Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Starta saito 150

  1. #1

    Standard Starta saito 150

    Har startat min saito 150 ett par gr nu och det är helt klart den bästa motorn jag haft. Den visar inga tendenser till att stanna i låga varv och det spelar ingen roll hur den ligger i luften. =) Och ingen ombordglöd behöfs.
    MEN det är ganska äckligt att starta den. Startar den altid för hand då min starter ej orkar med. När man flippar till med skruvmejsel skafftet så back tänder den ibland, och då flyger nästan mejseln i väg eller så skadas proppen.
    Fick tipps på att flippa proppen backlänges, och det fungerar ganska bra men ibland så startar den då åt fel håll.
    Nån som har nå tipps på hur man startar på bästa sätt utan starter?

  2. #2

    Standard

    chicken stick av trä alt trädgårdsslang med nått hårdare innuti, samt baklänges tricket. Du ska inte behöva slå den baklänges utan bara hitta över kompet och peta till så hoppar den rätt... Startar min 125:a med en flipp framåt, vilket borde funka även på 150:an?

    Alt två är ÖMH:s bärbara starter som är utväxlad och med medföljande batterikabel ansluta 24V, så startar vi lite större motorer (bensin) och den har överlevt utan problem.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  3. #3
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Hej
    Själv så har jag en YS110 som min starter knappt orkar dra runt, men om jag vrider tillbaka spinnern max från kompläget så får den lite fart då går det bra. Har du provat det? Om inte så köp en starkare starter det skulle jag göra.
    //Tobbe

  4. #4

    Standard

    hm.. startar min 1.60 twin utan problem genom att bara snäppa till den över kompläget.. men kanske annorlunda med en 2-cyl?? testat att slå den baklänges med.. nåt som visar sig vara omöjligt att få igång den på detta vis,

  5. #5

    Standard

    Ska testa köra startern med 24v. Testade bara en kortis med en plast spinner. Jag köpte en alu spinner på Modellhobby, men det visade sej att den inte passade på motor axeln. för liten =( Och ja vet inte vad för annan spinner ja ska skaffa för att dom ska passa, Motorn sitter på en Funtana 90 så spinner behöver vara ganska liten. " JP/spinner aluminium, 63mm komplett 125 " Står inget om axelns storlek där.
    drhanke: använder en skruvmejsel med gummi på skafften som chicken stick. =)
    Fan va fort man fick svar på detta forum

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Helt utan erfarenhet av Saito - och dessutom 100 % elflygare numera - så måste jag ändå tipsa om att starter-acken betyder oerhört mycket för styrkan hos startern. En till synes svag starter kan förvandlas till en bjässe med rätt starter-acke..
    Men sen talar vi ju om rätt stora rovor här så då kanske det behövs kraftigare grejor - kanske Sullivan Dynatron eller annan 24 V-starter..
    Lycka till hälsar
    Roger

  7. #7
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Hej! Det var jag som testade att köra min växlade på 24V,2st 7aH gelbatterier..Roto 25:an bara visslar det till i så går den!
    Annars är det som Roger skriver den vanligaste orsaken till att startrar inte drar,batterier med för dålig urladdningskapacitet...Det som du skriver att den slår mejseln ur handen osv är precis det som gör att jag inte gillar 4-taktare över 20 cc,då tycker jag att bensinare är trevligare
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Liten förklaring kanske till mitt tidigare inlägg...
    Det är alltså ackens förmåga att lämna höga strömmar i kombination med hög utspänning som ger förutsättningar att ta ut det mesta ur sin elstarter.
    Kapaciteten - i Ah - är inte jämt allenast saliggörande även om man med ackar av samma typ/tillverkare oftast får avsevärt bättre resultat med en större ack (=flera Ah). Det är ackens s k inre resistans som avgör förmågan att avge hög strömstyrka. Tyvärr ser man ju inte detta utanpå acken..
    Köper man billiga GEL-ackar på t ex Biltema så är det min erfarenhet att undvika ackar under 15-20 Ah - visst kan en 7 Ah-acke fungera men nästan undantagslöst så får man mera kraft i startern med en ack med högre kapacitet.
    Sen går det givetvis att använda högkvalitets NiMh-celler - t ex GP 4300 (Sub-C-celler). Då får man inte så mycket kapacitet (4,3 Ah) men mycket låg inre resistans och hög spänningsstabilitet vilket ger förutsättningar för stora effektuttag. Dock kostar det en del - såg att t ex Air-El tar 85 kr/cell vilket ger 850 kr för en 12V/4,3Ah startacke...
    Sen kan man för vissa starter höja spänningen till t ex 24V varvid man halverar strömbehovet för samma effektuttag.
    Ja, det blev som vanligt ännu mera förvirrat..
    Ha det hälsar
    Roger

  9. #9

    Standard

    McRegor: låter vettigt, ska testa med lite andra ackar, men jag behöver en spinner! Ni som har kontakt med modellhobby va ska ja köpa för spinner som passar på funtanan och motoraxeln.?? Den ska iallfall vara 63mm har ja för mej.
    Jag läste nånstans om saito motorer att om man har för lite soppa i motorn när man ska starta så kan dom baktända.!!?? kan detta stämma? Borde vara tvärtom.
    Om man pumpar in för mycke soppa så borde det ju bli bakslag, tycker jag..

  10. #10

    Standard

    Eller självklart nogon annan firma som säljer lämplig spinner.?

  11. #11
    Tejps avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    133
    Jobb
    Lurendrejare
    Klubb
    MFK Jupiter Luleå

    Standard

    Du får beställa efter en kontramutter som passar på din motoraxel och till alu spinnern. Finns hos ömh

  12. #12

    Standard

    det enda korkade med JP spinnrarna är att kontra muttern är för OS och vi satio flygare måste köpa en kontramutter, det borde man bli upplyst om? Ang hålet för motor axeln, det är väl bara å borra upp det om det är för litet?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  13. #13
    Tejps avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    133
    Jobb
    Lurendrejare
    Klubb
    MFK Jupiter Luleå

    Standard

    Hålet i spinnerns bakplatta är ganska stort, sedan så följer det med 2st ringar som man kan sätta ifall man har mindre storlek på axeln.

    Jag har en ASP .91 4-takt och jag fick beställa en extra kontramutter, iövrigt så var det inga problem.

    Jag håller med om att man borde bli upplyst om att spinnern egentligen bara är komplett ifall man har "rätt motor"

Liknande ämnen

  1. Kyosho .46 vill ej starta.
    Av Peter Lukic i forum Metanolmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-08-02, 00:42
  2. vägrar starta
    Av LAMEandre i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-22, 21:37
  3. Starta morgonen väl
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-29, 11:56
  4. Att starta en Lajban med metanolmotor
    Av pgrts i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-10-30, 22:10
  5. Att starta en OS .91 FX
    Av Gårdö i forum Metanolmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-22, 22:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •