Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hitec 475HB, skräp eller?

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    65
    Jobb
    Smurf ;)
    Klubb
    Trosa RCK

    Standard Hitec 475HB, skräp eller?

    Jag har i förra veckan köpt två av hitecs 478HB servon. Dom har nåt som kallas Carbonite-drev. Låter ju flådigt och skulle dra cirka 6 kg på 6volt. Skulle passa mig utmärkt tänkte jag, att ha som skevservon i min 2 meters Extra.
    Kraften är det inget fel på, precisionen intet att klaga på... MEN. Dreven är fulkomligt urkassa. på 4 flygningar har både lådorna gått sönder. i två omgångar, först det ena efter den 3:e flygningen, så var den flygfagen förstörd. Jag for till handlarn och köpte nya drev till ett servo, (jag kan ju ha varit skyldig till trasigheten) Därefter gick det andra servots drev sönder i första flygningen efter nya drev i det första.
    Dreven är så spröda att de inte verkar tåla några krafter alls
    Jag har inga onormala vibrationer i flygplanet ska klarifieras och flyger inte överdrivet våldsamt. De BMS 620 som sitter till sida, motor och höjd går kanon.

    Så ett litet råd till er som tänker på Hitecs 475HB servon, tänk om! Det finns massor av servon som är mycket bättre i längden (dvs för plånboken)

    Jag ska nu tala med min handlare en gång till i hopp om byte till några andra. Vi får se hur det slutar...
    Tomas

  2. #2

    Standard

    Carbonite lådorna är väldigt bra rätt använda! Carbonite drev skall ej användas i maskiner där flygplansvikten överstiger dragkraften eller i bensin modeller. Carbonite dreven är dessutom lite könsliga mot att man stöter emot roderen vilket lätt sker vid transporter etc.. Jag tror snarare att de gått sönder pga att du har dem i fel kärra eller använt dem på fel sätt. Skall leta upp manualen till dem där alla sånna här passusar står.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  3. #3
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Precis karbonitdrev är lite kännsliga för stötar. Många har haft problem att dom går sönder men vissa (inkl mig) har inte haft nå problem alls.

    Har kört totalt kanske ett 15 tal karbonit servon i diverse modeller plan/helis (inkl bensin i 2m+ klassen) inga probs. Å alla hitec servon.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  4. #4

    Standard

    så nu hittade jag specen. Vad jag kan se så är servot lämpat till 20-60 size aircraft, 30 heli, samt bil&båt. Kolla alltid specarna på hitec servon , gäller speciellt de med carbonite drev, det står i varje enskilt servos manual vilken applikation servot är byggt för.

    http://www.hitecrcd.com/Servos/spec_sheets/HS5475HB.pdf
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    65
    Jobb
    Smurf ;)
    Klubb
    Trosa RCK

    Standard

    ja vad ska jag säga. hänga ut ett servo utan tillräckligt med kött på benen...ops:

    Servona får helt enkelt byta flygplan.

    Tack för infon DrHanke, även om jag hade velat höra annorlunda (egot vill ha rätt)
    Tomas

  6. #6

    Standard

    nått jag lärt mig med åren, läs manualen... ibland m¨ste man gå i den hårda skolan
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Liknande ämnen

  1. SunSky vTX/vRX system, skräp och ingen QC
    Av markusb i forum FPV Video Sändare - Mottagare
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2013-01-29, 12:02
  2. Futaba, Hitec eller Spektrum, en smaksak eller finns det skillnader?
    Av FlygareFröjd i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-01-20, 12:05
  3. 2.4 + hitec ?
    Av peiter i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-12-30, 19:45
  4. 2.4Ghz modul eller inte eller ny radio??
    Av Patrik J i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-03, 15:33
  5. Graupner eller HiTec?
    Av Pete i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-14, 09:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •