Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Val av sändare

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Val av sändare

    Hej

    Jag är på gång att ersätta min Hitec Focus 4á....
    Som det är nu så har jag svårt att bestämma mej...Futaba 6exa eller Graupner mx12.
    Graupner sändaren har 4 fria mixers och Futaban 4-fasta mixrar.
    Alltså, vad är skillnaden mellan fasta och fria mixar ?

    / Håkan

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Bigg,
    Fasta mixrar torde innebära att dom är fördefinerade att klara vissa funktioner. Med fria mixrar kan du själv välja hur du vill att kanalerna skall påverka varandra.
    Men - jag tycker att du bör kolla hur sändaren är att programmera/ställa in. Många "enklare" sändare är inte jämt så enkla att ställa in tyvärr. En bättre (=tyvärr ofta dyrare också) programvara kombinerat med en grafisk display kan göra underverk för användarvänligheten.
    Sen en sak med MX12 - som jag förstått av dom som har en så finns inga timers överhuvudtaget. Stor brist tycker jag som elflygare i vart fall - jag styr mina timers på FF-9:an med hjälp av trottelspaken så att dom mäter motortiden och "piper" vid fördefinierad tider som varning. Andra använder säkert timers på andra sätt men på t ex FF-9 kan man välja hur timrarna skall startas/stoppas - via någon knapp eller t ex vid ett visst pådrag på trottelkanalen.
    En mera kompetent sändare som t ex FF-9 har också flera mixrar - både fasta men inte minst fria - så där har du en större frihet.
    Känn också på hur sändaren ligger i handen - en mycket viktigt fråga. Är sändaren "tunn" eller "tjock", når du lätt ytterlighetslägena på spakarna utan att behöva "sträcka ut" fingrarna, går det att tilldela alla knappar fritt eller har de fasta funktioner, hur är balansen med antennen utdragen (och kanske sändaren hängande i nackband)....
    Ja, det är mycket att tänka på.
    Slutligen - underskatta inte behovet av modellminnen. Numera har man ju ofta alla kärror komplett utrustade och med tiden så blir det några... F n har jag dels grundminnet, dels en "liten" Campac-modul helt fyllda på min FF-9. Nog dags att köpa en större Campac-modul så man slipper stå på fältet och byta modul..
    Men mitt bästa råd är att inte snåla på sändaren - den är väldigt vital för flygandet och man lever ofta med den under flera år. Satsa hellre nån extra tusenlapp här och se till att du får en sändare som uppfyller dina krav och som du trivs med.
    Ett tips - ladda ner manualerna från nätet. Futabas manualer brukar finnas på Minicars site, andra finns säkert också om man letar lite. En kort genomgång av manualen sollar ofta bort några alternativ direkt.
    Om du sen väljer en Futaba, JR, Multiplex eller någon annan - ja, det är upp till dig.
    Hälsningar
    Roger

  3. #3
    Zekees avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    604
    Klubb
    Ånge modellklubb

    Standard

    Klart det finns timer på mx12:an, fast den är typ lite krångligare att nolla sen börjar räkna när man startar "modellprogrammet".
    Jag har en mx12:a och är kaaaaanon nöjd!
    --------------------------------------------------
    Proud Member of Ånge modellklubb...

  4. #4
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tack McR! Det var banne mig det bästa jag läst om radio på länge!
    Bugar mig Håller med fullständigt,om man är biten av radioflyg så är det värt några extra sekiner att få en radio man kan växa med..å modellminnen..oumbärligt!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5
    Zekees avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    604
    Klubb
    Ånge modellklubb

    Standard

    Bokis: hehe, med din flygARMADA så behövs väl ett par st minnesmoduler!? :wink:
    --------------------------------------------------
    Proud Member of Ånge modellklubb...

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Tackar och bugar, Bokis !
    Vill bara komplettera med att som vanligt får man inget gratis här i världen - m a o så spelar t ex inte MX-12 och FF-9 i samma division enligt mitt sätt att se det. Tvivlar inte på att MX-12 är "bra" för sin prisklass men går man upp ett par steg så är jag övertygad om att man får en radio man i långa loppet är mera nöjd med och man lär inte behöva byta på några år.
    Sen om det är Futaba, JR eller nåt annat - det skall vi inte tvista om här utan det jag menar är bara att man skall tänka över valet noga och hellre lägge ett par tusenlappar extra på en radio som man kommer att leva med i många år än på den senaste, häftiga 3D-kärran..
    Ja, det blev kanske lite upprepningar men det beror bara på min brinnande övertygelse i detta avseende.
    Hälsningar
    Roger

  7. #7

    Standard

    Hej

    Tack McR för ditt utförliga svar, det har givit mej mera att tänka på : ))

    / Håkan

  8. #8
    ssns avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Hi Biggels....

    Har idag en x9 som funkar hur bra som helst men..... massa prylar som jag inte behöver!


    Kommer att sälja den å skaffa en COCKPIT SX standard-set 35 MHz !!! Har en Optic å en Laser 6:a oxså..... Gillar Lasern bäst! Om den hade modellminnen bara....

    Flyger själv! Radion behöver inte hjälpa mej!!!

    Sosen...
    What´s Gravity?? (2-Stroke for ever!)

  9. #9

    Standard

    Hej
    Bra tips McRegor.

    Sosen: Då du skaffat Multiplexen så hoppas jag att du skriver hur den känns i balansen och hur användarvänlig den är för jag är själv sugen på en sådan men plånboken säger nej :?
    Mvh Mats J

  10. #10
    ssns avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Klart Mats.......

    Blir i innevarande månad....

    Mvh

    Sosis...
    What´s Gravity?? (2-Stroke for ever!)

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    9
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Vallentuna MFK

    Standard Multiplex SX

    Sosen, var tänker du köpa din multiplex SX? Östersunds säljer för ett bra pris tycker jag. Men det blir ju något billigare om man tar det från Staufenbiel tex. Då kan man få med Channel Check för samma pris ungefär.
    Det här är en felregistrerad profil
    gå till MatsGF i stället

  12. #12
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Jag har en JR 2610 (MX12) och den funkar kanon men jag retar mig så mycket på att den inte har någon timer, så jag har börjat fundera på att köpa en ny radio.

    Tobbe

  13. #13

    Standard Nu är den köpt

    Hej

    Tack för alla bra råd, så nu vart det affär på en Futaba...
    Efter att läst manualer till FF7án och 6exa...så vart det en 6exa.
    Jag tänker definitivt inte ingå äktenskap med denna sändare heller.
    Det som jag kan tänka mej fattas på 6exa´n är en timer, men det har gått bra tidigare, när jag växt ur denna sändare köper jag en ny, så är det : ))

    /Håkan

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ssn
    Hi Biggels....

    Har idag en x9 som funkar hur bra som helst men..... massa prylar som jag inte behöver!


    Kommer att sälja den å skaffa en COCKPIT SX standard-set 35 MHz !!! Har en Optic å en Laser 6:a oxså..... Gillar Lasern bäst! Om den hade modellminnen bara....

    Flyger själv! Radion behöver inte hjälpa mej!!!

    Sosen...
    Tjo går själv o klurar på ny radio (inget behov egentligen, men har en i min bekantskap som är intresserad av att köpa min Flash 5'a för en billig slant, och jag kan se behov av en extra kanal i framtiden (flaps flaps flaps)).
    Vad är det du inte gillar med Optic 6'an Sosen (med tanke på att du gillar Laser 6'an bättre, och Optic'en är nyare)?

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    226
    Jobb
    snart industritekniker
    Klubb
    Södertälje mfk

    Standard

    tänkte bara tillägga att MX12an kostar 89euro i tyskland(35mhz).

  16. #16

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Snart kommer MX-16 (Graupner), 8 kanaler och bättre programvara. Sån ska jag ha!

  17. #17

    Standard

    Både MX12 och 6exa är bra billiga apparater. Kan du tänka dig nån hunding till så satsa på en Futaba FF7. Den har både fasta och fria mixar. Dessutom progerammerbar timer med upp-ned-räkning som kan aktiveras via valfri spak/omkopplare eller mixas in på t.ex trotteln.
    Kan du sen lägga nån 1000-lapp till så är FF9:an eller JR9XII riktigt fina apparater med massor av funktioner.

    PS. Har du i tankarna att nån gång i framtiden flyga lite helikopter så satsa minst på Futaba FF7.

  18. #18

    Standard

    Hej på er!

    Jo, jag läste att någon undrade lite över Cockpit SX. Kan nämna att jag också beställt mig en sådan och den kommer nästa vecka. Eftersom många verkar vara nyfikna, inte minst jag, så tänker jag skriva några rader om den på denna sida:
    http://www.rc-glider.com/tipsotest/cockpitsx.html

    Mvh. Johan

Liknande ämnen

  1. Val av mw sändare..
    Av slaffe i forum FPV Video Sändare - Mottagare
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-10-21, 11:46
  2. Råd ang sändare önskas
    Av UlfB i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-04-27, 22:10
  3. Val av sändare
    Av Casimir_rc i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-08-02, 10:41
  4. Lipo i sändare
    Av feffe i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-04, 13:13
  5. Val av sändare?
    Av Frank i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2007-08-01, 23:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •