Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: kmp katana 50?

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    44
    Jobb
    skolan, gräsklippning

    Standard kmp katana 50?

    någon som har testat? är kvaliten bra? vilken motor? vilka servon? hur klyger den? skillnad på 2t o 4t?(förruton ljudet)

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    44
    Jobb
    skolan, gräsklippning

    Standard

    kan man ha en 4t sy fs 80 i den modellen?

  3. #3

    Standard

    ja den e gjord för 50-80, tänkte själv ha en en väl inkörd 72:a i min. Men med en SY-80... ja om jag inte redan haft en motor så hade det nog blivit alternativet!
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    44
    Jobb
    skolan, gräsklippning

    Standard

    har du en sån modell? har du några tips på servon? det blir en 80:a
    kan man använda bms 621 hight speed melall eller plast?

  5. #5

    Standard

    vi ropar efter KG, han håller på att bygga en till barkis. Vet att han lagt upp en tråd här nånstans på bygget, sök! Jag skulle ha ett lite kraftigare servo på alla roder pga arean på roderna, typ ett 5-6kg på skev å höjd samt ett 7-8kg på sidan, men det är jag och jag gillar att ha lite extra för å inte belasta servona. Rätt eller Fel men så vill jag själv ha det, alla har vi våra egna åsikter.

    Om Ove tror det räcker så räcker det, Ove har en ytterst duktig kille som hjälper till å skilja agnarna från vetet. Ta hans val med ACT mottagarna tex, färdiga för redundans etc, inga skit grejor direkt!! Alltså e inte valet av BMS servon heller helt slumpartat.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    44
    Jobb
    skolan, gräsklippning

    Standard

    men till gasen räcker det med ett 3.3kg std futaba servo? förstod inte riktigt, är bms bra eller dåliga? vad var det för speciellt med mottagaren? är inte en futaba 7 ppm mottagare tillräcklig? kanske ska ha bms 620(9.1kg)?metall eller nylon?

  7. #7

    Standard

    nej vad jag menade var att BMS är bra servon, sen svängde jag kanske ut lite väl mycket... å futaba är det inget fel på heller, bokis har övertalat mig att det är bra gejor och han har faktiskt rätt *hihi*

    Har du std servon liggandes så använd dem, måste du köpa läs början på mitt förra inlägg.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  8. #8

    Standard

    Std futaba servon räcker till gasen men köp starkare servon till rodren.BMS har väl starkare servon också? :idea:

  9. #9
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Tack för berömmet drHanke. Jag hoppas jag klarar att leva upp till det.

    Vad gäller motorn så väger SY 91 bara 10 gram mer än 80'an men är starkare, så den hade jag valt. Den har samma storlek exakt - bara uppborrad från 80'an.

    Servostorlek och kraft är en evig debatt. Jag har under ett par år flugit en Graupner ShowFlyer - 1,8 meter med en SY 91'a i nosen. Jag använder 2,5 kilos standardservon som har fungerat felfritt hela tiden. Jag har extremt stora utslag och flyger oftast med servona i ändlägena. Så hårdare tester än de flygningarna är väl svårt att genomföra. Vid full gas och hög fart kan jag märka att sidroderservot inte orkar dra ut sidrodret helt i ändläget, men det gör mig ingenting - den mesta flygnigen är vid ganska låg fart och med stora utslag - då räcker 2,5 kg mer än väl. Och att servot "stallar" tror jag inte heller är skadligt. Samma energi går ju åt i ett starkare servo för att hålla given position.

    Plast eller Metall?
    Sedan är det diskussionen kring vilka servodrev man ska ha. Jag använder själv nästan genomgående plast. Mindre glapp och de håller bra. Det är i princip endast vid en krasch eller om man stöter till ett roder hårt som man kan knäcka dreven. Av de över tusen servon jag sålt har jag sålt ca 50 - 60 drevsatser totalt - och i knappt 10 fall har det varit p.g.a. att dreven faktiskt gått sönder - och då vid en krasch. De övriga har varit reserv.

    Som sagt - jag har flugit många timmar med maskinen och inte haft några problem. Men jag förespråkar ju alltid att man ska köpa det man känner sig trygg med - vår största fiende är ju oss själva. Tvivlar jag på en produkt - ska jag inte köpa den.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  10. #10
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    KG kommer börja bygga sin snart. Nu finns det äntligen lite plats på byggbordet efter nån jädrans klåpare stått där med en stor katana 2m och spritt verktyg över hela bortdet (hmm känner mig inte träffad :roll: )

    Insider information säger att de kommer sitta 6635 servon runtom (förutom trottel) i kärran. 8)

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    44
    Jobb
    skolan, gräsklippning

    Standard

    ok, då tar jag ett std servo till gasen och 4 st 9.1 kg servon med plastderv. en sy 91 köper jag då, men hur kör man in den?

  12. #12
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    En grej till man bör tänka på. Inte bar att servona ska vara starka för att klara 3D. de måste även vara rätt snabba. Annars hinner du inte korigera i t.ex hovring.

  13. #13

    KGs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    50
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    ÖMFK / Bergs RC

    Standard

    Hej

    Sena kvällar o mycket jobb samt upptaget byggbord har fösenat mitt Katana bygge, men snart är det på G. upplysnings vis så kommer jag att sätta in en OS 70 Ultimate i Katanan.
    Jag tror att den skall räcka till..........
    Skulle den inte göra det så är det ju bara att byta till en större motor
    men vill gärna testa med en 70 först
    Bilder kommer snart
    //KG

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    44
    Jobb
    skolan, gräsklippning

    Standard

    hur snabba? räcker 0.15s 60*


    behöver något limmas? vad ska jag ha för lim?

  15. #15
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Snabbheten är en liten smaksak också. Men 0,15 borde räcka fin fint.

    Det beror lite på hur man ställer servona också. Använder man MAX travel på servona (140% utslag på futaba FF9) så tar det längre tid att komma från ändläge till ändläge än om man kör 100% travel.

    Jag tycker man ska hålla sig runt 100% om man har lite halvlångsamma servon. Flytta meknaiskt för att få 45-50 graders utslag. Men då går det tyngre för servot. Men inga problem om man har starka servon

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    44
    Jobb
    skolan, gräsklippning

    Standard

    ok! försöker nu bara att få skjuts till barkarby...

  17. #17

    KGs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    50
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    ÖMFK / Bergs RC

    Standard

    Tyvärr så är Katanan ej ännu provflugen
    Det visade sig att med 2 servon bakmonterade i kroppen, till sida o höjd
    blev den på tok för baktung....skulle behöva 400g i nosen för att den skulle väga in på rätt TP........ hur detta kan komma sig vet jag ej.
    men har nu mittmonterat höjd och sida servon vid TP och har istället kolfiber stötsänger till dito.
    Vikten kommer ej att hålla det utsatta 2,4 kg utan kommer att hamna
    runt 2,7-2,8kg.
    Skulle vilja se den kärra man har satt denna låga vikt på.
    I övrigt är allt i perfekt passform och bra byggt.
    Nu återstår snart bara testflygningen, börjar i allafall med OS 70 Ultimaten
    så man får en referens, då det är den storleken på 4-takt motor som rekomenderas.
    //KG

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KG
    Tyvärr så är Katanan ej ännu provflugen
    Det visade sig att med 2 servon bakmonterade i kroppen, till sida o höjd
    blev den på tok för baktung....skulle behöva 400g i nosen för att den skulle väga in på rätt TP........ hur detta kan komma sig vet jag ej.
    //KG
    Du behöver väl större (tyngre) motor :wink:

  19. #19

    KGs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    50
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    ÖMFK / Bergs RC

    Standard

    Ja det kanske kommer att behövas en större motor, iallafall nu när jag mätt in TP ordentligt så hamnar vikten otankad på 2900g, vilket tyvärr är ca 500g mer än angiven vikt. och har ändå fått blya den i nosen med 250g då med servona mitt i kroppen. törs inte ens tänka på vad vikten fram skulle blivit med sevona för sida o höjd varit monterade som de skall, bak i kroppen.
    Men skall ändå testa den med 70 motor först för att se hur den flyger.
    Rapport om detta kommer så fort det blir flygväder.

  20. #20
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Det verkar som tp är lite lågt fram i manualen, här är en länk till ett Norskt forum:http://forum.modellflynytt.no/showthread.php?t=10163
    //Tobbe

Liknande ämnen

  1. Krill Katana 28%
    Av Mattias S i forum Bensinmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-17, 16:17
  2. Erfarenheter av CMP Katana 50
    Av jerrysoderberg i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-06, 16:13
  3. Vajerstrul - Katana 60
    Av Benpa i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-21, 21:12
  4. Above All Katana
    Av Jocke H i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-15, 15:29
  5. CMP KATANA 140...
    Av swe34 i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-25, 14:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •