Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: SY 52 Varken startar eller går...

  1. #1

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    65
    Jobb
    Smurf ;)
    Klubb
    Trosa RCK

    Standard SY 52 Varken startar eller går...

    Jag är stolt ägare av en SY 52s, ännu en fin kopia av en OS-motor. Har gått mycket bra de veckor jag ägt den.
    Nog om detta...

    Jag har i helgen haft en del problem. I fredags gick motorn mycket dåligt, ett hack på nålen gjorde skillnad från fet gång eller "död" i lördags tog jag tag i motorn igen. Kontrollerade ventilspel kollade stiftet (OS-F) såg till att motorn fick soppa. Stoppade motorn i testbänk för att ha god översyn. Nu startar inte motorn äns! Inte ett knyst, verkar inte äns tända. Jag har kollat följande: Stiftet (bytt mellan olika), Ventilspelet (igen), Soppa (med eller utan nitro), Skruvat nålar in och ut och tanken med slangar är bytta. Motorn får alltså soppa, stiftet glöder men inte ett knyst.

    Det känns som om jag provat allt så nu börjar det kännas lite tungt.

    Det är första gången jag har en motor som tycks sakna kompression. Motorn startade inte för hand, men däremot med starter. Ringad är den, med en ring.

    Så har någon några fler saker jag borde skruva och eller pilla på innan jag skickar den till handlaren med hopp om bot?
    Tomas

  2. #2

    Standard

    hmmm skumt fel...

    Skruva ur nålen och blås rent ifall smuts har smygit sig in.

    Skruva nålen 2varv ut, kör med startmotorn och håll för ljuddämparen ca 5-10s så den blir ordentligt överflödad, anslut glöd och prova starta.

    Fungerar det inte nu så skruva ut tomgångsnålen två varv och gör om samma procedur enl ovan.

    Låter mest som att nålen ställt om sig eller nått med soppan? Andra alternativet är att den gått snålt och skurit, men då borde du ha märkt det tidigare, hur ser dämpen ut? Ofta om motorn går snålt så märks det på dämpen som blir lite missfärgad (av värmen bla).

    Iaf några idér som kanske hjälper?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  3. #3
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratör
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    3 025
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    Just det Hanke, Det ska "smaska" om motorn innan man försöker starta den. Antagligen för lite soppa.

    Innan du startar: Full Gas - Håll för avgasröret - flippa runt tills det smaskande ljudet hörs - hög tomgång - dra runt ytterligare ett par varv - glödström till - slå bakåt mot kompressionsläget - Voila! Det borde inte vara svårare. Två varv på nålen brukar vara ett bra utgångsläge.

    Kolla också att du inte flyttar förgasartrumman med en felaktig stötsstångsinfästning. (Läs mer om det på tipssidad).

    AM's Tipssida http://www.airmedia.se/backup/Glow_Engines.htm

    Det är också normalt att motorerna tappar lite kompression efter ett tag - men var lugn - den kommer sakta tillbaka och du får en kanonmotor igen. Det brukar inte märkas speciellt på prestandan att kompressionen minskar de första tankarna.

    Lycka till!

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  4. #4

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    65
    Jobb
    Smurf ;)
    Klubb
    Trosa RCK

    Standard

    Tack för svar!

    Ska testa alltihop om så behövs. Men smaskar gör det redan...
    Jag återkommer!
    Tomas

  5. #5

    Standard

    och om du tar ut stiftet så lyser det rött å fint? tänkte bara så inte din glödare har gett upp?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  6. #6
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Slumpen? Bokis undrande:hur går det? Måste få veta!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  7. #7

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    65
    Jobb
    Smurf ;)
    Klubb
    Trosa RCK

    Standard

    Jag måste ha ledigt först, imorgon får jag veta... på söndag för du veta
    Tomas

  8. #8

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    65
    Jobb
    Smurf ;)
    Klubb
    Trosa RCK

    Standard

    Efter en del bökande, en öl eller så för eftertanke och en natts sovande på saken kontrollerade jag allt jag trodde jag kontrollerat, en gång till...!

    Av någon anledning var kåpan till kamaxeln lös. Och kamaxeln var helt åt helv... bränseventilen öppnade när kolven var i nedersta läget. och kuggarna på både vevaxelns och kamaxeln slitna. Beor ju på mig efter att ha försökt tokstarta en felaktig inställd motor.

    Jag har nu försökt sätta timingen korrekt genom att ställa kamaxeln i ett "V" efter tjuvkik in i en gammal rutten OS-48. Nu fungerar den faktiskt. Men jag misstänker att den ändå är nån kugg fel då den spikar. Men att den startar är ett framsteg!

    Finns det nån "kamaxelinställningsmarkering" man kan titta på eller måste jag skicka den till föräljaren för att få den fixad?

    För övrigt gick den tidigare bra utan nitro, det gör den inte nu. Nitrot tänder väl motorn tidigare, eller har jag fel? Såldedes borde jag då flytta kamaxeln ett kugg eller så bakåt? dvs så att den öppnar ventilerna något tidigare.

    Ska prova mer när jag inte är så förbannat less på den här jävla motorn!

    ursäkta språket.
    Tomas

  9. #9
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Citerar mig själv i annan tråd:
    "Kammen ska "väga" d.v.s att när kolven är i toppläge så ska kammarna forma ett V i kamdrivningshuset ,en på varje sida så att säga,ses lättast genom att ha ventilkåpan borta,bägge vipporna ska stå lika(mitt i sina rörelser,s.k väga)
    när kolven är i topp..Lycka till!"
    Speciellt att vipporna står lika med kolven i toppläget,det är ett bra märke!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  10. #10

    Standard

    ASP/Magnum/SC/SY är time'ade för 5% nitro.
    //Jocke
    #modellflyg @ EFNet

  11. #11

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    65
    Jobb
    Smurf ;)
    Klubb
    Trosa RCK

    Standard

    Jag har nu tillslut fått liv i min Sy 52:a. Inte lite svett och tårar som den bjudigt mig på...


    5% nitro har nu visat sig vara för lite. Jag kör nu med 10% och det fungerar riktigt bra, bra drag (realtivt) och trevlig tomgång. Mycket viktigt var dock att den skulle få suga från tanken. med tanken i jämnhöjd gick det inget bra. En bit under blev bättre.

    Just nu så känner jag mig nöjd, men å andra sidan... Efter så många timmar och så mycket slit är tom 1300 spänn dyrt.

    Måndags ex? Förmodigen! Bokis åker ju med sina Sy:ar på film och det "går ju spjutet"
    Så vill du ha en trevlig OS-kopia med ett mycket tilltalande pris, köp en SY. Och får du problem, så har jag alla svaren
    Tomas

  12. #12

    Standard

    Skönt att du fick ordning på maskineriet iallafall.
    Du får värma dig med att du fixade det på egen hand och att du nu är någon eller några erfarenheter rikare PDT_Armataz_02_44
    //Jocke
    #modellflyg @ EFNet

  13. #13
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Jag har haft ett par ASP/SY fyrtaktare som har gått ganska bra, och bäst har dom gått på 15/15 soppa. Men de har fått lämmna plats för YS motorer, på långsikt så tror jag mera på att köpa lite dyrare motorer tex OS, Saito eller YS.
    Det är lite som att man får vad man betalar för.
    //Tobbe

  14. #14
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jag har personligen köpt min sista "dyra " motor,så mycket bättre går inte
    OS/saito...Vi är ett gäng som har dessa billigare motorer nu och problemfriare än mina 120r har jag aldrig haft! Sen om man behöver mera drag o lättare motor så får man väl köpa en YS eller dyl. ,jag har inget behov av det..Mina kriterier är att de ska vara lättstartade o okritiska+pålitliga o det har de uppfyllt med råge..Att de sen kostar hälften... PDT_Armataz_02_44 ....det är något som jag uppskattar!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  15. #15

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    65
    Jobb
    Smurf ;)
    Klubb
    Trosa RCK

    Standard

    Jag har nog också köpt min sista dyra motor, finns ju ingen anledning att göra annat nu när "alla" är ISO-certifierade och har såpass hög kvalitet på grejerna.
    Sjävklart är en YS (häng med på bokstavsordningarna här) en motor som ger mer pulver av flera skäl. Jag tror följandemed viss ironi) med 30% nitro i soppan skulle alla motorer gå som gudar, med 23% olja skulle alla motorer gå fett och fint, med en sån pump som finns på YS motorerna är förgasarna optimerade för ett speciellt bränsleflöde vilket ju ger högre effekt, Och sen priset, vad som är dyrt är bra

    Senast jag köpte mig en ny 4-taktare köpte jag en Saito 91:a, då kostade den 2316.- (jag har tom kvittot kvar) Skitbilligt, önskade länge att jag köpt 11 stycken eller så... Men nu behöver jag inte fundera längre, en SY 91 är ju ännu billigare

    Nu så ska jag bara åka på semester en vecka (till snigelätarland) och sen hem och flyga igen. Kanske blir det en ny SY om semesterkassan inte tar slut.
    Tomas

  16. #16
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Man kan köpa "dyra" motorer billigt också, en kompis fick hem en O.S. FS-70 II Surpass från Asien igår 1600:- till dörren.
    //Tobbe

  17. #17

    Standard

    Har oxå problem med min SY 52'a. Den går som en klocka när man väl får fjutt på den. Men att få igång den är inte så lätt, ibland. Kompet på min motor har varierat hela tiden. När det är bra komp så är den hyfsat lättstartad. Sist jag flyg med den så stannade den i luften och gick därefer inte att få igång. Kompet var då mycket dåligt och den tände bara till ibland.
    Undrar var motorn är otät någon stans är det mellan kolv, lopp eller är det ventilerna?
    Undrar en grej till: När jag kör den med glöd klämma så går den perfekt men när jag tar bort den så hör man direkt att den börjar gå tyngre. Den sjunker i varv och låter som den går trögre på nått sätt. Kör med OS F stift. Kan det hjälpa om man byter till varmare eller kallare stift?

  18. #18
    loops avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    329
    Jobb
    Automations ingenjör
    Klubb
    SalaRFK

    Standard

    Dålig komp kan tyda på att motor är torr. Min Saito 100 och det inte mycket komp i förens den fått i sig lite soppa då är det komp :-)

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Birdtwig
    Undrar en grej till: När jag kör den med glöd klämma så går den perfekt men när jag tar bort den så hör man direkt att den börjar gå tyngre. Den sjunker i varv och låter som den går trögre på nått sätt. Kör med OS F stift. Kan det hjälpa om man byter till varmare eller kallare stift?
    Har samma problem själv, har en SY FS91 med OS-F. Annars är jag väldigt nöjd med spisen, går som en klocka! Finns det något varmare stift att byta till, eller är det bara att stå ut? OS-F verkar vara det stift som de flesta rekommenderar.

  20. #20
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tror att din tomgångsnål behöver en justering,den kan gå för fett på tomgång..Och när du skriver SY,är det en SY eller en ASP/SC? De äldre motorerna är lite knepigare ,har dock aldrig haft problem med just SY.
    Komplösheten brukar bero på att ventilerna inte är riktigt täta,om det är insugsventilen så brukar de spotta ur förgasaren o avgas kan man kolla genom att blåsa in i kröken med munnen(isch!) ,det märks om det läcker då..Och som Loop skriver så går de för snålt så blir de komplösa,oljan behövs för att täta....
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Liknande ämnen

  1. Min nitro bil startar ej
    Av Alanthor i forum Bilar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-10-22, 13:42
  2. Datorn startar om sig spontant !!
    Av Flygsmurfen i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-09-10, 20:30
  3. Spektrum DX7 startar inte
    Av IPJT i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-11-27, 09:49
  4. Två Klåpare Startar En Motor....
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-01, 22:50
  5. Startar ej....
    Av Dj runar i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-27, 16:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •