Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: KYOSHO Piper J-3 Cub "readyset"

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard KYOSHO Piper J-3 Cub "readyset"

    Är detta en bra modell att börja med? Någon som har flugit den och har något att säga om dess egenskaper? Pris runt 1500kr.




  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Njae..bra?Ska inte säga nåt illa om den här men det finns det som är liite bättre i mina ögon...Mitt förslag är http://www.modellhobby.com/prod_show...ode_no=4460147.
    Den flyger riktigt najs! Men det finns mycket att välja på o många olika åsikter om det!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3

    Standard

    Aha, vad gör den bättre?

  4. #4

    Standard

    En skillnad är väl att den även har skevroder vilket gör att det är en modell som man kan flyga lite längre med och göra mer med än Kyoshon som bara har sid- och höjdroder.

  5. #5

    Standard

    Jag kan inte rekomendera den.
    1. "växellådan" är DÅLIG. Ingen lagring bara plast. Inget axial-lager som
    tar dragkraften från proppen.
    2. "radion" går inte att använda till något annat. Mottagare och fartreglage är ihopbyggt och servona är av "eget" snitt.
    3. Batterihållaren som ska hålla i 100gr. batteri är bara SKIT. Ytterligare kommentare om denna är onödiga.
    4. Kroppen i sig är tunn "friggo" med plastduk (inte krympfilm) utanpå. Hopplöst att laga.
    5 Reservdelarna är dyra.

    Det finna mång andra flygetyg i 1500-klassen med rena friggoplan o kanske en direktdriven "400". T.ex. http://www.rchobbysyd.nu/catalog/pro...oducts_id=2829

    Har haft båda till min son 13 år. Kyoshon dog utav utmatting av mej som skulle laga å fixa hela tiden. Den andra vart friggosmul efter lång o trogen tjänst under träning av rollar o inverterad flygning när vingen "gick av" mitt på.
    E-startern e oxo ett bra alternativ. FAst jag vet inte hur nybörjaraktig den är.
    Lycka till.
    Göran

    ps. flygegenskaperna är OK när man väl är i luften. ds.

  6. #6

    Standard

    Det finns säkert readyset som är bättre,t.ex GWS E-Starter, den har många positiva omdömen i olika forum.Det enda nybörjare readyset som jag provat och kan uttala mej om är j3 cuben som du funderar på.
    Jag och min son började ungefär samtidigt att träna rc-flygning med var sin cub.Vi har börjat med att träna på FMS-simulatorn som vi laddade hem från nätet.Sedan började vi att flyga med cubarna på sjöisen som var snötäckt.Visst har vi klantat oss och åkt ner i isen men oftast har man bara rätat till vingarna lite,sedan iväg på nytt.Limflaskan har även behövst då och då.Vi har gjort drygt 300 flygningar fördelat på dessa två individer.Det ska vara mycket svag vind för att flyga dessa maskiner.
    Även sedan man tränat upp sig så flyger jag inte över 2m/s för att undvika limflaskan Ett tips när motorn ger upp är att köpa en simproppmotor 280BB i stället för en original.Den är kullagrad och har utbytbara kol,då har man en motor att nöta på.Kostade bara drykt hundra kronor mer än original på modellhobby i Östersund.Sammanfattnigsvis tycker jag att vi fått lära oss grunden för rc-flygning med cuben.(vi har ingen klubb på nära håll som vi kunnat vända oss till för skolning)Den får betyget godkänt av mej.Maskinerna är fortfarande i livet men har påbörjat en lungnare tillvaro nu när en GWS FORMOSA inhandlats som lyft denna hobby till en högre nivå,det bli bara roligare och roligare.Lycka till med ditt val av modell

  7. #7
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Boxer! http://www.rcuniverse.se/viewtopic.php?t=454
    Tycker jag säger en del!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  8. #8

    Standard

    Håller med,ännu en positivt E-Starter tråd,kanske hjälper Henrik flygare att välja

  9. #9

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Hej - här kommer en positiv åsikt.
    Vi kollade runt markanden för ett år sedan ungefär och började då flyga FMS simulator. En "riktig" simulator kostar 2500:- så när vi hittade CUB:en så köpte vi en plus en USB-kabel så att vi kunde ha sändaren till PC-simulatorn.

    Det finns en video som följer med - den är vettig.
    Flyg inte när det blåser mer än det står - det finns ett silkesband att hänga i antennen för att kolla vinden.

    Kör enbart kaststart.

    OK - lagning tar hårt men med snabbepoxi fixar man det mesta förutom krökta axlar och trasiga propellrar.

    När modellen var förbrukad så stoppade vi mottagare och servo i ett "pinnabygge" av ungefär samma storlek och vikt (fast med ny motor av samma storleksordning).

    Vi har flugit mycket på fina höstkvällar och är man inte för busig så kör man 13-15 minuter på en laddning.

    Det finns många nya färdiga modeller (silverlit) för samma eller mindre pengar men de har vi inte testat.

    En "riktig" starter med GWS-radio kostar 1900:-

  10. #10

    KGs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    50
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    ÖMFK / Bergs RC

    Standard

    Hej

    Det som är bra med Kyoshos starpaket
    J3-Cub och den nya Cessna Sky line är att de är färdiga att användas direkt ur kartongen.
    Detta glöms av många redan flygkunniga då man rekomenderar andra bra modeller men som är i byggsatser.
    Det skall byggas och installera mottagare fartreglage servo mm. Det är många av de som är nybörjare som inte kan, vill eller har tid till detta.
    Då är kyosho en bra modell till dessa nybörjare, samt att det finns reservdelar att få på på hela maskinen.
    De flyger bra om än att E-starter i mitt tycke flyger bättre så har dessa Kyoshos modeller ändå en målgrupp som dessa startpaket passar .
    //KG

  11. #11

    Standard

    Tack för era svar. Har nu beställt ett ex. ska bli skoj att se hur bra/dålig den är Återkommer...

  12. #12

    Standard

    Ursäkta Herikflygare,jag var ute och cyklade när jag skrev att E-Starter var readyset ops: Precis som KG säjer så vill en del kunder slippa bygga ihop modellerna själv när man ska pröva på modellflyg,till den skaran hör jag själv ops: Cubarna var färdiga att flyga på en gång och dom har gjort god tjänst som sagt drygt 300 flygningar på två modeller och dom lever fortfarande.Lika bra att erkänna rubbet:Jag fick även Formosan hopmonterad i flygfärdigt skick och KG känner den personen ganska väl som hjälpte mej tror jag Hoppas man är förlåten och att ordningen är återställd

  13. #13

    KGs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    50
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    ÖMFK / Bergs RC

    Standard

    Hej Boxer
    jo jag tror jag vet vem han är PDT_Armataz_02_44
    //KG

  14. #14
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard Re: KYOSHO Piper J-3 Cub "readyset"

    Citat Ursprungligen postat av Henrik flygare
    Är detta en bra modell att börja med? Någon som har flugit den och har något att säga om dess egenskaper? Pris runt 1500kr.
    Om du är nybörjare och vill flyga el, så kan jag bara rekomendera detta flygpla.


    Inte det snyggaste. Men det tål mycket styck. Då menar jag enormt mycke. Perfekt för en nybörjare. En komplett och flyglart packet kostar 1620:- utan sändare.





    http://www.airmedia.se/index.php?act...&productId=502
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  15. #15

    Standard Re: KYOSHO Piper J-3 Cub "readyset"

    Citat Ursprungligen postat av tonic
    Citat Ursprungligen postat av Henrik flygare
    Är detta en bra modell att börja med? Någon som har flugit den och har något att säga om dess egenskaper? Pris runt 1500kr.
    Om du är nybörjare och vill flyga el, så kan jag bara rekomendera detta flygpla.


    Inte det snyggaste. Men det tål mycket styck. Då menar jag enormt mycke. Perfekt för en nybörjare. En komplett och flyglart packet kostar 1620:- utan sändare.



    http://www.airmedia.se/index.php?act...&productId=502
    Laddare ingår inte heller om skall vara nogrann.

    Annars är också jag nybörjare som funderar på elflyg. Har ögnat det kitet och mailat Ove om det. Fick bra och uppriktiga svar och det verkar vara mkt prisvärt, men ett frågetecken kanske finns för support etc då det inte ingår manual och AM verkar vara lite semesterstängt i två månader?

    Det här med elflyg är annars värsta djungeln. :? Kryllar av identiska/likvärdiga produkter hos olika återförsäljare i olika paket och kombinationer.
    :?

  16. #16
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Jag har sett Ove "misshandla" sin AM 100cm EPP och kan inte annat än rekommendera den som nybörjarplan, visserligen finns det nybörjarplan som är lättare att flyga, men dessa plan är påfallande ofta mycket ömtåliga och väldigt vindkänsliga.

    I de här trådarna diskuteras nämda plan: http://www.rcuniverse.se/viewtopic.php?t=365
    http://www.rcuniverse.se/viewtopic.php?p=2728

    Och här finns en del fina närbilder som kan hjälpa till: http://www.mcregor.se/Davids_EPP100.htm

    Här är mer: http://www.mfksnobben.se/images/galleri/epp/epp.htm

    Jag håller verkligen med om att elflyg är en jungel!

    Lycka till, vad det än blir!
    /\/\vh // /\/\r J.

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Apropå "Gummiankan" -AM EPP 100 cm alltså....
    Jag har flugit rätt många gånger med min nu. Den har fungerat mycket bra - kändes som en idealisk lättvindstrainer för nybörjare. Så igår kväll skolade jag för första gången med min yngsta son. Det gick riktigt bra - såpass bra att pappa Roger slappnade av och pang - så var det markkänning..
    Ja, inga synliga skador annat än att GWS-proppen gav upp. Ingen reservpropp i väskan så färdigfluget, tyvärr.
    Idag var det dags igen. Men - kärran var nästan oflygbar....oerhört känslig på höjdrodret (=baktunghetssymptom) och jag fick trimma fullt dyk för att få någotsånär vettig gång. Även mera expo och mindre utslag. Vad f-n hade hänt ? Kollade servona - dom satt fast. Kollade stötstängerna - dom var helstumma... Samma acke, samma placering, vingen rejält fastsatt med gummiband, stabben satt fast....ja, vad i helsike har orsakat denna helt nya, mycket sämre kärra....
    Det enda jag reagerade på i den nästan 30-gradiga värmen var att kroppen var väldigt flexibel...Började fundera om det kunde vara orsaken...Mjuk kropp i värmen skulle ju kunna påverka t ex anfallsvinkeln. Men övriga egenskaper...njaa....
    Hursomhelst - väl hemma har mina kolfiberstavar fått komma till användning igen. Jag slitsade upp kroppen på varje sida, tryckte ner 2 mm kolfiberstav och limmade med CA. Därmed blev det en helt annan stabilitet i kroppen. Passade också på att sätta en liten ply-stötta mitt på höjdroderstötstången och ett par korta kolfiberstänger diagonalt från kroppen och ut mot stabben - därmed blev stabben bättre fixerad.
    Passade också på att borra ett par 8 mm hål i "landningsskenan" så kan jag vikta den längst fram med de "järnstänger" som följde med .
    Så nu återstår bara tt se hur resultatet blev. Förhoppningsvis vet jag mera imorrn....
    Hälsningar
    Roger

  18. #18

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det verkar bli ett helt annat plan om det blir stabilt.
    Klart är att det är VÄLDIGT mjukt men det är nog lite av egenheterna med planet. Jag har ett på 330 gram med 700 mAh 3-cells lipo och en lite tyngre med en 1350 mAh 3-cells. Det är stor skillnad redan där. På klubben har vi en modell med 400-motor och NiMh men den är så tung att egenskaperna är nästan omöjliga.

    Min erfarenhet är att med bra motorpådrag så gäller bra med dykroder medan utan motor så seglar den fint med full höjd. Självfallet kan man trimma bort det mesta men det är nog mjukheten som gör att allt ändras med lite fart - och så har jag bara ett fåtal millimeter roderutslag vid fullt.

    Som nybörjarkärra kan man ju ta upp den med svag motor och trimma in den så att "vem som helst" kan ta över men om man kör mycket med motorvarvtalet så måste man hålla i styrspaken hela tiden.

    Egenskaperna är helt underbara när man lärt sig hur den fungerar - från fåtöljegenskaper som termikseglare till "värsta racern" - jag jagade en spacewalker med 10-cubiks fyrtaktare i går kväll - inga problem att dra vertikalt i bra fart - sedan "vika ihop vingarna" i en dykning ;-)
    /PG

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Ja, då vår var ny och omoddad vill jag minnas att den vägde ca: 230 g flygklar. Men då var den nog en aning baktung...
    Förstod nog inte riktigt vad du tyckte var idealvikten, PG !
    Men kätrran har gått utmärkt - det besynnerliga var hur radikalt egenskaperna förändrades över natten..
    Hälsningar
    Roger

  20. #20

    Standard

    Tack för länkarna Mr J. Det är uppskattat. 8)

    Får fundera på saken. Klart blir iaf att jag kommer att handla över nätet då jag är missnöjd med att de lokala hobbyhandlandarna försöker sälja mig skräp. Kanske rent av börjar med bränsleflyg istället, men det blir på en annan skala då.


    Vill inte dra tråden mer OT, men jag frågar ändå. Sysslar också med rc-bilar, så jag vet att en "digital computer" radio som man trivs och kan växa med är en essentiell investering. Ögnar MPX Cockpit SX och Hitec Optic. Några kommentarer kring dessa? Själv gillar jag synthmöjligheterna och designen hos MPXen.

Liknande ämnen

  1. Svar: 108
    Senaste inlägg: 2009-05-14, 21:28
  2. "Nya inlägg" "Överst på sidan" "Forum start"
    Av Snickarjävel´n i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 11:37
  3. "upplösning" på "borstade" fartreglage?
    Av CAD:ar'n i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-17, 09:22
  4. """""Wesse undrar """
    Av wesse i forum Metanolmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 17:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •