Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Nervositet!?!?

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    221
    Jobb
    Sound Designer
    Klubb
    Vallentuna modellflygklubb

    Standard Nervositet!?!?

    Nu har jag hållt på med modellflyg i lite mer än 1 år. Jag är så j..la nervös jämt jag ska flyga!

    Det gick rätt bra i slutet på förra säsongen när jag flög min "fula" Calmato, men inte när jag flög Funtana S90, då blev man nervis.

    Jag har hållt på och renovera en CG Extra 300 i vinter, nu är den färdig och skitsnygg - måånga timmar blev det! Jag kan inte förstå hur jag ska våga ta upp den?

    Visst kan jag förstå att man har "premiärnerver" men hjärtklappning och knäskåls-fladder, hallå liksom!

    Hur är det för er som hållt på länge, försvinner det med tiden? Eller borde jag hålla på med typ pingis i stället?

  2. #2

    Standard

    alltid så med nya modeller, verkar inte vara nått som försvinner med tiden iaf inte för mig. Det finns bara ett bra tips, flyg mer! men nervositeten för nya modeller kommer nog aldrig försvinna, just efter start darrar hela kroppen värre ett asp löv, bara å acceptera... *ler*

    lycka till med flygandet!!
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  3. #3

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Lugn Anders,
    Det är helt normalt att man blir lite knäsvag när man flyger ibörjan.

    Den bästa lösningen mot nervositet är att praktisera mera.
    Flyg mycket, flyg ofta, flyg i alla möjliga väder och prova inflygningar och starter i alla tänkbara riktningar.


    Det brukar ta en 2-3 säsonger för de flesta att finna ett lugn i flygningen.
    Om det inte vill släppa efter det så är det enklaste att flyga något som du inte har vare sig en förmögenhet eller en massa timmar investerat i.

    Om jag uppfattar saken rätt så hoppade du ifrån en Calmato till en funtana 90?
    Det är ett ganska stort steg vad det gäller maskin. tycker nog att du bör få lite mer tid med en lågvingad 40 kärra innan du går på de större kärrorna.

    Vänlig hälsning,
    Niklas

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Kan inte annat än till fullo hålla med Nyroth !
    Det är bara flygtid som kan avhjälpa den värsta nervositeten.
    Och flyg gärna med lite mindre avancerade/billigare/enklare/hållbarare kärror - det är t ex mycket lättare att tänja på gränserna med en lätt och hållbar "EPP-Blade" än med en Funtana S90 - t ex..
    Och att ta ett steg från en trainer till en stor och avancerad 3D-kärra tror jag - liksom Nyroth - är ett alltför stort steg. Om inte annat så blir du av naturliga orsaker mera försiktig och antagligen också mera nervös - du vill ju helst att din nya, fina, stora, dyra kärra skall hålla ett tag också. Och denna typ av försiktighet befrämjar inte din utveckling som flygare.
    Att man sen ändå är lite nervis inför varje premiärflygning - det är nog en naturlig reaktion och kanske också liiite positivt trots allt....
    Hälsningar
    Roger

  5. #5
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Den där nervositeten kan vara väldigt lurig tycker jag. Jag kan stå och skaka i benen när jag flyger en kärra som jag flugit 20 ggr tidigare. Nästa dag kan jag flyga samma plan och känna mig helt avslappnad. För mig handlar det nog mer om dagsformen. När jag ska premiärflyga en kärra så gör jag det alltid ensam och ofta tidigt på morgonen (inget folk på fältet då) Jag vill inte ha 10 personer som ska komma med "goda" råd och ska stå som publik.. Nej, tack.. det klarar jag mig utan. :wink:
    / Christian Olsson

  6. #6
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Cool,jag tror du å jag är stöpta i samma form Premiärernas knäklappningar är ju en av höjdpunkterna inom denna hobby men avnjutes bäst i enskildhet..Ibland lyckas man dock inte å alltihopa hamnar på film,Dr Hanke's movies inc. har trots uttryckligt förbud,förevigat premiärerna...Men så här i efterhand så är jag glad för det! Å Anders,jag flyger en del å vissa kärror är bara såulshöjande!
    Men för mig så betyder det oftast att jag skärper mig och det,det är inte alltid fel! 8)
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  7. #7
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    De är bara å flyga. Har du byggt å ställt in maskinen som den ska vara är det inga problem.
    Men tyvärr så händer det ju oförberädda saker innom denna hobbyn.

    Fick erfara det när jag satte min zlin i backen efter förlorat mottagningen, 5 flygningar blev det på en kärra som va 220cm i spänvidd. tog 2 år att bygga. Va dyra grejer å köpa så de drog ut på tiden då jag ville ha köpt allt jag kunde komma på innan jag satte igång på riktigt. Men tog ändå iaf 2 månaders dagligt byggande på slutet.

  8. #8
    ssns avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Inte möe till tröst men knädarrningarna sitter kvar än! (efter 35 års flygande...)

    Dock kan dom komma å gå lite som dom vill!??.. Men "The maiden" är alltid lite bragis...

    Sosen..
    What´s Gravity?? (2-Stroke for ever!)

  9. #9

    Standard Min första flygning!

    Här är min första flygtur, jag rös och pirra i hela kroppen!

    8 MB
    fLa's first flight

    ..och här är fjärde flygningen:

    19 MB
    fLa's fourth flight

    ...och idag så gjorde jag mina första flygande åttor - fast några åttor blev det knappast, mest krummelurer ops:

    /fLa

  10. #10
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard Re: Min första flygning!

    Citat Ursprungligen postat av fLa
    Här är min första flygtur, jag rös och pirra i hela kroppen!

    8 MB
    fLa's first flight

    ..och här är fjärde flygningen:

    19 MB
    fLa's fourth flight

    ...och idag så gjorde jag mina första flygande åttor - fast några åttor blev det knappast, mest krummelurer ops:

    /fLa

    Det så ju bra ut.... Hoppas det går lika bra för mig i höst, när jag ska köpa mig en T-Rex
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    221
    Jobb
    Sound Designer
    Klubb
    Vallentuna modellflygklubb

    Standard

    Jag skaffade mig ett litet elplan som jag har flugit med ett gäng gånger nu, känner mig mycket säkrare i "spakarna". Ska skaffa mig simultor oxå så kan hålla spakföringen i liv mellan flygningarna. Det gäller ju att "plantera" det i ryggraden.

    Krille! Jag följde ditt Zlin bygge i "ett annat" forum, fan vad jag led med dig när det smällde!!

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    226
    Jobb
    snart industritekniker
    Klubb
    Södertälje mfk

    Standard

    I början när jag flög med min trainer så var jag alltid nervös.
    Dels pga att jag hade lagt ner en hel vinters arbete för att bygga trainern(en Sig kadett lt 40) och dels pga att jag inte hade flygit så mycket.

    Så lagom efter vintern så var det dags att gå vidare.
    Jag hade köpt en beg Hacker Arrow 40 som jag flög med.
    Efter 3 flygningar med den så var jag inte nervös längre.
    Varför vet jag inte men när den modellen vart skrot(efter att ena vingen gick sönder i luften pga för hård flygning ) så kom nerositeten tillbaka.

    Nu, ungefär 1 år efter kvadden med arrow 40'n blir jag inte nervös när jag flyger med mina modeller.
    Dock så är jag smått nervös när jag premiär flyger andras modeller men det är en annan femma.

    Wåfflan: det är bara att flyga, flyga och åter flyga sen försvinner nervositeten.

  13. #13

    Standard

    tja trodde jag var härdad mot nervositet men att flyga på barkis i lunch programmet satte knäna i lite osynkat darrande, men det gick som tur över ett par min och jag hade helt glömmt publiken tills alla applåderade... tror nog inte att man nån gång kommer bli av med nervositeten?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  14. #14

    Standard

    simulator där sa du någonting!!!

    den hälper iofs inte mot nervositet eftersom jag antar att du inte har någon sådan när du flyger i simulator?

    för mig som flyttat upp till norrland har jag ganska svårt för att flyga.. har blivit en gws tigermoth nu på slutet ganska skön o flyga faktist (jepp, var nervös även vid denna premiären)

    det en simulator hjälper mot är flygvana vilket kan medföra att man känner sig säkrare o minskar nervositeten på så vis. Därför flyger jag mycket i simulator.

    Så en simulator tror jag är en bra grej att investera i!!

  15. #15

    Standard

    Klart du kan flyga! Så säger alla runt om, men lik förb... är man kalasnervig. Jag har också flugit Calmato och inget annat fram tills för ca. 1 vecka sedan. "Tvärbyggde" (tvärbyggde=1,5år) ihop en Poison, mitt första bygge för övrigt. Jag tror nervositeten dämpades något eftersom att jag nästan tog för givet att fenor, stabbar m.m. skulle yra runt planet redan vid första flygningen, men inte det. Planet har nu hållit för ca. 2,5 liter soppa och inga incidenter alls. Det som stör mig och gör mig riktigt nervig är att jag skaffat mig en komlett U Can Do 3D .46:a som jag tänkt mig upp med snart. Där har jag förväntningarna att det inte är något fel planet, motorn eller installationer.
    Så se till att du tror dig VETA att det kommer att gå åt pipsvängen.

  16. #16
    loops avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    329
    Jobb
    Automations ingenjör
    Klubb
    SalaRFK

    Standard

    Meden UCD kan du vara lugn. Snäll som en trainer. De 3 första gångerna jag tog upp min fick jag nödlanda p g a venlit häng i en gammal motor men det var inga problem, den landade så fin på fälttt utan någon tendens att villa ramla ner på fel sätt eller på fel plats,
    Så ta det bara lugnt så skall det inte vara några problem.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •