Reklam

 
Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Flaps, bromsar eller vad?

  1. #1

    Standard Flaps, bromsar eller vad?

    Jag köpte en 3meters seglare begagnad. Flaps är det jag kallar den inre vinghalvans
    bakkantsroder. Kan man använda dom till något annat än "bromsar". Ska man isf bara kunna
    Fälla dom neråt? Som det var gjort så går dom både uppåt och neråt. Dvs servots mittläge är med plant roder. Jag skulle ju vilja ha det i ena ändläget i plant läge för att kunna fälla så mycket som möjligt.

    När jag drar i bromsen (trottelspaken) ska jag mixa in lite upp på båda skevrodren oxo? Ska jag oxo försöka få till lite kompensation på höjdrodret vid broms?

    Vet ej ännu hur motorn beter sig. Kan man ha den på en av "knapparna". Dvs bara till/från. På moppetiden var det bara två lägen på rullen men nu med hojjen så finns det något däremellan. Typ fartkameror. Äh nu vart det OT.
    Vi ses....
    Göran

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    22
    Jobb
    Skolan
    Klubb
    herrljunga modellflygklubb

    Standard

    Tja!
    Gör inte så att du får plana roder i ändläget..bara nästan så att du kan lägga in speedklaff..alltså alla roder på vingen upp ca 1-3mm olika för modell till modell....
    Skevrodren ska uppåt när skeven går neråt..hur mycket får man testa sig fram..men ca 5-15mm
    Du ska lägga in så att det ger dyk när du frar broms..hur mycket får dy testa fram..
    Lycka till! //jackack
    Jackack

Liknande ämnen

  1. Flaps
    Av grand14 i forum Nybörjare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-02-21, 05:29
  2. Novis på flaps!!
    Av copterfan i forum Elmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-08-15, 18:11
  3. Mixa in flaps
    Av ansu2723 i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-20, 20:49
  4. Flaps - Elevator mixning
    Av hakank i forum Allmänt och Tips
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 21:34
  5. Ailerons som flaps?
    Av Ekis i forum Allmänt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-20, 06:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •