Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 40 av 40

Ämne: Saxat från Smff forum

  1. #21


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Mange,
    Trevligt att du hittat hit eftersom det ger oss möjlighet att kommunicera med någon från SMFF-styrelsen.
    Utan att på nåt sätt vilja skapa en motsatssituation mellan hobbyflygare och tävlingsflygare så har jag ändå svårt att tro att tävlingsflyget är självfinansierande. Om vi t ex tar Internationell representation i FAI och andra organisationer så torde det till 100 % avse tävlingsflyget.
    Många nationella möten inom Förbundet torde också till stor del avhandla tävlingsverksamheten.
    Om Förbundet uteslutande skulle hantera Hobbyflyg på den nivå som göres idag (i våra ögon relativt låg nivå) så skulle med all sannolikhet Förbundets budget vara avsevärt lägre - t ex borde budgeten för Expeditionen kunna dras ner rätt avsevärt när man slipper hantera t ex licensfrågor till Tävlingsflygare - och annat Tävlingsrelaterat.
    Dessutom är tävlingslicenskostnaden ofta löjligt låg och med tanke på det relativt fåtal som tävlar torde licenserna inte inbringa särskilt mycket.
    Vad jag vill säga är att Budgeten inte speglar Tävlingsdelens hela kostnadsmassa - den döljs i kostnader som bokförs på andra konton.
    Skall Förbundet kunna fortleva så måste det gentemot majoriteten av medlemmarna kunna påvisa sitt berättigande.
    Risken är att med högre medlemsavgifter kombinerat med att Styrelsen förefaller minimalt intresserad av att öppet redovisa vad man gör och verkar för så kommer Förbundets numerär att minska drastiskt de närmaste åren - framförallt beroende på hög medelålder kombinerat med att man på intet sätt attraherar de ungdomar som trots allt är intresserade av Modellflyg. Och dessutom förefaller det som att alltflera Klubbar överväger att hoppa av SMFF - vilket jag i grunden tycker är mycket tråkigt eftersom vi med all sannolikhet i framtiden kommer att ha ännu större behov av ett enande Förbund som kan stå upp för Modellflyget gentemot bl a våra Myndigheter.
    Slutligen - som gräsrot tycker jag personligen att det var synd att inte du Mange fick fortsätta ytterligare något år som Ordförande - du har i vart fall försökt kommunicera med oss medlemmar på ett positivt sätt vilket du skall ha all heder av. Att man som gräsrot idag riskerar få ironiska kommentarer av sin Ordförande i Förbundet när man framför en kritisk åsikt tycker i vart fall inte jag är speciellt positivt....
    Alla Förtroendevalda är just det - valda av oss gräsrötter för att på ett förtroendefullt sätt sköta den verksamhet som vi gemensamt älskar !
    Hälsningar
    Roger Eklund

  2. #22
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Hej Magnus! Jag har ett par funderingar,förutom det som Roger skriver ovan om ett ironiskt bemötande från hans valda Ordförande som är i mitt tycke helt oacceptabelt, så undrar
    jag vad det är som gör att SMFF idag halvvägs uppträder som en "hemlig" organisation?
    Är det tidsbrist enbart som gör att informationen från den nuvarande styrelsen är lindrigt sagt,bristfällig? För mig som håller/har hållit på o engagerar mig i andra hobbyverksamheter så tycker jag att beteendet är lite underligt,bara att informera om pågående projekt o ideer tycker jag är en självklarhet..O jag upprepar med en dåres envishet att det finns modellflygnytt som är kontakten mellan förbundet o dess medlemmar o vad den tidningen än är så används den inte i det syftet och det tycker jag är BEDRÖVLIGT!
    Sen undrar jag en sak till: Den "nya" hemsidan,var hittar jag informationen om vad den kostar? Är så jämrans nyfiken på att få veta hur mycket ett dylikt projekt har kostat? Visst får saker o ting kosta men det ska ju stå i relation till vad man får tycker jag o i detta fall så är det ingenting..Det hade varit bättre att använda sig av en befintligt forum o lagt in en forumdel i detta i stil med: FÖRBUNDET INFORMERAR o att
    infon om dess verksamhet låg där istället för det som finns nu,inget alls om man inte klickar sig in bakvägen och hamnar på den gamla sidan..

    OBS,detta är absolut ingen kritik mot dig Magnus utan mest en undran eftersom du är den enda som svarar på ett trevligt o förståeligt sätt!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #23

    Standard

    Hej där jag är visserligen suppleant i SMFF:s styrelse men talar inte alls å styrelsens vägnar det bör ordföranden göra. Anledningen till att jag gav mig in i denna debatt var diskussionen kring FSF och att vissa överdrivna siffror användes. Vad den nya hemsidan kostat vet jag dessvärre inte men man kan utläsa ur agendan till Förbundsmötet att 48 kkr lades på web/it där ingår då en rejäl uppdatering av expeditionens datorer med nya skärmar eftersom det verkligen var på tiden och all annan elektronisk utrustning som köpts till exp under året.

    Visst ta tävlingsbiten en del av expeditionens tid men långt ifrån så mycket som man skulle kunna tro 20% är antagligen en mycket hög gissning. Anledningen till de nya registersystemen och även hemsidan är att i framtiden spara pengar på just expeditionen. Tyvärr har problemen varit större än vad vi förutsåg då vi bestämde introduktionsdatum.

    Nya hemsidan är väl i grunden ok men den behöver mer information och en hel del finslipning. Forumet är väl närmast en katastrof men det kan ju bara bli bättre?

  4. #24
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tack Mange,klargörande! Detvar väl inget att häpna över,får hoppas att 47999 sek går till datorer å spännen skickas i ett "mottagaren betalar"
    försändelse.... PDT_Armataz_02_03
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #25


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Apropå kostnaderna för nya hemsidan så kan man anta att de till stor del ligger på årets budget - men det kanske är så enkelt som att man får vad man betalar för..
    I Budgeten för detta år är det dock officiellt endast avsatt 44.000 kr för IT-området men mera kostnader kan ju ev dölja sig under "Övriga kostnader". Om INTE så kan man med lite välvilja förstå orsaken till hur hemsidan blivit som den blivit. Men det försvarar t ex inte utseendet med alla dominerande flikar till andra Flygorganisationer.
    Generellt sett är ju annars Expeditionen den avdelning som enskilt drar mest kostnader. Netto drar Expeditionen ca: 25 % av SMFFs totala intäkter.
    Men vi måste givetvis ha en administration - frågan är bara hur omfattande den bör/kan vara i ett Förbund av vår storlek.
    Sen tycker jag personligen att den ekonomiska redovisningen i SMFF för en amatör är lite svårtydd...
    Hälsningar
    Roger

  6. #26

    Standard

    Hej

    Som du säger McR...SMFF måste ha en administration....
    Då skulle dom t,ex kunna hjälpa klubbarna med registrering av medlemmar....åsså se till att tidningen kommer....

    Men det är ju helt tyst från SMFF, en liten ursäkt om att tidningen blivit försenad vore ju ett normalt agerande....men alla tidningar är väl spridda utom all kontroll....


    / Håkan

  7. #27

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Biggles
    Men det är ju helt tyst från SMFF, en liten ursäkt om att tidningen blivit försenad vore ju ett normalt agerande....men alla tidningar är väl spridda utom all kontroll....
    Borde komma i nr tre. Vi har inget krav vid medlemskap att man skall ha dator. Så beskrivningen borde då bli skriftlig. Ett separat utskick är kostsamt porto till 7000 medlemar (om det är en korekt siffra?) kostar som en halv resa Bernkastel-Kues. Dessutom så verkar det inte vara en bra id'e att sända ut en ursäkt just nu när inte registret är helt OK.

    /janne

  8. #28

    Standard

    För att få Er skrivlust till något mer användbart, som dessutom kan ge intryck på vår historia skriv en artikel till MFN!. Spill inte energi på att "spy galla" på försäkring eller register. Om vi får nya bra, halvbra, kul artiklar så kommer tidningen att bli tjockar och möjligheten att varje läsare får EN bra artikel att läsa vid varje nummer ökar. Tjockare tidning ger förhoppningsvis gladare medlemar som tycker att tidningen är prisvärd och värd ett medlemskap.
    Det finns mycket "gnäll" inom flyget läste på ett forum om alla dispyter mellan skärm, segel, UL och "riktiga" flygare. Så det tjafset som vi har här mellan missnöjda söndagsflygare och styrelsen gör bara att vi passar bra in i flygarnas forum.

    Det här med en bra artikel är inget mål från SMFF utan min högts privata fundering. Jag tycker nämligen att en tidning som jag premunerar på är helt OK om det finns minst en artikel iden som jag gärna vill läsa.

    Skrivlust finns det ialla fall på detta forum. Jag vet att det är mycket lättare att "spy galla" på andras jobb än att skapa nytt från grunden. Att skriva ett utkast till en artikel som skall passera 5 - 10 personers ögon kommer resultera i kritik och det skall det göra, men man vill ha kreativ kritik.

    Försäkringen är kass för den hjälper inte vid detta olycksfall......

    skrev

    janne som är medlem i SMFF

    och ja jag tycker också att det är skit att inte tidningen kommer fram, att det inte har kommit någon "ursäkt". Men det är ett bekymmer med "internet" har man inte svarat på ett ebrev inom 2-6 timmar så är man "otrevlig". Har man inte svarat på ett normalt brev inom 1 vecka så är man "otrevlig"
    Breven i detta fall kan ha samma innehåll, avsändaren kan vara samma men kraven är helt olika.........

    och en sak till, om man gör en ursäkt på forumet hur många når man, 1% eller 50%? eller räcker det med att man når 10 riktigt missnöjda?

  9. #29
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Ballongflyg - 194 medlemmar får inget för de har inte sökt
    Fallskärm - 2 521 medlemmar får 80 000 kr i bidrag 2006
    Hängflyg - 199 medlemmar får 35 000 kr i bidrag
    Konstflyg - 126 medlemmar får 32 000 kr i bidrag
    Modellflyg - 7 668 medlemmar får 96 250 kr i bidrag
    Motorflyg - 4 740 medlemmar får 65 650 kr i bidrag
    Segelflyg - 2 662 medlemmar får 91 000 kr i bidrag
    Skärmflyg - 1 688 medlemmar får inget för de har inte sökt...

    Modellflygarna utgör den överlägset största gruppen inom FSF. Läser man protokollen är det Tävling, tävling, och tävling det hela tiden talas om. Det känns faktiskt inte angeläget för en söndagsflygare.

    Enligt styrelseprotokoll 2006-3 ska 96 250 kr användas av SMFF till: Värvning, internvärvning, mässdeltagande och en DVD!?! Det blir vi säkert mycket hjälpa av. Är det inte på LOKAL nivå man kan värva nya medlemmar genom att besöka skolor och fritidsgårdar etc? Eller ska SMFF skicka en DVD till alla ugdomar?...

    Angående databasen och medlemsregistret - varje företag eller affär har tusentals kunder - eller artiklar - i sina register - så det kan inte vara en svår uppgift att hålla reda på futtiga 7 668 SMFF-medlemmar.

    Om alla Modellflygare betalade in 100 kr per år blir det 766 800 kr! Det får man en massa DVD'er värvningsmöten och mässbesök för. Man kan t.o.m. lägga 100.000 - 150 000 kr om året på att låta en professionell firma sköta medlemsregistret - med utskick och allt - och det blir pengar över....

    Bara en tanke på hur effektivt de pengar vi betalar används... 97 000 kr tillbaka på en miljon. Ja, ja det är en lek med siffror, men varför kan man inte göra det? Fram med fakta på vad vi betalar till. Nästa fråga blir - vill vi ha det eller ska vi prioritera annorlunda?

    Jag förstår varför Modellflygarna är uppskattade medlemmar i FSF.

    Och qv - det är inte de personer som arbetar med SMFF och FSF som jag kritiserar - det är systemet. Och det är en stor skillnad. Vad är det för en organisation som inte tål granskning och närgångna frågor? Betraktas frågorna som dumma och "gnäll" - beror det antagligen mer på att man saknar fakta och insyn - vilket ju borde vara en självklarthet och naturligt i ett förbund eller förening.

    Sedan kan man ju se hur Riksidrottsförbundet ser Modellflyget. Detta hämtat saxat från deras hemsida:


    15/7-2006 Flygsport: Teknik och Nostalgi på Bråvalla
    Flyguppvisning med veteranflygplan
    Utställningar av flygsport och veteranfordon
    VM i modellflyg för skalamodeller
    Guidad visning av tävlingsmodeller
    Försäljning
    Tivoli
    Huvuddag är lördag 15 med flyguppvisning och invigning av VM
    .


    Jo, jo - Det smäller högt om ett VM i Skalamodellflyg inom Riksidrottsförbundet! (Hade Carolina Klüft varit där och signerat en bok om hur man stickar ett utedass hade man lagt ner betydligt mer arbete).

    Varför betraktas det som "gnäll" när man ställer sig frågan om vi är på rätt väg? Är frågorna obekväma - eller är jag ensam om att fundera?

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  10. #30

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av qv
    Citat Ursprungligen postat av Biggles
    Men det är ju helt tyst från SMFF, en liten ursäkt om att tidningen blivit försenad vore ju ett normalt agerande....men alla tidningar är väl spridda utom all kontroll....
    Borde komma i nr tre. Vi har inget krav vid medlemskap att man skall ha dator. Så beskrivningen borde då bli skriftlig. Ett separat utskick är kostsamt porto till 7000 medlemar (om det är en korekt siffra?) kostar som en halv resa Bernkastel-Kues. Dessutom så verkar det inte vara en bra id'e att sända ut en ursäkt just nu när inte registret är helt OK.

    /janne
    Jag menar inte att SMFF ska skicka ut ett personligt brev till alla, det minsta dom kunde göra tills vidare vore att informera via hemsidan, då skulle nog de flesta medlemmarna få reda på vad som hänt tills nästa tidning kommer ut.

    /Håkan

  11. #31

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Biggles
    Jag betalar för något, därmed kan jag kräva att få något!!
    Jag förstår dessutom inte din roll i detta, vad försvarar du ???
    /Håkan
    Min roll är medlem (måste man ha en roll?)
    Är förvisso med i redaktionsrådet, men undviker att uttala mig i frågor om detta om jag inte har samtalat med de övriga två innan (jag vill ju inte ha en "polsk riksdag") demokrati är omständigt, och en positivt inställd diktator är det snabbaste ledarskapet eller?

    Vilken roll är din Biggles?
    Vilken roll har AM?
    Vikeln roll har McRegor ?
    för att nu bara nämna de sista som skrivit i tråden


    Vad jag försvarar:
    Det fria tankesättet. Det är mycket negativa skrivelser om att allt är skit. Allt är inte bra men allt är inte skit. Om man bara ältar runt i "smutsen" så kommer man ingen vart man behöver argument från "en positiv" sida för att eventuelt "hitta ut ur skiten". För att om man tycker att SMFF är total skit, då går man ur och så bryr man sig inte längre, man kan ju förvisso kasta skit på SMFF om man är road av det.....

    Ja du har rätt att kräva (liksom jag) för vi är ju medlemar.
    Informationen från styrelsen till medlemmarna skall gå via medlemstidningen (eller extra utskick). Jag tycker då personligen att kostnaden för ett extra utskick till 7668 medlemar inte ger valuta för pengarna (detta är alltså en helt privat uppfattning) I detta fall när det dessutom är medlemsregistret som fallerar är det direkt dumt att använda det igen.
    Med detta som bakgrund så kommer ett svar (hoppas jag) i nummer tre av MFN och innan dess så kan det tyvärr vara tyst.
    För dom har ju meddelat på forumet att dom har problem med registret, och att personalen jobbar kväll för att få ordning på det.
    Vad är det mer du kräver?

    /janne

  12. #32


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Janne,
    Men nu var det ju inte bara uteblivna MFN som denna tråd handlade om.
    Snarare handlar den väldigt lite om just det problemet.
    För att inte "älta" det som diskuterats tidigare i tråden så är det nog i grunden den obefintliga öppenheten i det löpande Styrelsearbetet som är grunden till många klagomål - kanske inte alla men en hel del.
    Det är möjligt att du som ledamot i Redaktionsrådet är bättre informerad än vi övriga men vi lever i vart fall i vår värld.
    Mange började under sin tid som Ordförande att kommunicera med medlemmarna på det sätt som idag är vanligt - alltså via Internet och i detta fall via olika svenska Modellflygforum. Det var mycket positivt (se där..) och denna kommunikation kan på sikt hjälpa till att skapa förståelse även för sådant som inte jämt förefaller kristallklart för oss vanliga medlemmar.
    Tyvärr förefaller det som att vår nya ledning inte riktigt är inne på samma spår. Att all info skall komma enkelriktad via MFN tror jag inte fungerar i dagens samhälle där man har krav på snabbare information och möjlighet att snabbt ställa frågor och få svar - och då räcker nog inte vanliga brev längre. Skall vi fortsätta att vara ETT Förbund så måste nog dels ledningen anstränga sig att kommunicera med medlemmarna via dagens teknik, dels måste i mina ögon Styrelsearbetet vara mera öppet och tillgängligt för oss vanliga medlemmar samt slutligen måste arbetet ta hänsyn till att den överväldigande majoriteten av medlemmarna är vad som ibland kallas sportflygare - alltså inte tävlingsflygare. Därmed inte sagt att SMFF INTE skall jobba för tävlingsflyget men fokus måste utan tvekan ligga på sportflyget (="söndagsflyget").
    Hälsningar
    Roger Eklund

  13. #33

    Standard

    Editerat.
    Missförstod och uttryckte mig dumt.
    /Göran

  14. #34


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Editerat efter Görans förändringar av sitt inlägg !
    .....Men det finns en hel del att förbättra - glöm för all del inte att SMFF som förbund attraherar allt färre modellflygare och att det i många klubbar finns ett starkt ifrågasättande av SMFF. Jag personligen har försvarat SMFF med näbbar och klor internt och jag har inte för avsikt att hoppa av men däremot vill jag se en fokusering på den breda massans frågor.
    Hälsningar
    Roger

  15. #35

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor
    Det är möjligt att du som ledamot i Redaktionsrådet är bättre informerad än vi övriga men vi lever i vart fall i vår värld.

    Mange började under sin tid som Ordförande att kommunicera med medlemmarna på det sätt som idag är vanligt - alltså via Internet och i detta fall via olika svenska Modellflygforum. Det var mycket positivt (se där..) och denna kommunikation kan på sikt hjälpa till att skapa förståelse även för sådant som inte jämt förefaller kristallklart för oss vanliga medlemmar.
    På din första fråga så måste jag tyvär svara nej. Visst sa Bengt ett och annat men inget utöver det som stod i tidningen eller på forumet.

    Att Mange började kommunicera är bra, och jag önskar att den nuvarande styrelsen gör likadant. Men detta är inte säkert att det sker med snabbhet. Om frågan är för "svår" eller kan tolkas på olika sätt, kan också vara att frågan är känslig, då borde styrelsen ha sammanträde först (sitt vanliga) och sedan ta upp frågan på lämplig punkt för att komma överens om vad som gäller. Svaret publiceras sedan i tidningen och eller forumet. Om man inte gör så finns det inte längre någon demokrati. Så det som är bra med att en ordförande svarar på alla frågor och undranden från medlemarna blir till slut att denna person eventuelt sätter upp riktlinjer som de övriga i styrelsen inte håller med om. Så man kan inte kräva snabbhet (man kan kräva att det går snabbare än i dag)

    Jag önskar också snabbhet. När jag anmälde mig till redaktionsrådet (via en annons i MFN) så fick jag vänta 2-3 månader på svar. Trodde då att dom kollade olika personer som var bättre lämpade än mig för detta uppdrag (det finns alltid personer som är bättre) när jag sedan ringde och kollade var personen (kommer inte ihåg vilken) förvånad över att jag inte var kontaktad av Bengt. Jag var nämligen antagen (1 sökande 0,15 promille av medlemmarna var intresserad av detta jobb)

    Hur får vi mer öppenhet i mötena då?
    möte med Webb TV
    publicering av protokollen innan de är justerade
    publicering av agenda
    Någon som har fler förslag?

    Har förövrigt varit på kanslit i Norrköping en gång (egentligen två men gång nummer två var på kurs i airbrusch).
    De jag har träffat "regelbundet" i styrelsen var / beng och philip thulin.
    Övrig del av styrelsen har jag mött vid mässan i frescati som vilken medlem som helst.

    kan förövrigt tillägga till de övriga 99,985% av medlemarna i SMFF att ni missade något när ni inte svarade på annonsen.

    /janne

  16. #36

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis
    Och vad det gäller oss fritidsflygare så känns det inte särskilt meningsfullt att åka dit ännu men vi kanske skulle samla ihop oss till nästa år och åka till föreställningen?
    Och här är ett av problemmen. Om man åker dit för att driva fritidsflygarnas intressen så kommer man att bli nominerad för denna post. Det kan finnas många som vill rösta fram en person, men vem vill bli framröstad. Om man tar en aktiv roll för att driva förbundet framåt så att fritidsflygarna får "mer makt" då har denna person / personer också förlorat fritid att flyga på.

    När jag jagar artiklar till MFN så får man svaret att "jag gillar att flyga, skall jag skriva det där så förlorar jag flygtid" (grovt förenklat).

    En fundering: Kan det vara så att fritidsflygarna prioriterar "flygtid" så hårt att det inte kan bli ett stort förbund, för då är det inget roligt längre medans "tävlare" behöver en stab till tävlingarna och denna stab kan också driv förbundet samtidigt?

    /Janne

  17. #37


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Tack Janne för ditt sakliga svar på mina funderingar !
    Det är genom att föra debatten på det sättet som vi förhoppningsvis till slut kan komma framåt !
    Sen är det som du säger - svårt att få "sportflygare" att ställa upp på förtroendeposter. Tyvärr är det likadant på Klubbnivå och det är ett problem som vi måste försöka tackla gemensamt. Ochy är man aktiv på Klubbnivå så börjar fritiden att vara välfylld - man vill ju hinna med att flyga också och dessutom har man ju sina förpliktelser mot familjen.
    Men det var synd att inte Mange - som tydligen orkade med dubbeljobbet - inte fick chans att fortsätta som ordinarie ledamot i Styrelsen. För mig som gräsrot kändes han som en frisk fläkt !
    Hälsningar
    Roger

  18. #38

    Standard

    Det var inte mening att vara grinig. Jag har läst igenom igen med bättre skärm och hastighet så ser jag att jag missförstått och blandat ihop. Ber om ursäkt. Jag editerar mitt så var snäll gör detsamma.

    Citat Ursprungligen postat av qv
    medans "tävlare" behöver en stab till tävlingarna och denna stab kan också driv förbundet samtidigt?

    /Janne
    Går inte att säga bättre. Tävling-sportflyg är win-win det är bara att hitta rätt sammarbete. Lokalt och i förbundet.

  19. #39


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Göran,
    Jag har strukit lite i mitt svar på ditt inlägg..
    Men i sakfrågan om hur stora resurser tävlingsflyget drar kontra volymen av tävlingsflygare så är jag personligen övertygad att det är avsevärt mera än vad som framkommer direkt i redovisningen.
    Sen är det ju otvivelaktigt så att styrelsen består till stor del av tävlande eller f d tävlande - men det är ju inte deras fel utan snarare är ju orsaken som någon nämnde svårigheten att få "Sportflygare" att ta på sig denna typ av uppdrag. Där är tävlingsflygarkollektivet otvivelaktigt betydligt duktigare och mera aktiva !
    Hälsningar
    Roger

  20. #40

    Standard

    Tack Roger.

    Så här tror jag.
    Tävling skapar en gemenskap. Ett gemensamt mål att arbeta för. Därför är de också villiga att engagera sig.

    Vad gäller representation, vad gäller för mfk direkt? Har för mig att det är en ganska stor klubb.

    /Göran

Liknande ämnen

  1. SKrivit på SMFF Forum
    Av LasseCub i forum Allmänt och Tips
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-04-11, 16:03
  2. SMFF-forum är rätta platsen för SMFF-frågor
    Av Ville i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-05, 17:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •