man får luckorna att öppnas/stängas, men jag antar att det kopplas till mekaniken som sköter sporrhjulet på något sätt..
    Är inte heller någon expert på ämnet, men det enklaste är att göra ett litet fäste på varje lucka och sen montera en mindre gummisnodd emellan. När hjulet fälls upp går axeln mot snodden och luckorna stängs. Problemet kanske är att luckorna fladdrar för vinden i öppet läge, så jag tänkte prova med en fjäder av lämplig dimension. Hård nog att trycka isär luckorna i öppet läge, men mjuk nog för att fungera vid infällningen.

    Hightech alternativet är korta stötstänger från luckorna fästa i sporrhjulet, helst med kullinkar. Att räkna ut geometrin för detta är högt över mina mattekunskaper...


    Tack för alla glada tillrop! Lovar att fortsätta lägga upp bilder efterhand.

  18. #78

    Standard Då var det dags för Dobbis då

    Med min KMP spit.

    Jag kommer att dokumentera bygget i viss mån i denna tråd med avsteg från manualen samt med frågor och problem som uppstår med hopp om goda råd från herrarna som ligger en bra bit före mig.

    Innan jag får skäll för alla problem jag hittar vill jag fastslå att byggsatsen är utsökt i finnish och att de problem jag snubblar över sannolikt har med med mig att göra än byggsatsen.

    Som landningställsfetishist börjar jag genast med ställinfästningen och upptäcker snabbt 2 problem.

    1) Landningsställslinjen går inte genom centrum på det färdigutskurna hjulhålet. Inte ens nästan. Hjulcentrum hamnar 1,5 cm bakom centrum på hjulhuset. Elände. Har herrarna bokis och Christer upplevt detsamma?
    Konsekvensen är att hjulet tar i bakkanten med massor av tomt utrymme framför. Lösningen att vrida landställsinfästningen är inget vidare eftersom landställsbenet blir fett sned mot utskärningen. Har ej hittat någon vettig lösning här ännu.

    2) De medföljande hjulbrunnarna i plast är alldeles för grunda för att kunna svälja både hjul, ben och utanpåsittande lucka. Då jag hatar plastdetaljer och ogillar den kant som uppstår ersätter jag dessa med 0.4 plyfa som får gå ända ner till äversidans skin. Enorm skillnad, nu hoppas jag kunna få in ställen så luckorna ligger jämnt med ytan.

  19. #79

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Välkommen ombord Dobbis!

    Själv har jag faktiskt inte skurit upp för landställen än. Väntade till jag skulle få min Robart fjädrande landställsben levererade. De är nu avhämtade hos Bokis men pulat med sporrhjulet istället...:

    1. Känner inte igen problemet. Har läst på engelska forum att man haft problem åt andra hållet, dvs att hjulen tar i i framkanten på hjulbrunnen. Se här: http://www.rcmf.co.uk/4um/index.php?topic=23941.75 Vad säger du Bokis? Bilder på hur det ser ut Dobbis?

    2. Bara att instämma, plast är en styggelse. Jag kommer gå på din linje med 0,4 mm ply!

  20. #80
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Dobbis kunde inte hålla sig utan utnyttjade "tillifånen"
    Njae ,jag kände inte riktigt igen problemen först men när han förklarade vad det var så gick det upp ett parkeringljus..Å han är helt rätt ute,bygger upp landställsbrunnarna av plyfa så det kommer att bli tokfint! PDT_Armataz_02_44
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Liknande ämnen

  1. KMP SPIT.. Part II
    Av Daemon i forum Byggdagboken
    Svar: 509
    Senaste inlägg: 2009-05-23, 15:04
  2. Kyosho Spit TP
    Av Wulfman i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 16:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •