Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: SY 52 Varken startar eller går...

  1. #21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis
    Tror att din tomgångsnål behöver en justering,den kan gå för fett på tomgång..Och när du skriver SY,är det en SY eller en ASP/SC? De äldre motorerna är lite knepigare ,har dock aldrig haft problem med just SY.
    Har inte vågat mig på att pilla för mycket på tomgångsnålen, vill inte skruva bort mig. Men du har nog rätt i att den går lite för fett, ska prova att skruva in nålen något.
    Min motor är en ny Magnum (iaf enligt märkningen, men det är ju samma motor som de andra i familjen!) FS 91AR, den är väl inte helt inkörd än heller, men går förvånansvärt fint ändå (om man nu bortser från lite korrigerande av tomgångsnålen!).

  2. #22
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Hej igen! Jo min erfarenhet av motorer är att just SY,förmodligtvis för att de är nya på marknaden och tillverkade alldeles "nyss" håller en riktigt bra kvalitet,med de liite äldre verisionerna från samma fabrik har det varit si o så...Viktigaste är att man har rätt generation på motor o tror inte det är något problem längre,de gamla borde vara borta från hyllorna vid det här laget..Det lär visst vara så att europaimportören ställer ganska hårda krav på sitt eget märke(SY) med påföljd att de är kliniskt befriade från gjutskägg o annat som jag har sett på andra.. Jag trivs med SY o har inget negativt att säga om dessa än så länge,kommer det nåt så kommer jag skriva om det..O vad det gäller inställningen så har alla motorer behövt snålas in på tomgångsnålen efter några tankar ,det är oavsett märke..Fick hem en Saito 180 som var körd i 1 år för ett par dagar sen,den gick inte bra,o den fick jag skruva ner nålen ett varv på innan den gick som den skulle o ett varv,det är mycket i mina ögon men det är inte på något sätt onormalt,vartefter de blir inkörda så behöver de betydligt mindre bränsle på tomgång...
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    65
    Jobb
    Smurf ;)
    Klubb
    Trosa RCK

    Standard

    Jag skulle nog vilja påstå att de andra (SC/ASP/Magnun) inte alls är samma motorer. Jag tror att precisionen är ganska mycket bättre. En gammal ASP 61 jag har lades i sin låda efter 3-4 liters slit (innan RCU fanns ) och såldes billigt och så vitt jag vet ligger den där ännu. Funkade inte alls. Motorn som det står om här ovan går mycket bra (tillslut).

    Försök inte åka utan nitro (10%) och se till att tanken är under förgasaren så motorn får suga och inte blir flödad. Kör motorn lite rikare än vad du tycker är perfekt så går den bäst.

    Starta, starta med starter så märks inte kompressionsavsaknaden. Min 52:a har knappt nån komp alls. Om den inte är riktigt sur, men då startar den å andra sidan med en spinnerflip... bakåt!

    OS-F stift är bra, Rossi 4-takt som jag fick jag prova igår är ännu lite bättre, inte så trögt som OS-stiftet.

    Jag kan min SY 52:a nu både fram och baklänges ut och in på gott och ont...
    Tomas

  4. #24
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Hej Alla!

    Tidigare på glada 80 0ch 90 -talet var det bara fåtal motormärken som man litade på. Dessa var OS, Saito, Enya, Rossi, och några till.

    Vad min erfarenhet har visat att typ, Magnum, Super Tiger, Thunder Tiger och andra billiga märke på den tiden vart inget att lita på. Och inte skulle jag ha en sådan motor i mina dyra flygplan. Jag köpte en Supertiger 90 -1989 som jag aldrig fått att gå bra, står fortfarande på hyllan.

    Dessa billiga motorer var inte att lita på. De gick dåligt på tomgång, dog vid olika varvtal och vart svårstartade. På den tiden visste inte vi på fältet vad Nitro var och det kanske hade gått bättre med nitro, men jag tror att det hade varit mariginellt.


    I dagens läge har jag sett, SY, ASP, motorer som är helt fantastiska. Går underbart både på tomgång och under hele registret.

    ( Jag vill påpeka att Thundertiger fortfarande hålle mycket sämre kvalitet än dagens Sy,Asp,OS,Saito mm. Rkomenderar inte dessa motorer)

    Dessa billigare motorer är helt klart i gämförbar kvalitet mod OS, Saito mm i dagsläget.

    Så nästa motor jag köper kommer att bli en ASP,Sy från www.airmedia.se
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  5. #25

    Standard

    Gorde ett försök till Med min SY52 idag.
    Den hade rätt bra komp igen bara efter att ha legat ett par dar. Drog runt propellern med fingret för dämparen som vanligt. På med glöd accen och den startade direkt

    Ställde in huvudnålen först och sen tomgångs nålen. Det är inga problem att få motorn att gå bra på tomgång eller fullgas men på halvgas håller den på och misständer och varvtalet sjunker och stiger omvartannat precis som den gick för fett. Men om man drar in tomgångsnålen så den går bra på mellanvarv så dör den om man gasar för fort.

    Lät den gå på rätt låga varv ett tag. Släppte sedan ner den på tomgång. Gick iväg och pratade i telefon och efter ca 3-4min på tomgång så dog den.

    Sedan efter ca en timmes vevande på propellern så gav jag upp. Den gick helt enkelt inte att få igång igen. Tände till ett par gånger samt gick baklänges ett par sekunder var det enda som hände. Det var likadant sist. Men denna gång hade den kompet kvar. Har kollat allt, Bränsle, stift, ventilspel.

    Hur mycket komp skall det vara? Har en TTGP42 och SY'ns komp kommer
    inte i närheten av TT'n s.

    Börjar bli rätt less nu

  6. #26

    KGs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    50
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    ÖMFK / Bergs RC

    Standard

    Hej Birdtwig

    Vilken soppablandning kör du på?
    Och hur länge har du kört "in" den
    //KG

  7. #27
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Provat starter? Vissa motorer är tjuriga att slå igång när dom är varma.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

Liknande ämnen

  1. Min nitro bil startar ej
    Av Alanthor i forum Bilar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-10-22, 12:42
  2. Datorn startar om sig spontant !!
    Av Flygsmurfen i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-09-10, 19:30
  3. Spektrum DX7 startar inte
    Av IPJT i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-11-27, 08:49
  4. Två Klåpare Startar En Motor....
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-01, 21:50
  5. Startar ej....
    Av Dj runar i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-27, 15:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •