Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Förgasarnålsfjäder fixad!

  1. #1

    Standard Förgasarnålsfjäder fixad!

    Hej!
    I går hade jag en mycket trevlig flygstund på Timmele flygfält. Solen i ryggen och nästan ingen vind.
    Jag flög med min nya Kyoscho CAP232 med ASP91 4t. Den förra krashade jag förra året, men jag kunde skaffa en likadan från Östersunds Modellhobby till bra pris och sedan var det bara att flytta över radio, motor och servon.
    Motorn går mycket bra och stabilt, men jag märkte att nålen flyttat sig lite när jag landat. När jag justerade fjädern gick den av. Hemma låg en annan motor och den kunde jag låna en fjäder ifrån så tillfälligt är det problemet löst.
    Nu är frågan var man skaffar fjädrar för förgasarnålen.

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Är det fjädern till stoppskruven för trotteltrumman?
    Om inte Ove har en på hyllan så kan jag skaffa en åt dig..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3
    peiters avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    356
    Jobb
    Grafiks formgivare/Flexotryckare
    Klubb
    Arvika Mfk

    Standard

    Det borde gå att få tag på den igenom handlaren du köpte motorn av.
    Vet att iallafall OS har komplett reservdels program vet dock ej hur det är
    men ASP men samma borde nog gälla även där
    M.v.H Peter "Pastorn" Åsman
    Arvika MFK

    We are blessed with things that fly.

  4. #4

    Standard

    jupp minicars som har SC har alla delar (borde även passa ASP), likaså ÖMH har hela kittet till SY motorerna.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  5. #5

    Standard

    Tack för alla svar!
    Det är AM som levererat motorn så jag ska fråga honom.
    Det fjäderbleck som jag lånade kom från en TT40-motor så fabrikatet är nog inte så noga.

  6. #6

    Standard

    ah missade att den kom ifrån AM, men då så då löser det sig smidigt förhoppningsvis
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  7. #7

    Standard

    Hej igen!
    Ikväll satt förgasarnålen fast. Flera behagliga flygturer gjordes och så en sista sväng före ihoppackning.
    Vid flygning förbi hangarerna och bakomliggande träd på sk medvindslinje med lite sidvind åt hangarerna flaxade planet till och vid liten justering kom en kraftig bankning åt andra hållet. Nu steg pulsen och vinden förde planet längre över träden och plötsligt hade det kommit bakom träden utom synhåll. Jag drog av gasen och höll neutrala roder. Ett prasslande hördes och motorn gick på tomgång. Då tryckte jag på "motor cut" och allt blev tyst.
    Luttrad av tidigare krasher och befarande det värsta tog jag min vandring in i skogen och letade.
    Efter en stund visslade en kompis att han siktat planet uppe i en hög asp intill en björk. Planet såg inte direkt skadat ut, men hur i all världen skulle jag få ner det från en position 20 meter upp i luften och i träd med torra grenar. Trike-flygaren Leif kom fram och sa: det ska vi fixa. I den intilligande björken gick han till väders och lyckades dra i en aspgren så att aspen med planet kunde nås. Sedan fick han planet att dråsa ned till en lägre gren. Där greppande han stabben och kunde sedan stegvis få ned planet till marken.
    Frånset några intryckningar i balsan av grenar var planet intakt. Efter att ha laddat acken i planet och sändaren kontrollerade jag roder. Inget verkade skadat så jag tankade och startade upp motorn. Strax var det i luften och jag flög några rundor under stark hjärtklappning och svaga ben.
    Efter att ha landat lovade jag nu att vid nästa flygning återkomma med tårta för att hedra Leif, trike-piloten, för denna förnämliga insats han gjort.
    Ibland har man mer tur än skicklighet.
    Ps Förgasarnålen satt som den skulle efter krashen Ds

  8. #8
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tack för den härliga betraktelsen! Gillar att det slutade lyckligt
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •