Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: Flygdepression...

  1. #21
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Snabb som ett as med en 50.a...okey, då ska jag inte köpa en sån.
    / Christian Olsson

  2. #22

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av colsson
    Jag har faktiskt beställt en liten Walkera 22e el-kopter... För 1150:- kunde jag inte låta bli att slå till..
    Aj...stor riskt för att det inköpet inte kommer bota din depresion. Snarare göra den bra mycket djupare :cry: Har du tur får du ett bra exemplar. Surfa runt efter så mycket tips&trix du kan om den innan första turen(läs krashen!)

    Titta in på www.rcheli.se så ska vi nog få ordning på dig Bara hoppas inget går sönder på första turen, verkar tyvärr vara vanligt med den och likande billiga helis.

    /fLa
    T-Rex 450XL CDE
    Blaster DLG
    PCM 9X II

    Blir det flygväder kommande veckan? Kolla in vädret
    http://knasurf.silverskar.se

  3. #23

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard Re: Flygdepression...

    Citat Ursprungligen postat av colsson
    Var ute och flög en runda med Kyosho CAP 40´n i kvälll.... ja den flyger ju bra... men ASP .61:an har för lite klös och ger en startsträcka på 25 meter.. Loopingarna blev äggformade, kniveggen sned och landningarna slutade med en kullerbytta i fältkanten... Just nu känns alla modeller tråkiga & min flygning än tråkigare... Capen är trist, min Protech funtastic 3D vill jag sälja.... *suck* Va fan ska man flyga??? En cub att puttra runt med eller en F3A kärra och seriöst börja träna på aerobaticen... Just nu vill jag bara gråta i kudden....

    Jag har mitt vinterprojekt med Mussen och en inkörd Saito .72 och sprillans ny O.S .70 FS ligger i varsin låda.... ja en O.S .40 FS med... och litta tvåtaktare i div störelser..

    Vad ska jag ta mig till!?!?!??! jag blir tokig!!!!!!! Ska man lägga ner ärobaticen och bara köra skala och sitta och måla manchetknappar på pilotfigurerna eller ska man köpa en Funtana 90 men en stor jäkla Saito...

    Hur blir jag en lycklig pilot igen?? :cry:
    Tjena Olsson,

    Tycker mig läsa emellan raderna att det tros allt är aerobatic kanske med en gnutta skala influens som ligger dig närmast hjärtat.

    Föreslår att du fortsätter flyga din Cap, men lite mer målmedvetet.
    Ge inte upp för att loopingen blir ägg formad, öva tills den blir perfekt.
    Samma sak med kniven och bas grejer som start o landning.
    Du har ett skit bra råämne i din Cap, den behöver bara lite putsning.
    Om du också byter till din OS 70 eller ännu bättre din Saito 72 så har du en super kombo. Jag har flugi Kyosho cap med super slö TT56 4takt, OS46 2 takt och OS 91 4takt. alla har sin lilla charm.

    Jag föreslår att du justerar din cap enligt följande,

    - Justera TP så att den dyker svagt när den ligger på rygg.
    - Ha en propeller med max 6 tums stigning och se till att du har en säker tomgång,
    - justera motorn grundligt, litar du inte på din motor i hela regsitret så kan du inte slappna av och koncentrera dig på flygningen.
    - Se till att du har ca 9 grader utslag på höjden samt ca 20% expo på låg DR och 13 grader på hög vill du ha 3D utslag bör du ha mer än 30 grader men detta kostar resolution såvida du inte har digitala servon.
    om du inte har dual rates så kan du kompromissa med 12 graders höjd
    Helst skall du justera så att du får dessa utslag med minst 80% utslägsbegränsning ställer du in den på mindre så får du igen sämre resolution och därmed en modell som känns tråkig och svampig.
    - Ställ in skeven på 18 grader låg och ca 25 grader på hög. 20-30% expo efter smak.
    -Sidrodret skall du ställa så att du kan stiga marginellt i knivegg vid fullt utslag och medel fart.
    -Använd en effektiv propeller så som en APC eller Kyosho, defenitivt inte någon Master airscrew.

    Ställer du in din Cap efter denna rekommendation så har du en modell som du kan flyga de enklare programmen i IMAC och ARESTI. Träna programmen, det är mycket svårare än man tror, och det kommer garanterat att sporra dig till att träna.

    Rätt avvägd och med dessa mjuka inställningar så kommer din Cap att flyga bra utan en större motor, men med mer motor så har du bättre kraft reserver för att justera vertikala manöver.

    kolla in på www.mini-iac.se för program och information om årets säsong och manövrar.

    Mvh,
    Niklas Nyroth

  4. #24

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    18
    Jobb
    bilmekaniker
    Klubb
    gråbo

    Standard

    Jag var också lite småless på att flyga för 3-4 år sedan. Jag skaffade mig en F3A modell och började tävla lite. Det ger en helt ny dimension på flygandet, mer mål med det om man säger så... Kan rekommenderas, nu har jag köpt en ny kärra/ motor till denna säsong. Dyrt som fan, men skoj. Dessutom är det iaf på Bästkusten ett glatt gäng som håller på, så jag ångrar inte detta en sekund. Tycker att fler borde upptäcka tjusningen med detta, för har man väl börjat flyga en 2x2 m vill man inte köra något annat sedan. Kul med ett nytt forum med alla roliga folk på förresten...

  5. #25

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    26
    Klubb
    Piteå Modellflygklubb

    Standard

    Tjena

    Jag var till vår lokale hobbyhandlare i Blåsmark Piteå (Leifs Hobby), han hade hemma en Black Horse J-3 Cub, som såg verkligen fin ut, verkade vara ett ganska gediget bygge och bra klädd, kan ju vara ett tips om du vill ha en Cub, och den var ganska bra i pris också.

    Hälsningar Thord

  6. #26
    Anonymous
    Guest

    Standard

    En Clipped Wing Cub kanshe, eller Super Decatlon.
    Om du är intresserad av både Cub å Acrobatik flygning?


  7. #27
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Jag har beställt en Black Horse Matrix som jag kommer att stoppa en 91 eller 120 fyrtakt i. O.S 70´n kommer att flyttas till CAPen nu, så får vi se om det blir nån skillnad.
    / Christian Olsson

  8. #28

    Standard

    härligt col så talar en sann modellflygare PDT_Armataz_02_44
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  9. #29
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    / Christian Olsson

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •