Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Transparent klädselfilm

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    19
    Klubb
    Sölvesborgs Modellflygklubb

    Standard Transparent klädselfilm

    Finns det transparent (och ofärgad...) klädsel att köpa någonstans?

    Behöver "lappa" lite på min Calmato Sports... Kyosho måste ha värdens sämsta klädsel. Har flugit min calmato ett fåtal gånger (inte mer än 10 flygningar) och klädseln har redan lossnat på ett antal ställen... Grymt irriterande.
    Emil B

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    19
    Klubb
    Sölvesborgs Modellflygklubb

    Standard

    Nu hittade jag faktiskt transparent film själv, oracover har.

    Någon som har bra tips på hur jag lagar min calmato? Och hur jag undviker att klädseln släpper mer?
    Emil B

  3. #3
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PrylBalle
    Nu hittade jag faktiskt transparent film själv, oracover har.

    Någon som har bra tips på hur jag lagar min calmato? Och hur jag undviker att klädseln släpper mer?

    Detta hjälper dig inte med din reparation av calmaton. Men, vad jag brukar göra är att:

    Kolla klädseln noga i alla skarvar så den inte lossnat.

    Värmer försiktigt med de lilla strykjärnet på de ställe som har en tendens att lossna eller lossnat.

    Viktigt är också att tänka på är att viss klädsel tål inte hög värme. dvs inte att klädseln bubblarsig eller skrynklar sig. Utan att limmet tål inte hög värme då det inte fäster som det ska efter en uppvärminig med hög värme.

    Det bästa är att prova sig fram innan man bestämmer effekten av värmen.

    Ifall man ser några halvdåliga fästpunkter limmar jag dessa med vanligt Ca-lim

    Hoppas detta kommer hjälpa dig i framtiden.

    Lycka till!
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  4. #4

    Standard

    Kyoshos klädsel är självhäftande från början och det lilla jag har testat med att strycka på klädseln så har det fastnat på stryckjärnet så det är jätte svårt att fixa till det så det blir bra :?

    Det bästa är nog att använda ca lim i skarvarna tror jag men det kan nog bli svårt om det är för stora bitar av klädseln som har lossnat

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    360
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    Självhäftande klädsel: USCH! ops: :evil:

    Det enda som hjälper är att göra om och göra rätt! Nog kan man leka med varmluftspistolen tills klädseln sitter tajt igen, men det håller bara ett tag.

    Nej, bort med eländet och lägg på nytt; antigen Solarfilm (jag har modeller med Solarfilm där klädseln fortfarande sitter utmärkt efter nästan 10 år!), Oracover eller Monokote.

    Solarfilm är otroligt enkel att jobba med, nästan typ "slap it on and there it sits!"... En otrolig bra krympförmåga och så länge man håller ytan och skarvarna rena för fett (även ett fingeravtrykk på fel ställe gör skilnad!) sitter den perfa. Monokote ger en otroligt bra finnish, men ljusa färger (t.ex. Cub-gul) kan släppa igenom ytan under så man ser alla fel... Monokote krymper också mindre än andra filmer, emellertid kan man sträcka den otroligt mycket! Bara man lär tekniken kan man få underbara resultater med Monokote!

    Mvh
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

  6. #6
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Taylorcraft
    Nej, bort med eländet och lägg på nytt; antigen Solarfilm (jag har modeller med Solarfilm där klädseln fortfarande sitter utmärkt efter nästan 10 år!), Oracover eller Monokote.
    Jag har en Falcon Sr. som är byggd på sjuttiotalet, den är klädd med Solarfilm som är hur fin som helst, den är inte ens skrynklig...
    /\/\vh // /\/\r J.

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Ja, annars är ju Solarfilm mer eller mindre förtalat här i Oracovers förlovade land.. PDT_Armataz_02_03
    Min erfarenhet är densamma som ovanstående herrars - Solarfilm fungerar alldeles utmärkt. Låt vara att jag numera flyger el till 100 % så hur motståndskraftig dagens Solarfilm är mot metanol/oljerester kan jag inte uttala mig om men f ö fungerar den alldeles utmärkt.
    Hälsningar
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •