Reklam

 
Sidan 1 av 5 12345 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 98

Ämne: KMP SPIT...

  1. #1
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard KMP SPIT...

    Tänkte lägga upp lite bilder o klisterfyllda kommentarer om bygget av en Spitfire här,låd-uppackning skedde i går kväll o blev sugen på att göra en tråd av det..Aeroplanet i fråga är en KMP kopia av sir Reginalds mästerverk o kommer att förses med en 120:a mod. ASP/SY/SC
    (just den här står det SY på..)Modellen är en långnos mk14 ca,den där sorten som hade en vrålande griffon i nosen..Flygetyget ser fantastiskt fint ut,glasfiberkropp,plankade vingar o hela härligheten är lackat i lagom matta färger..Jag är ju mer än glad åt dessa kärror eftersom dom levereras med luftställ av hygglig sort o en godispåse som har funkat bra för mig att använda hitills,...inget märkvärdigt men användbart, så i mina ögon så får man mycket för pengarna.. Kommer att förses med Futaba std servon till allt förutom höjdrodret där jag gärna vill ha någe liiite starkare..Hoppas att det kan vara kul för nån annan å se lite bilder på det hela önskar:
    //Bokis
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  2. #2

    Standard

    okej så här långt har bokis kommit i projektet...



    i det här tempot kommer det nog va klart till jul... *ler*
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  3. #3
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    ARF?

    Almost Ready to Flip box lid open that is 8)
    /\/\vh // /\/\r J.

  4. #4
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    NÖFF!!
    (Nästan Över Förväntan Flygfärdigt)
    //Bokis 8)
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5
    TomasEs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    369
    Jobb
    Flygtekniker
    Klubb
    Sigtuna MFK, Östhammars MFK

    Standard Häcken full

    Hej

    Ojojoj :roll: det ser ut som att Bokis ligger efter lite, hela källaren full med jobb som ligger i kartonger och bara väntar på att bli ihopmonterade.
    Det är kul att du lägger ut byggtrådar, alltid lika intressant och se vad du pysslar med
    / Tomas Eklund
    Do you remeber when sex was safe and flying was dangerous?

  6. #6

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Bokis,
    Ge f-n å tafsa på den där kartongen, den är MIN!!!!!

  7. #7
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Christer,det hände en olycka....Kan du vänta ca 6 mån till på en ny?
    Paketet blev liite för platt,det var inte meningen att skopan på traktorgrävaren skulle hamna just där ops:
    Thomas,mail kommer,är hemma nästa helg!
    //bokis
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  8. #8

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis
    Christer,det hände en olycka....Kan du vänta ca 6 mån till på en ny?
    Paketet blev liite för platt,det var inte meningen att skopan på traktorgrävaren skulle hamna just där ops:
    //bokis
    Du är helt säker på att det inte är DITT paket som är platt??? :wink:
    Ska försöka "komma förbi" på måndag e.m.

  9. #9
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Å så var man igång,suget blev så stort så att jag kastade ut Christer
    (förlåt mig C.!) idag bara för att få komma igång..Bygget är konventionellt,inga konstigheter,ett par små aber men inget allvarligt..
    Har man byggt ett par ARF:er så är det inget man ligger sömnlös över,passformen på hjulhuset krävde lite funderingar å sen var det för femtielfte gången så att luckorna till klaffen har öppningen åt "fel" håll,
    kör man med en kanal å standardservon så får man tänka till lite så att
    bägge servona går åt samma håll..Finishen är bra och jag gillar passformen,den lämnar inget i övrigt att önska,spinner ingår inte men Herr Landberg har lokaliserat en skalalik spinner som jag med glädje lurade av honom,se bild. målet för dagens aktiviteter var att få till vingen i flygdugligt skick o det är uppnått.Nu några bilder:








    Hoppas att det glädjer nån!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    154
    Jobb
    Studerande
    Klubb
    Linköpingseskadern, Bigglesklubben, Malmens MFK

    Standard

    Ojoj! Jag vill se mer bilder!

  11. #11

    Standard

    DITO ^^^^ Meeer bilder!! detta forum ska kryyyylla av bilder jaaa bokis.. även mina på DC-3an

    Hoppas vi får se en film på kärran snart bokis!

  12. #12

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Utkastad? Well, jag spelade tydligen bra. Jag har aldrig haft så bråttom från Bokis som igår. Ville ju hem snarast för att lukta på min egen Spitfire! 8)

    Citat Ursprungligen postat av bokis
    Herr Landberg har lokaliserat en skalalik spinner som jag med glädje lurade av honom
    Kan berätta att denna spinner egentligen är för Brian Taylor och hans Spitfire Mk. XIV/XIX. Jag beställde min och Bokis från Pitch Skala Hobby i Danmark. ( http://www.pitch.dk/shop/index.php ) Helt korrekt i form, men liiiite liten kanske, typ så där 2-3 mm om man är kinkig. Men monterar man spinnern några mm från kåpan (vilket man bör), är spinnern HELT PERFECT!!
    Pitch Skala Hobby säljer annat godis som kan vara lämpligt för en KMP Spitfire, jag beställde också Mick Reeves instrumentpanel i skala 1/6.:


  13. #13

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Snyggt.
    Yikes, Pitch Skala Hobby var ju ett riktigt kalasställe!
    Kanske blir en byggsats till vintern

  14. #14
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Bygget snubblar vidare...Motorinstallationen är färdig(bild kommer) å den var intressant..Ringde en bekant (Mr Warben Bonckert,Filosofie Dr i WW II) som föreslog följande,I ritningen finns ett mått från brandvägg till proppwasher...Montera motorbockarna på motorn med "rätt längd",fixa fastskruvningen av kåpan,placera motor i kåpa,sätt fast kåpa. Håll hela härligheten som ett flöte med motorn uppåt,centrera,markera(med pianotråd o hammare) när man är nöjd,hoppas på att märkena duger,ta isär o borra+håll tummar,tår o vad du har i förhoppningen att det hela blir bra! HEUREKA! Det stämmer....nästan...F-N! Vad nu då?10 mm mellan spinnerbakplatta å kåpa? Hmm,fram med måttet,kolla,jodå ,jag har mätt rätt men måttet i boken är 7 mm fel...Nåja,av med motorn,borra fyra nya hål straxt bakom de förra ,dra fast å.......YES DET SER UT SOM EN SPITT!
    Tack Christer,spinnern e mumma! Lycklig som en Lottovinnare fortsätter jag med sidrodret..Robart pinngångjärn...Hua..Ingen favorit att få dit men det brukar gå även utan jigg...måtta ,borra, borra,borra o kolla..Jo det blir nog bra!Smörjer in gångjärnsleden o fortsätter med sporren... Medskicket sätter jag en ära i att använda så sporrhjulet,modell enklare sätts fast i sidrodret å så limmas hela härligheten dit..Håller upp den framför mig å har redan börjat fundera på första flygturen
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  15. #15

    Standard

    **host** bilder


    kanske inte rätt person som frågar efter bilder men men

  16. #16

    Standard

    aloha papparatizi fotografen här! vart på plats å smygfotat lite medans ägarn inte såg *hehe*





















    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  17. #17
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tack Hanke! Gillar att ha dig krypande runt här på alla fyra,det vet du! 8)
    Nåja,på bilderna ovan så syns det kanske mest genomtänkta o hur den sitter nämligen kåpan...Överlappningen följer en "naturlig" skarv o går väldigt långt bak..Detta ger inte utrymme åt mitt sedvanliga fuskande ,att anpassa kåpan efter var motorn hamnar! ops: Den måste komma helt rätt från början men kan jag så kan alla,det lovar jag! Tipset från mr. Warben Bunkert var bra...Fastsättningen av kåpan löste jag med att limma dit 20x20 mm plywoodbitar på insidan av skrovet så att skruvarna har något o fästa i och lämpligt nog så fanns det nithål som jag använde mig av för placeringen av skruvarna(i mitt fall 8 st såna där sketasmå saker) Tillbringar dagen på arbetet (inget går upp mot att jobba när alla andra är lediga o flyger :? ) Men ikväll ska jag påátt igen..Dock så lovade jag mig själv att röja epicentrumet i det jordbävningsdrabbade området innan jag fortsätter,måste kunna fota kryptan så Coolson har nåt å titta på!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  18. #18
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Ser kanon ut Bokis! Vad är det för spännvidd på modellen?
    / Christian Olsson

  19. #19
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Coolson ,alltför dig! Det vet du!

    Skalaflygplan med glasfiberkropp och vinge och stabbe av balsa, Airbrush målad i matta färger, ARF, spv 182cm, vikt ca 5 kg, för 120 4t motor, mycket hög finisch, småtillbehör för färdigställande ingår, tank linkar etc, landställ för tryckluft ingår. RC höjd, sida, skev, gas, split klaff, landställ, 8st servon åtgår, skala: 1:6
    Bokis Gillar!!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  20. #20

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Skönt med någon som ligger före i monteringen, och upptäcker alla missar! :wink: Skämt åt sidan, som slaktarn sa, ser riktigt bra ut Bokis!

    Citat Ursprungligen postat av bokis
    Tillbringar dagen på arbetet (inget går upp mot att jobba när alla andra är lediga o flyger :? )
    Kan ju meddela alla att när jag pratade med Bokis på tfn vid 15-tiden idag satt han på jobbet och spelade skitgubbe..... Så synd är det inte om honom. Vi andra stog i regnet på Påldalen och frös :cry:

Liknande ämnen

  1. KMP SPIT.. Part II
    Av Daemon i forum Byggdagboken
    Svar: 509
    Senaste inlägg: 2009-05-23, 15:04
  2. Kyosho Spit TP
    Av Wulfman i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 16:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •