Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Lipo kontakt - vad är rätt

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard Lipo kontakt - vad är rätt

    Lipo kontakt - vad är rätt

    Sitter med skilda lipos här och undrar nu vem av dom som är kopplat rätt?

    Bild 1


    Bild 2



    Så är det bild 1 eller 2 som är rätt?
    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  2. #2
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Hej Bj.

    Rätt eller fel?

    Det kan ju undras? Jag skulle vela säga så här. När man isolerar kablar brukar man oftast isolera pluskabeln helt, då oftast på Bilar mm är chassiet jordat med minus. Då är det ju önskvärt att skydda plus från chassie (minus). Men i detta fall ser inte jag någon anledning till ovannämda.

    Jag brukar använda honor till Batteriacken, för att skydda acken för kortslutning. och enbart hanar på reglaget.





    Finner på www.airmedia.se
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  3. #3
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Mina ser ut precis som Bild 1.

    Vad jag vet finns det ingen "standard", jag bara kopierade en kompis för att vi skulle kunna låna ackar av varandra.

    Bara honor på acken är ju ingen höjdare, då kan man ju inte koppla ihop två ackar för att höja kapaciteten...
    /\/\vh // /\/\r J.

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J
    Mina ser ut precis som Bild 1.
    Bara honor på acken är ju ingen höjdare, då kan man ju inte koppla ihop två ackar för att höja kapaciteten...
    :?: det kan man inte med hane hona heller. Man kan höja spänningen men inte kapaciteten. För det behöver man en adapter och denna går att göra till alla system.

    Ja jag vet att jag märker ord, men ibland så måste man stoppa ut näsan för att se om det blåser....

    /janne

  5. #5

    Standard Re: Lipo kontakt - vad är rätt

    Citat Ursprungligen postat av Bj
    Lipo kontakt - vad är rätt
    Så är det bild 1 eller 2 som är rätt?
    Änmet har varit uppe förut på andra ställen.
    Jag kopplar enligt bild 1. Det sitter i "ryggraden"

    Problemet är att det var (om jag kommer ihåg rätt) från england som de första bra elflygarna kom och dessa (vilka det nu var) flyger säkert bättre än vad dom kopplar el. (jag är alltså tvärt om kopplar el bättre än jag flyger) Dessa herrar kopplade enligt bild 2 (de var säkert släkt med lukas, mannen som uppfann mörkret). Så nu lever den där j**la koppling kvar och alla tycker att så skall det vara, för så har det alltid varit.

    Själv har jag givit upp och bytt till MPX don dessa är märkta + och - så det är inget bekymmer.

    Janne

  6. #6
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    qv, Klart det blåser, det gör det iaf alltid när jag vill ut och flyga små lätta elplan...

    Jag tänkte nog en smula fel där... Tackar för klargörandet, jag vill inte lura nån i onödan. Jag får skylla på värmen ops:
    /\/\vh // /\/\r J.

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tonic
    Hej Bj.
    Jag brukar använda honor till Batteriacken, för att skydda acken för kortslutning. och enbart hanar på reglaget.
    Problemet med detta är att man kan vända polariteten fel på reglaget och det brukar dom inte hålla för.

    Å andra sidan så om man har enligt bild 1 så kan man kortsluta batteriet om man kopplar ihop kontakterna med varandra. Detta problem är i viss mån borta på bild 2 pga den blå krympslangen som gör det svårare att få ihop kontakterna med varandra. Personligen skulle jag vilja att den blå krympslangen vart monterad närmare kontakterna

    /janne

  8. #8
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J
    Mina ser ut precis som Bild 1.

    Vad jag vet finns det ingen "standard", jag bara kopierade en kompis för att vi skulle kunna låna ackar av varandra.

    Bara honor på acken är ju ingen höjdare, då kan man ju inte koppla ihop två ackar för att höja kapaciteten...
    Använd en ykabel
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  9. #9
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tonic
    Citat Ursprungligen postat av Mr J
    Mina ser ut precis som Bild 1.

    Vad jag vet finns det ingen "standard", jag bara kopierade en kompis för att vi skulle kunna låna ackar av varandra.

    Bara honor på acken är ju ingen höjdare, då kan man ju inte koppla ihop två ackar för att höja kapaciteten...
    Använd en ykabel, högre mAh
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  10. #10
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av qv
    Citat Ursprungligen postat av tonic
    Hej Bj.
    Jag brukar använda honor till Batteriacken, för att skydda acken för kortslutning. och enbart hanar på reglaget.
    Problemet med detta är att man kan vända polariteten fel på reglaget och det brukar dom inte hålla för.


    /janne
    Inte med de kontakter som jag visade bild på
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  11. #11

    Standard LiPo kontakt

    Hej Bjarne Det verkar inte finnas någon standard,men alla som tävlar i elflyg och har 4mm guldkontakterna har bild 2 kopplingen. Själv använder jag också den för både 2 och 4mm kontakter oavsett acktyp.Anledningen är att när jag började med elflyg för 12-13 år sedan så köpte jag en begagnad elseglare där det följde med 2 st. 10cellackar med bild 2 kopplingen på 4mm kontakterna och sedan har jag fortsatt med det systemet av bara farten. Hälsningar Göran

  12. #12
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard

    Svårt detta, men jag lödde om acket på bild två till bild ett, då mina kompisar kör på detta sätt.
    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tonic
    Citat Ursprungligen postat av qv
    Citat Ursprungligen postat av tonic
    Hej Bj.
    Jag brukar använda honor till Batteriacken, för att skydda acken för kortslutning. och enbart hanar på reglaget.
    Problemet med detta är att man kan vända polariteten fel på reglaget och det brukar dom inte hålla för.


    /janne
    Inte med de kontakter som jag visade bild på
    Det är inget fel på dom kontakterna du använder så länge man håller sig inom rekomenderat max ampere (gäller alla kontakter). Tänkte faktisk mer på dom som använder två bananhonor. Med de kontakter du använder så kan man inte vända fel. Jag skulle också välja att använda honan på batteriet precis som du gör om jag hade valt denna kontakt.

    Att mitt val föll på MPX berode på att jag
    Köpte en UniTest2
    Kör med MPX 3030 (nu syntes) Märkestrogen?
    gillar kontakten, har den som det är tänkt till batteriet
    Använder den också till dom borstlösa motorerna (var kabel får då endast 2 stift var, max sjunker till typ 20A).
    Kan användas för att koppla flera servon till en kontakt (ex 4 servon i vingen till bara en kontakt i kroppen)

    men det är upp till var och en att välja. Men för min del blir det MPX upp till 35 A sedan får vi se. Jag kanske parallelkopplar två MPX då klarar dom 70 A

    Om jag skulle välja idag så skulle jag ta mera hänsyn till dom som har "wattsupp" eller motsvarande. Då finns det en möjlighet att man kan låna instrumentet för att se vad modellen förbrukar. För det är ju inte bara tillgången på batterier som spelar roll. Man skall ju inte överbelasta de heller, för det är dyrt i längden.

    Janne

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Bj
    Svårt detta, men jag lödde om acket på bild två till bild ett, då mina kompisar kör på detta sätt.
    Man skall ha samma. så det är ett bra val att löda om batteriacket och så tycker jag att bild 1 är mer "rätt" än bild 2. Men detta är bara ett tyckande för i modellen kommer båda varianterna att fungera lika bra. Det är först när man klantar till det som det kan spela roll hur man har kopplat.

    /janne

  15. #15

    Standard

    kör med MPX, dels för att alla runt mig har det och så är det enkelt att koppla in dem, det kan liksom inte bli fel. Blir det större motorer skulle jag nog gå över på deans kontakterna.

    Sen vill jag nog säga att det inte finns rätt eller fel, de som frågar brukar jag ge rådet att göra sin kontakter lika som det andra i klubben/omgivningen använder för bästa kopatibilitet.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  16. #16
    Anonymous
    Guest

    Standard

    Vilket är rätt på en sånhär?
    Jag har Plus på den liggande och minus på stående.

  17. #17

    sharks avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    77
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UberFlyer
    Vilket är rätt på en sånhär?
    Du har det rätt kopplat. Den här tråden kanske hjäpler något.
    http://www.svensktmodellflyg.se/foru...entMainTopic=2

    //Shark
    Growing old is mandatory, growing up is optional.

  18. #18
    Anonymous
    Guest

    Standard

    Har tydligen kopplat fel.
    Får kanshe ta och löda om dem nån dag.
    PDT_Armataz_02_30

  19. #19

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    15
    Klubb
    Gråbo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UberFlyer
    Har tydligen kopplat fel.
    Får kanshe ta och löda om dem nån dag.
    PDT_Armataz_02_30
    Du har nog gjort rätt. Jag köpte kontakter på RCSports som var märkta med + och -, där minuspolen var den liggande.

    (svårt att se på bilden, men man kan ana plustecknet på den stående kontakten)



    MVH
    Martin

  20. #20

    sharks avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    77
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UberFlyer
    Jag har Plus på den liggande och minus på stående.
    Blev texten redigerad eller läste jag fel? Det ska vara plus på den stående.

    //Shark
    Growing old is mandatory, growing up is optional.

Liknande ämnen

  1. Xt 60 kontakt till 5A 3c lipo?
    Av Defuncta i forum Nybörjare
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-09-04, 16:47
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-06-27, 12:39
  3. Kontakt GoPro
    Av Rickard i forum FPV Kameror
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-09-22, 21:47
  4. Kontakt val
    Av mds i forum Bensinmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-19, 00:32
  5. Ladda LiPo-celler rätt..
    Av Daniel_R i forum Elmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-01-28, 21:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •