Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Saxat från Smff forum

  1. #1

    Standard Saxat från Smff forum

    tjaa.. vad säger man.. glad jag inte är med, men samtidigt lessen att det inte finns nån rim å reson längre i detta förbund.. för det vore trevligt med ett jordnära förbund...

    saxat från smff forum
    Jag läste ett protokoll från FSF styrelsemöte den 6-7/5, där vår förbundsordförande uttalar sig
    Citat:
    Medlemsregister – Bengt Lindgren visade en PowerPoint om arbetet med det nya medlemsregistret. Sammanfattningsvis fungerar systemet bra.

    En del information i övrigt om vad som händer inom SMFF finns att läsa på
    http://www.flygsport.se/downloads-year.asp

    Ordförande i grenförbunden skall åka med FSF på en 3 dagars konferens till Bernkastel-Kues, (55.000kr)
    Räcker inte slantarna rekommenderas respektive grenförbund att ”fylla” på reskassan
    Jag hoppas att resan bidrar till utvecklingen av vår svenska modellflyghobby.
    slut saxat..
    -------------------------------------------------------------------
    Xxxxxx Xxxxxxxxx
    Spektrum DX7
    T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
    T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
    T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
    Sebart Katana S50 Glowpower,
    MagnumR West .50

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard Re: Saxat från Smff forum

    Citat Ursprungligen postat av Ludde
    En del information i övrigt om vad som händer inom SMFF finns att läsa på
    http://www.flygsport.se/downloads-year.asp

    Ordförande i grenförbunden skall åka med FSF på en 3 dagars konferens till Bernkastel-Kues, (55.000kr)
    Räcker inte slantarna rekommenderas respektive grenförbund att ”fylla” på reskassan
    Jag hoppas att resan bidrar till utvecklingen av vår svenska modellflyghobby.
    slut saxat..
    Jag har alltid undrat över varför det "sekreta utskottet" dvs. SMFFs styrelse har hemliga styrelseprotokoll. Jag börjar nu ana varför...
    Flumfaktorn upplevs som hög när man i protokollet kan läsa "att det övergripande målet med konferensen ska vara att uppdatera FSF vision".
    Det är lätt att ha spenderbyxorna på då man använder andras pengar...

    I ärlighetens namn ska sägas att summan inte är helt orimlig.
    Om ordförandena åker bör det bli 9 personer.
    Överslag:
    Resa: 2300 kr
    Traktamente: 3*536 kr
    Hotell: 3*900 kr
    Summa = 6.600 kr/person
    Total för 9 pers = 59.000 kr

    Dock kan man undra varför inte konferensen förläggs till Sverige?
    Behöver man 3 dygn för att diskutera förbundets vison?

    /Michael

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    226
    Jobb
    snart industritekniker
    Klubb
    Södertälje mfk

    Standard

    slöseri med pengar anser jag.

    Varför ska man resa bort?

    2300*9= 20700kr.

  4. #4

    Standard

    <ironi>
    Man kanske inte tas på allvar om man inte gör som alla andra samhällshöjdare, politiker och fackpampar gör?
    </ironi>
    Eller så är det helt enkelt bara lite trevligt att r*vg*ka hela förbundet och få en gratis resa.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Det är en sak när ett företag åker iväg för att komma ifrån kontoret för att komma till en ny "kreativ" miljö. Men nu är denna resa för personer som inte sitter ihop dagligdags och jobbar ihop. Denna resa borde absolut genomföras inom rikets gränser - dock lär det kunna kosta lite det oxå, men de ska verkligen ha i åtanke att det är VÅRA pengar de spenderar.

  6. #6
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Naturligtvis är det viktigt att det hålls möten och att våra representanter träffar andra representanter för att styra upp TÄVLINGSVERKSAMHETEN. För det är precis vad SMFF handlar om till 99,9 % - TÄVLINGSVERKSAMHET.

    Den dystra sanningen tycks vara att SMFF's medlemmar betalar dyrt för några få procent av medlemmarna som tävlar. Det beklagliga är dessutom att merparten av pengarna används just till resor, traktamenten och möten. De tävlande får oftast själv beskosta sina resor och boenden.

    Söndagsflygarnas problem och behov skiljer sig ganska mycket från de tävlande modellflygarnas. Vi behöver exempelvis hjälp med att strida kring bullerklagomål, tillgång till flygfält, hjälp med finansiering av gräsklippare, klubbstugor etc. Som söndagsflygare är man ju ganska ointresserad av tävlingsregler och av arrangerade tävlingar - just de aktiviteter som nästan hela SMFF's ekonomi går till.

    Hade alla modellflygare som inte har ambition att tävla samlats i ett eget förbund hade vi fått representanter som tog vara på söndagsflygarens behov. Vi hade kunnat få en liten styrelse som enbart arbetar för oss och våra behov. Vi hade t.o.m. kunnat ge direkta bidrag till våra egna tävlingssugna medlemmar - och inte till ressugna SMFF-representanter.

    Med ett Fritidsflygförbund kunde man få fram en skräddarsydd försäkring, hyra jurist för att försvara enskilda klubbar mot kommuner och miljönämnder, etc. Jag är övertygad om att det finns mer "ManPower" ute bland klubbarna i form av personer med goda kunskaper i att hantera de lokala kommungubbarna/gummorna, förhandla och föra fram söndagsflygarnas krav, än den hjälp och support vi får från SMFF - och Flygsportförbundet. Historiskt sett är detta ju bevisat gång på gång. Förbundet har vad jag vet inte någon gång hjälpt en lokal klubb i trångomål. Så de muskler man skryter med i devisen; "Tillsammans är vi starka" är inte hela sanningen när det gäller modellflyget.

    Låt tävlingssidan av modellflyget söka bidrag från stat, kommun och de aktiva tävlande, och låt söndagsflygarna söka sina egna bidrag, så kan det nog fungera bättre i fortsättningen - och ALLA medlemmar kan känna att de får valuta för sina pengar.

    Visst är det en hemsk tanke och naturligtvis blir alla tävlande modellflygare i landet förbannade på mig för mina påståenden. Men tänk vad bra det hade kunnat bli för bägge "parter" både tävlande och söndagsflygare. Bägge parter får ett förbund - eller förening - som uteslutande arbetar åt dem och deras behov.

    Flygsportsförbundet är överlyckliga för att modellflygarna till slut kom med i förbundet. Vi är den överlägset största gruppen - och sponsor av andra evenemang än våra egna! Vi betalar inte bara SMFF's resor och hotell, vi pröjsar till Segelflyg, Motorflyg, Aerobatics, Fallskärmshoppare etc.

    Något att fundera på...

    Sist, men inte minst, vill jag förtydliga att jag inte kritiserar de hjältar som sitter i SMFF's styrelse och arbetar häcken av sig för oss modellflygare. Jag hävdar bara att verksamheten inom SMFF inte passar alla aktiva modellflygare. Ingen idé att sätta plåster i pannan om det är tån man har ont i - eller hur?

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  7. #7
    tobbes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    102
    Jobb
    Raketkonstruktör
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Utmärkt talat Ove!

    /Tobbe
    If It's Not Scottish, It's Crap!
    “Oh German! I thought there was something wrong with you.”

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM
    Naturligtvis är det viktigt att det hålls möten och att våra representanter träffar andra representanter för att styra upp TÄVLINGSVERKSAMHETEN. För det är precis vad SMFF handlar om till 99,9 % - TÄVLINGSVERKSAMHET.
    Men gör en kupp då......

    Sammla de 20 eller 30 personerna som är villiga att göra SMFF updrag som det ser ut i dag. Rösta in dom via ett upprop i MFN och forum. När ni sedan är i "majoritet" så skapa nya stadgar och förändra styrelsen till liten storlek. Detta borde inte ta mer än 2-3 år att utföra. Det måste vara den lättaste vägen istället för att skapa ett "nytt förbund". Ni får ju 99% av medlemarna med Er eller......

    /janne

  9. #9
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tja Ove ,det finns väl inte så mycket att tillägga efter den skrivelsen!
    Jag tror precis som du att det som finns idag inte är lämpat för oss fritidsflygare direkt(understatement?) o skulle med glädje ansluta mig till en organisation som var till för oss söndagsnissar,som det är nu så vill dom inte veta av mig i alla fall :?
    Sen kan man ju fundera på vart pengarna går,känns lite som om nån tycker att de vill vara stora pojkar nu o åka på en konferensresa???!!
    Det jag inte förstår alls är den totala bristen på insyn o öppenhet,lite av en gammaldags "loge" över det hela...
    Kritik,hur konstruktiv den än må vara,nonchaleras fullständigt o utrycket
    "enade är vi starka" tycker åtminstone jag är fruktansvärt ihåligt i.o.m
    att det finns inget vi,det är idag den inre kretsen o de andra(söndagsnissarna,d.v.s jag ) som uppenbarligen inte har rätt till info om vad som görs inom SMFF..
    Som konstruktiv kritik räknar jag t.e.x den nya hemsidan där det mesta som sägs o tycks om den rinner spårlöst förbi! Skulle vara kul o veta vad den kostade,i min värld så är den inte värd 1 SEK...
    I den internettid vi lever i nu så är just den sidan det starka kort som SMFF skulle kunna använda sig av men så kan man väl knappast säga är fallet eller?
    Enda skälet till att jag vill vara med är som sagt tidigare,att mitt eget godkända fält ska få fortsätta vara det o att jag ska utan problem få flyga på andra tillställningar men det ligger på hyllan nu,eftersóm jag inte sett röken av ett inbetalningskort..kanske det händer nåt så småningom,vem vet? Och av det som jag har läst så är väl medlemsregistreringen ingen hit heller men som sagt,det är bara konstaterat med hjälp av det jag läst,vad jag förstår av det som kommit fram från styrelsen så funkar det utmärkt!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    51
    Jobb
    Larm/Säkerhet
    Klubb
    PMFK

    Standard

    Ja hemsidan är ju ett skämt, vem f-n har gjort den ?
    forumet är ju nästan värre nyaste inläggen längs ner känns ju modernt

  11. #11

    Standard

    Helt rätt Ove :-)

    qv,s ide helt rätt oxo.. bara det att jag lagt det hela bakom mig....

    tänker inte betala in avgiften till dom även om den kostade 1:-

    en bröt tävlande som naturligtvis jobbar för det.
    Enkelt.. jag kan själv.... som på blöjreklamen..

    Men ett Nytt förbund är jag med i direkt..

    Ove for President?
    -------------------------------------------------------------------
    Xxxxxx Xxxxxxxxx
    Spektrum DX7
    T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
    T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
    T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
    Sebart Katana S50 Glowpower,
    MagnumR West .50

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Ja, i sak kan jag hålla med om det mesta men ett nytt förbund - nja, min erfarenhet är att det är lätt att klaga men kommer man till skott så är det som vanligt jäkligt svårt att få frivilliga krafter som vill lägga ner en stor del av sin fritid på att leda ett riksomfattande förbund. Dessutom skulle det medföra ett i allra högsta grad splittrat modellflygkollektiv så jag är högst tveksam om det skulle stärka vår position gentemot Myndigheter m m.
    Det finns alla möjligheter att välja fram den styrelse man/vi vill ha även i SMFF - det enda man behöver göra är att tillräckligt många med samma vision besöker Förbundsstämman, föreslår sina egna kandidater till de styrelseposter som skall väljas samt röstar på dessa personer.
    Vill minnas att vi var strax över 50 st vid stämman i våras - f ö blev voteringsresultatet avseende val av Förbundsordförande 28 röster för valberedningens förslag Bengt Lindgren och 23 röster för förslaget som kom under stämman nämligen förra årets ordförande Mange Söderling. Så med lite uppställning på Stämman av oss Fritidsflygare så vore det en rätt enkel sak att rösta fram andra kandidater. För detta behövs inget nytt Förbund...bara intresserade kandidater och uppställning på Förbundsstämman.
    Bara mina små tankar hälsar
    Roger

  13. #13
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Visst är det svårt - och tar lång tid. Det är alltid svårt att få personer att ställa upp som representanter och de har ett mycket otacksamt jobb.

    Men om vi byter representanter i SMFF's styrelse skulle vi fortfarande vara med i Flygsportförbundet som är centrerat kring tävlingsverksamheten. Det är inte våra representanter som är problemet - det är målsättningen och policyn inom förbundet som inte ligger i linje med våra intressen - om vi inte vill tävla. Så bojorna blir vi inte av med genom att stanna kvar i SMFF. Då ska vi rösta på att helt lämna Flygsportsförbundet och bli ett fristående förbund/förening för fritidsmodellflyget.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Jag är nog ändå av den uppfattningen att "rätt" styrelse i SMFF borde kunna styra upp skutan på rätt spår - oavsett vad FSF betyder. Sen bör vi väl inte heller skapa nån konflikt gentemot tävlingsflygarna som individer - dom måste också vara välkomna men det bör vara majoriteten som styr - alltså "söndagsflygarna". Som det är idag så är tävlingsflygarna mycket mera aktiva och villiga att ta på sig styrelsejobb - därför blir det också dom som styr och ställer i Förbundet.
    Hälsningar
    Roger

  15. #15

    Standard

    Visst kan 50000 ses som en hel del pengar men de kommer ju inte från SMFF utan till största delen från RF. Även om SMFF:s medlemmar inte längre hade förtroende för mig så sitter jag faktiskt kvar som fristående ledamot i FSF och har därför insyn i ärendet. FSF gör en hel del för flygsportsverige och talar mycket lite om tävlingsverksamhet. Tävlingsverksamhet sköts i stort sett uteslutande av grenförbunden. Att ha en konferans i Sverige hade sannolikt blivit marginellt billigare men man hade antagligen inte fått så stor uppslutning varför en konferans i ett billigt land kan vara försvarbar. Detta medför ju också att man kan knyta kontakter med ett annat lands flygsportare för samarbete kring tex luftrumsfrågor och annat.

    MVH Någon som just tjänat in pengar till SMFF:s friflyggren så vi kan ge nästa års juniorlag lite resbonus.

    /Mange Söderling

  16. #16

    Standard

    Det beklagliga är dessutom att merparten av pengarna används just till resor, traktamenten och möten.
    Detta stämmer inte alls ca 15% av SMFF:s kostnader under 2005 var mötes/rese-relaterade. Då inkluderas också möten för arrangemanget av VM vilket av förklarliga skäl höjt siffran något.

    Traktamenten används endas i undatagsfall under 2005 3 gånger tror jag.

    Observera att vi normalt får tillbaka nästan lika mycket pengar av FSF som vi betalar in.

    Visst finns det mycket kvar att förbättra men gör det då, man behöver inte alls sitta istyrelsen för att driva SMFF framåt, bara övertyga styrelsen om att man har en bra ide och erbjuda sig att hjälpa till.

    MVH Någon som försökt och försökergöra SMFF bättre...
    Mange S

  17. #17
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Mange! Välkommen hit! :wave: Kul o se dig i skrift igen säger den sen igår F.D icke antagna,numera i smff anslutna:
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  18. #18
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    MangeS, du har all min respekt. Men du säger nästan själv i dina inlägg vad som SMFF centerar kring - "Detta stämmer inte alls ca 15% av SMFF:s kostnader under 2005 var mötes/rese-relaterade. Då inkluderas också möten för arrangemanget av VM vilket av förklarliga skäl höjt siffran något ".

    Det hade varit intressant att veta hur stor del av mötena som upptas av "Hobbyflygarnas" behov. Exempelvis hur man kan förbättra hjälpen till klubbar som har problem med klagande grannar, stödja klubbars kamp gentemot kommuner om bidrag och nya flygfält, försäkringar som är värda namnet, etc. Min gissning är att det är en ganska liten - för att inte säga obefintlig - del av mötestiden som ägnas dessa frågor. Och då återkommer ju frågan om SMFF är rätt förbund för Hobbyflygarna.

    Vad Hobbyflygarna behöver är fler frekvenser, få en bättre försäkring, för att inte tala om bra stöd och verktyg (juristhjälp och infomaterial) att utveckla hobby på lokal nivå. Som jag uppfattar SMFF sker inget sådant arbete. Det är fortfarande centrerat kring arrangerandet av tävlingar och möten med grenförbund och (tävlings)-reglerande sammanslutningar.

    Kanske Hobbyflygarna skulle bilda en egen gren inom SMFF - "Hobbyflygarna" - med målsättning att krydda tillvaron och höja livskvalitén. Kanske till och med sikta på att bli världens bästa gren inom just dessa områden! Det hade blivit den överlägset största grenen och hade kunnat ägna sig helt åt de frågor som berör denna livskvalitétshöjande verksamhet. Som största gren hade "Hobbyflygarna" kunnat åtnjuta biffiga bidrag från FSF och gud vet vem.

    Jag misstänker dock att om frågan skulle spetsas till - skulle kravet bli att "Hobbyflyggrenen" skulle vara en sportslig gren med tävlingsinriktning för att få bildas. Detta skulle ju också bevisa det jag påstått hela tiden - SMFF är inget annat än ett tävlingsfokuserat förbund.

    Kunde vara kul att spåna lite över hur en sådan lösning inom SMFF och FSF hade kunnat fungera. Vilka för- respektive nackdelar finns det med det, osv?

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  19. #19

    Standard

    Alltså när det gäller tävlingar så har SMFF:s styrelse inget med det att göra (undantaget VM) det sköter grenarna som är fyllda av just tävlingsflygare.

    Vissa har tidigare talat om att man istället för att dela förbundet i tre delar borde dela det i två en breddidrottsdel(hobbyflygare) och en elitdel för de som tävlar. Detta är en ide som jag personligen tror på, vad man måste inse är dock att grenarna till stor del är självfinansierade genom tävlingsavgifter och licensavgifter.

    Det finns inom RF bidrag att söka för breddidrott såväl som för elitidrott så jag tror säkert att om ett antal hobbyflygare tog sig ann jobbet att hitta på och driva hobbyflygprojekt så vore det möjligt att få hjälp med detta.

    Fler frekvenser är något som SMFF för tillfället och under det år jag var ordf jobbar med. Detta gynnar ju alla men kanske speciellt vid stora meetings och tävlingar.

    När det gäller försäkringar kan man bara gratulera Ånge som lyckats få ett försäkringsbolag till att skriva under ett mycket bra avtal jag tror det blir svårare för en större klubb men ändå. SMFF:s sekreterare har under det senaste året jobbat med frågan och jag antar att han fortsätter med det för att vi skall få en bättre försäkring.

    När det gäller hjälp til klubbar så bör det inom kort publiceras en miljöguide som varit klar unddr en tid dessutom kommer under året ett PM gällande anläggningar att publiceras när det är färdigt. Dessa två publikationer har FSF betalat.

    Problemet inom SMFF är att det finns många som vill ha och väldigt få som vill jobba. Man behöver faktiskt inte lägga flera år av sitt liv kanske bara driva ett projekt under några månader, bara en tanke.

    MVH Mange

  20. #20
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Bra talat Mange_S! :supz:

    Det känns ändå som om SMFF är en jätteapparat som arbetar och mal på - men det kommer inte ut mycket till Hobbyflygarna i andra änden. Genomskinligheten (insynen) är dålig och man känner sig inte delaktig.

    Den nya SMFF-sidan är en katastrof. Är det meningen att vi "små modellflygare" ska känna oss imponerade av att få vara med "de stora grabbarna"? Det fungerar iaf inte på mig.

    Bra förslag med två delar av förbundet - var och en självfinansierande.

    Varför inte göra upp en lista över vad som behöver göras för Hobbyflygarna? Då skulle man kanske kunna få en överblick över hur mycket arbete - och hur många som skulle behöva arbeta med ärendena. Vilka resor och möten måste Hobbyflygarna delta i för att utveckla just Fritidsflyget i Sverige? Vad kostar det - Vad får vi för pengarna?

    All företagsamhet bygger på en kalkyl där man beräknar vad det kostar och vad man får för pengarna. Prioriteringar och beslut baseras på behov och tillgång på medel. En renodlad gren - fristående - eller inom ett förbund måste ju vara den effektivaste vägen att uppnå maximal utdelning. Enade är man starka - men flera tusen enade Hobbyflygare är också en stark grupp. Kanske med mer exakta och utmejslade krav och behov än den breda penseln "Flygsport" som inbegriper tillräckligt mycket för att förvirra t.o.m. den mest luttrade kommunapolitikern.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

Liknande ämnen

  1. SKrivit på SMFF Forum
    Av LasseCub i forum Allmänt och Tips
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-04-11, 16:03
  2. SMFF-forum är rätta platsen för SMFF-frågor
    Av Ville i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-05, 17:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •