Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: El-Softik 1,4 äntligen i luften.....

  1. #1


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard El-Softik 1,4 äntligen i luften.....

    Halloj,
    Premiären på Softiken var egentligen redan för en dryg vecka sedan men den slutade inte bra...kom att kräva epoxi, glasfiberväv, spackel, grundfärg och lite vanlig färg. Hur f-n man nu kan smälla en liten och lätt elseglare kan man ju fråga sig - låt oss nöja oss med att konstatera att man kan.. Orsaken var lite udda men kan helt härledas till en felkopplad hjärna..
    Hursomhelst - igår var det dags igen. Efter att först ha tvingats lösa problemet med den felkopplade hjärnan - felet kvarstod alltså - så kom jag till slut upp. Och kärran var fortfarande oskadd !
    Måste säga att detta var min första seglare som uppträder som man tycker att en seglare skall uppträda. Flyger mycket bra, går att flyga mycket sakta utan klipptendenser och sen till det roliga - vilket jä...la stig när man ger järnet på rovan ! "Smooth & Brute" skulle man kunna säga...fullt sjå att hålla den i spåret när man ger järnet. Vem har sagt att bara 3D-kärror har vertikalprestanda.. PDT_Armataz_02_07
    Som totalt ny inom RC Segel och lite feg att ta upp kärran på höga höjder nådde jag ändå drygt 15 min flygtid på ca: 90 sek total motortid...och då var det några korta söndagsflygningssträckor också inräknade. Enda smolken är som sagt att det är liiite svårt att avgöra läget på kärran när man är lite högre/längre bort. Den transparenta gula klädseln skulle jag gärna byta mot en icke transparent med olika färger på under/översida.
    Men som sammanfattning - bygg er en Softik 1,4 om ni vill ha en kul liten elseglare. Den väger bara ca: hälften av en E-Hawk 1400 och har mera vingyta såvitt jag kan se...
    De du Colsson - nu kan du också få din lilla elseglare..
    Lite plock är det ju att elkonvertera den - det må medges. Men resultatet verkar hittills synnerligen bra. Nu återstår bara att slipa ner lacken och måla om den - igen !
    Hälsningar
    Roger

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Dum fråga.
    Du säger bygg - är det byggsats eller ritning - var hittar man den?

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Inte så dum fråga trots allt...men jag brukar säga att jag bygger oavsett hur lite eller mycket jobb det är..
    Detta är definitivt en ARF - när man kör den som seglare. Med elmoddning är det en del "bygga" innan den är klar.
    Det är Animatech som säljer denna och dess syskon -
    http://www.animatech.se/softik/softik.html
    Sen kan du kolla Johans byggtråd också -
    http://www.res-glider.info/softik/[/url]
    Och det är Johan som stått för inspirationen - http://www.svensktmodellflyg.se/foru...entMainTopic=4
    Hälsningar
    Roger

  4. #4

    Standard

    Hej Roger!

    Kul att du fått klart 1.4:an! Visst flyger den trevligt! Precis som du säger så är den mycket lätt, särskilt vingen 100g klar. Tack vare det lätta vikten så blir det bra prestanda även med ”lite” watt. Med mycket Watt så blir det sanslöst stig! Vilket jag märkte i helgen när jag testade GP:s nya 1300 NiMh i ett 10-cells paket som jag stoppade i Softiken, jodå, det får plats!

    Lycka till med lagningen och fortsatt trevligt Softik-flygande Roger!

    Kan även nämna att den lätta Softikvingen är mycket lämplig för hemmabyggen.
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=530723

    Mvh. Johan

Liknande ämnen

  1. MBS J35 i luften
    Av Uno i forum Byggdagboken
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-04-27, 09:45
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-05-27, 16:09
  3. Nu var det luften som vann...
    Av Elflygarn i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-26, 12:06
  4. Min Cub i luften
    Av sundqvistjohan i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-30, 22:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •