Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Slö OS FS26 S

  1. #1

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    44
    Jobb
    CAD-Konstruktör
    Klubb
    Alingsås MFK

    Standard Slö OS FS26 S

    Hej!

    Jag har lite problem med min Os 26:a, den går skitslött, jag och en kompis som oxå har en startade dem samtidigt med samma prop och bränsle, när jag har min på fullgas och han halvgas hör man att de synkar.
    När jag skulle flyga min lilla Edge 540T krävdes hela fältets längd för att det skulle starta, inte så kul prestanda heller.

    Nån som vet vad som kan vara fel eller om den kan gå så dåligt av tex sliten kolvring?
    Mattias Svensson

  2. #2
    colssons avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Kanske tid att justera ventilerna?
    / Christian Olsson

  3. #3

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    44
    Jobb
    CAD-Konstruktör
    Klubb
    Alingsås MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av colsson
    Kanske tid att justera ventilerna?
    Ventilerna är justerade och jag dubbelkollade idag, även nålen är ny och vi testade annat stift.
    Mattias Svensson

  4. #4
    colssons avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Testa med en annan tank & försäkra dig om att alla slangar är hela, blås rent förgasaren..

    Jag hade en ASP .46 tvåtaktare som alltid gick jättefint. En dag gick den helt plötsligt kasst och jag skruvade på nålarna utan resultat... Det visade sig vara tanken som drog in tjuvluft så att tanken tappade trycket.
    / Christian Olsson

  5. #5
    loops avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    329
    Jobb
    Automations ingenjör
    Klubb
    SalaRFK

    Standard

    Vad har du för stift??
    Jag har en os26 som vart lite slö.
    Jag bytte stift justerade ventilerna och volla så gick den kanon.
    Den verkar vara rätt känslig på propp val jag körde på apc 9*6 och det fungerade kanon, men det gick av vid en liten dålig landning så jag satt på en radio actiw och motrorn går inte alls lika bra med denna. Så jag skall ta och köpa inn lite apc till fältlådan.

  6. #6

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    44
    Jobb
    CAD-Konstruktör
    Klubb
    Alingsås MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av loop
    Vad har du för stift??
    Jag har en os26 som vart lite slö.
    Jag bytte stift justerade ventilerna och volla så gick den kanon.
    Den verkar vara rätt känslig på propp val jag körde på apc 9*6 och det fungerade kanon, men det gick av vid en liten dålig landning så jag satt på en radio actiw och motrorn går inte alls lika bra med denna. Så jag skall ta och köpa inn lite apc till fältlådan.
    Jag kör med OS F stift, vi testade ett helt nytt också, jag kör med graupner prop, testade 10*4, 10*5, 9*7, 9*4
    Vi testade ju också en annan 26:a med samma setup och det funkade perfekt på den.
    Mattias Svensson

  7. #7
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Vet att det har hänt på Asp motorer,kammen står en kugg fel...Motorn går men vägrar varva men detta förutsätter att:
    A. den har gått illa från början eller
    B. Den har varit isärtagen i kamhuset.
    Själv lyckades jag sätta ihop en saito 56 fel o den gick men var erbarmligt slö..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  8. #8

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    44
    Jobb
    CAD-Konstruktör
    Klubb
    Alingsås MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis
    Vet att det har hänt på Asp motorer,kammen står en kugg fel...Motorn går men vägrar varva men detta förutsätter att:
    A. den har gått illa från början eller
    B. Den har varit isärtagen i kamhuset.
    Själv lyckades jag sätta ihop en saito 56 fel o den gick men var erbarmligt slö..
    Jag har haft isär hela motorn eftersom den legat i 6år, men jag tror kammen sitter rätt, vi jämförde även med den andra men jag ska nog dubbelkolla igen, det jag inte riktigt är säker på är om pricken på kammen ska stå rakt upp eller mot vevstakarna när markeringen på medbringaren är rakt upp (ÖD). Nån som vet detta säkert?
    Mattias Svensson

  9. #9

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    44
    Jobb
    CAD-Konstruktör
    Klubb
    Alingsås MFK

    Standard

    Jag kom på en sak till som var skumm, den spottade bränsle genom förgasaren hela tiden när den var igång, det ska den väl inte göra, och detta skulle ju kunna bero på kaminställning eller att insugsventilen inte tätar.
    Mattias Svensson

  10. #10

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    44
    Jobb
    CAD-Konstruktör
    Klubb
    Alingsås MFK

    Standard

    Hittade detta på OS hemsida,:
    The proper way to set the timing in all O.S. single-cylinder engines with the front camshaft is:

    Rotate engine so that the piston is at Top Dead Center.
    Locate the timing mark on the side of the cam gear.
    Insert the cam gear so that the timing mark is in a direct line with the center of the cam followers and the centerline of the pushrods. It is NOT at a 90 degree angle to the crankshaft. The angle will be slightly back.
    Replace the cam cover and you're ready to go!
    This should get your engine running well, if the timing was off. If it is still running poorly, be sure to send it in for service to avoid accidentally doing more damage.

    Jag tror jag ställt den 90 grader mot vevhuset, så den blir för sent ställd.
    Så håll tummarna för att det är det som är felet
    Mattias Svensson

  11. #11
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Kammen ska "väga" d.v.s att när kolven är i toppläge så ska kammarna forma ett V i kamdrivningshuset ,en på varje sida så att säga,ses lättast genom att ha ventilkåpan borta,bägge vipporna ska stå lika(mitt i sina rörelser,s.k väga)
    när kolven är i topp..Lycka till!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  12. #12

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    92
    Klubb
    Höglandets Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mattias
    .... Jag tror jag ställt den 90 grader mot vevhuset, så den blir för sent ställd.
    Så håll tummarna för att det är det som är felet
    Hur gick det sedan med motorn?

    //McLund

  13. #13

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    44
    Jobb
    CAD-Konstruktör
    Klubb
    Alingsås MFK

    Standard

    Det gick fint, jag tog isär den och gjorde rent den ordentligt för det gömde sig massa torkad olja mellan lagren. Sen justerade jag kammen till rätt läge, så nu går den mycket bättre.
    Mattias Svensson

  14. #14
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tackar för den rapporten! Tycker att alla ska försöka att berätta hur det går när de får hjälp här,blir så mycket roligare när man får feedback,eller hur?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  15. #15

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    44
    Jobb
    CAD-Konstruktör
    Klubb
    Alingsås MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis
    Tackar för den rapporten! Tycker att alla ska försöka att berätta hur det går när de får hjälp här,blir så mycket roligare när man får feedback,eller hur?
    Håller med dig!
    Lösningarna är ju nästan viktigast av allt, blir ju inte så roligt att läsa trådarna annars, som att se på film och aldrig få se slutet :?
    Mattias Svensson

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •