Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Är cellerna balanserade?

  1. #1

    Standard Är cellerna balanserade?

    Hej!
    Idag laddade jag en lipoack, 11.1V 2200mAh, efter att ha laddat den ett 10-tal ggr utan balansering.
    Jag laddade varje cell för sig och fick då i 1126, 1122 resp 1134 mAh.
    Kan man anse detta som god cellbalans?

  2. #2

    Standard

    Tror man brukar mäta cellspänningen för att kolla att cellerna är i balans. Dock så verkar ju dina i mina ögon vara mycket bra balanserade :-) när man tittar på vad dom fick i sig.

    /fLa

  3. #3

    Standard

    Om en cell skall vara i "balans" så skall den ha samma spänning som de övriga cellerna i paketet. (de skall också ha samma inre resistans, men det mäter man ännu inte).

    När du skriver 11,xx så vet man inte var varje cell har!
    11,26 / 3 = 3,7533 volt per cell
    men du kan ha två på 3,5 volt och en på 4,26 volt
    3,5 + 3,5 + 4,26 = 11,26 volt

    Om du laddar varje 4,2 volts cell försig med laddaren inställd på 1 LiPo cell så har du utfört en balansering av cellpaketet.
    Du skall i detta fall ha ett paket som består av 3 celler i serie 3S1P

    Om ditt packet består av 9 celler 3S3P och du har laddat tre st "småpaket" med laddaren inställd på 3 st LiPo celler så har du inte utfört någon balansering.

    Du skriver att LiPo paketet har 11,xx Volt fulladdat.
    En laddad cell är 4,2 Volt
    3 LiPo i serie ger 12,6 volt
    Har du bytt batteri i voltmätaren eller mäter du cellen under belastning?

    /janne

    Kom just på att du hänvisar nog till antalet mAh som du fått in i acken.
    Det är inte så man definierar celler i balans.
    Om man sänker laddningsspänningen från 4,2 Volt / cell till 4,1 Volt / cell så tappar man ~10 % av cellens kapacitet. Men om "inmatad mAh" skiljer 10 % och detta skulle betyda att cellspänningen varierade med 0,1 volt innan man har laddat det är ingenting som jag vet något om.
    Mät cellspänningen innan laddning.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Janne,
    Han avser säkert hur många mAh han laddade resp cell med annan laddaren avbröt laddningen.
    Hälsningar
    Roger

  5. #5

    Standard

    Kom på det efter en knapp minut

  6. #6

    Standard

    Hej!
    Ja givetvis laddade jag varje cell för sig och när laddaren stängde av noterade jag hur många mAh som laddats in i varje cell. Laddaren stänger förhoppningsvis av vid samma spänning, så det borde väl bli ett mått på om cellerna är lika.
    Laddaren kan ställas in för laddning av 1, 2 3, eller 4 celler i serie och i detta fallet har jag ställt in den på laddning av en cell.
    Normalt laddar jag alla 3 cellerna och ställer då in 3 st celler.
    Tack för tipset att mäta spänningen istället för att ladda var cell för sig, då detta tar 3 ggr så lång tid

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av silop
    Hej!
    Ja givetvis laddade jag varje cell för sig och när laddaren stängde av noterade jag hur många mAh som laddats in i varje cell. Laddaren stänger förhoppningsvis av vid samma spänning, så det borde väl bli ett mått på om cellerna är lika.
    Laddaren kan ställas in för laddning av 1, 2 3, eller 4 celler i serie och i detta fallet har jag ställt in den på laddning av en cell.
    Normalt laddar jag alla 3 cellerna och ställer då in 3 st celler.
    Då har du gjort en "manuel" balansering av dina celler.
    Om du vill kolla "om det behövs" så mäter du bara cellspänningen före och efter laddning. När det sedan börjar skilja mellan cellerna så får man göra en balansering.

    /janne

  8. #8
    ssns avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av silop
    Hej!
    Ja givetvis laddade jag varje cell för sig och när laddaren stängde av noterade jag hur många mAh som laddats in i varje cell. Laddaren stänger förhoppningsvis av vid samma spänning, så det borde väl bli ett mått på om cellerna är lika.
    Laddaren kan ställas in för laddning av 1, 2 3, eller 4 celler i serie och i detta fallet har jag ställt in den på laddning av en cell.
    Normalt laddar jag alla 3 cellerna och ställer då in 3 st celler.
    Var var du nu i söndags Bosse?

    Assans ensjälver var man å flyga.....

    Sosen..
    What´s Gravity?? (2-Stroke for ever!)

  9. #9

    Standard

    Sosen!
    Jag var på väg, men fick istället göra en social insats :cry:

  10. #10
    ssns avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Du är förlåten Bosse Hrrmmm men låt det inte hända igen..... Hans Åke hade med Fujin!!!!

    Attans vilken spis!!!!!!

    Sosen...
    What´s Gravity?? (2-Stroke for ever!)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •