Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 25 av 25

Ämne: CMP F4U Corsair 1480mm

  1. #21

    Standard

    Kvalitén är helt okej. Balsan och plywood'en är väldigt mjuk dock, och glasfibern är som sagt tunn, men detta är inte bara dåligt, det håller också vikten nere

    Jag skulle faktiskt vilja jämnaföra CMP's grejer med Alfas el-modeller. De har skitfin finnish, men är en smula sköra.
    Har ju än så länge inte flugit modellen, detta är bara reflektioner ifrån själva bygget.
    Och bygget i sig har gått smidigt, det enda som har varit knepigt är ställen, men de tycks fungera bra nu efter MYCKET svettigt pillrande PDT_Armataz_02_29
    "Manualen" är lite knepig, man kanske ska ha plockat ihop någon modell innan. Bland annat uppger ett ställe att man ska limma fast "ringen" (alltså en ring som sitter på brandskottet som det sedan sitter fyra klossar ditlimmade på som man skruvar fast motorkåpan på) i själva motorkåpan. Lite tokigt. Och på en bild sitter landställservot monterat på undersidan på vingen, och på en annan på översidan.
    Men men, har man bara huvudet med sig under resans gång så går det smidigt
    Men annars är den nog som vilken annan ARF som helst.


    Flyger denna bra så kan jag garantera att jag kommer ha en till CMP-modell, iallafall till nästa sommar
    //Jocke
    #modellflyg @ EFNet

  2. #22

    Standard

    Stånk och stön!...
    Har nu installerat radio-utrustning och tank o motor.
    Så nu är den i princip redo att flygas...
    Måste dock få fason på tyngdpunkten. Folk som flygit denna rekommenderar 76mm.
    Har svårt att få den så långt fram. Experimenterar lite nu med en pinne ut ifrån firewallen som mottagaracken sätts fast på. Men det krävs tre mottagarack för att tyngpunkten ska hamna rätt PDT_Armataz_02_36
    Känns inte riktigt bra.
    Vad finns det mer för tricks för att flytta fram tyngpunkten?
    Motorn är framflyttad 10mm. Kan tänka mig att flytta fram den en bit till.

    Annars blir det till att skaffa större motor, en ASP/SY 91'a kanske? Samma storlek som 70-motorn... *suck* då får den inte flyga än på ett tag.
    //Jocke
    #modellflyg @ EFNet

  3. #23
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Efter mina erfarenhet med P-40:an..Inte baktungt,hellre bly....
    Min var en rysare när jag använde manualens c.g...
    Jag brukar fästa lättmetallfälgbalanceringsvikter(puh) å buntband på motorbockarna..Bara en ide.. PDT_Armataz_02_03
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  4. #24
    tobbes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    102
    Jobb
    Raketkonstruktör
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Olle på ELDE-importen flyger CMP-Corsairen med en ROSSI 60 och kvartspipa. Går som ett skållat tråll minst sagt. Han fick blya den rejält i nosen fastän ROSSIn e rejält tung. Odramatisk vid både start och landning plus flyger oerhört rent.

    /Tobbe
    If It's Not Scottish, It's Crap!
    “Oh German! I thought there was something wrong with you.”

  5. #25

    Standard

    bokis: Japp, minns att det var så på den. Och samma verkar gälla för för alla CMP-maskiner. Lite knepigt att dom alltid vränger CG'n, som är livsviktig!?

    Tobbe: Det var kul att höra!


    Imorgon skjuter jag fram motorn och blyar om det behövs. Kanske premiär på torsdag då
    //Jocke
    #modellflyg @ EFNet

Liknande ämnen

  1. H9 F4U Corsair
    Av dubba i forum Metanolmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-02-06, 20:42
  2. Corsair, roderutslag
    Av Krålle i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-12-21, 21:54
  3. ESM F4U Corsair
    Av Ompa i forum Byggdagboken
    Svar: 91
    Senaste inlägg: 2010-01-20, 08:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •