Hej Mange,
Trevligt att du hittat hit eftersom det ger oss möjlighet att kommunicera med någon från SMFF-styrelsen.
Utan att på nåt sätt vilja skapa en motsatssituation mellan hobbyflygare och tävlingsflygare så har jag ändå svårt att tro att tävlingsflyget är självfinansierande. Om vi t ex tar Internationell representation i FAI och andra organisationer så torde det till 100 % avse tävlingsflyget.
Många nationella möten inom Förbundet torde också till stor del avhandla tävlingsverksamheten.
Om Förbundet uteslutande skulle hantera Hobbyflyg på den nivå som göres idag (i våra ögon relativt låg nivå) så skulle med all sannolikhet Förbundets budget vara avsevärt lägre - t ex borde budgeten för Expeditionen kunna dras ner rätt avsevärt när man slipper hantera t ex licensfrågor till Tävlingsflygare - och annat Tävlingsrelaterat.
Dessutom är tävlingslicenskostnaden ofta löjligt låg och med tanke på det relativt fåtal som tävlar torde licenserna inte inbringa särskilt mycket.
Vad jag vill säga är att Budgeten inte speglar Tävlingsdelens hela kostnadsmassa - den döljs i kostnader som bokförs på andra konton.
Skall Förbundet kunna fortleva så måste det gentemot majoriteten av medlemmarna kunna påvisa sitt berättigande.
Risken är att med högre medlemsavgifter kombinerat med att Styrelsen förefaller minimalt intresserad av att öppet redovisa vad man gör och verkar för så kommer Förbundets numerär att minska drastiskt de närmaste åren - framförallt beroende på hög medelålder kombinerat med att man på intet sätt attraherar de ungdomar som trots allt är intresserade av Modellflyg. Och dessutom förefaller det som att alltflera Klubbar överväger att hoppa av SMFF - vilket jag i grunden tycker är mycket tråkigt eftersom vi med all sannolikhet i framtiden kommer att ha ännu större behov av ett enande Förbund som kan stå upp för Modellflyget gentemot bl a våra Myndigheter.
Slutligen - som gräsrot tycker jag personligen att det var synd att inte du Mange fick fortsätta ytterligare något år som Ordförande - du har i vart fall försökt kommunicera med oss medlemmar på ett positivt sätt vilket du skall ha all heder av. Att man som gräsrot idag riskerar få ironiska kommentarer av sin Ordförande i Förbundet när man framför en kritisk åsikt tycker i vart fall inte jag är speciellt positivt....
Alla Förtroendevalda är just det - valda av oss gräsrötter för att på ett förtroendefullt sätt sköta den verksamhet som vi gemensamt älskar !
Hälsningar
Roger Eklund