Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Att klä med glasfiber???

  1. #1

    Standard Att klä med glasfiber???

    Hejsan alla flygfantaster!

    Sitter på min kammare och funderar på att klä min Seamaster med glasfiber istället för vanlig plastklädsel.
    Problemet är bara att jag inte har provat det tidigare, hur gör man och vad behövs...... Har någon en lättsam instruktion för detta. tex tjocklek på väv, hur späderman epoxin & med vad, vilken typ av färg använderman sig av.. m.m.

    Planet är en Seamaster 40 med en OS 46'a som tyvärr tog in lite vatten med orginalklädseln på.

    // Micke

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Tjenare Micke!

    Jag har klätt en modell med glasfiber, denna modell var så att säga "helplankad" alltså inga lättningshål någonstans. Om det finns lättningshål så skulle jag avstå från att täcka dessa med glasfiber, möjligen fylla ut dom med tunn balsa först och sen glasfibra.

    Jag använde mig av glasfiberväv 25g/m2 glasfiber från Al Composite och har använt mig av en långtidshärdande epoxy som heter Simprop Epoxy L och finns att köpa hos Östersunds Modellhobby. Efter att provat mig fram med lite olika påläggsmetoder finnar jag denna bäst:

    1 - Pensla epoxy på kroppen där väven ska fästas
    2 - Lägg försiktigt på väven och "dutta" fast den med fingrarna (naturligtvis så bär du skyddshanskar)
    3 - Använd en liten plastskrapa eller liknande (spelkort fungerar oxå) att ta bort överflödigt epoxy.
    4 - Låt torka

    Jag ville hålla mitt bygge lätt och blandade därför i färgpigment direkt i epoxyn för att slippa grundmåla.

    Färg som jag tänkt mig använda är en hobbylack som jag ska späda med syntetiskt förtunning och spruta på med biltemas "airbrush" - dock så fungerade den inte så bra med drivgas på flaska så jag ska skaffa nåt bättre att driva den med.







    Inköpslista:
    Gummihandskar (sådana tajta dom har på sjukhuset)
    Simprop Epoxy L från ÖMH alt. Lamineringsepoxy från Al Composite
    Glasfiberväv 25g/m2 från Al Composite
    Plast- eller gummiskrapa (Jag använde en skrapa från 3M)
    Penslar (små moddlare är billiga på ÖoB)

    Sedan är det nästan nödvändigt med en brevvåg eller hyfsad köksvåg för att blanda epoxyn rätt, jag blandade epoxyn i engångsmuggar så att jag slapp tänka på rengöring.

  3. #3

    Standard Tack!

    Tjenare!
    Hur är det med emigranterna..

    Det där med lätthålen hade jag ingen tanke på. Den bakre delen av kroppen består ju mest av sådana. Hur gjorde du vid knepiga kanter & hörn, vid steglisten så är det lite bökigt, är det bara att lägga väv omlott och slipa ner efteråt det har härdat eller måste man försöka att klä allt med en hel väv???

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Jag valde att inte lägga hel väv över skarpa hörn då jag upptäckt att det kan bli bubblor under väven då. Jag gjorde i flera steg (enligt illustration) vilket blir en del tidskrävande då härdningstiden är 12 timmar...men det blir bäst resultat då.


    A = Väven fäst med lite mån utanför kanterna, se till att fylla ut med epoxy ända mot kanten för att det ska bli lättare att skära av den överflödiga väven.
    B = Skär bort den överflödiga väven
    C = Lägg på nästa lager på motsatt sida
    D = Skär bort den överflödiga väven, slipa sedan kanten så pass att den blir fin.

    Jag rekomenderar inte att lägga omlott på en gång, dock kan man göra det efter att första lagret torkat och därefter slipa av den biten lite lätt och sedan lägga på en skarvbit.

    Sedan skadar det aldrig att göra någon provbit först så att man lär känna materialet lite. Typ Limma en fyrkanstlist på en balsabit och sedan klä och se hur pass bra man kan få det.

  5. #5

    Standard

    Ett enkelt sätt är att använda den gamla siden papper tekninken och först lacka med modellack (zaponlack) 3-4 ggr och sedan fästa glasfibern med aceton som löser lacken. Därefter använder man pensel för att laminera med epoxi, uttunnat araldit(24 h) fungerar bra men gjutepoxi är att föredra.

    Araldit går att tunna med både t-röd och aceton, aceton dunstar dock ganska fort så "tunntiden" blir kortare.

    /Mange

Liknande ämnen

  1. Hobbykings glasfiber FPV
    Av radioactive i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-10-08, 01:02
  2. Glasfiber
    Av Lelle i forum Allmänt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-16, 20:22
  3. Måla glasfiber
    Av T5 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-03-20, 08:44
  4. Kroppssidor i glasfiber?
    Av Mats i forum Allmänt om flyg
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-24, 01:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •