Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Moki 180

  1. #1
    ssns avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard Moki 180

    Hej..

    Har just beställt en Moki 180 till DO 27:an (V-Mar 2750mm) och nu behöver jag lite tips av er som har erfarenhet av just Mokin...

    Vad kör ni för proppar / Vilket bränsle? (Risin/Syntet)/ Gummidämpare på motorfästet? Om "ja" vilka kan passa?/ Vilket Glödstift?..

    Motorn kommer att sitta 90 grader på ett baklocksfäste och med en "pittsdämpare"

    Möe tacksam för tips.. stora som små.....

    Sosen
    What´s Gravity?? (2-Stroke for ever!)

  2. #2
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    214
    Jobb
    Är drygt 50 men känner mig som 25. HiFi nörd, båtä
    Klubb
    Jordfräsarna i Köping.

    Standard

    ..Tjeeena S-O....

    Jag kör en Moki 210:a som går som ett urverk på 13% oljeinblandning. Tippar på att när din motor är inkörd så ska den kunna dra en 20x8 med hyfsad auktoritet, kräver dock en låååång inkörningstid. Utöver detta kan jag bara säga att kvalitén är på topp, samma sak gäller för att rycka igång motorn.....startar oftast på 1-3 rycket.

    Lycka till med nyförvärvet, den kommer att ge Dig möe lycka för pengarna och länge i framtiden.
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  3. #3
    ssns avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Hej 350 och tack för de glada tillropen En liite följdfråga bara....

    13% olja??? SAE 10-50???? He He..... (syntet/ricin?)

    Sosen..
    What´s Gravity?? (2-Stroke for ever!)

  4. #4
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    214
    Jobb
    Är drygt 50 men känner mig som 25. HiFi nörd, båtä
    Klubb
    Jordfräsarna i Köping.

    Standard

    ...Sorry S-O, borde skrevet....syntet så klart, en annan tar jue inte i ricin frivilligt......hehehehe
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  5. #5
    ssns avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Tackar å bockar Harry, men gissar på lite mer under inkörningen.....? Eller???

    Sosen..
    What´s Gravity?? (2-Stroke for ever!)

  6. #6
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    214
    Jobb
    Är drygt 50 men känner mig som 25. HiFi nörd, båtä
    Klubb
    Jordfräsarna i Köping.

    Standard

    ..Njaaaa, jag har kört samma soppa under min inkörning, dock rikare ställt på nålen (fullfart). Glödstiftet som jag använder är Moki:s egna stift som verkar funka bra...
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  7. #7
    ssns avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Tack Harry men... Bara ja å du som kör Moki i hela Sverige??????????

    Vet att Rosén i Jkp oxå kör Moki.... Ni andra???????? Briggs å Stratton?

    Glad för alla synpunkter sa jag.. ni behöver inte vara experter... Dä ä inte jag!!!!

    Sosen...
    What´s Gravity?? (2-Stroke for ever!)

  8. #8
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratör
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    3 023
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    Jag kör också MOKI - snällare och starkare motor finns inte. Jag har en MOKI 180 i en Midwest CAP 232 - närmare 9 kilo - stiger lodrätt.

    Snapsa rejält - på med glödklämman - snurra propellerna BAKÅT mot kompläget - start - och den tickar på som ett u(nde)rverk...

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  9. #9
    ssns avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Hej!!

    Fått hem MOKIN nu... mOOr vilken spis!!!!

    Inte möe instruktioner med... Nada!!

    Men Ove! Hot stift.. Undrar bara.. Kommer att köra in den på 80/15/5... Men givetvis kommer jag att använda de stift som jag får rekomenderat!

    Liiite dålig erfarenhet av "hotta" stift har man.... Tenderar att tända lite tidigt med ökad belsatning på vevstake som följd...

    Bambula 20x10 vid inkörning? Om den får gå rikt?
    Gissar att vredet på nålsidan är för tomgången...... Sett det tidigare.... VECO 19 med Perry!!!! He He.. Mokin är nog bättre...

    4.1HP!!! Får spänna fast den reält!!!!

    Sosen..
    What´s Gravity?? (2-Stroke for ever!)

  10. #10
    ssns avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Sorry


    80 metanol/15Powersynt å 5 % bensin...

    Nitro är för fruntimmer med känsliga fingrar!!!!

    Sosis..
    What´s Gravity?? (2-Stroke for ever!)

  11. #11
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Fröken Bokis här! Sos'i'mos gillar dressing på pure'n ser jag! 15 procentenheter av varan..Vi fruntimmer gillar inte dessa mängder.är själv mer åt au naturellhållet,sparsam med sovlet.. 8)
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  12. #12
    ssns avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Till inkörning bara bokis menade jag..

    Vågar jag köra den på mitt standardbränsle sedan tror du? 85 metanol 10 syntet och 5 bensin?

    Tror att 350 kör 13% olja i sin (a)....

    Propellervalen gör mig än mer snurrig....Tittar man på olika 180r så rek allt från 16X12 till 20X10??? Öhhhh

    Har Bambula 20X10 hemma men.. Blir väl att köpa några 18x8/10 också...


    Nåväl... Gött å få lite tips här på forumet tycker..

    SoS i DoS...
    What´s Gravity?? (2-Stroke for ever!)

  13. #13
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Nån gång så ska dom väl komma med en nål-lagrad vevtapp på våra metanolmotorer tycker man men än så länge så får vi nog stå ut med o slafsa...Tycker att ditt hopkok duger åt mig oxå Sosis,tror inte vi är såna som bränner runt me' fullgas hela tiden,tänk på hur separatoljesmörjningen funkar på andra tvåtaktare,sänker du effekten til kanske 85% så halverar du oljebehovet..Har aldrig lyckats få nån av mina morötter å skära ihop p.g.a min envishet att hålla kladdet till ett minimum,men som både du å jag har sett tidigare så brukar det på ett annat forum bli ett herrans liv om man föreslår 10-12% iblandning så här får väl den personliga smaken råda en smula...eller hur?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  14. #14

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    100
    Jobb
    Expert ,Trapper och fritidskonsult. Extraknäcker som lokförare åt SJ.....(Sist Jämnt)
    Klubb
    Ånge modellklubb

    Standard

    Min Moki 150 vravar 9500rpm med en 18x8 propp. Kör med 12%olja resten metanol. Så en 180 borde ju svinga en större propp

  15. #15
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    214
    Jobb
    Är drygt 50 men känner mig som 25. HiFi nörd, båtä
    Klubb
    Jordfräsarna i Köping.

    Standard

    ....Helst inte under inkörning, dom nyper fort åå fel.... :wink:
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  16. #16
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratör
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    3 023
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    Ja ett varmt stift bör fungera bra till Mokin. Jag minns inte vad jag för stift har i min, men antagligen är det HOT. Annars får du' la' pröve med ett Medium.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  17. #17
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Lyfter denna tråd igen.
    Är det alltid så att man ska ha varma stift på stora tvåtakts-metanolare? Med stor menar jag 15cc eller större.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

Liknande ämnen

  1. B25 med Moki 400
    Av bokis i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-10-14, 13:38
  2. Hempel 40% yak Moki 400
    Av warben i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-05-15, 23:42
  3. P 47 Moki 400
    Av warben i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-02, 19:20
  4. Moki 180
    Av ssn i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-07, 17:44
  5. MOKI
    Av ssn i forum Metanolmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-02, 16:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •